Gå til innhold
Hundesonen.no

Spør kokken!


rottmann

Recommended Posts

Jeg ønsker meg oppskrift på en god saus jeg kan ha til pasta og kjøttdeig. :P

det som er litt dumt med oss kokker er at vi skjelden bruker oppskrifter når vi lager sauser, vi smaker oss gjerne fram til den har blitt perfekt. hvis jeg lager kjøttdeigsaus til pasta, begynner jeg med å kutte løk som jeg surrer i panna i litt smør eller olje. så har jeg i et par bokser med sw-tomater ( sw=simply wonderful), så må du ha i salt, pepper og sukker til det smaker godt. så har du i tørkede eller friske urter, feks timian, oregano,basilikum eller provance krydderblanding. jeg synes det er veldig godt med sopp i, og da steker jeg den sammen med løken. set er også veldig godt å ha i små pene terninger av gulrot. lag en kjempe porsjon, og frys ned i små porsjoner. dette er billig og kjempe godt. :P

:P:P dagens tips!!!! ALDRI ALDRI ALDRI stek kjøtt i øliven olje. det smaker dritt :P:P . hvis dere skal steke i olje, så bruk soja, solsikke eller raps, de setter ikke smak på maten. oliven olje egner seg best i det kalde kjøkkenet og til baking. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

til wesminster. en papir pose er nok det lureste, pass på at de ikke blir våte. angående pizza bunner; kanskje du kan sette ovnen på 250 grader og kjevle bunnen så tynn du greier, ett tips er å bruke mye mel på kjøkken benken, så blir det lettere å jobbe med deigen. så steker du bunnen til den bobler seg . nå kan du ta på sausen og fyllet og steke den til den ser ferdig ut. jeg har ikke prøvd dette selv, men gutta på jobben sier at det funker. lykke til og fortell meg hvordan det gikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

dagens tips; ha alltid pitabrød i fryseren, de fungerer perfekt som pizzabunner til småpizzaer, godt som litt snacks på kvelden når du sitter og leser på sonen. ingen gormet mat, men alltid poppis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

dagens tips; ha alltid pitabrød i fryseren, de fungerer perfekt som pizzabunner til småpizzaer, godt som litt snacks på kvelden når du sitter og leser på sonen. ingen gormet mat, men alltid poppis.

Det pleier vi å ha :ahappy: Har funnet ut at det kan funke til mye forskjellig :ahappy: Dette var en glimrende tråd, forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utfordring til rottman; Hvordan gjør man en nistepakke med basis i brødskiver spennende, godt og annerledes? ...noe for både hund og eier?

Kjøp et skikkelig ferskt og grovt brød, hvis du grøsser ved tanken på grovt, så kjøp loff. så skjærer du 4 store deilige skiver. bruk philadelphia, gjerne med urter, og smør et passe tjukt lag på alle. på den første legger du hamburger rygg og salat, på den andre legger du tomat og agurk på, den tredje legger du hamburger rygg og paprika på, dryss gjerne litt oregano på også, eller italiensk kryddermiks som er min store favoritt på smørbrød. den fjerde legger du opp ned på toppen.

nå tar du en skarp kniv og skjærer tvers igjennom hele stabelen. nå kan jeg love deg at du kommer til å glede deg til du skal spise, for dette ser digg ut!!!! dette blir aldri tørt of kjipt. til den vakre dobermannen sin tar du og lager samme greia, men bruk loff istedet, grovbrød er visst ikke bra for hundemager. så bytter du bare ut philadelphia med leverpostei. da blir du nok helt for dagen, hehe.

Forslag til digg middag i mårra eller?

Jeg er litt matlei om dagen hihi..

Gjerne noe som smaker godt, med kyulling eller biff :P

Her kommer tipset, sent men godt, vi kokker jobber kveld vet du. hvis vi skal lage oss noe godt på jobb, som tar kort tid å lage, bruker vi gjerne biffkjøtt eller kylling, sammen med pasta. skjær biffen i tynne skiver eller strimler, ha kjøttet i en veldig varm panne, sammen med litt løk og sopp, evt gulerøtter, og fres i panna. ha over salsa og en ders med fløte, ha til slutt over litt strimlede sukkererter. kok pasta og ha ved siden av eller oppi herligheten. nam nam, dette smaker like godt som det lukter.

hvordan lage pizzaen tradisjonell men også spennende?? jeg bruker kjøttdeig og pizzasaus og ost på men kunne gjerne hatt noe ekstra på den slik den ble mer spennenede?

