Gå til innhold
Hundesonen.no

Værsyke hunder?


AllStar

Recommended Posts

Hunden min Arco er ekstremt værsyk!

Han blir helt gæren, og graver hull i bakken.. Puster og stresser som bare det...

Selv om det kanskje ikke kommer torden før på sent kvelden, reagerer han fra han står opp til det faktisk kommer.. I fjor gikk det ut av styr, da han brøt seg ut av hundegården, som er "sperret" med en tredør, med 2 låser, og tredøra var nesten knekt..

Men, han fikk da opp døra og borte var han.. :shocked:

Seff måtte han jo stikke da det begynnte å tordne, han er helt anti torden..

Men, vi fant han jo igjen da.. Politiet hadde funnet han, og siden han har id-brikke i nakken så ringte de oss... :)

Da satt han i ett bur heeeeelt bakerst på politistasjonen..

Blir jo redd når han stikker sånn, siden vi bor like ved E6 og andre trafikerte veier... Plutselig en dag kan han bli påkjørt ; /

Noen som har hunder som er værsyke?

Er det noe som hjelper mot det, sånn at han ikke stresser så innmari..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det si om en hund er værsyk? At de blir livredde for stygt vær rett og slett?

Sprøtt. Har sett på animal kanal (haha) og der syns jeg at jeg hørte noe om at det er et slags "instinkt" i mange dyr at de flykter når det kommer dårlig vær. Overlevelsesopplegg, antagelig.

Husker Emma ble urolig og sov dårlig når det var mye vind og torden ute om vinteren, men da var hun bare liten valp. Vi gjespa og overså henne, og sånn lærte hun at vi ikke var redd været så da sluttet hun å være redd hun også. Nå skal det sies at hun ikke bor i hundegård, og sover i senga mi, så det er jo noe helt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil det si om en hund er værsyk? At de blir livredde for stygt vær rett og slett?

Sprøtt. Har sett på animal kanal (haha) og der syns jeg at jeg hørte noe om at det er et slags "instinkt" i mange dyr at de flykter når det kommer dårlig vær. Overlevelsesopplegg, antagelig.

Jah, han er redd for torden.. Kan jo hende det har noe med overlevelsesopplegg ting, ikke veit jeg..

Får liksom ikke noe bra svar når jeg spør han :)

Men, går det ann å bli kvitt det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår bearded collie har med årene blitt redd for vind. Han reagerer ikke fr det blir sånn ordentlig at det knirker i karmene og grenene pisker på vinduene, men da piper og bjeffer han inne. Han er ellers veldig stille hund. Har ikke funnet noen effektiv løsning bortsett fra å la han være tettest mulig på oss når det står på som værst. Da roer han seg sånn halveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argon er værsyk. Når det regner og er dårlig vær så ligger han rett ut på ryggen og sover hele dagen. Jeg kan gå rundt å si "tur tur tur, ut på tur" uten at han letter på øret. Jeg synes det er egentlig godt å gå tur i regnvær så lenge man kan gå rett hjem og ta en varm dusj, men sjeldent jeg får med meg Argon mer enn 5min hvis det regner før vi går ut. Da nekter han å gå lenger og marsjerer på hvis jeg spør om vi skal gå hjem igjen. Husker når vi trente/konkurrerte lydighet så kunne jeg bare glemme å få til ting hvis det var dårlig vær.

Kira er motsatt, hun elsker å sitte ute i pøsende regnvær og snuse mot himmelen, sikkert mye friske/spennende lukter som daler ned og kommer blåsende:) Hun må man bare dra inn i ny og ne og tørke før det er ut igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden min var sånn. Kunne ikke fordra å gå tur i regnværet og ville helst sove hele dagen. Gjerne under dyna i nærmeste seng.

Mikey er stikk motsatt. Han digger å være ute i regnet for da kan han nemlig prøve å fange regndråpene! I tillegg lager regne mange morsomme bekker som han er helt sikker på at han klarer å stoppe bare han hopper nok i dem.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke annet enn en som pisser på veggen under tak når det regner og holder seg for å gå på do når det regner og litt "gå på vått gress fobi"

Hehe, regnvær og vått gress er skumle saker :ahappy:

Ene hunden våres er sånn.. Han nekter å gå ut når det regner, han kan jo risikere å bli våt! :ahappy:

Da tar vi heller å "kul'rn" inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, regnvær og vått gress er skumle saker :P

Ene hunden våres er sånn.. Han nekter å gå ut når det regner, han kan jo risikere å bli våt! :ahappy:

