Gå til innhold
Hundesonen.no

Uønsket adferd

Mirai

Recommended Posts

Jeg bare lurer på noe.

Med noen mennesker er Mona helt.....ARGH!! F.eks pappa, han skal hun hele tiden bite i klærne, respekterer ikke en dritt av det han sier og begynner å bøye seg ned og logrer og knurrer og stresser. Girer seg opp.

Hvorfor er det sånn?

Hva kan jeg gjøre med det?

Opplever det også i forbindelse med besøk hjemme, enkelte folk henger hun seg bare opp i og gir seg ikke. Jeg tror ikke løsningen er at alle skal "ta" henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort var å sette henne rolig i buret når hun begynner sånn. Etter hvert vil hun skjønne at hvis hun tuller sånn må hun i buret :) enkelt og greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, sett henne i buret til hun har roet seg ned :) Og inn igjen hvis hun blir gira. Hun kan godt ha bein eller sånn inne i buret, ingenting galt med det (synes jeg). Synes ikke det er "straff". Det er en time-out. Skjønner ikke hva som skulle være galt med det. Mye bedre enn å bruke fysisk makt for å slenge henne i bakken i tide og utide i alle fall. Da lærer hun bare at besøk er no horrible greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men grunnen til at Mona gjør sånn er nok fordi hun stresser seg opp. Da er buret en fin måte å avreagere på :)

Jepp! Hun gjør det jo ikke for å være slem eller noe. Hun greier bare ikke å kontrollere seg selv, og da er buret en fin måte å hjelpe henne til å greie det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp. Tror absolutt ikke Mona mener noe vondt... tror det bare er en sånn stress reaksjon, som er helt vanlig for valper i den alderen. Så isteden for å ta henne eller gjøre situasjonen negativ er det bare å ta henne i buret så hun får roe seg :) eller så kan man ta henne med ut å gjøre noen enkle øvelser med henne så hun får roet seg og brukt hodet litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan godt være usikkerhet og stress. Jeg ville passet på at hunden var godt luftet og stimulert før besøk. La den sitte i buret til ditt besøk har satt seg ned og hunden har roet seg inne i buret. Så slippe den ut. Hvis adferden fortsatt opprettholdes ville jeg oversett henne. Ta armene opp og ikke se på henne. Hvis hun stanser opp, så ros henne rolig.

Å ta hunden i denne situasjonen vil mest sannsynlig føre til mer usikkerhet eller at det er en kommunikasjonssvikt - at hun rett og slett i denne situasjonen ikke skjønner hva hun blir straffet/korrigert for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan godt være usikkerhet og stress. Jeg ville passet på at hunden var godt luftet og stimulert før besøk. La den sitte i buret til ditt besøk har satt seg ned og hunden har roet seg inne i buret. Så slippe den ut. Hvis adferden fortsatt opprettholdes ville jeg oversett henne. Ta armene opp og ikke se på henne. Hvis hun stanser opp, så ros henne rolig.

Å ta hunden i denne situasjonen vil mest sannsynlig føre til mer usikkerhet eller at det er en kommunikasjonssvikt - at hun rett og slett i denne situasjonen ikke skjønner hva hun blir straffet/korrigert for.

Jeg kan ikke alltid vite når jeg får besøk :D Hehe..

Jeg skjønte ikke helt, mente du jeg skulle ha henne i buret når besøket kommer, eller når de har kommet og hun begynner å herje? :?

Og du - det går ikke å overse henne. Hun er så stor og kommer seg OPPÅ folk som sitter at det er faktisk helt umulig. Også umulig å overse det når hun biter folk i klærne eller beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke alltid vite når jeg får besøk :D Hehe..

Jeg skjønte ikke helt, mente du jeg skulle ha henne i buret når besøket kommer, eller når de har kommet og hun begynner å herje? :?

Og du - det går ikke å overse henne. Hun er så stor og kommer seg OPPÅ folk som sitter at det er faktisk helt umulig. Også umulig å overse det når hun biter folk i klærne eller beina.

Nå kan ikke jeg svare for andre, men jeg ville i alle fall satt henne i buret før de kom. Altså når du hører at noen kommer, før du åpner døra. Så går du å åpner døra, slipper gjestene inn, og venter til alle har satt seg ned eller roet seg ned. Så kan du prøve å slippe ut Mona. Er hun rolig er det greit, begynner hun å stresse, inn i buret igjen. Eventuelt gi henne et griseøre eller noe når du slipper henne ut den første gangen, sånn at hun kanskje retter oppmerksomheten mot det i stedet for besøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUn går jo stort sett løs hjemme hele dagen, det er ikke noe problem om folk kommer innom en tur liksom, det er om de setter seg ned.. F. eks i stuen eller på kjøkkenet.

