Gå til innhold
Hundesonen.no

hvite hunder

siljestokka

Recommended Posts

Har hørt at hvite hunder ofte bærer med seg sjukdommer og sånt. Tja har hørt at hvite dyr ikke er så bra i seg selv. Hvite katter er jo ofte døve og det gjelder hunder også :closedeyes: ... Føler jeg. Kanskje ikke så mye på renrasete hunder, men blandinger.

Men så er det jo dyr som bare er hvite, som foreksempel polarrev, isbjørn osv. Slike dyr som må være hvite på grunn av snøen. Så hvordan er det me de renrasete hvite hundene? Har de større sjangs ffor å bli døve eller berer de ofte med seg sjukdommer?

Så finst det raser som kan ha mange farger. Pudler kan foreksempel være brune, svarte, hvite osv. Er de svarte ofte friskere. Border collien kan også bli nesten helt hvit.. Så en på finn en gang, og den var døv. Så har jeg sett litt på animal planet. Og ofte de som er døve er hvite.

Ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :whistle: . Men hva er det som gjør det. Uansett det er ikke alltid.... Den borderen som var døv.. DEn hadde to brune øyne.

Er det bare slik at hvit bare er en svak farge. Leste litt om albinoer å går. Sikkert der jeg fikk tanken fra. Men uansett... Albinoer hadde bare reccesive gen eller noe sånt, som gjorde at de ikke fikk noe farge gen. Noe sånt.. Måtte bare si det :P . Reccesivt er jo et svakt gen i seg selv. Husker ikke hva det sterke heter nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått med meg det fra animal planet! Dette med hvite dyr.. Tror egentlig det er knyttet til noen raser/arter. Så blandt annet en hvit boxer på animal p. som var døv, men har aldri hørt om en døv hvit puddel. Var litt bekymret for dette da jeg skulle skaffe meg hvit blåøyd kanin, så jeg hørte med oppdretteren. "hva? Hvor har du hørt det?" var reaksjonen, så jeg tror ikke det er vanlig hos kaniner.

Det kan jo godt være at "genet" som gjør at hunden kan bli døv henger sammen med det ressesive (var det riktig stavet? :whistle:) genet for hvit blåøyd hos mange raser. Da kan jeg jo også nevne at kaniner som har et sterkt gen og et ressesivt (aA) vil ikke bare påvirkes av det sterke, men også av det svake, dvs at dyret kan få mye hvitt på seg, et blått øye etc.

Den døve hunden du snakket om med to brune øyne hadde kanksje et svakt gen som i like stor grad "bar med seg" sykdommen. Av og til kan man også se at dyr får øyne med et lite blått felt, eller 1 1/2 brune øyne og 1/2 blått øye. Det så jeg hvertfall på kaniner!

Det var litt rotete skrevet ,men som sagt er det sannsynelig at døvheten henger sammen med det hvite genet, men det hvite genet gir ulikt fysisk utslag på bæreren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nok andre her som kan mer om dette enn meg, men døvhet hos hvite hunder skyldes som oftest manglende pigmenter i det indre øret. Raser og dyrearter som skal være hvite har disse pigmentene der de skal være, selv om pelsen er hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

renrasete hvite hunder som skal være hvite er ikke noe mere syke enn andre hunder.

jeg har selv hatt samojed(omplasert og lever i beste vellgående uten noe sykdommer grunnet fargen) og har 3 japanere og ingen av dem er syke forde dem er hvite. for å si det sånn så har aldri mine japanere vært syke hvis en skal se vekk i fra noe alle hunder kan få kennelhoste og slikt.

som isbjørene den er ikke hvit den er svart men har gjennomsiktig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk meg hvit Boxer hadde jeg hørt alle skremselsryktene om hvite hunder ;

De er alle døve, de er mere syke enn andre hunder, de er mere aggresive, gj.snittsalderen er halvert, de spiser mye mere enn fargede hunder og har lett for å bli tykke og sist men ikke minst de blir solbrente og må smøres inn med solfaktor for å overleve om sommeren.

Tull, tull, tull og atter tullball delux.

Etter at jeg anskaffet meg 2 hvite Boxere har jeg satt meg nokså grundig inn i saken og har selv erfaringer med hvite hunder, så føler jeg kan uttale meg om dette. Det er ikke noe "feil" med hunder som er født hvite, nå kan jeg ikke så mye om andre raser som jeg kan om Boxere, men så lenge de ikke er albinoer og de fleste hvite hunder er ikke det, de har fargepigmenter enten i pelsen ( som mine, tigrete og brune flekker ) eller så har de brune eller blå øyne og ikke røde.

Men det kan selvsagt forekomme at en hund som er hvit med svært lite fargepigmenter er født døve, riktig som er blitt skrevet tidligere her at det kan skyldes manglende pigmenter i det indre øret, i vår hundeklubb med over 150 hvite Boxere er det 2 som er døve.

Stammoren til Boxeren var ensfarget kritt hvit, så egentlig er det ingen "feil" at en valp eller to i kullet blir hvite, det kommer helt ann på hvilke farger mor og far til kullet har. Har de mye markerte hvite tegninger kan det lett forekomme at noen av valpene blir hvite og jeg vet at de fleste oppdrettere sjekker om de er født døve med engang så de er klar over det, før så ble gjerne valpene som hadde for mye hvitt på seg ( mere enn 30 % av pelsen i Boxeren ) avvlivet med engang, heldigvis blir det mindre og mindre av dette, samt mindre av alle de ryktene om at de hvite er så mye dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRT/JRT er jo hvite hunder.

Veldig lite sykdom hos Parson (veldig få tilfeller av døvhet/blindhet og sykdom i det hele tatt)

Men de ser hvite ut, men har også mye pigment (pigment rundt øyne, nese og ører foretrekkes og finnes hos de fleste hundene, med noen unntak)

Hunden min ser ut som en liten dalmatiner, nå som pelsen er nappa :rolleyes: Så egentlig kan han ikke kalles heeelt hvit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...