Gå til innhold
Hundesonen.no

Kattedør

Cec

Recommended Posts

Skrevet

Har sett på to typer;

Staywell med infrarød lås

Infrarød

t_16933.jpg

og med magnetlås

Magnetisk

t_16312.jpg

Har hatt reflekshalsbånd på kattene siden de begynte å være ute, og det går ikke lange tiden før det er mistet og man må kjøpe et nytt. Vil dette være tilfelle med dette halsbåndet også? Vil jo ikke risikere at katten blir sittende utenfor og ikke kan komme inn. Vil heller ikke risikere å IKKE ha noen type lås, for da kommer den "populære" nabokatten ("KJEMPEkatten") inn døra, og det blir ikke noe koselig.

Har dere noen andre produkter å anbefale? Trenger generelt gode råd mtp kattedør, og erfaringer.

Tar det lang tid før de aksepterer den, og hvordan lærer man dem hvordan den funker?

Skrevet

Ser nå at det er en diskusjon om dette på dyrenett og har lest svarene der. Ser også at endel har klaget over TREKK, og det er jo noe man helst ikke vil ha mtp strømregningene... problemer med trekk hos noen av dere? Eventuelt hvilken type dør gjør at man unngår trekk?

• 4 weeks later...
Skrevet

tror staywell kattedøren med magnet skal fungere relativt bra. når du har magnetdør tar du jo den risken at katten kan miste halsbåndet, men som du nevner at ingen da kommer inn. Må vel nesten tro at de med magnet er bedre når det gjelder trekk. de uten magnet kan jo lett slå litt fram å tilbake når det blåser. men det koster jo litt mer for de med magnet da. jeg har hatt uten magnet og endte opp med fremmede katter inn og en hund som prøvde å komme seg ut så droppa katteluken og satt på plexieglass.

Skrevet

Vi kjøpte den med magnet, og det har vært en ubetinget suksess!

Tok noen dager før de skjønte hvordan de skulle komme seg ut på egenhånd, og så enda noen dager før de skjønte hvordan de kom seg inn også - men nå hopper pusene ut og inn som de vil, og det er så utrolig fint å vite at de har tilgang på mat, vann og sofakrok og i tillegg når som helst kan gå ut og leke :D

Hurra! Anbefales!

Skrevet

Ca. 1000 kr + magnetene som kostet ca. 200 kr stk. Utrolig nok sitter halsbåndene på begge fremdeles, de har hatt en tendens til å miste de tidligere. Beste investeringen for min samvittighet - og dem det gjelder :)

• 1 month later...
Skrevet

Poblemene med kattedør har dessverre begynt å vise seg. 3 ganger på 2 uker har vi hatt mus i kjelleren. Det KAN hende at vi har en eller annen hemmelig inngang for mus, men det kan jo også hende at musene har blitt løftet inn gjennom kattedøra...... de to første gangene har jeg sluppet den stakkars forpinte musa ut, men nå hadde vi vært bortreist en uke, og det lå altså en stakkars død liten mus i kjelleren da vi kom hjem. Har ikke fysisk SETT kattene dra mus inn, men døra er faktisk litt oppå veggen. Kan liksom ikke tro at de BÆRER musen i tennene inn gjennom døra, og at musa spretter ned alle trappene ned i kjelleren. Noen erfaringer?

Ellers kjenner jeg jo at det trekker fra døra. Og nå som det nærmer seg vinter, og vi skal sette inn ny verandadør i løpet av 14 dager, så kvier vi oss jo for å lage hull og få den iskalde trekken rett inn på kjøkkenet.

Men til syvende og sist så er vi jo så utrolig fornøyde med å ha denne døra...... hjelp! What to do???

Skrevet

Min katt Timo klarer å komme seg inn gjennom et vindu i andre etasje med mus i kjeften. De er ofte mer eller mindre levende når han mister dem ned eller slipper dem inne. Lekkert!

Skrevet

Vi bor på Tynset, og her er det jo som kjent litt kaldt av og til.... :rolleyes:

Vi har prøvd 3 typer kattedør, og den gamle typen fra StayWell er etter vår erfaring den beste. Både når det gjelder trekk og hva kattene liker. Nå har vi en annen type (Sving?) fordi vi har skiftet dør og ikke fikk tak i StayWell. Kattene liker den ikke! Men men. De får leve med det. Og vi har ikke frosset ihjel ennå, men er litt spent på hvor tett den er når vinteren kommer.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...