Jeg har ikke så lyst til at hun skal forbinde besøk med at hun først blir satt i bur :D

Da vil jeg heller sette henne inn der når hun HAR BEGYNT å tulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du jo alltids gjøre, hvis hun er grei på begynnelsen. Det som ofte skjer er at hunden løper som en villmann mot ytterdøra når noen kommer, og gjerne bjeffer også, men hvis hun ikke gjør det, så kan du vel alltids vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør hun heldigvis ikke...hehe... er mer det at hun girer seg opp når hun er ferdig med selve hilsingen!

Merkelig hund det der :D hehe.. LiLi er helt motsatt.. Hun girer seg skikkelig opp når det kommer noen, og kaster seg over dem. Men etter hun har hilst er alt helt greit. Hun bare elsker besøk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt før besøket kommer inn døren. Hvorfor legger du for mye ansvar over på hunden ved besøk?? Er det du eller hunden som får besøk??

Det er mulig at hunden din har en såkalt "påtrengt hilsing", kan også kalle det smisking... Eller en tillært adferd basert på positiv respons for en hund som i utgangspunktet er usikker.

Når besøket ditt sitter viser hunden din en uønsket adferd. Hva tror du hunden din ønsker å oppnå ved denne adferden? Hvordan leser du hunden din? Hvordan er hun ellers? Dette er spørsmål du må stille deg og vite noe om.

Sett kobbel på hunden din slik at den er under kontroll mens besøket er der. Sakte men sikkert får hun friere tøyler.

Det kan også være at hunden din har lite oppdragelse og ikke kan oppføre seg. Dersom du VET at hunden din IKKE er usikker, så kan du jo rett og slett korrigere henne. Alle fire ben på bakken. Men da må du vite årsaken til at hun gjør dette, og at dette ikke er på bakgrunn av usikkerhet.

Det kan være stress. I såfall kan du korrigere henne.

Ok, det var noen tips fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du det er for mye ansvar å la henne være løs når besøk kommer? Hmm.. Det er nesten sånn det må være, for hjemme hos oss står dørene alltid åpne, og hun går løs hele døgnet. Det er ikke sånn at hun spurter bort til besøkende som kommer og kaster seg over dem, sånn sett er hun flink.

Altså, hvilke signaler gir jeg henne om jeg tar på henne båndet hver gang noen kommer? :?

Når besøket ditt sitter viser hunden din en uønsket adferd. Hva tror du hunden din ønsker å oppnå ved denne adferden? Hvordan leser du hunden din? Hvordan er hun ellers? Dette er spørsmål du må stille deg og vite noe om.

Jeg tror ikke hun er spesielt usikker. Måten du sier det der på får det til å virke som om jeg ikke kan noen ting om hun. Og NEI, jeg skjønner ikke hvorfor hun gjør det. Hvorfor hun skal bite på besøk og være på dem hele tiden. Kanskje hun vil leke? Hun vil gjerne leke hele dagen, med alle. Men jeg vet ikke. Det kan være andre årsaker, men hva det skulle være det aner jeg ikke.

Hvordan kan jeg vite om det er fordi hun er usikker eller stresset? Og hvordan korrigerer jeg det? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vover lige at smide en bemærkning ind... ved ikke om det kan være det men... Mona er jo vant til at komme op i sofaen selv ikke? Jeg synes du skrev at hun især blev fjollet når folk sætter sig... hvis de sætter sig i "hendes" sofa kan problemet måske ligge der. Bare et gæt.

Mille fik lov til at komme i vores sofa, da hun var 4 måneder... inden var der ingen problemer med at hoppe op ad folk, når de satte sig der, men efter hun fik adgang til sofaen blev hun helt skør, når gæster satte sig der. Som om der både var en del af "hov, hvad laver du i min sofa" og "nu du er der skal vi så hygge?" Hun var jo vant til at når hun sad der med os, så kælede vi ofte med hende, når gæster så satte sig der blev hun helt vild for at komme i kontakt med dem.

Vi gjorde det at når der kom gæster så fik hun snoren på og hun fik lov at hilse stille og roligt, og når folk så satte sig i sofaen og hun normalt ville gå bananas satte en af os sig med hende i snor og bare sad... uden at snakke med hende eller på nogen som helst måde ildne hende op. Vi blev siddende til hun slappede af... altså lå med hovedet på bakken og var rolig. Det tog meget lang tid de første gange, men det havde virkelig en effekt.

