Gå til innhold
Hundesonen.no

Skabb

Tyra

Smitter skabb fra menesker til dyr??  

13 stemmer

1. 1.

• Vet ikke
      10
    • Nei
      1
    • Tror det
      1
    • Ja.
      1

Recommended Posts

Hva er Skabb??

Det er en type midd, Skabb midd kales den. Skabb er en bite litten edderkopp som biter hul i huden graver seg en gang i hunden på 4-10mm. Skabben er så litten at du så vitt kan se den, fra du blir smittet til du får kløen tar 1-2månder, så du kan ha skabb 1-2månder uten og vite det. I tilegg leger den mellom 10-50egg. Den lever 4-5 døgn i sengetøy og på møbler lever den kun et døgn, for og vere siker på at man kan drepe den må du vaske kleren på minst 50grader eller lege dem i fryseren hvor det minst må være minst -18grader.

Skule ønske Anna holdt seg hjemme når hun hadde det men nei, så får dere skabb så hold dere hjemme og ikke la folk komme på besøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått skabb og lurer på om det kan smitte over på dyrene mine??

Jeg vil ikke at Wilma skal få skabb. En behandling på hele familien koster jo 2000kr 400kr per pers. Tenk om dyrene får det.

jeg visste ikke at mennesker kunne få det :-o Du er nok nødt for å behandle dyra dine også hvis du vil bli kvitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man dette?? Lyder skikkelig ekkelt :oops:

Det er ekelt speielt når jeg har edderkoppfobi. De legger egg og beveger mest på seg om natten så det er da du klør mest :) .

Hvordan man får det vet jeg ikke, jeg vet ikke hvordan Anna fikk det eneste hun har sakt er at det er dyreskapp så det smitter ikke sa hun, men det gjør det vist.

Jeg vet bare hvordan det smittest over på andre. Feks. kommer du på besøk til meg og setter deg i sengen min kan du få det, gir jeg deg en lengere klem kan du få det, sitte for tett innpå hverandre i sofaen over lengere tid.

Så alle som vil komme på besøk hitt møter på denne =;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÆÆÆSJ!

Samma som lus omtrent, bare at det varer lenger, eller tar jeg feil? Liksom på måten man kvitter seg med det osv.

Det er langt være ja. Fra du tar første behandlig til den andre er det en uke imellom og etter det tar det 3-5 uker før du blir kvit kløen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg visste ikke at mennesker kunne få det :-o Du er nok nødt for å behandle dyra dine også hvis du vil bli kvitt det.

behandle dyrene oi, jeg skal jo på utstiling med henne siste helgen i august. Forteler jeg at Wilma må behandles og kattene, da blir jeg jo drept når jeg tenker på at vi må ut med 2000kr på bare familien, mamma hater og må bruke så mye penger på medesiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

behandle dyrene oi, jeg skal jo på utstiling med henne siste helgen i august. Forteler jeg at Wilma må behandles og kattene, da blir jeg jo drept når jeg tenker på at vi må ut med 2000kr på bare familien, mamma hater og må bruke så mye penger på medesiner

Dere er bare nødt for å gjøre det. Skabb går på dyr og mennesker. Og om du ikke behandler får du heller ikke stillt Wilma. Du kan ikke ta sjansen på å smitte andre hunder på utstillinga! Det er egoistisk. Morra di fårstår nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell henne at dere faktisk må betale for medisiner - ellers kommer dere til å ha dritten i hus mye lenger enn nødvendig!

Sa det netopp til henne. Fikk bare til svar at det fikk gå av matpengene til pappa. Pappa er trailersjafør og er bare hjemme hver 14dag.

Hva koster vaksine til hunder da er det noen som vet det??

Kattene og rottene gider jeg ikke og vaksinere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa det netopp til henne. Fikk bare til svar at det fikk gå av matpengene til pappa. Pappa er trailersjafør og er bare hjemme hver 14dag.

Du er nødt for å behandle alle dyrene, ellers er det ikke noe vits, for da smitter de hverandre igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vaksine til hunden? Har du ikke gitt henne noen, eller mente du sprøyte for å kvitte deg/forebygge mot skabb? Tror kanskje heller du får en kur til det, men jeg veit ikke :?

Viktig som Kristina sier å kurere alle innenfor huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det hadde jeg nesten glemt, Wilma skal jo ha ny vaksine i sluten på August starten på September også.

Det var sprøyten mot skabb jeg mente ja, snaket med oppdreteren min 800kr koster det for 2 sprøyter på en hund fikk beskjed om og rådføre meg med dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ringe dyrlegen i morgen og høre hva jeg skal gjøre.

Har lakt alle børstene, båndene, apportbuken og targetstiken til Wilma i fryseren og der skal det ligge i et døgn så skabben dør. Romme mitt står i karantene så ditt inn har jeg ikke lov inn på før om 4dager. Har tatt første kuren i går kveld og over natten, det er en salve som man skal ha på seg i 12timer skjøner godt at skabben dør av den for jeg har aldri vert borti noe som svir sånn på kroppen før altså.

