Gå til innhold
Hundesonen.no

Spør kokken!

rottmann

Recommended Posts

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar
Hvordan gjør man det?

da må du kjøpe et par potter med basilikum som du napper av bladene på. så har du oppi en liten neve pinjekjerner, en liten neve parmesan og kjører dette med stavmikser eller kjøkkenmaskin mens de sper med olje, en god olivenolje (ikke den billige varianten,da blir det ikke godt) så smaker du til med salt og pepper til det smaker godt.

grunnen til at jeg anbefalte å kjøpe, istedet for å lage selv, er at alle råvarene er fryktelig dyre. pinjekjerner er verdt sin vekt i gull............. :whistle:

Hvordan gjør man det?

da må du kjøpe et par potter med basilikum som du napper av bladene på. så har du oppi en liten neve pinjekjerner, en liten neve parmesan og kjører dette med stavmikser eller kjøkkenmaskin mens de sper med olje, en god olivenolje (ikke den billige varianten,da blir det ikke godt) så smaker du til med salt og pepper til det smaker godt.

grunnen til at jeg anbefalte å kjøpe, istedet for å lage selv, er at alle råvarene er fryktelig dyre. pinjekjerner er verdt sin vekt i gull............. :D

--------

Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Senere dobbelposter vil bli slettet. Vipsen.

Typen har av en eller annen merkelig grunn kjøpt en pakke med noe potetgreier med løk osv(?) som ligner på gule kjøttkaker med sånn derre fiskepinne-strø på. Han mener han skal spise det og det alene. Jeg mener han er teit :D Hva kan man ha til noe sånt da? Jeg kommer ikke på noenting.

hørtes guffent ut....... la han bekymre seg for hva han skal ha til det... så kan du lage deg noe annet digg istedet. jeg ville ikke gitt det der til bikkja engang.... ;)

du har rett, han er teit

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

dagens tips !! :) foccatia brød!!

3 ss oliven-olje

7 dl vann

1 pose tørr- gjær

14 dl mel

1 1\2 ts sukker

2 ts salt

sett ovnen på 180 grader. bland vann (ca 40 grader) gjær , olje, salt og sukker i en bolle. ha i melet og elt deigen til den får en tyggegummi-aktig konsistens. spray en langpanne med formfett og ha deigen i formen. bruk hendene og strekk den ut i kantene av langpannen. jobb med deigen som om du skulle massert noens stive nakke. lag "huller " med fingertuppene. ta litt olivenolje og sprinkle over deigen. dryss over grovsalt, helst maldonsalt, og evt oregano eller andre urter du liker. sett brødet inn i ovnen i ca 20 min, eller til brødet er gyldent og fint.

dette brødet er knallgodt og kan spises som det er eller som tilbehør til salater , supper etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille kokk og andre!

Nå har jeg en tolvåring som har bestemt seg for å bli sunn (dvs. røre seg mye, ikke spise godteri etc). Ikke noe galt i det, men da er det jo viktig at jeg følger opp med maten, syns jeg. Kan jeg få noen menytips som er både sunne og "ungomsvennlige"? Gjerne både frokost lunsj og middag. Påleggsforslag taes imot med takk! Er youghurt lurt når man ikke er så glad i melk, kanskje?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kokk; hvordan er det mulig for oss vanlige dødelige å tranchere en kylling uten å maltraktere den fullstendig? :)

du MÅ ha en skarp kniv. har du ikke det, kan du likså godt spise med fingrene banana

jeg pleier å fjerne filetene, brystene, først,så brekker du av lårene.

vanskelig å beskrive dette med ord........

dette ble et dårlig svar!

unnskyld!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille kokk og andre!

Nå har jeg en tolvåring som har bestemt seg for å bli sunn (dvs. røre seg mye, ikke spise godteri etc). Ikke noe galt i det, men da er det jo viktig at jeg følger opp med maten, syns jeg. Kan jeg få noen menytips som er både sunne og "ungomsvennlige"? Gjerne både frokost lunsj og middag. Påleggsforslag taes imot med takk! Er youghurt lurt når man ikke er så glad i melk, kanskje?

