Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening i varmen.

ida

Recommended Posts

Her har det regnet og regnet i flere dager, så for Fibi er det et heerlig vær :P . Men med en gang solen titter frem, går all lufta ut og hun "dåner".

Eksempel: Her om dagen var det sånn passe varmt og overskyet. Vi stakk ned på fotballbana her for å trene litt freestyle (inspirert av en tråd her inne, faktisk :whistle: ). Vi trente og satte sammen momenter og alt var fryd og gammen i noen minutter. Så titter solen fram et lite øyeblikk, bikkja legger seg ned og det eneste hun vil trene er "dekk og bli". Uansett hvor mye jeg fjoller og gjør meg til, ligger hun der og ser på meg med et blikk som sier: "Du kan trene, du. Jeg ligger her og ser på, jeg."

Det er ikke snakk om å trene en fullpelsa toller i solsteika, men å kunne avslutte en økt selvom sola titter fram... :P

Hva gjør dere for å få trent, selvom det er litt sol? Når det er virkelig varmt, tar vi turer tidlig om morgenen og sent om kvelden og legger alt annet på hylla, så det er ikke det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å trene en fullpelsa toller i solsteika, men å kunne avslutte en økt selvom sola titter fram... :whistle:

Trener storpelsa belger i varmen jeg :P Kortkorte økter, gode belønninger og stå-på-humør selv så går det helt fint. Nå springer de rundt som gærninger i varmen også så de tells kanskje ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde bedlington, ville han knapt ut og tisse når det regna. Rett som det var fant vi han igjen på trappa hjemme, når han ble sluppet for å løpe litt. (Egentlig kjekt med slike løpehunder som mosjonerer seg selv.) Ellers takk, men jeg vil heller ligge foran peisen, liksom.

Nå har jeg altså ei som nekter å gå ut når sola skinner. (Ja, om sommeren da.) Får henne såvidt opp i gata for å gjøre fra seg i grøftekanten, så er det full bråstopp. Så det er litt sånn hundestyrt treningsregime i denne årstiden. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenes det uansett vær, og bare man kommer seg over dørstakkmila så er hundene med nok de - enten det høljer ned eller det er sol (da avkjøles de flittig), og det er noe interessant som skjer.

Det som du kan sjekke litt, er jo hvordan hun er i forhold til andre hunder - om hun er like daff der? Eller om det har noe med treningen å gjøre? Da vi trente bruks, var vi i skauen hver helg sommeren gjennom... spor, rundering og feltsøktrening.

For hva gjør de som har hunder som MÅ jobbe - tjenestehunder, redningshunder? Det kan jo være interessant å høre om... de kan ikke si "sorry, må vente til sola har gått ned før vi kan spore etter overfallsmannen" :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men det er jo en smule tilvenning også - og, ikke minst, snakk om kondisjon og "hold" (om hun er litt rund og ikke helt i toppform, eller om hun er tynn og trent). Hvor god kondis er hun EGENTLIG i, hvis du tenker på det?

I et ekspertsvar på Canis svarer hundekjøreren Jan Vidar Dahle:

"De fleste hundekjørere, meg selv inkludert, erfarer hver sommer at når vi begynner en ny sesong og hundene har hatt noen ukers treningsfri, har de store problemer med varme. Etter et par ukers trening takler de varmen mye bedre."

Jeg har mørk hund selv, som det alltid er mye fart i - uansett. Den er mye sprekere enn sin yngre bestevenninne av samme type som er lysere, og som er mer ujevnt trent og litt rund; sistnevnte må ofte "legge seg ned og hvile"....

Men så har nok gemytt og ståpåvilje også endel å si. Men det å "måtte" jobbe over tid er også noe som kan trenes opp, det har vi sett med nevnte "hundebestevenninne", som var ukonsentrert og kjapt gir opp dersom det ikke er quick fixes på det meste. Nå søker hun mye lenger etter godbiter for eksempel, enn hun gadd/skjønte å gjøre før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er en trenings-/vanesak.

Bikkja her hadde store problemer i varmen i fjor, men etter noen økter ble det mye bedre. Nå i år har hun jobbet godt allerede fra første sommerdag - men jeg passer selvsagt på å kjøre litt kortere økter og har med mye vann. Jeg merker jo at det tar på mer for henne enn i kjølig vær, men innsatsen er det blitt lite å si på. Jeg er heller ikke noen tilhenger av å trene sent/tidlig - trening er trening uansett. Så får man heller ta med været som en faktor i likhet med alt annet i mljøet, og legge opp kravene deretter.

Litt av forbedringen kan sikkert også skyldes at hun generelt har fått mer "mental treningskondis" og klarer å jobbe lengre uten avbrudd enn hun gjorde før - uansett vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener storpelsa belger i varmen jeg :whistle: Kortkorte økter, gode belønninger og stå-på-humør selv så går det helt fint. Nå springer de rundt som gærninger i varmen også så de tells kanskje ikke helt...

Gjør som vipsen jeg. Hvis det er mulighet lar jeg de få seg en dukkert, både før og etter - det pleier å fungere som en skikkelig turboboost :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener enten veldig tidlig eller veldig sent. :angel:

Vi gjør stikk motsatt! Inviterer gjerne hundevenner til en lek midt på dagen. Og da virker det slett ikke som om varmen er til hinder for jaktlek i hundreogti. De tar selv småpauser hvor de drikker noen slurker vann, kaster seg ned i skyggen og peser, og er klare igjen etter noen minutter.

Når vi trener, prøver jeg å etterligne den aktiviteten; full fart med super-forsterkning og mange små pustepauser. Samtidig ønsker jeg også å trene utholdenhet, så et spor eller to kan vi også gå. Legger ikke lange spor midt i solsteika, men legger det innom skyggefulle steder, og holder meg helst unna vann. Ønsker ikke å få en hund som stopper opp for å drikke, men har med vann på flaske som han får når han markerer sporpinner. Og som flere sier; Hundene kan vennes til å jobbe i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...