Mamma kom nettopp inn og spurte om jeg hadde funnet ut noe mer om Wilma, hun var enig i at vi skule ringe dyrlegen i morgen. For en gang skyl er ikke mamma sta og gjerig. Jobben hennes har gått konkurs så fra september av har vi bare en intekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre.. Husk å også legge alt av sengetøy og tepper i fryseren! Sånn for sikkerhets skyld :)

Uff, leit med moren din :)

Ja det er leit det med mamma i tileg blir hun vel uførestrygdet eller hva det kalest. Men pappa skal prøve og skafe seg egen trajler slik at han tjener bedre men en trejler liker sånn sirka i minstepris på 600 000, og da er de brukt 3-5 år.

Apropo det med dyner og teper. Har tatt av lakene og senge trek, dynen og madrasen blir ligende på romme i 4 dager og den 5 dagen blir det hengt ute. Får ikke sove på romet mitt på 5dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen infosider om skabb:

http://www.doktoronline.no/pub/articles/sk...kin/300114.html

http://www.lommelegen.no/_vti_script/sokar...striction=skabb

http://www.helse-bergen.no/avd/hud/tema/sk...skabb/Skabb.htm

Du vet kanskje alt dette fra før av, hihi. Jeg liker bare å gå litt bananas på google! Men altså, hvis du ser på den siste linken så står det dette:

Kan skabb smitte fra mennesker til husdyr?

Nei.

God bedring!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen infosider om skabb:

http://www.doktoronline.no/pub/articles/sk...kin/300114.html

http://www.lommelegen.no/_vti_script/sokar...striction=skabb

http://www.helse-bergen.no/avd/hud/tema/sk...skabb/Skabb.htm

Du vet kanskje alt dette fra før av, hihi. Jeg liker bare å gå litt bananas på google! Men altså, hvis du ser på den siste linken så står det dette:

God bedring!! :)

Bra du fant den siste ble litt lettet men jeg ringer dyrlegen for sikretskyld.

Mamma bæljer hver gang jeg koser med Wilma "tenk om hun har fått skabb ikke kos med henne". jeg behandlet meg i går og skal gjøre det igjen neste helg, håper det ikke klør like mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei, Etter noen år uten egen hund begynner vi å kjenne på savnet etter et firbeint familiemedlem. Det er noe opp og fram enda, men vi prøver å bestemme oss for hvilken rase vi skal velge neste gang og det hadde vært veldig hjelpsomt å få litt innspill til rasene vi tenker på og kanskje noen vi ikke har hatt på radaren enda? Vi er en familie på 4 med barn i barneskolealder. Vi har god erfaring med hund, men har aldri drevet med noen form for hundesport eller jakt osv, og kommer sannsynligvis ikke til å starte med det heller, så vi ser først og fremst etter et familiemedlem.   Hva vi ser etter: * Vi foretrekker begge hunder med tæl, men akkurat i den livsfasen vi er i nå lener vi mer mot et mildere gemytt. Veldig usikker på dette punktet * Førerorientert og samarbeidsvillig * Lite jakt - ønsker muligheten til å slippe hunden løs og oppnå stødig innkalling * Ingen vokt * Lett å motivere og lærevillig (husk: dette er en ønskeliste 😇) * Så lite sikling som mulig * Minst mulig hundelukt (sorry goldens 🫠) * Må tåle at det er mye som skjer hjemme hos oss. Barna leker, har med seg venner, vi får besøk, ungene kan bråke osv. Må tåle fremmede i eget hus uten at det er krise eller blir skummelt. Dette er selvfølgelig noe vi vil legge til rette for at hunden takler fra dag 1, men det er et så viktig punkt at vi ønsker best mulig utgangspunkt * Går greit overens med andre hunder * Minst mulig røyting - har ikke helt bestemt meg for hvor viktig dette punktet er for meg, men det ser så deilig ut å ha en røytefri rase. Kan gjerne stelle pels hver dag, men ikke mer enn 10-20 min i det daglige * Jeg ønsker meg en stor hund, samboer har mest lyst på en liten hund, så jeg tenker en plass midt i mellom.    Vi kan tilby: * Ca 1,5 time tur hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre, men jeg tenker gjennomsnittet vil ligge rundt der * Hundevante eiere som liker å trene lydighet og legge til rette for et ukomplisert hundehold * Masse kjærlighet og oppmerksomhet   Raser vi har tenkt på: * Puddel - Jeg føler egentlig at jeg beskriver en puddel, men... Samboer syns storpuddel blir for stort, mens jeg syns de minste variantene blir for små. Har inntrykk av at mellompuddel har en del rusk på linjene? At hunden er mentalt stødig er pri 1 * Wheaton Terrier - Virker som veldig kule hunder, men litt redd for at terrier-gemyttet kan bli litt mye? Har veldig lite erfaring med rasen bortsett fra det jeg har lest meg til * Toller - virker som veldig trivelige hunder som har mange av de kvalitetene vi ser etter, men har inntrykk av at de kan være litt nervøse? * Schipperke - denne rasen har vi hatt før og det er veldig kule hunder. Men kunne tenkt meg en litt større hund i neste omgang   Så, har dere noen tanker eller forslag til oss?    Disclaimer: Ja, jeg vet at jeg har skrevet en smørbrødliste over ønsker og at selv om en rase på papiret kan huke av på alle boksene, kan individet vi får i hus være helt annerledes. Vi er ikke ute etter en robot, men vi er fortsatt i drømmefasen og ønsker best mulig utgangspunkt for vårt neste hundehold.  
    • Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
    • Takk, er veldig trist men vi fikk over 12 år sammen så litt trøst i de gode dagene.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...