Gå til innhold
Hundesonen.no

Spør kokken!


rottmann

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Han er kokk ja:) skrev det i en tråd litt lenger ned her:)

Har du noen tisp til en middag til en jente som bor alene? :ahappy:

jeg kommer aldri på noe som er odt som ikke er beregna på bare en pers :ahappy:

Kan nevne at jeg er glad i det meste med kylling:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er kokk ja:) skrev det i en tråd litt lenger ned her:)

Har du noen tisp til en middag til en jente som bor alene? :P

jeg kommer aldri på noe som er odt som ikke er beregna på bare en pers :P

Kan nevne at jeg er glad i det meste med kylling:P

jeg synes det er digg å steke løk og sopp til det er brunt, tilsette litt ferdig kokt ris eller nudler, så tilsetter du kylling(stekt) og smaker til med salt og pepper. så har du på soja saus, gjerne den søte varianten som heter ketjap manis. helt til slutthar du på litt sukkererter, tomat eller friske spinatblader. dette går veldig fort å lage, særlig hvis du har litt kokt ris til overs i kjøleskapet, eller en pakke nudler.

Har du tips til noen enkle middager som er sunne (og gjerne slankende.) Som ikke har for mye dilldall i? :P

det meste som er sunt og godt uten for mye fett er gjerne kokt, feks gryter som er kokt over lang tid. du ville ikke ha så mye dilldall, men det må bli noen grønnsaker ihvertfall. :ahappy::ahappy: ta et par liter vann, sleng oppi noen terninger med maggi kylling/ hønsebuljong,hvertfall tre-fire stykker .så hakker du opp litt løk, gulrøtter og sellerirot i terninger og litt purre som du hiver oppi. så putter du to eller tre hele kylling fileter og lar dette koke i ca halv time. hvis du vil ha den litt spicy kann du ta oppi litt kajennepepper, det finner du i små black boy poser i krydder hylla. ellers smaker du til med salt og pepper. det eneste som mangler nå er å fiske opp kyllingfiletene og rive de istykker og ha de tilbake i suppa igjen. denne suppa er drit god!! grunnen til det er at de grønnsakene du har i,er de vi kokkene kaller " de fire store" det er disse vi bruker når vi koker krafter, som blir baser for alle sauser, supper etc. jeg pleier å lage en kjempe porsjon, for den blir bedre og bedre for hver dag som går. jeg pleier også innimellom å knekke litt spaghetti eller nudler og ha oppi. lykke til :P

åh.. jeg vil ha ein god pasta salat oppskrift.. :P

gjerne noe godt tilbehør også

kjøp et glass med pesto, salami, rødløk, sukkererter. sherry tomater. kok pastaen, skyll den i kaldt vann, kutt salami i tynne strimler, kutt grønnsakene og bland alt i en stor bolle. så vasker du deg godt på hendene og har på noen spiseskjeer med pesto i blandingen som du gnir inn med fingrene,

du kan godt rive over litt pamesan, eller ha i litt ruccula salat.

hvis du har noe "gammelt" brød kan du skjære det i tynne skiver, legge de på en steke plate, ha på litt salt, pepper og oliven olje- stek de på 180 grader i 5-7 minutter.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe og håper du, eller noen andre her kan svare.

Tolvåringen her er ikke så glad i grønnsaker (bombe) :closedeyes: . Dessuten har både hun og jeg allergi mot det meste av rå rotfrukter, epler etc. Derfor blir det mye mango- spising. Nå når jordbærene er kommet, spiser vi det nesten daglig også. Markjordbær og blåbær begynner jo også å komme (det må da være noe rart med klima, siden bærene er så tidlig modne) og jeg rører bær til pålegg og pannekaker. Fruktsalat med mango, jordbær og banan er populært. Nå om sommeren er min milkshake med litt vaniljeis, jordbær, mango + litt villbær jeg har plukket på tur, noe av det beste hun får.

Trenger jeg å ha dårlig samvittighet for alle grønnsakene hun ikke spiser, når vi spiser såpass mye av frukt og bær? Vannmelon er også populært, men kanskje ikke så næringsrikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er suulten! Kan noen gi meg tips om hva jeg kan lage til middag idag? Gjerne noe supergodt som kan lure en tom samboers mage til å bli blid på meg igjen. :ahappy: Gjerne noe med kyllingfilè, fikk lyst på kylling og det gjorde visst hunden også. Bruker alltid å skjære av en del av kyllingfilèen til henne som jeg koker og bruker som godbiter.

