Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker, rasevalg eller vente?

siljestokka

Recommended Posts

Jeg er veldig usikker. Har veldig lyst på en hund til. valget er mellom Border collie, pyreneisk gjeterhund(face rase) og aussie. :P .

har lyst på en hund som kan brukes aktivt.

Border collien:

Den kan brukes i de fleste hundesporter skulle jeg tro. Jeg har lyst å drive agility, så den er jo super til det. Men begynner nå på vidergående og det er ikke så lurt å velge den mest krevende rasen. Så har jeg også lyst på en utstillingshund og da må jeg jo klare 90 poeng på gjeterprøven.

Pyreneisk gjeterhund(face rase)

Har egentlig mest lyst på denne, men vil ikke bruke opp alle pengene mine <_< . Så må jeg jo nesten importere fra Sverige. Så føler at det blir så stress.. Men vet ikke. Dette er jo en rase som kan brukes til det meste. En oppdretter har et kull nå og jeg har veldig, veldig lyst på en. :P:P . Hun skulle ha 13 000 svenske kroner.(Hvor mye er det i Norske)

Australian shepherd:¨

Jeg føler at denne er en "tykk" version av border collien. Den kan brukes til det meste og er veldig fin :P . Vet om et kull som skal komme i nå i juli. Men det er også et stykke borte.

Hunden skal jo leve i mange år, så penger skulle ikke være så vanskelig :P:P . Men jeg vil velge rett. Eller skal jeg bare vente til jeg er ferig med vidergående. Planlegger å slutte på fotballen og satse litt på hund, men det er ikke så mange treningsplasser hær i området...

Takker for svar :rolleyes::P

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke andre bestemme hva du skal velge, men du bør tenke veldig nøye igjennom det, og hvis det føles litt galt, så er det nok mest sannsynlig også det. Hvis det er Pyreneisk gjeterhund du har aller mest lyst på, så burde du også vurdere om du vil spare litt ekstra for å importere en, eller betale litt mindre for en du kanskje ikke har like lyst på.. :P Tviler på at du ble klokere av det her, da.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har veldig lyst på pyreneisk gjeterhund ja :P . Men foreldrene mine er ikke like glade for at jeg vil ha en hund til. Jeg forstår meg egentlig ikke helt på dem. de synes det er teit å importere så lenge du kan få en like snill og billigere hund her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis foreldrene dine ikke syns det er greit så er det vel ikke noe spørsmål engang?

Syns du skal begynne å spare nå, men vente jeg! Da kan du finne ut mer av rasene, oppdrettere osv sånn at du er sikker på at du får den hunden du vil ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor har dere det så forbaska travelt??

Hva skjer når du nå oppdager hva det vil si å feste og ha det gøy? Hva skal du gjøre med hundene da?

Hverken Aussie eller pyrre kommer til å dø ut som rase om du venter en 5-6 år med å skaffe deg ny, det må jo være seriøst mye bedre å gi den hunden du har nå tid og oppmerksomhet og lære med den før du skaffer deg en ny en. Å få seg en utdannelse tar tid, og tiden du bruker på hund vil gå utover skolearbeidet.

Mitt råd, kos deg med den du har nå - til du vet hvordan fremtiden din ser ut - med jobb, hus, mann, barn osv. - om du fortsatt har tid til en hund nummer to når du er ett par og tjue - så skaff en da, men til da synes nå i alle fall jeg at du bør vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid stas med ny hund, men siden du er såpass usikker på hva du skal velge, så synes jeg at du skal vente. Du sier du selv har mest lyst på en pyreneisk gjeterhund, så hvorfor gå for andre raser bare fordi de er billigere? Du har jo en hund du kan trene og konkurrere med i LP og AG så lenge. Siden du bor hjemme, så er du jo litt avhengig av foreldrenes samtykke.

Husk at du også skal ha råd til vaksiner, forsikringer, utstyr, mat, veterinærutgifter mm, så dersom det å kjøpe en valp vil krashe mye av økonomien din, så kan andre ting gjøre det også. Å konkurrere er ikke det billigste man gjør heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ønsket meg hund, helt fra jeg var rundt 7 år gammel og jeg først begynte å passe hunder for halve verden. Men jeg er sannelig glad jeg ventet til jeg var noenogtyve med samboer og hus før den første kom. Nå har vi tre, to av de er mine, og selv om 'gubben' tar seg av jakttreningen med den eldste, krever det faktisk en del å trene to hunder som skal starte konkurranser. Du går på skole i tillegg og skal ha tid til lekser og eksamenslesing. Hvordan du klarer deg på videregående kan styre en god del av resten av livet ditt - da er det ikke så greit hvis det 'koster' så mye å ha hund at du ikke får tid til skolearbeidet.