Takk!

du er nok veldig heldig, som har en slik fornuftig tolvåring, de flest sitter vel bare foran playstation og eter potetgull :rolleyes:

alle gryteretter som du lager fra bunnen, uten fløte, rømme etc er supert. gjerne gryter som er kokt over lang tid smaker veldig veldig godt og er sundt. kutt ut ferdigmat, der er det mye herdet fett som ikke er sundt. gulasj er et eksempel på en sånn gryte. til lunsj er det bedre med noe lettere, da kan tortilla lefse med salat, tomat, mais, løk ,kylling og litt salsa et godt tips. du kan stappe hva som helst i en sånn lefse.

sånn generelt vil det være lurt å bytte ut meste parten av poteter, pasta og ris med salat. der kan du variere i det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kokk!

Nå ble jeg fryktelig sulten, og jeg ser at kjøleskapet mitt er tomt.. :) Jeg skal på butikken i morgen, og lurer på hva jeg skal kjøpe. Jeg er temmelig aktiv for tiden, og trenger masse energi, men har minimalt med tid til å lage maten, siden jeg jobber hele dagen. Fins det noe lurt jeg kan spise, som gir meg masse energi? Egg er jo bra, tror jeg, men jeg bruker ikke komfyren her, for den er gåen. Jeg har bare mikro jeg kan bruke faktisk.. :shocked: Og skjærefjøl. Men altså; rask ("ferdig", dvs uten mye tilberedningstid) mat som har masse energi i seg, hva er det? Trenger helst type frokost og lunsj og brunsj og mellom-lunsj mat. Middag går i ferdig Fjordland-middager *host* i mikro.

Det jeg spiser nå i løpet av formiddagen er frokost: 1 youghurt, brunsj: 3 skiver med masse nugatti, eller med masse leverpostei eller skinke/ost/majones. Lunsj: det samme som brunsj. Og så middag og kvelds, men det er det ikke så farlig med. Ellers må jeg kaste i meg 3x dagsdose av energi-piller, og har et overdrevent bruk av kaffe.. logik.png

Problemet mitt er at jeg er kjempesulten nesten hele formiddagen og må spise mye og ofte for å holde "koken", derfor etterlyser jeg noe som gjør meg mer mett, lengre. :D På forhånd, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg er kjempesulten nesten hele formiddagen og må spise mye og ofte for å holde "koken", derfor etterlyser jeg noe som gjør meg mer mett, lengre. :) På forhånd, tusen takk!

Jeg er ikke kokk, men en neve nøtter eller to er i hvert fall både energirikt, sunt og mettende.

Man kan også tilberede egg i mikroen - lag eggerøre ved å blande sammen egg (evt med salt og vann eller melk), mikre et halvt minutt, rør, mikre noen sekunder, rør, mikre noen sekunder, rør (du finner en rytme som passer deg og din mikro etter hvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er nok veldig heldig, som har en slik fornuftig tolvåring, de flest sitter vel bare foran playstation og eter potetgull :rolleyes:

alle gryteretter som du lager fra bunnen, uten fløte, rømme etc er supert. gjerne gryter som er kokt over lang tid smaker veldig veldig godt og er sundt. kutt ut ferdigmat, der er det mye herdet fett som ikke er sundt. gulasj er et eksempel på en sånn gryte. til lunsj er det bedre med noe lettere, da kan tortilla lefse med salat, tomat, mais, løk ,kylling og litt salsa et godt tips. du kan stappe hva som helst i en sånn lefse.

sånn generelt vil det være lurt å bytte ut meste parten av poteter, pasta og ris med salat. der kan du variere i det uendelige.

Tusen takk. Tortillalomper er populært, så det skal gå fint. Herved er poteter, ris og pasta byttet bort med salat. Sånn flest dager i uka, da. Denne tolvåringen har nok ikke vært fornuftig mer enn en ukes tid :rolleyes: , men jeg henger meg på så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kokk, men en neve nøtter eller to er i hvert fall både energirikt, sunt og mettende.