Et godt tips her er å ha på pizzasaus og ost , evt de grønnsakene du liker, og stek pizzaen helt ferdig. så, når den er rykende varm legger du på tynne skiver av parma skinke (en billigere variant får du hvis du bruker spekeskinke istedet) og ruccula salat. hvis du vil, kan du også ha over litt parmesan eller manchego ost, det ser og smaker profft ut. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wacko:

dagens tips; husk at grønnsaker har forskjellig koke og steketid, sukkererter vil foreksempel trenge mye mindre tid i panna enn feks sopp og gulerøtter, så de slenger du i til slutt, sammen med spinat som også blir fort ferdig. planlegging er det viktigste i matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til den vakre dobermannen sin tar du og lager samme greia, men bruk loff istedet, grovbrød er visst ikke bra for hundemager. så bytter du bare ut philadelphia med leverpostei. da blir du nok helt for dagen, hehe.

Brød er ikke bra for hundemager, så ville ikke brukt så mange eller veldig tykke skiver såfall :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så glad av å ha en kokk her :wacko:

det er bra!! banana

jeg har faktisk endel gode oppskrifter på hundegodis også som jeg tenkte å legge ut sånn litt etter hvert.

minna meg om en god pizza med sånn grønt stasj...(husker ikke hva det heter) , knuste tomater ost og spekeskinke oppå! nydelig

det grønne "stashet" du nevner er nok pesto, som er laget av basilikum, parmesan. god olivenolje, pinjekjerner, salt og pepper. (noen vil også ha hvitløk i)

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint :wacko:

Men en ting... Jeg er veeldig glad i pesto, men til nå så har jeg ikke klart å få tak i en god en når jeg kjøper det i butikken... De jeg kjøper er ofte "harske", og jeg vet ikke hva jeg skal se etter når jeg kjøper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint :wacko:

Men en ting... Jeg er veeldig glad i pesto, men til nå så har jeg ikke klart å få tak i en god en når jeg kjøper det i butikken... De jeg kjøper er ofte "harske", og jeg vet ikke hva jeg skal se etter når jeg kjøper!

de gangene jeg kjøper pesto, tar jeg de glassene som står bakerst. se etter at de har en fresh og fin farge. tror den jeg pleier å kjøpe er fra barilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle:

dagens tips:

slutt å bare bruke thousand island på salaten, æsj, det er ikke godt. lag heller en god vinaigrette. det er mye sunnere og mye bedre. kjøp en god oliven olje og en flaske med hvitvinseddik, så har du oljen i en bolle og har en dæsj eddik oppi, sammen med litt salt og pepper. rør rundt- ferdig!!! dette er en fin base som du kan tilsette masse deilige smaker. alt fra urter til honning og sennep, bare å lage sin egen favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkatråd.. nå ble jeg sulte og... <_<

Hvordan blandingsforhold skal det være mellom Balsamico-eddik og Olivenolje hvis du skal bruke den i feks en tomat-salat?

Så kan jeg ikke steke biff og blir vel dermed aldri gift!

Jeg får det aldri til! Har du noen knep? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkatråd.. nå ble jeg sulte og... <_<

Hvordan blandingsforhold skal det være mellom Balsamico-eddik og Olivenolje hvis du skal bruke den i feks en tomat-salat?

Så kan jeg ikke steke biff og blir vel dermed aldri gift!

Jeg får det aldri til! Har du noen knep? :unsure:

slapp av, du blir nok gift, ihvertfall hvis du gjør som jeg sier :icon_fun:

ikke bruk balsamico til tomatsalat, da vil den bare se møkkete ut. bruk hvitvins eddik istedet, så ser salaten fresh ut. ha først over litt olje, så sper du med eddik til det smaker godt. du kan med fordel ha en t-skje sukker, for sukker hever tomat smaken.

når det gjelder biff, så ville jeg satt ovnen på 180 grader, så bruner du litt smør i panna, legger biffen oppi, har på salt og pepper og bruner den lett (30 sek) på hver side. så setter du biffen inn i ovnen i 6-8 min. så lar du den vile i 2 min. nå har du en perfekt biff. jeg lover. sånn gjør vi det på resturant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typen har av en eller annen merkelig grunn kjøpt en pakke med noe potetgreier med løk osv(?) som ligner på gule kjøttkaker med sånn derre fiskepinne-strø på. Han mener han skal spise det og det alene. Jeg mener han er teit :whistle: Hva kan man ha til noe sånt da? Jeg kommer ikke på noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint :whistle:

Men en ting... Jeg er veeldig glad i pesto, men til nå så har jeg ikke klart å få tak i en god en når jeg kjøper det i butikken... De jeg kjøper er ofte "harske", og jeg vet ikke hva jeg skal se etter når jeg kjøper!

Lag selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...