Gå til innhold
Hundesonen.no

Spør kokken!


rottmann

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar
Hvordan gjør man det?

da må du kjøpe et par potter med basilikum som du napper av bladene på. så har du oppi en liten neve pinjekjerner, en liten neve parmesan og kjører dette med stavmikser eller kjøkkenmaskin mens de sper med olje, en god olivenolje (ikke den billige varianten,da blir det ikke godt) så smaker du til med salt og pepper til det smaker godt.

grunnen til at jeg anbefalte å kjøpe, istedet for å lage selv, er at alle råvarene er fryktelig dyre. pinjekjerner er verdt sin vekt i gull............. :whistle:

Hvordan gjør man det?

da må du kjøpe et par potter med basilikum som du napper av bladene på. så har du oppi en liten neve pinjekjerner, en liten neve parmesan og kjører dette med stavmikser eller kjøkkenmaskin mens de sper med olje, en god olivenolje (ikke den billige varianten,da blir det ikke godt) så smaker du til med salt og pepper til det smaker godt.

grunnen til at jeg anbefalte å kjøpe, istedet for å lage selv, er at alle råvarene er fryktelig dyre. pinjekjerner er verdt sin vekt i gull............. :D

--------

Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Senere dobbelposter vil bli slettet. Vipsen.

Typen har av en eller annen merkelig grunn kjøpt en pakke med noe potetgreier med løk osv(?) som ligner på gule kjøttkaker med sånn derre fiskepinne-strø på. Han mener han skal spise det og det alene. Jeg mener han er teit :D Hva kan man ha til noe sånt da? Jeg kommer ikke på noenting.

hørtes guffent ut....... la han bekymre seg for hva han skal ha til det... så kan du lage deg noe annet digg istedet. jeg ville ikke gitt det der til bikkja engang.... ;)

du har rett, han er teit

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

dagens tips !! :) foccatia brød!!

3 ss oliven-olje

7 dl vann

1 pose tørr- gjær

14 dl mel

1 1\2 ts sukker

2 ts salt

sett ovnen på 180 grader. bland vann (ca 40 grader) gjær , olje, salt og sukker i en bolle. ha i melet og elt deigen til den får en tyggegummi-aktig konsistens. spray en langpanne med formfett og ha deigen i formen. bruk hendene og strekk den ut i kantene av langpannen. jobb med deigen som om du skulle massert noens stive nakke. lag "huller " med fingertuppene. ta litt olivenolje og sprinkle over deigen. dryss over grovsalt, helst maldonsalt, og evt oregano eller andre urter du liker. sett brødet inn i ovnen i ca 20 min, eller til brødet er gyldent og fint.

dette brødet er knallgodt og kan spises som det er eller som tilbehør til salater , supper etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille kokk og andre!

Nå har jeg en tolvåring som har bestemt seg for å bli sunn (dvs. røre seg mye, ikke spise godteri etc). Ikke noe galt i det, men da er det jo viktig at jeg følger opp med maten, syns jeg. Kan jeg få noen menytips som er både sunne og "ungomsvennlige"? Gjerne både frokost lunsj og middag. Påleggsforslag taes imot med takk! Er youghurt lurt når man ikke er så glad i melk, kanskje?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kokk; hvordan er det mulig for oss vanlige dødelige å tranchere en kylling uten å maltraktere den fullstendig? :)

du MÅ ha en skarp kniv. har du ikke det, kan du likså godt spise med fingrene banana

jeg pleier å fjerne filetene, brystene, først,så brekker du av lårene.

vanskelig å beskrive dette med ord........

dette ble et dårlig svar!

unnskyld!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille kokk og andre!

Nå har jeg en tolvåring som har bestemt seg for å bli sunn (dvs. røre seg mye, ikke spise godteri etc). Ikke noe galt i det, men da er det jo viktig at jeg følger opp med maten, syns jeg. Kan jeg få noen menytips som er både sunne og "ungomsvennlige"? Gjerne både frokost lunsj og middag. Påleggsforslag taes imot med takk! Er youghurt lurt når man ikke er så glad i melk, kanskje?