Valpen jeg har nå har vært mer eller mindre planlagt i 15 år, og jeg kan sannelig si at det var verdt ventingen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig i det dere sier her ja :P . Menem kan ikke noe for at jeg vil ha en til. Har sittet og studert hunder i snart ett år. Jeg vil uansett være usikker.

Er det noen hær inne som kjøpte valp da dere var 16 år og hadde en i fra før av. Angrer dere?. ville dere gjort det anderledes viss dere hadde fått sjangsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke noe særlig annerledes å kjøpe valp fra Sverige enn å kjøpe en i Norge, egentlig (13000 svenske er vel ca 12300 norske - noe sånt).

Men uansett tror jeg du egentlig bør vente litt.... Du har allerede en aktiv hund som du kan trene med, hvorfor ikke fortsette med den? Både en pyrre, border og en aussie er aktive hunder - hva gjør du i eksamenstida når du har to hunder som krever masse tid? Eller når du vil ut med venner.... Hva gjør du når du er ferdig på vgs og skal flytte ut? Hva om du vil bo i utlandet et år? Foreldrene dine kan kanskje være villige til å ha den eldste, men to?

Selv har jeg egentlig veldig lyst på hund nå, men jeg veit at det ikke er særlig lurt. Strengt tatt har jeg ikke tid til mer enn en hund, og foreldrene mine er ikke interessert i å ta vare på to hunder når jeg flytter ut (en seks år gammel labrador som egentlig er fornøyd så lenge hun får tur og litt hjernetrim, derimot). Hvis jeg skulle ha hatt to hunder når jeg er ferdig på vgs, så hadde det medført at jeg hadde fått veldig lite frihet. Jeg kunne gjerne tenkt meg å dra til utlandet og studere, og det hadde vært helt håpløst å få til om jeg hadde hatt to hunder.

Nei, vent du... Husk; Vi er veldig unge, og vi har hele livet foran oss. Det er bedre å nyte de hundene vi har nå, også kan vi heller vente en fem år eller så med å skaffe oss en ny. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min første da jeg var 12, og jeg hadde stoooore planer og drømmer om nr 2 da jeg var 15.... Heldigvis rant det ut i sanden, for rundt den tiden begynte jeg å intressere meg for andre ting enn hund en stund, og det endte opp med at fra jeg var 15-16 til jeg var 18-19 så ble bikkjen nedprioritert, og det var mine foreldre som hadde hovedansvaret for at han fikk det han trengte... (gudene skal vite hvor forferdelig dårlig samvittighet jeg har for det nå... men gjort er gjort)... så for hunden sin del, så syns jeg du skal vente og tenke deg NØYE om... for du vet ikke nå hva du har lyst til til neste år eller neste år der igjen, og som Belgerpia sier, rasene du er intressert i dør ikke ut om du venter til du har fått "rast i fra deg", og kos deg med den du har nå... Du har et langt liv foran deg, og bruk heller den tiden du er i nå, på å finne ut hva du vil... Drømmer er lov :P

Jeg er sjeleglad at jeg ventet såpass lenge som jeg gjorde med å få nr 2... For nå har jeg tid til henne, og jeg har brukt tiden jeg trengte på å modnes... Gamlefar var så heldig at han hadde mine snille foreldre som tok seg av han i den tiden jeg var "på mitt verste", og han ventet tålmodig til jeg ble voksen nok til å ta meg av han igjen. Men har du to stykker som må vente, så er det ikke sikkert det går like greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man det minste usikker så MÅ man vente. Det skal være helt 110% sikkert at man har tid, mulighet, råd, osv til å ta seg av den/de hundene man anskaffer seg.

Men når så det er sagt - jeg fikk min første når jeg var 14, den andre når jeg var 16, kjøpte for egne penger den tredje to år etter, og så bare "ballet" det på seg med hunder etter det.. Jeg angrer ikke ett sekund på noen av hundene - men jeg har hatt MYE hjelp (i alle år) av foreldrene som har tatt vært hundepassere, "sponsor" for dyre operasjoner og utstillingsturer, etc.

Jeg hadde definitivt IKKE valgt en annen rase enn jeg har lyst på pga prisen. Som nevnt her så er det så utrolig mye som kommer til å koste langt, langt mer enn det man betaler i kjøpesummen uansett. Så i løpet av et langt hundeliv spiller det absolutt ingen rolle om valpen koster 5000,- eller 15.000,-.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med de andre her som ber deg vente. Jeg vet selv at jeg har forandret meg mye fra jeg skulle begynne på vgs. til jeg ble ferdig, dvs. nå. Selv om jeg har vært interessert i hund hele tiden, så har jeg slett ikke hatt hovedansvaret for våre (familie)hunder i denne perioden. Jeg har hatt MYE å gjøre på skolen, i tillegg til at jeg i en periode trente 7-9 ganger i uken pga. at jeg var aktiv innen roing og dro på regattaer i inn- og utland. For meg var perioden med aktiv roing svært viktig og svært gøy. Det var ikke noe jeg hadde planlagt(jeg trente ikke en gang da jeg begynte på vgs), og jeg vet at om jeg hadde at ansvaret for en eller to hunder da, så hadde ikke hundene hatt det optimalt(evt. hadde jeg ikke kunnet drive med sporten jeg elsket).