Ris er bra, men ikke for mye "dilldall" as in sjeldne ting og tang som jeg aldri har hørt om og som man ikke får kjøpt på bunnpris. Jeg går ikke lengre enn til bunnpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi akkurat stappet i oss kylling i sursøt saus. (Glass fra Toro, filèt fra kyllingen :rolleyes: ). Puttet oppi noen biter av brokkoli for samvittighetens skyld. :ahappy:

Nå skal maten synke litt før desserten. Det er milkshake uten melk:

2 svære skjeer vaniljeis

2 teskjeer melis

Fyll opp med markjordbær, blåbær, kjøpejordbær

Bruk stavmikseren i noen sekunder!

I tillegg har vi brownies. Varm og klissete. Heia Toro.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er veldig godt med kylling er "carri (eller skrives det curry?) kylling sandwich. Kjempeenkelt, man kjøper et valgfritt rundstykke, smører på majones,plukker en kylling og tar på så mye kylling man vil,hiver på så mye carri (curry?) man vil og vips så er det klart. kjempegodt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe og håper du, eller noen andre her kan svare.

Tolvåringen her er ikke så glad i grønnsaker (bombe) :closedeyes: . Dessuten har både hun og jeg allergi mot det meste av rå rotfrukter, epler etc. Derfor blir det mye mango- spising. Nå når jordbærene er kommet, spiser vi det nesten daglig også. Markjordbær og blåbær begynner jo også å komme (det må da være noe rart med klima, siden bærene er så tidlig modne) og jeg rører bær til pålegg og pannekaker. Fruktsalat med mango, jordbær og banan er populært. Nå om sommeren er min milkshake med litt vaniljeis, jordbær, mango + litt villbær jeg har plukket på tur, noe av det beste hun får.

Trenger jeg å ha dårlig samvittighet for alle grønnsakene hun ikke spiser, når vi spiser såpass mye av frukt og bær? Vannmelon er også populært, men kanskje ikke så næringsrikt...

jeg er ingen ernæringsfysiolog, men jeg vet at mango er en av de sunneste fruktene du kan spise, jordbær er også stappfullt av vitaminer. hvis du er usikker på om dere får i dere nok mineraler og vitaminer, så ville jeg tatt en blodprøve.

Hvordan oppbevarer man fersk sopp, og hvor lenge kan man oppbevare det slik?

Og hvordan lager man sånn skikkelig god, tynn pizzabunn - sånn som man får på restaurant (hihi)?

det kommer helt an på soppen. på resturanten der jeg jobber oppbevarer vi all soppen på kjøla. den holder seg hvertfall en kort uke. den tørker stort sett bare inn, eller så mugner den, så du ser når den er dårlig. østerssoppen feks tørker ganske raskt inn. du skal heller ikke vaske sopp,bare børste jorden forsiktig av den.

jeg har en sånn pizza-pronto maskin, fra obh-nordica, den lager jeg helt perfekte bunner med. lager en deig av ca 2.5 dl vann, 1 ts, 1 liten pose tørrgjær, litt oliven olje og mel til den slipper bollen. pizza deig trenger du egentlig ikke heve. så kjevler jeg ut små deiger som passer inn i pronto'en, så steker jeg bunnene i noen få sekunder, til bunnen "bobler".jeg pleier å lage en hel stabel med bunner og fryse de ned. da er det drit lett og bare ta opp en bunn, kline på litt tomat saus ,ost og fyll. det tar bare 1-2 minutter i prontoen når du har bunnen ferdig. også blir bunnen helt sinnsykt tynn og sprø. lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sveis!

Jeg lurer på om du har noen gode forslag til hva sånne som meg som ikke skal hvetemel/gluten (ingen av delene så langt det er mulig) kan spise i stedet? Det er nesten klin umulig å ha et nogenlunde normalt kosthold uten å få i seg hvetemel eller gluten. :rolleyes: Så fint med en "sonekokk", forresten! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er suulten! Kan noen gi meg tips om hva jeg kan lage til middag idag? Gjerne noe supergodt som kan lure en tom samboers mage til å bli blid på meg igjen. :P Gjerne noe med kyllingfilè, fikk lyst på kylling og det gjorde visst hunden også. Bruker alltid å skjære av en del av kyllingfilèen til henne som jeg koker og bruker som godbiter.