Takk!

du er nok veldig heldig, som har en slik fornuftig tolvåring, de flest sitter vel bare foran playstation og eter potetgull :rolleyes:

alle gryteretter som du lager fra bunnen, uten fløte, rømme etc er supert. gjerne gryter som er kokt over lang tid smaker veldig veldig godt og er sundt. kutt ut ferdigmat, der er det mye herdet fett som ikke er sundt. gulasj er et eksempel på en sånn gryte. til lunsj er det bedre med noe lettere, da kan tortilla lefse med salat, tomat, mais, løk ,kylling og litt salsa et godt tips. du kan stappe hva som helst i en sånn lefse.

sånn generelt vil det være lurt å bytte ut meste parten av poteter, pasta og ris med salat. der kan du variere i det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kokk!

Nå ble jeg fryktelig sulten, og jeg ser at kjøleskapet mitt er tomt.. :) Jeg skal på butikken i morgen, og lurer på hva jeg skal kjøpe. Jeg er temmelig aktiv for tiden, og trenger masse energi, men har minimalt med tid til å lage maten, siden jeg jobber hele dagen. Fins det noe lurt jeg kan spise, som gir meg masse energi? Egg er jo bra, tror jeg, men jeg bruker ikke komfyren her, for den er gåen. Jeg har bare mikro jeg kan bruke faktisk.. :shocked: Og skjærefjøl. Men altså; rask ("ferdig", dvs uten mye tilberedningstid) mat som har masse energi i seg, hva er det? Trenger helst type frokost og lunsj og brunsj og mellom-lunsj mat. Middag går i ferdig Fjordland-middager *host* i mikro.

Det jeg spiser nå i løpet av formiddagen er frokost: 1 youghurt, brunsj: 3 skiver med masse nugatti, eller med masse leverpostei eller skinke/ost/majones. Lunsj: det samme som brunsj. Og så middag og kvelds, men det er det ikke så farlig med. Ellers må jeg kaste i meg 3x dagsdose av energi-piller, og har et overdrevent bruk av kaffe.. logik.png

Problemet mitt er at jeg er kjempesulten nesten hele formiddagen og må spise mye og ofte for å holde "koken", derfor etterlyser jeg noe som gjør meg mer mett, lengre. :D På forhånd, tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg er kjempesulten nesten hele formiddagen og må spise mye og ofte for å holde "koken", derfor etterlyser jeg noe som gjør meg mer mett, lengre. :) På forhånd, tusen takk!

Jeg er ikke kokk, men en neve nøtter eller to er i hvert fall både energirikt, sunt og mettende.

Man kan også tilberede egg i mikroen - lag eggerøre ved å blande sammen egg (evt med salt og vann eller melk), mikre et halvt minutt, rør, mikre noen sekunder, rør, mikre noen sekunder, rør (du finner en rytme som passer deg og din mikro etter hvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er nok veldig heldig, som har en slik fornuftig tolvåring, de flest sitter vel bare foran playstation og eter potetgull :rolleyes:

alle gryteretter som du lager fra bunnen, uten fløte, rømme etc er supert. gjerne gryter som er kokt over lang tid smaker veldig veldig godt og er sundt. kutt ut ferdigmat, der er det mye herdet fett som ikke er sundt. gulasj er et eksempel på en sånn gryte. til lunsj er det bedre med noe lettere, da kan tortilla lefse med salat, tomat, mais, løk ,kylling og litt salsa et godt tips. du kan stappe hva som helst i en sånn lefse.

sånn generelt vil det være lurt å bytte ut meste parten av poteter, pasta og ris med salat. der kan du variere i det uendelige.

Tusen takk. Tortillalomper er populært, så det skal gå fint. Herved er poteter, ris og pasta byttet bort med salat. Sånn flest dager i uka, da. Denne tolvåringen har nok ikke vært fornuftig mer enn en ukes tid :rolleyes: , men jeg henger meg på så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kokk, men en neve nøtter eller to er i hvert fall både energirikt, sunt og mettende.