Da tar vi heller å "kul'rn" inne :P

ja kan jo ikke risikere å bli våt på beina vettu :P

det er fali det... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette noe som kommer ann på hva hunden er vant til? Emma ville ikke ut i regn når hun var lita, men jeg skulle ut fordiom så nå går hun gledelig ut hun også. Hun ville ikke gå på våt asfalt før, men jeg var urikkelig på min mening; vi SKULLE gå på asfalten så nå går hun på våt asfalt også. Hun nekter å legge seg på våt asfalt da, men igjen, det tror jeg handler om trening. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt hunder som er værsyke, eller som er redd torden, heldigvis. :ahappy:

Casper ville ut i all slags vær han, sa jeg "tur", så var det bare o hoppe opp og løpe mot døren og tilbake igjen, og pipe og hyle. Jeg opplevde èn gang at han ville snu og gå hjem. Det var selvsagt i Bergen, og det regnet som aldri før. Han gikk på med godt mot som vanlig, men da regnet tiltok (og det skulle ikke vært mulig), og han ikke så noe fordi han gikk og kneip igjen øynene for ikke å bli pisket, så begynte han å ville snu altså. Da var vi ca halvveis på en runde, så jeg bare fortsatte. Helt grusomt var det, og jeg har aldri vært så våt i hele mitt liv før (bortsett fra når jeg har badet); klærne var totalt gjennomvåte! Vanligvis pleier man jo ikke å bli våt bak på lårene når man er ute i regnvært, men det var jeg, jakken var gjennomvåt og det bare rant! Sånn fullstendig OT: fleece er bra klær! Jakken jeg brukte var vanlig, billig fleece-jakke. Jakken ble klissvåt og veide nok flere kilo mer enn da vi gikk ut, men den vrei jeg opp og det tørker fort. Ullgenseren jeg hadde under, var kun våt helt nederst på ermene, som hadde stukket litt utenfror jakken, så fleece er rett og slett genialt, uansett vær!

Når det gjelder Tulla, så vil jo hun sjelden ut.. av en eller annen merkelig grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var han sånn igjen.. Helt på tuppa og stressa..

Gikk sånn hele dagen, og var helt umulig å gå på tur med.. (det kan jo ha vært noe anna)

Men, det kom jo torden i dag..

Selv om det var laaaaaangt unna, prøvde han og bryte seg ut, så vi måtte bare ta han inn.. Han roer seg heldigvis når han kommer inn da, hvor det er "trygt" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var han sånn igjen.. Helt på tuppa og stressa..

Gikk sånn hele dagen, og var helt umulig å gå på tur med.. (det kan jo ha vært noe anna)

Men, det kom jo torden i dag..

Selv om det var laaaaaangt unna, prøvde han og bryte seg ut, så vi måtte bare ta han inn.. Han roer seg heldigvis når han kommer inn da, hvor det er "trygt" :ahappy:

Det er DET jeg tenker på med "værsyke" hunder. De kjenner i lufta at det er uvær på tur, og de prøver å flykte. Var det jeg så på animal kanal. :ahappy: Mange dyr i verden som reagerer på akkurat samme måte, særlig de som lever fritt i naturen. Sprøtt det der. De kjenner det på kroppen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er DET jeg tenker på med "værsyke" hunder. De kjenner i lufta at det er uvær på tur, og de prøver å flykte. Var det jeg så på animal kanal. :ahappy: Mange dyr i verden som reagerer på akkurat samme måte, særlig de som lever fritt i naturen. Sprøtt det der. De kjenner det på kroppen liksom.

Hehe, åja :ahappy:

Ja, de må da ha en sånn ting i hjernen som varsler om dårlig vær? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er DET jeg tenker på med "værsyke" hunder. De kjenner i lufta at det er uvær på tur, og de prøver å flykte. Var det jeg så på animal kanal. :ahappy: Mange dyr i verden som reagerer på akkurat samme måte, særlig de som lever fritt i naturen. Sprøtt det der. De kjenner det på kroppen liksom.

Ikke bare dyr som gjør det da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige hunden min som var ekstremt skuddredd/tordenredd viste alltid når det skulle bli tordenvær lenge før det kom. Når hun begynnte å snuse opp i luften og skjelve viste jeg sånn ca. en halvtime - 1 time før tordenværet kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige hunden min som var ekstremt skuddredd/tordenredd viste alltid når det skulle bli tordenvær lenge før det kom. Når hun begynnte å snuse opp i luften og skjelve viste jeg sånn ca. en halvtime - 1 time før tordenværet kom.

Sånn er min også.. Bare at den ikke er skuddredd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...