Gå til innhold
Hundesonen.no

Den barnevennlige basenji...


Barooo

Recommended Posts

Hei hei alle sammen.. :P

Jeg hadde lyst som første innlegg å skrive om Basenji som familiehund... <_<

Jeg har en Basenji hannhund på 1 1/2 år, og han er verdens mest tålmodige med barn, han kom til oss fra oppdretter som 5 mnd gammel, og vi har ei jente som er snart fire år, da var hun nesten tre år, og ei som var seks, nesten sju når lille Basenji kom i hus..

Det er helt klart at man må vite hva man går til når man anskaffer seg en Basenji, men at de ikke kan bli bra familiehunder, støtter jeg ikke!

Min Basenji har blitt barnehagens maskot, gikk i 17. mai toget med de, det nye i barnehagen er at "alle" skal ha en "Willy-hund", som da er navnet til min Basenji. :P

Mye rart har Willy funnet på, men aldri noe agressivt... Han har bit i stykker noen leker, det er vel det mest ondskapsfulle han har gjort ovenfor barna... :P

Venninna mi, som har fire barn i hus, har to Basenji tisper som er kjempeglade i hele familien..

Basenji er en veldig spesiell rase, og er ikke for alle og enhver, samme søren hvordan livsituasjonen er..

Men hvordan hunden, uansett rase, blir er jo også mye opp til eier..

Willy er veldig glad i alle i vår familie, og det går helt supert med andre barn og, så at det ikke går ann å ha en Basenji i hus med små barn, det er ikke sant, bare man vet hvordan man behandler de!

Vi venter forøvrig på Basenji nummer 2 nå... Det er spennende.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lagt merke til at det er skrevet noen negative innlegg om Basenji som familiehund.... De innleggene jeg har lest har gitt ett inntrykk av en sjarmerende rase som har sine særegenheter. Særegenheter som er fult levelige med så lenge man er klar over dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problem med at "Willy" stikker av :P

Vi er veldig begeistret for Basenji som hund, men har blitt anbefalt å vente siden vi har små barn. to gutter på 8 år og en på 7 mnd.

Vi hadde jo en blanding av Beagle/Basenji vi og var veldig fornøyde med han. Det var mye Basenji i den hunden :Laugh:

Det største problemet vi hadde med han, var at han stakk av. Og til slutt kom han aldri hjem igjen. Men tror jo at hadde vi fått beholde han noe lengre, så hadde vi vel fått bort noe av det. Han var 1.5 år da han forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lagt merke til at det er skrevet noen negative innlegg om Basenji som familiehund.... De innleggene jeg har lest har gitt ett inntrykk av en sjarmerende rase som har sine særegenheter. Særegenheter som er fult levelige med så lenge man er klar over dem..

Joda, det har vært mye om at Basenji ikke går med barn..:P

Kanskje ikke akkurat her under "Hundeprat", men har nå lest det.. :

Som "long term" Basenji menneske vil jeg ikke anbefale rasen til småbarns familier, desverre. Da tenker jeg på atpåklatten deres, gratulerer forøvrig

Fantastisk flotte hunder er det, og jeg vet av folk som har Basenji og små barn (dog ikke mange), men da er ikke hunden fri i huset. Tispene kan vel være annerledes, jeg har kun hatt hannhunder. Gå gjerne for en annen rase.

Både Willy og venninna mi sine hunder er frie i huset.. :P

Har du problem med at "Willy" stikker av

Willy har stukket av, men ikke lenge og han må vite hvor jeg er hele tiden.. :rolleyes:

Beagler stikker av, og Basenjier har det i seg de og, så den kombinasjonen er nok en hund som trives med å ta seg noen turer, vil jeg tro, ja. :P Jaktinstinktet tar helt overhånd... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det har vært mye om at Basenji ikke går med barn..:P

Kanskje ikke akkurat her under "Hundeprat", men ihvertfall under "ny valp"

Nå har faktisk ikke jeg sett no negativ omtale om rasen under valpeprat (som forumet heter) heller. At basenjieiere og oppdrettere skulle fortelle sine erfaringer med rasen er jo ikke no negativt innlegg. Kanskje ikke alle har samme erfaring som deg?

Og det er faktisk maaange raser som kanskje ikke passer til småbarnsfamilier og om basenji faller innenfor den kategorien vet ikke jeg, og heller har jeg ikke sett noen veldig overvekt av mennesker som sier at den gjør det her inne....

så om du vil linke til de innleggene du sikter til så hadde det vært supert, jeg må vist ha gått glipp av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har faktisk ikke jeg sett no negativ omtale om rasen under valpeprat (som forumet heter) heller. At basenjieiere og oppdrettere skulle fortelle sine erfaringer med rasen er jo ikke no negativt innlegg. Kanskje ikke alle har samme erfaring som deg?