Man kan også tilberede egg i mikroen - lag eggerøre ved å blande sammen egg (evt med salt og vann eller melk), mikre et halvt minutt, rør, mikre noen sekunder, rør, mikre noen sekunder, rør (du finner en rytme som passer deg og din mikro etter hvert).

Takk for tipsene! Nøtter er kjøpt inn, og eggerøre planlegger jeg å prøve å lage i mikro nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kokk!

Nå ble jeg fryktelig sulten, og jeg ser at kjøleskapet mitt er tomt.. :D Jeg skal på butikken i morgen, og lurer på hva jeg skal kjøpe. Jeg er temmelig aktiv for tiden, og trenger masse energi, men har minimalt med tid til å lage maten, siden jeg jobber hele dagen. Fins det noe lurt jeg kan spise, som gir meg masse energi? Egg er jo bra, tror jeg, men jeg bruker ikke komfyren her, for den er gåen. Jeg har bare mikro jeg kan bruke faktisk.. :shocked: Og skjærefjøl. Men altså; rask ("ferdig", dvs uten mye tilberedningstid) mat som har masse energi i seg, hva er det? Trenger helst type frokost og lunsj og brunsj og mellom-lunsj mat. Middag går i ferdig Fjordland-middager *host* i mikro.

Det jeg spiser nå i løpet av formiddagen er frokost: 1 youghurt, brunsj: 3 skiver med masse nugatti, eller med masse leverpostei eller skinke/ost/majones. Lunsj: det samme som brunsj. Og så middag og kvelds, men det er det ikke så farlig med. Ellers må jeg kaste i meg 3x dagsdose av energi-piller, og har et overdrevent bruk av kaffe.. logik.png

Problemet mitt er at jeg er kjempesulten nesten hele formiddagen og må spise mye og ofte for å holde "koken", derfor etterlyser jeg noe som gjør meg mer mett, lengre. :) På forhånd, tusen takk!

spis havregrøt!!! det er en type med bakt eple og kanel som er knallgod, den spiser jeg hver dag, du finner den i hylla med alle de andre frokostblandingene. jeg pleier å blande i rosiner, bananer i skiver, nøtter etc...nam nam!! mettheten varer lenge og den er til og med anbefalt av grete roede. ellers kan jeg anbefale deg å lage salater med nøtter, pinjekjerner etc,lag en stor bolle som du kan spise av når du er sulten. epler er veldig godt å ha i salater og er mettende. ta to grove brødskiver, legg på et par tomatskiver, riv litt gulrot og eple (råkost salat) og ha over tomatene. til slutt varmer du et par fiskekaker i microen og har de oppå råkosten sammen med litt salt ok pepper...slafs!!!!! skitgodt.

du spiser jo allerede yoghurt, men ta oppi masse musli (kornblanding) så blir du skikkelig mett ( lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spis havregrøt! det er en type med bakt eple og kanel som er knallgod, den spiser jeg hver dag, du finner den i hylla med alle de andre frokostblandingene. jeg pleier å blande i rosiner, bananer i skiver, nøtter etc...nam nam! mettheten varer lenge og den er til og med anbefalt av grete roede. ellers kan jeg anbefale deg å lage salater med nøtter, pinjekjerner etc,lag en stor bolle som du kan spise av når du er sulten. epler er veldig godt å ha i salater og er mettende. ta to grove brødskiver, legg på et par tomatskiver, riv litt gulrot og eple (råkost salat) og ha over tomatene. til slutt varmer du et par fiskekaker i microen og har de oppå råkosten sammen med litt salt ok pepper...slafs!! skitgodt.

du spiser jo allerede yoghurt, men ta oppi masse musli (kornblanding) så blir du skikkelig mett ( lenge)

Jeg en del havregrøt for å ha noenlunde kontroll på vekta, for jeg blir så fort sulten! Man får jo kjøpt så mye forskjellige typer havregrøt nå om dagen, men jeg liker smaken på grøten man lager av havremel best; den er ikke så kornete.