Mye ufortutsett kan skje, og jeg kan garantere at uansett om du har ambisjoner eller ikke på vgs, så vil det ta mer tid enn ungdomsskolen. Jeg ville ventet om du er så usikker som du virker, og dessuten tenkt på at du har en hund som du kan trene med, og lære mye av å trene. Om et par år er du nok mye bedre rustet til å få deg ny hund også :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Er det noen hær inne som kjøpte valp da dere var 16 år og hadde en i fra før av. Angrer dere?. ville dere gjort det anderledes viss dere hadde fått sjangsen?

Jeg er 15 (begynner i tiende til høsten) og har to hunder. Den eldste har vi hatt i fem år, og den yngste hentet jeg på Onsdag.

Jeg brukte opp alle konfirmasjonspengene på valpen jeg. De andre i klassen satte av penger til Moped, Scooter, shopping og slike ting..Ingen i klassen skjønner at jeg gidder å bruke alle konf. penga på hund, særlig når familien har en fra før av. Jeg skal ta traffikalt grunnkurs, og ta moped-lappen i Mars 08 når jeg blir 16, og har skikkelig lyst på en steintøff Moped som jeg kan style litt på. Men hund er det jeg kommer til å få mest glede av, og mopeden kan fint vente til jeg har tjent opp rundt 10.-15.000 igjen!

Nei, jeg har ikke hatt valpen så lenge enda, men jeg er allerede litt sliten. Ikke av å ha to hunder, men av å ha en leken krabat i huset. Jeg sover i stua hver natt med vekkerklokka som ringer hver 3. time slik at jeg kan opp å lufte valpen. Jeg har sagt nei til veldig mange sosiale aktiviteter med mine venner utenfor hundesporten, men jeg overlever...

For å si det sånn så er jeg veldig glad jeg fikk valpen i begynnelsen av sommerferien, slik at jeg har hele to mnd fri på å gjøre den husrein, sosialisere og slike ting.

Før tenkte jeg at jeg sikkert kunne klare å få den midt i et skoleår, men gud hvor ego tenkt det var av meg! Jeg ser nå at jeg ikke kunne ha greid det, så ære være sommerferien!

Jeg angrer helt klart ikke på kjøpet av misntemann nå, og det er egentlig ikke så mye som jeg kunne gjort annerledes.

Jeg har iallefall foreldrene mine i ryggen som støtter opp, hjelper til og som kan passe han om jeg skal bort eller noe sånnt. Jeg ville iallefall ikke kjøpt valp imens jeg har bodd helt alene i denne alderen, det er klinkende klart!

Og ja, det ER dyrt å ha hund! Konfirmasjonspengene mine er helt borte nå. Har igjen et par tusenlapper, men de har jeg satt av til HD-røngten, valpeshow, kurs og vaksiner! Inngått en avtale med foreldrene mine har jeg også. Jeg gjør husarbeid uten månedslønn men de betaler fôr og forsikring så da r det en ganske så god deal!

Trodde de skulle slippe å kjøpe noe i det hele tatt til valpen jeg, men nå ser vi at en ny bil med plass til to hundebur hadde gjort susen. Pappa er allerede på leit.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...Vet ikke hvor jeg skal starte.

Det med pengene er jeg helt enig i. Det er bedre å betale litt extra for hunden, for det er bedre i lengden. Men det er egentlig tiden som en hund tar. Min hund er veldig lat og "klarer" seg stort sett selv. Han trenger turer, kos og litt tenking. Så han er vedlig lett å ha med å gjøre.

jeg har forsatt komfpengene og lurer på om jeg skal bruke dem opp. Som Christine gjorde. men nå må jeg nesten vente til neste år uansett.... jeg vil ikke begynne skoleåret med en vilter valp. Det hadde vært greit i sommerferien lixom.

Det som jeg er usikker på er; Jeg pleier å ta med meg hunden rundt omkring. Det er så vidt at det er plass til han i bilen, så hva skjer "når" jeg får en til? Også tiden. Det er ikke hver dag jeg har tid til Labbetuss. Jeg har en morfar som liker å ta han med på stranda av og til. Og jeg vet ikke hva jeg vil bli og hvor mye utdanning jeg skal ha. Derfor er det kanskje best å bare vente en stund til.

Jeg kjøper ikke en hund i hutt å ver. :) . men.... Får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tiden. Det er ikke hver dag jeg har tid til Labbetuss.

