Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening i varmen.

ida

Recommended Posts

Her har det regnet og regnet i flere dager, så for Fibi er det et heerlig vær :P . Men med en gang solen titter frem, går all lufta ut og hun "dåner".

Eksempel: Her om dagen var det sånn passe varmt og overskyet. Vi stakk ned på fotballbana her for å trene litt freestyle (inspirert av en tråd her inne, faktisk :whistle: ). Vi trente og satte sammen momenter og alt var fryd og gammen i noen minutter. Så titter solen fram et lite øyeblikk, bikkja legger seg ned og det eneste hun vil trene er "dekk og bli". Uansett hvor mye jeg fjoller og gjør meg til, ligger hun der og ser på meg med et blikk som sier: "Du kan trene, du. Jeg ligger her og ser på, jeg."

Det er ikke snakk om å trene en fullpelsa toller i solsteika, men å kunne avslutte en økt selvom sola titter fram... :P

Hva gjør dere for å få trent, selvom det er litt sol? Når det er virkelig varmt, tar vi turer tidlig om morgenen og sent om kvelden og legger alt annet på hylla, så det er ikke det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å trene en fullpelsa toller i solsteika, men å kunne avslutte en økt selvom sola titter fram... :whistle:

Trener storpelsa belger i varmen jeg :P Kortkorte økter, gode belønninger og stå-på-humør selv så går det helt fint. Nå springer de rundt som gærninger i varmen også så de tells kanskje ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde bedlington, ville han knapt ut og tisse når det regna. Rett som det var fant vi han igjen på trappa hjemme, når han ble sluppet for å løpe litt. (Egentlig kjekt med slike løpehunder som mosjonerer seg selv.) Ellers takk, men jeg vil heller ligge foran peisen, liksom.

Nå har jeg altså ei som nekter å gå ut når sola skinner. (Ja, om sommeren da.) Får henne såvidt opp i gata for å gjøre fra seg i grøftekanten, så er det full bråstopp. Så det er litt sånn hundestyrt treningsregime i denne årstiden. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenes det uansett vær, og bare man kommer seg over dørstakkmila så er hundene med nok de - enten det høljer ned eller det er sol (da avkjøles de flittig), og det er noe interessant som skjer.

Det som du kan sjekke litt, er jo hvordan hun er i forhold til andre hunder - om hun er like daff der? Eller om det har noe med treningen å gjøre? Da vi trente bruks, var vi i skauen hver helg sommeren gjennom... spor, rundering og feltsøktrening.

For hva gjør de som har hunder som MÅ jobbe - tjenestehunder, redningshunder? Det kan jo være interessant å høre om... de kan ikke si "sorry, må vente til sola har gått ned før vi kan spore etter overfallsmannen" :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men det er jo en smule tilvenning også - og, ikke minst, snakk om kondisjon og "hold" (om hun er litt rund og ikke helt i toppform, eller om hun er tynn og trent). Hvor god kondis er hun EGENTLIG i, hvis du tenker på det?

I et ekspertsvar på Canis svarer hundekjøreren Jan Vidar Dahle:

"De fleste hundekjørere, meg selv inkludert, erfarer hver sommer at når vi begynner en ny sesong og hundene har hatt noen ukers treningsfri, har de store problemer med varme. Etter et par ukers trening takler de varmen mye bedre."

Jeg har mørk hund selv, som det alltid er mye fart i - uansett. Den er mye sprekere enn sin yngre bestevenninne av samme type som er lysere, og som er mer ujevnt trent og litt rund; sistnevnte må ofte "legge seg ned og hvile"....

Men så har nok gemytt og ståpåvilje også endel å si. Men det å "måtte" jobbe over tid er også noe som kan trenes opp, det har vi sett med nevnte "hundebestevenninne", som var ukonsentrert og kjapt gir opp dersom det ikke er quick fixes på det meste. Nå søker hun mye lenger etter godbiter for eksempel, enn hun gadd/skjønte å gjøre før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er en trenings-/vanesak.

Bikkja her hadde store problemer i varmen i fjor, men etter noen økter ble det mye bedre. Nå i år har hun jobbet godt allerede fra første sommerdag - men jeg passer selvsagt på å kjøre litt kortere økter og har med mye vann. Jeg merker jo at det tar på mer for henne enn i kjølig vær, men innsatsen er det blitt lite å si på. Jeg er heller ikke noen tilhenger av å trene sent/tidlig - trening er trening uansett. Så får man heller ta med været som en faktor i likhet med alt annet i mljøet, og legge opp kravene deretter.

Litt av forbedringen kan sikkert også skyldes at hun generelt har fått mer "mental treningskondis" og klarer å jobbe lengre uten avbrudd enn hun gjorde før - uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener storpelsa belger i varmen jeg :whistle: Kortkorte økter, gode belønninger og stå-på-humør selv så går det helt fint. Nå springer de rundt som gærninger i varmen også så de tells kanskje ikke helt...

Gjør som vipsen jeg. Hvis det er mulighet lar jeg de få seg en dukkert, både før og etter - det pleier å fungere som en skikkelig turboboost :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener enten veldig tidlig eller veldig sent. :angel:

Vi gjør stikk motsatt! Inviterer gjerne hundevenner til en lek midt på dagen. Og da virker det slett ikke som om varmen er til hinder for jaktlek i hundreogti. De tar selv småpauser hvor de drikker noen slurker vann, kaster seg ned i skyggen og peser, og er klare igjen etter noen minutter.

Når vi trener, prøver jeg å etterligne den aktiviteten; full fart med super-forsterkning og mange små pustepauser. Samtidig ønsker jeg også å trene utholdenhet, så et spor eller to kan vi også gå. Legger ikke lange spor midt i solsteika, men legger det innom skyggefulle steder, og holder meg helst unna vann. Ønsker ikke å få en hund som stopper opp for å drikke, men har med vann på flaske som han får når han markerer sporpinner. Og som flere sier; Hundene kan vennes til å jobbe i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...