Og det er faktisk maaange raser som kanskje ikke passer til småbarnsfamilier og om basenji faller innenfor eller utenfor den kategorien vet ikke jeg, og heller har jeg ikke sett noen veldig overvekt av mennesker som sier at den gjør det her inne....

så om du vil linke til de innleggene du sikter til så hadde det vært supert, jeg må vist ha gått glipp av dem.

Som du sier, hver sin erfaring.. Og jeg ville bare dele min, som har en Basenji som synes barn er helt ok..

Har heller ikke sagt at det er noen overvekt av mennesker som sier de ikke er barnevennlige, så det..

Ps; har redigert det svaret mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei alle sammen.. :P

Jeg hadde lyst som første innlegg å kommentere de mange negative innleggene om Basenji som familiehund... <_<

Som du sier, hver sin erfaring.. Og jeg ville bare dele min, som har en Basenji som synes barn er helt ok..

Har heller ikke sagt at det er noen overvekt av mennesker som sier de ikke er barnevennlige, så det..

Ps; har redigert det svaret mitt..

Så det du egentlig vil er å dele dine erfaringer med rasen?

For i første innlegg så ser det ut som om du vil ta ett oppgjør med alle de som skal ha skrevet negative innlegg om rasen.

Grunn til at jeg reagerer som jeg gjør er at jeg ikke har oppfattet at noen skriver svært negative innlegg om rasen her inne på hundesonen, heller tvert imot. De som har rasen her inne brenner veldig for den og gjør en god jobb i å promotere rasen for det den er, det vil si en ærlig fremvisning på både godt og vondt.

Siden du mener det er så mange negative innlegg om rasen og dens egenskaper som familiehund ønsker jeg bare at du linker til dem, for jeg har som jeg sa tidligere gått glipp av disse.

Men er grunnlaget for denne tråden ønske om å fortelle om DINE erfaringer med rasen så bør du kanskje omformulere deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunn til at jeg reagerer som jeg gjør er at jeg ikke har oppfattet at noen skriver svært negative innlegg om rasen her inne på hundesonen, heller tvert imot. De som har rasen her inne brenner veldig for den og gjør en god jobb i å promotere rasen for det den er, det vil si en ærlig fremvisning på både godt og vondt.

Bedre nå? :P

Jeg har quotet ett innlegg på ett annet svar lenger oppe, og ja, man skal dra fram både det gode og det dårlige om ALLE raser, og vi er super engasjert i rasen, vi som driver med den..

Og derfor hadde jeg lyst til å skrive ett innlegg om at det finnes Basenjier som synes barn er helt ok..

Og jeg skriver og i innlegget at den er spesiel og ikke for alle uansett hvilken livssituasjon man er i..

Hadde ikke trodd jeg måtte forsvare det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre nå? :P

Jeg har quotet ett innlegg på ett annet svar lenger oppe, og ja, man skal dra fram både det gode og det dårlige om ALLE raser, og vi er super engasjert i rasen, vi som driver med den..

Og derfor hadde jeg lyst til å skrive ett innlegg om at det finnes Basenjier som synes barn er helt ok..

Og jeg skriver og i innlegget at den er spesiel og ikke for alle uansett hvilken livssituasjon man er i..

Hadde ikke trodd jeg måtte forsvare det..

Syns det er flott at du er engasjert i rasen din og flott at du nå kommer til å få enda mer erfaring enn bare en hund.

Nok en gang vil jeg forklare hvorfor JEG reagerer på innlegget ditt. Det virker som om du mener at det florerer av tråder og innlegg der basenjien blir hetset som en dårlig familiehund, noe jeg ikke på noen måte har inntrykk av, og jeg har vært her en god stund.

At du quoter til ETT innlegg der det dras frem på en nøktern måte at den personen ikke hadde så gode erfaringer med barn og basenji vil ikke forsvare at du skriver i første innlegg at du "vil kommentere de mange negative innlegg om basenji som familiehund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang vil jeg forklare hvorfor JEG reagerer på innlegget ditt. Det virker som om du mener at det florerer av tråder og innlegg der basenjien blir hetset som en dårlig familiehund, noe jeg ikke på noen måte har inntrykk av, og jeg har vært her en god stund.

At du quoter til ETT innlegg der det dras frem på en nøktern måte at den personen ikke hadde så gode erfaringer med barn og basenji vil ikke forsvare at du skriver i første innlegg at du "vil kommentere de mange negative innlegg om basenji som familiehund".