Her svarer du vel egentlig på spørsmålet selv. Du har ikke tid til den ene hunden du har allerede som i tillegg er en rolig og "lat" hund. Hvordan skal du da få tid til enda en hund som er enda mer aktiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg forstår deg litt :x Jeg er 15 og skal gå siste året på ungdomskolen nå. Jeg har jo en Border Collie tispe, men har sykt lyst på valp! Helst Belger :closedeyes: Men min neste rase blir nok Shelti, har ikke nok erfaring til å ha en Belger enda nei :x Men selv om jeg har tid og penger og veeldig lyst på en nå, vil jeg vente. Nå bruker jeg meste parten av tida mi på hund, men hva med neste år? Hva med når jeg begynner på vidergående? Har jeg tid da? Hva om interresen går over på andre ting? Nå er jeg ofte nødt og si nei til sosiale ting med venner og slikt, heldigvis har jeg Pappa som kan ha henne av og til. Men tviler på han vil passe 2hunder... :P Så da har jeg valgt å vente til jeg er ferdig med vidergående, kanskje før, men da må jeg være sikker på at det er det rette å gjøre :) Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du har lyst- og du har tre spennende raser også. Men tenk på et par ting: det er VIKTIG å ikke være FOR bundet i de årene du kommer i nå, du trenger å ha friheten til å kunne velge å være ungdom og ha litt fri, og det virker det som du har med den ene hunden du har nå. Det får du nok ikke med en til. Nå har du en rolig og ukomplisert hund, men det er ikke tre ukompliserte og rolige raser du har valgt, hva gjør du hvis du får en BC som krever å jobbe tre timer om dagen for å ikke rive ned huset? Eller du får face race'en som er kjempeusikker og utagerer, eller aussien som vokter MYE og som krever mye jobb og trening og kanskje kursing for å fungere? Det er jo ikke sikkert det blir sånn, men det KAN bli sånn. Nei, vent til du runder tjue, og har litt mer å stå på og litt mer å sette bak valget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
jeg har forsatt komfpengene og lurer på om jeg skal bruke dem opp. Som Christine gjorde. men nå må jeg nesten vente til neste år uansett.... jeg vil ikke begynne skoleåret med en vilter valp. Det hadde vært greit i sommerferien lixom.

Pass bare på at du ikke går i fella og velger et kull/oppdretter uten rett grunnlag om du skjønner!

Ikke velg kull som er leveringsklare til begynnelsen av sommerferien bare fordi at valpene er leveringsklare da, bare fordi det er akuratt det som passer best for deg!

Og ja, det er greit med to mnd fri når valpen kommer i hus, men den vil fortsatt kreve en hel del masse når du begynner på skolen igjen!(Ohh, jeg gleder meg virkelig til min kommer i den rette alderen nå! :) ) Om du har så vidt tid til Labbetuss nå så har du iallefall ikke tid til enda en hund- det er sikkert!

Hvis jeg hadde vært deg nå så ville jeg lest masse om de rasene du står imellom og bruke god tid på å bestemme deg for hvilken rase du ender opp med. Kontakt gjerne raseklubbene, hør med andre som har rasene og kontakt oppdrettere. Når rasevalg er bestemt 100% så kan du begynne å se etter oppdrettere, linjer og slike ting! :)

Jeg ville ha ventet med å kjøpt hund med det første jeg. Iallefall til jeg hadde vært helt sikker på rasevalg, økonomi og tid!

Tenk så gøy du får det når det endelig kommer en valp i hus hos deg igjen! Da tenker du sikkert at det var verdt å vente på :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ja.. Jeg har masser av tid til hunden min. Men vil i alle fall vente et år til tror jeg. Vet ikke hvor mye jobb det blir på vidergående. :unsure: . Ja, jeg velger ikke hund fra hvem som helst :) . Men får se.... Tror valget har falt på pyrre.. men jeg kan jo alltids skifte mening igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig burde du vente.. For det første er du i tvil om du har tid, og for det andre, tro meg, det ER stor forskjell å begynne på videregående. Dessuten vet du ingenting om eventuelle forandringer og prioriteringer i livet ditt fremover, ting blir jeg gjerne annerledes når man først går over til videregående og deretter videre utdanning eventuelt jobb. Jeg vet at jeg aldri aldri aldri kunne kjøpt meg hund nr 2 før jeg begynte på verken videregående eller høyskole, rett og slett fordi det skjer så utrolig mye på engang.

I tillegg nevner du at du ikke alltid har nok tid til Labbetuss, og da sier det seg selv at det kan bli problematisk med to hunder, spesielt når rasene du nevner er såpass krevende og trenger mye oppfølging.

Mitt råd er derfor at du venter til du har en "roligere" livssituasjon og er 100 % sikker på hva du faktisk vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...