Jeg ved ikke om dette er noget du kan bruge, men vi har fået det til at virke på tre af vores hunde, men alle hunde er jo forskellige så... måske et forsøg værd...

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå okay, også bare en tanke det med sofaen. :D Hvis du afprøver det med at holde hende til hun falder til ro, så sørg for at der heller ikke er andre der giver hende opmærksomhed imens... og hvis du er træt af at skulle give hende snor på så kan du jo også sidde og holde fast i hendes halsbånd istedet for snoren. Jeg kan bare bedst lide snoren, for så har jeg bedre fat synes jeg. Jeg synes mere hunden "kæmper" imod i halsbånd. Men det er smag og behag, nogle af mine venner, der lige nu har valp synes det er bedre at holde i halsbåndet. Hvis du prøver det så må du endelig gerne fortælle hvordan det går.

Hunde er jo forskellige, men jeg håber da du uanset hvordan får løst problemet, jeg synes nu dette her er et forsøg værd. Bare vær forberedt på at hun sprætter og brokker sig som bare det de første gange. Og kanske du skal sitte med hende længe. - Da jeg gjorde det med Enya første gang holdt hun på i mestedelen af en time eller sånt. Og da jeg endelig slap snoren blev hun hurtigt vill igen, så måtte sidde med hende i yderligere noget tid før hun faktisk blev helt rolig. Men begge hundene forstår signalet nu. Kommer de i snor og sætter vi os med dem, lægger de sig hurtigt ned og roer sig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden da? Har oppdaget nå at på innleggene dine skriver du at ? er 4 mnd og et eller annet...

Hunden må rett og slett lære og oppføre seg ved besøk. Hvis det da er valpen på litt over fire måneder ville jeg ikke tatt henne, særlig da hvis dere har forsøkt dette, men det viser seg å ikke funke. Da er det kobbel på og ro-øvelser.

Har selv gjort meg noen erfaringer der med valp som "spiser" på folk, særlig når de kommer ned på høyde med valpen (eks. på huk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, glemte å besvare dette med korrigering og hvordan lese hund ift. stress osv...

Det er vanskelig å beskrive hvordan man ser en valp som er usikker ved besøk og en som er selvsikker men stresset. Det finnes også kombinasjon av stress og usikkerhet.

En hund som er usikker kan møte besøket selvstendig, men da ha en overdreven hilsing. En hund som hilser lett og kort med besøket for deretter å legge seg midt på gulvet eller oppta sine sysler som den drev med før besøket, er sannsynlig selvsikker.

En korrigering i båndet, eks. "nei" og rykk, når hun herjer/biter osv. kan jo være løsningen. Hvis hun stanser opp, roser du henne og får henne inn til deg. Så finner du alternativer til henne. En sitt/bli seanse e.l. Slik at du får henne bort fra situasjonen.

For øvrig har jeg ingen kjennskaper til din erfaring med hund, men prøver bare å gi råd til innlegget ditt. Og da når jeg ikke kjenner deg og dine kunnskaper må jeg jo prøve å dekke hele spekteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, greit med tips..

Sukk..skulle bare ønske ting kunne gå av seg selv noen ganger :D Får vel bare teste ut det med å ta henne i bånd inne når folk er der, siden det var allmenn enighet om at det var lurt!

Nå er hun vel like under fem mnd, hun er født 10 mars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis I ikke bryder jer om at tage hende i bånd inde... det er noget med at I ikke bryder jer om det signal det sender ikke? Så kan du måske enten bruge halsbånd eller sele eller måske købe et specielt bånd til de anledninger... så hun lærer at det ene bånd betyder det ene og det andet noget andet. Muligvis en løsning.

Jeg sidder og kommer i tanke om en ven der for at lære sin hund at roe sig ved besøk bad besøgene ignorere hunden og stå med ryggen mod hunden og front op ad en mur, først når hunden var rolig måtte folk vænne sig... det tog lang tid, men den lærte at slappe af. Det var nu svært at ignorere en stor hund, der hoppede op ad én da. Men må sige det virkede alligevel.

Måske en metode... Du får nok prøve dig frem som du selv siger, husk bare at være konsekvent uanset hvad du prøver... begynder jeg at lyde som en irriterende mor nu må du sige til. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :D Jada, jeg skal si ifra..

Hadde besøk av en kamerat av pappa nå, og det gikk greit. Men han var tydelig ikke redd eller nervøs, så han bare herjet bittelitt med henne, altså, tok henne halvveis på fanget og klappet masse med henne og sånn, og det gikk helt greit!

Men altså, mye er nok min feil også, noen ganger har hun for mye energi :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...