Man kan også tilberede egg i mikroen - lag eggerøre ved å blande sammen egg (evt med salt og vann eller melk), mikre et halvt minutt, rør, mikre noen sekunder, rør, mikre noen sekunder, rør (du finner en rytme som passer deg og din mikro etter hvert).

Takk for tipsene! Nøtter er kjøpt inn, og eggerøre planlegger jeg å prøve å lage i mikro nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kokk!

Nå ble jeg fryktelig sulten, og jeg ser at kjøleskapet mitt er tomt.. :D Jeg skal på butikken i morgen, og lurer på hva jeg skal kjøpe. Jeg er temmelig aktiv for tiden, og trenger masse energi, men har minimalt med tid til å lage maten, siden jeg jobber hele dagen. Fins det noe lurt jeg kan spise, som gir meg masse energi? Egg er jo bra, tror jeg, men jeg bruker ikke komfyren her, for den er gåen. Jeg har bare mikro jeg kan bruke faktisk.. :shocked: Og skjærefjøl. Men altså; rask ("ferdig", dvs uten mye tilberedningstid) mat som har masse energi i seg, hva er det? Trenger helst type frokost og lunsj og brunsj og mellom-lunsj mat. Middag går i ferdig Fjordland-middager *host* i mikro.

Det jeg spiser nå i løpet av formiddagen er frokost: 1 youghurt, brunsj: 3 skiver med masse nugatti, eller med masse leverpostei eller skinke/ost/majones. Lunsj: det samme som brunsj. Og så middag og kvelds, men det er det ikke så farlig med. Ellers må jeg kaste i meg 3x dagsdose av energi-piller, og har et overdrevent bruk av kaffe.. logik.png

Problemet mitt er at jeg er kjempesulten nesten hele formiddagen og må spise mye og ofte for å holde "koken", derfor etterlyser jeg noe som gjør meg mer mett, lengre. :) På forhånd, tusen takk!

spis havregrøt!!! det er en type med bakt eple og kanel som er knallgod, den spiser jeg hver dag, du finner den i hylla med alle de andre frokostblandingene. jeg pleier å blande i rosiner, bananer i skiver, nøtter etc...nam nam!! mettheten varer lenge og den er til og med anbefalt av grete roede. ellers kan jeg anbefale deg å lage salater med nøtter, pinjekjerner etc,lag en stor bolle som du kan spise av når du er sulten. epler er veldig godt å ha i salater og er mettende. ta to grove brødskiver, legg på et par tomatskiver, riv litt gulrot og eple (råkost salat) og ha over tomatene. til slutt varmer du et par fiskekaker i microen og har de oppå råkosten sammen med litt salt ok pepper...slafs!!!!! skitgodt.

du spiser jo allerede yoghurt, men ta oppi masse musli (kornblanding) så blir du skikkelig mett ( lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spis havregrøt! det er en type med bakt eple og kanel som er knallgod, den spiser jeg hver dag, du finner den i hylla med alle de andre frokostblandingene. jeg pleier å blande i rosiner, bananer i skiver, nøtter etc...nam nam! mettheten varer lenge og den er til og med anbefalt av grete roede. ellers kan jeg anbefale deg å lage salater med nøtter, pinjekjerner etc,lag en stor bolle som du kan spise av når du er sulten. epler er veldig godt å ha i salater og er mettende. ta to grove brødskiver, legg på et par tomatskiver, riv litt gulrot og eple (råkost salat) og ha over tomatene. til slutt varmer du et par fiskekaker i microen og har de oppå råkosten sammen med litt salt ok pepper...slafs!! skitgodt.

du spiser jo allerede yoghurt, men ta oppi masse musli (kornblanding) så blir du skikkelig mett ( lenge)

Jeg en del havregrøt for å ha noenlunde kontroll på vekta, for jeg blir så fort sulten! Man får jo kjøpt så mye forskjellige typer havregrøt nå om dagen, men jeg liker smaken på grøten man lager av havremel best; den er ikke så kornete.