Å tilsette müsli i yoghurten er et kjempegodt tips, og det er helt riktig at metthetsfølelsen holder en god stund. Ikke trenger det å bli spesielt dyrt heller :D

Nå ble jeg suuulten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er ikke kokk, men en djevel på å lage god mat tror jeg *ler* - i alle fall er tilbakemeldingene bra........ her er ett tips til en god og mettende kylling/pasta salat som er god som middag og hvor resten kan brukes til lunchen dagen etter..

Du trenger:

Isbjerg salat

Agurk

Tomat (etter ønske, jeg serverer de ved siden av siden mannen i huset hater tomater)

Mais

Pasta penne - (sånne rør)

Lettrømme

2 stykk kyllingfileer

Salt

Pepper

Hvitløkspulver eller fersk hvitløk

Karri

Bland salt, pepper, karri og hvitløk (masse hvitløk) i en bolle, strimle kyllingfiletene og legg de i bollen med krydder, rør godt rundt, stek kyllingen.

Kok pastaen etter anvisning på pakken, skyll den i kaldt vann til den er avkjølt.

Kutt salat, agurk osv. og ha i en bolle (med lokk er en fordel), bland inn pastaen, strø kyllingstrimlene på toppen.

Smak til lettrømmen (kan også anbefale tyrkisk eller gresk yougurt til denne - som er magrere enn andre alternativer) med salt, pepper, carry og hvitløk - den skal være syrlig - men ikke gallsur.

Som middag serverer du salaten med nystekt baguette eller rundstykker til - la hver og en bestemme hvor mye rømmedressing man vil ha over.

Når man har spist det man orker, heller man resten av rømmedressingen over, blander godt, setter lokk på bollen og hiver i kjøla - smaker fantastisk til lunch med grovt brød til dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

fy f............ idag skar jeg nesten av meg fingeren i oppskjæremaskinen på jobben....... <_<

trenger litt medlidenhet her nå ... buhuuuuuuuu

alt blir så håpløst tungvint med bandager, handsker osv osv, tok en evighet bare å dusje...holy crap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy f............ idag skar jeg nesten av meg fingeren i oppskjæremaskinen på jobben....... <_<

trenger litt medlidenhet her nå ... buhuuuuuuuu

alt blir så håpløst tungvint med bandager, handsker osv osv, tok en evighet bare å dusje...holy crap

:lol: Trudde kokk var et ufarlig yrke altså.

Men. Hva er kyllingfond og sambal oelek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kyllingfond er kraft kokt på kylling, og så redusert kraftig ned. den kan du med fordel bruke istedet for kyllingbuljong-terninger.

den andre greia du nevnte har jeg ikke snøring på hva er på stående fot, men kan sjekke det opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kyllingfond er kraft kokt på kylling, og så redusert kraftig ned. den kan du med fordel bruke istedet for kyllingbuljong-terninger.

den andre greia du nevnte har jeg ikke snøring på hva er på stående fot, men kan sjekke det opp

Skal man sile vekk vannet eller noe da? Slik at man får en tykkere kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan unngår man å få brent karamell når man skal varme opp/koke noe med sukker? Hver gang jeg skal lage dressinger eller liknende som inneholder sukker (og det står at alt skal koke i 15 min feks) så ender jeg opp med en ekkel guffe som smaker brent karamell. Selv om jeg har det på veldig svak varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan unngår man å få brent karamell når man skal varme opp/koke noe med sukker? Hver gang jeg skal lage dressinger eller liknende som inneholder sukker (og det står at alt skal koke i 15 min feks) så ender jeg opp med en ekkel guffe som smaker brent karamell. Selv om jeg har det på veldig svak varme.

antagelig er det fordi du rører for mye i det, sukker skal få være i fred når det karamelliseres. dessuten må du passe på hele tiden. en oppskrift kan også være dårlig,stol på innstinktet ditt, det MÅ ikke koke i 15 min...husk at kjelen fortsatt er veldig varm ETTER at du har tatt den av varmen, så ha innholdet over i noe annet.

Skal man sile vekk vannet eller noe da? Slik at man får en tykkere kraft?

nei, du koker kraften lenge, dvs du reduserer kraften, slik at vannet fordamper.

men ikke sløse bort tid på å koke kyllingkraft, det finnes utmerkede varianter i butikken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...