Greit, dumt gjort av meg.. Ser poenget.. Men det er ikke bare det innlegget, det er flere.. :P

Har bare ikke helt kontroll på hvor de er akkuratt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så flott å høre at du har positive erfaringer med basenji/ barn, og velkommen til forumet. Gøy med flere basenji- folk!

Jeg sitter inne med samme erfaring- Basenji er flotte barne/ familiehunder så fremt de behandles med respekt på deres premisser.

Dessverre finnes det nok- som du henviser til- Basenjier som har manglende sosialisering, og som er regelrett engstlige, og derfor føler et behov for å forvare seg mot fremmede. Det er dette som har bidrtt til at Basenjien enkelte steder får et påskrevet "mannevond-hund- stempel". Derfor er det ekstra viktig at oppdretterne er selektive i hvem som får bli valpekjøpere. Basenjien er tross alt en urhund- og bør behandles deretter.

Møter/ oppdrar du en basenji på rett måte (med positive forsterkere) og gjensidig tillitt har du en venn for livet. Men sine særheter bør den få beholde. Jeg har til dags dato ikke opplevd noen større dramatikere, klovner, sjarmører, tyver, eller pøbelfrø enn mine Basenjier, og de latterkulene de gir meg daglig ville jeg ikke byttet ut for alt i verden.

Herlige små krapylene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj - så ikke denne tråden før nå jeg!

Når det gjelder barnevennlige basenjier så skal man ikke underslå genetikken heller. Rasen er jo svært variabel mht gemytt, det er ikke å komme fra - den startet jo i det små og hadde en del fæle arvelige sykdommer som man forsøkte å bli kvitt (og til en stor grad har lykkets med, jeg tenker på feks hemolytisk hva det nå het, HJELP Yodel! - den sykdommen er vel bortimot helt borte nå, men så kom jo Fanconi stormende inn..) - og i førsten var vel ikke gemyttet akkurat i toppsetet vedr avl (for hva hjelper det å ha knallhyggelig bisk hvis den er død før den er 2 år liksom..).

Basenjien kan være en knallfin familiehund hvis eier vet hva de går til og behandler den riktig - og den ikke er genetisk disponert for det man på folkemunne kaller "dominansagresjon" (hos basenji kan det dog knyttes direkte til urhund-egenskaper at de viser slikt adferd, slike basenjier er simpelthen litt mer "ur") eventuelt at eier vet å håndtere slikt adferd - men akkurat det er ikke så greit å få til rent praktisk i en barnefamilie!. I tillegg må man følge med på at basenjien ikke går med ubehandlet hypotyrose (for det gir også aggresjon).

Jeg vet at det er lett hvis man har en "snill" basenji selv å si at andre som får agresjonsproblemer hos sin basenji simpelthen ikke "er flinke" eller har gjort feil eller ikke har gjort jobben sin - og det kan godt være - men bildet er altså mer nyansert enn det!

Jeg vet om mange basenjier som fungerer glimrende i barnefamilier - men med kyndige eiere - og jeg vet om mange som det ikke har funket for - uansett kunnskapsnivå hos eier. Vi hadde en svært hyggelig og erfaren basenji-eier her på sonen før som måtte levere tilbake sin basenji pga aggresjon i forhold til barn. Sånt kan faktisk skje - uten at det er noen sin skyld.

Men når det er sagt - jeg vet ikke om en mer spennende eller morsommere rase enn basenji! Jeg har sagt det før, men sier det igjen: basenjier ødelegger egentlig ens hundeglede for de fleste hunderasene blir så kjedelige i forhold.. små krek..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj - så ikke denne tråden før nå jeg!

Når det gjelder barnevennlige basenjier så skal man ikke underslå genetikken heller. Rasen er jo svært variabel mht gemytt, det er ikke å komme fra - den startet jo i det små og hadde en del fæle arvelige sykdommer som man forsøkte å bli kvitt (og til en stor grad har lykkets med, jeg tenker på feks hemolytisk hva det nå het, HJELP Yodel! - den sykdommen er vel bortimot helt borte nå, men så kom jo Fanconi stormende inn..) - og i førsten var vel ikke gemyttet akkurat i toppsetet vedr avl (for hva hjelper det å ha knallhyggelig bisk hvis den er død før den er 2 år liksom..).

Basenjien kan være en knallfin familiehund hvis eier vet hva de går til og behandler den riktig - og den ikke er genetisk disponert for det man på folkemunne kaller "dominansagresjon" (hos basenji kan det dog knyttes direkte til urhund-egenskaper at de viser slikt adferd, slike basenjier er simpelthen litt mer "ur") eventuelt at eier vet å håndtere slikt adferd - men akkurat det er ikke så greit å få til rent praktisk i en barnefamilie!. I tillegg må man følge med på at basenjien ikke går med ubehandlet hypotyrose (for det gir også aggresjon).