Å tilsette müsli i yoghurten er et kjempegodt tips, og det er helt riktig at metthetsfølelsen holder en god stund. Ikke trenger det å bli spesielt dyrt heller :D

Nå ble jeg suuulten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er ikke kokk, men en djevel på å lage god mat tror jeg *ler* - i alle fall er tilbakemeldingene bra........ her er ett tips til en god og mettende kylling/pasta salat som er god som middag og hvor resten kan brukes til lunchen dagen etter..

Du trenger:

Isbjerg salat

Agurk

Tomat (etter ønske, jeg serverer de ved siden av siden mannen i huset hater tomater)

Mais

Pasta penne - (sånne rør)

Lettrømme

2 stykk kyllingfileer

Salt

Pepper

Hvitløkspulver eller fersk hvitløk

Karri

Bland salt, pepper, karri og hvitløk (masse hvitløk) i en bolle, strimle kyllingfiletene og legg de i bollen med krydder, rør godt rundt, stek kyllingen.

Kok pastaen etter anvisning på pakken, skyll den i kaldt vann til den er avkjølt.

Kutt salat, agurk osv. og ha i en bolle (med lokk er en fordel), bland inn pastaen, strø kyllingstrimlene på toppen.

Smak til lettrømmen (kan også anbefale tyrkisk eller gresk yougurt til denne - som er magrere enn andre alternativer) med salt, pepper, carry og hvitløk - den skal være syrlig - men ikke gallsur.

Som middag serverer du salaten med nystekt baguette eller rundstykker til - la hver og en bestemme hvor mye rømmedressing man vil ha over.

Når man har spist det man orker, heller man resten av rømmedressingen over, blander godt, setter lokk på bollen og hiver i kjøla - smaker fantastisk til lunch med grovt brød til dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

fy f............ idag skar jeg nesten av meg fingeren i oppskjæremaskinen på jobben....... <_<

trenger litt medlidenhet her nå ... buhuuuuuuuu

alt blir så håpløst tungvint med bandager, handsker osv osv, tok en evighet bare å dusje...holy crap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy f............ idag skar jeg nesten av meg fingeren i oppskjæremaskinen på jobben....... <_<

trenger litt medlidenhet her nå ... buhuuuuuuuu

alt blir så håpløst tungvint med bandager, handsker osv osv, tok en evighet bare å dusje...holy crap

:lol: Trudde kokk var et ufarlig yrke altså.

Men. Hva er kyllingfond og sambal oelek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kyllingfond er kraft kokt på kylling, og så redusert kraftig ned. den kan du med fordel bruke istedet for kyllingbuljong-terninger.

den andre greia du nevnte har jeg ikke snøring på hva er på stående fot, men kan sjekke det opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kyllingfond er kraft kokt på kylling, og så redusert kraftig ned. den kan du med fordel bruke istedet for kyllingbuljong-terninger.

den andre greia du nevnte har jeg ikke snøring på hva er på stående fot, men kan sjekke det opp

Skal man sile vekk vannet eller noe da? Slik at man får en tykkere kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan unngår man å få brent karamell når man skal varme opp/koke noe med sukker? Hver gang jeg skal lage dressinger eller liknende som inneholder sukker (og det står at alt skal koke i 15 min feks) så ender jeg opp med en ekkel guffe som smaker brent karamell. Selv om jeg har det på veldig svak varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan unngår man å få brent karamell når man skal varme opp/koke noe med sukker? Hver gang jeg skal lage dressinger eller liknende som inneholder sukker (og det står at alt skal koke i 15 min feks) så ender jeg opp med en ekkel guffe som smaker brent karamell. Selv om jeg har det på veldig svak varme.

antagelig er det fordi du rører for mye i det, sukker skal få være i fred når det karamelliseres. dessuten må du passe på hele tiden. en oppskrift kan også være dårlig,stol på innstinktet ditt, det MÅ ikke koke i 15 min...husk at kjelen fortsatt er veldig varm ETTER at du har tatt den av varmen, så ha innholdet over i noe annet.

Skal man sile vekk vannet eller noe da? Slik at man får en tykkere kraft?

nei, du koker kraften lenge, dvs du reduserer kraften, slik at vannet fordamper.

men ikke sløse bort tid på å koke kyllingkraft, det finnes utmerkede varianter i butikken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...