Ris er bra, men ikke for mye "dilldall" as in sjeldne ting og tang som jeg aldri har hørt om og som man ikke får kjøpt på bunnpris. Jeg går ikke lengre enn til bunnpris.

jeg kom nettop hjem fra jobb, så du har nok allerede spist :ahappy: men her kommer en skikkelig slager, som kjæresten min digger. ta kylling fileter og bank de flate. så ruller du de først i mel, så i sammenpisket egg og så i griljer mel, en liten rød eske som jeg lover deg at de har på bunnpris :ahappy:

så har du smør i panna, har på litt salt og pepper og steker først på sterk, så svak varme. vips så har du kylling snitsler, drit digg. som tilbehør har jeg poteter delt i båter med litt olje salt, pepper og ellers det krydderet du liker, inn i ovnen på 180 grader i ca 20 min. du kan gjøre det samme med tomater også, altså putte de i ovnen med litt krydder på..nam nam his du på død og liv må ha saus til, så passer bearnaise

Hei sveis!

Jeg lurer på om du har noen gode forslag til hva sånne som meg som ikke skal hvetemel/gluten (ingen av delene så langt det er mulig) kan spise i stedet? Det er nesten klin umulig å ha et nogenlunde normalt kosthold uten å få i seg hvetemel eller gluten. :rolleyes: Så fint med en "sonekokk", forresten! :P

hva er du interressert i å få oppskrifter på? middager, desserter, snacks?

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med billig, god og sunn mat da? ...Og enkel å lage!

Bor for meg selv serru :ahappy:

jeg er veldig glad i forsjellige salater, men for at det ikke skal bli så kjedelig så stapper jeg det som regel inn i pitabrød eller tortilla lefse, jeg har på salsa, som forresten er veldig sunt og 5% creme fraiche dressing fra kraft på glass flaske. luksus varianten er i steke biffstrimler og ha salsaen i pannen og la det surre en stund, kjempe godt. en annen smart ting å gjøre er å bake mange poteter i ovnen, putte de i kjøleskapet. da kan du når som helst ta fram en potet og fylle den med alt mulig digg. feks kjøttdeig stekt i salsa med litt ost og rømme, sopp, bacon, kryddersmør og litt ost.

Hva som helst! :P

du kan jo egentlig spise det meste da. på resturanten bruker vi skjelden mel i maten :ahappy: vi jevner alltid sauser og supper med maisena mel. ett tips et å lage paibunn med maisena, den kan du jo fylle med masse snadder. feks pizza pai. du kan lage paier med ost skinke paprika og eggestand. bærpaier med vaniljekrem. :P

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan lager man sånn skikkelig god, tynn pizzabunn - sånn som man får på restaurant (hihi)?

Man kan også faktisk bruke store taco-/tortillalomper som pizzabunn :ahappy: Bare klin på tomatsaus og alt mulig annet du vil ha, sleng den i ovnen og vips!, du har pizza med tynn og fin bunn. Og så lettvint da gitt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer helt an på soppen. på resturanten der jeg jobber oppbevarer vi all soppen på kjøla. den holder seg hvertfall en kort uke. den tørker stort sett bare inn, eller så mugner den, så du ser når den er dårlig. østerssoppen feks tørker ganske raskt inn. du skal heller ikke vaske sopp,bare børste jorden forsiktig av den.

jeg har en sånn pizza-pronto maskin, fra obh-nordica, den lager jeg helt perfekte bunner med. lager en deig av ca 2.5 dl vann, 1 ts, 1 liten pose tørrgjær, litt oliven olje og mel til den slipper bollen. pizza deig trenger du egentlig ikke heve. så kjevler jeg ut små deiger som passer inn i pronto'en, så steker jeg bunnene i noen få sekunder, til bunnen "bobler".jeg pleier å lage en hel stabel med bunner og fryse de ned. da er det drit lett og bare ta opp en bunn, kline på litt tomat saus ,ost og fyll. det tar bare 1-2 minutter i prontoen når du har bunnen ferdig. også blir bunnen helt sinnsykt tynn og sprø. lykke til.

Er som oftest champignon jeg trenger å oppbevare. Hva bør jeg legge det i? Plastboks? Papirpose?

Pizza Pronto-maskin er uaktuelt, så da får jeg vel heller prøve meg fram i ovnen i stedet.

Man kan også faktisk bruke store taco-/tortillalomper som pizzabunn :ahappy: Bare klin på tomatsaus og alt mulig annet du vil ha, sleng den i ovnen og vips!, du har pizza med tynn og fin bunn. Og så lettvint da gitt :ahappy:

Joda, det er greit nok, men jeg vil ha deig. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er greit nok, men jeg vil ha deig. :closedeyes:

Denne deigoppskriften synes jeg blir veldig god, sprø og sånt.

7 dl mel

En god ss olje

ca 3 dl vann (lunket)

en pakke gjær

Bland, elt, hev (da synes jeg den blir best), og kjevle tynn, tynn. Nam:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...