Jeg vet at det er lett hvis man har en "snill" basenji selv å si at andre som får agresjonsproblemer hos sin basenji simpelthen ikke "er flinke" eller har gjort feil eller ikke har gjort jobben sin - og det kan godt være - men bildet er altså mer nyansert enn det!

Jeg vet om mange basenjier som fungerer glimrende i barnefamilier - men med kyndige eiere - og jeg vet om mange som det ikke har funket for - uansett kunnskapsnivå hos eier. Vi hadde en svært hyggelig og erfaren basenji-eier her på sonen før som måtte levere tilbake sin basenji pga aggresjon i forhold til barn. Sånt kan faktisk skje - uten at det er noen sin skyld.

Men når det er sagt - jeg vet ikke om en mer spennende eller morsommere rase enn basenji! Jeg har sagt det før, men sier det igjen: basenjier ødelegger egentlig ens hundeglede for de fleste hunderasene blir så kjedelige i forhold.. små krek..

Tenker du på hemolytisk anemi, Tonje?

Ja, det finnes meget forskjellige linjer når det gjelder basenji og dominasn- aggressjon. Noen er mer "ur"- og lett- antennelige enn andre.

På de "værste" linjene, kan dessverre en aldri så god sosialisering ikke være tilstrekkelig, da genetikken overstyrer. Trening og riktig sosialisering kan til en viss grad hjelpe, men dette krever nok mye arbeid.

Det er derfor ekstra viktig med et godt samarbeid med oppdretter, og nøye linje- granskning før en går til anskafellse av Afrikas vesle sjarmør. (For får du rett individ i hus finnes det virkerlig ikke noe mer sjarmerende).

Med andre ord er mannevond-hund stempelet - etter min mening- riktig, dessverre, på ENKELTE basenjier, men heldigvis er vi kommet på god vei i avlen, og de blir færre og færre.

Samtidig må vi som sagt passe på ¨å bevare rasens særpreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på hemolytisk anemi, Tonje?

Ja, det finnes meget forskjellige linjer når det gjelder basenji og dominasn- aggressjon. Noen er mer "ur"- og lett- antennelige enn andre.

På de "værste" linjene, kan dessverre en aldri så god sosialisering ikke være tilstrekkelig, da genetikken overstyrer. Trening og riktig sosialisering kan til en viss grad hjelpe, men dette krever nok mye arbeid.

Det er derfor ekstra viktig med et godt samarbeid med oppdretter, og nøye linje- granskning før en går til anskafellse av Afrikas vesle sjarmør. (For får du rett individ i hus finnes det virkerlig ikke noe mer sjarmerende).

Med andre ord er mannevond-hund stempelet - etter min mening- riktig, dessverre, på ENKELTE basenjier, men heldigvis er vi kommet på god vei i avlen, og de blir færre og færre.

Samtidig må vi som sagt passe på ¨å bevare rasens særpreg.

Javisst tenkte jeg på det - hemolytisk anemi var det ja! Snakker med de gamle "basenji-damene" som holdt på på 50- og 60-tallet og den der anemien var visst et *******.

Ellers har Yodel helt helt rett vedr oppdretter-valg, en god oppdretter blir jo spesielt viktig for en hund som basenji som slets ikke er triviell og som krever en del spesial kunnskap og at man ikke har masse typiske "hundeforventninger" til den. Synes derfor forsåvidt at basenji kan være helt OK som førstegangshund feks, slik at eier ikke har så mange formeninger om hvordan hunder er. De som feks har masse erfaring fra myke dottehunder vil kunne problemer pga basenjien er så annerledes (eller som søsteren min sier til meg - "Amy er ingen hund - hun er et vesen!")

Og så det med å bevare særpreget ja.. vanskelig den synes jeg. Jeg tror rent kynisk det er lurt når oppdrettere går inn for de "snille" linjene, selv om kanskje noe av basenjiens urpreg blir borte på veien. Det sparer basenjier mye lidelse og feilbehandling at de er mer robuste - for "urheten" deres er jo til en viss grad preget av høyt angst-nivå (akkurat som ville dyr). Så utfordringen er balansegangen - "mer labrador" uten at det går for mye utover urhundegenskapene annet enn akkurat de ur-tingene som er knyttet til, hva skal jeg si, den basiske engstelsen ville og halv-ville dyr har. Det er viktig å beholde selvstendigheten, jaktlysten og sist men ikke minst, den helt spesielle og unike smartheten basenjier har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...