Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisering av valpen


MariJ

Recommended Posts

Jeg har sett at flere her inne har tatt med valpen inn på kjøpesenter, med tanke på rulletrapper, menneskemengder, etc. Det virker jo i for seg veldig greit å gjøre dette, men er det lov? Er jo stort sett digre skilt på dørene med hund med kryss over :) Og en annen ting jeg lurer på i samme sleng, min dyrebutikk ligger inne på et senter, og da har jeg tenkt på en sak; om jeg vil ha med hunden inn, for eksempel for å prøve en sele, så skal dette gå greit? Ingen vakt som kaster meg ut?

Takker på forhånd for svar :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt min valp med på kjøpesenteret, og har ikke fått noen kommentar på det. Det er bare å prøve å gå inn, får du kommentar på det ikke er lov, er det bare å gå ut. Jeg har tatt med min voksene hund inn på kjøpesenter flere ganger, for å gå på dyrebutikk. Det har jeg sett flere gjort, både hund og katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Stort sett går det vel greit å gå rett inn på dyrebutikken med hunden, men jeg ble en gang nektet av en sint vakt da jeg skulle kjøpe (og naturlig nok prøve) kløv på dyret. Men jeg fikk til slutt krangla meg til å ta med bikkja baktrappa og ut en dør rett ved siden av dyrebutikken. Men sånne ting som kløv som både koster mye penger og er viktig at passer kjøper jeg ikke uten å prøve, så hadde jeg ikke fått ta henne med å prøve hadde jeg kjøpt et annet sted. Men, stort sett er de vel greie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan egentlig bare satse på at vakta på senteret er grei? :) Verste de kan gjøre er jo å be meg om å ta hunden ut. Så senest i dag en hund inne på senteret, men det var en chi, og den satt på armen, er mulig de ikke er så strenge med de som blir båret på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dyreutikker så sier de som jobber der at det lønner seg å ha med om man skal prøve seler o.l. Og at det går greit. Men de vil kanskje ikke at man tusler gjennom hele senteret om det finnes en kortere vei dit. :)

Men å gå rundt på senteret for å sosialisere har jeg aldri sett noen gjøre, og tror ikke jeg hadde fått lov til det på sentrene her. Står jo at det ikke er lov liksom. Men noen kurs har sånne miljøtreninger hvor de går på slike steder, og da har de sikkert avtalt noe :hyper:

Så hvertfall det å gå inn i en dyrebutikk som ligger på et senter bør gå bra, ellers tror jeg du møter en skikkelig drittsekk av en vakt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det SKAL stå et skilt med "hund forbudt", forbudsskilt med bilde av hund eller lignende, for at de skal kunne nekte deg å ha med hund enten det er butikk eller kjøpesenter.

Jeg ble forsøkt kastet ut av H&M en gang av en purkete ekspeditrise og en securitasvakt, og krevde da at de hentet butikksjefen - som beklaget så mye, ønsket meg hjertelig velkommen etc. Det samme på Steen & Strøm i sin tid, der en tyttebærpolitimann som kjedet seg prøvde å bråke med meg. Samme greia der - da gikk jeg ut på gaten, ringte senterledelsen, og fikk bekreftet at det var lov. Og på Oslo City, der det iallfall sist jeg så etter ikke var forbudt, så prøvde en Vero Moda-kjerring å kaste ut meg og sa "at det krever de på senteret" ... da gikk jeg og hentet to Securitasvakter som ble med meg tilbake for å bekrefte at det var generelt lov å ha med hund.

Jeg har ekstremt veloppdragen hund i slike tilfeller, og jeg holder henne naturligvis under solid kontroll. Men en liten valp som man passer GODT på, bør også være greit - så lenge man ikke går i veien for andre, men viser forståelse.

Man skal ikke være så "unnskyldende" alltid, og jepp, jeg hadde aldri giddet å handle i en dyrebutikk som ikke hadde funnet en løsning på at kundene skal kunne komme inn. Det hører liksom med i businessen; man bør iallfall der være dyrevennlig.

Det er en vemmelig holdning i samfunnet nå om at alt skal forbys, hunder er det neste etter røykere tydeligvis, som det er "lov" å mobbe - da er det viktig å si fra. Jeg synes det er greit ikke å gå inn i en butikk som tydelig og hyggelig merker at hunden ikke kan komme inn - men blir veldig grinete når jeg blir kastet ut som noe ekkelt søppel fordi noen har glemt å merke døren, eller bare ljuger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en selvfølge at man skal kunne ta hunden inn i en hundebutikk, for å kunne prøve ting. Men jeg synes faktisk det er unødvendig og ta hunden med i klesbutikker, selvom det er lov ... iallfall om man skal tråkke mellom klærne, og se på dem ... noe man jo gjerne gjør. Min mor foreksempel, vil bli dødssyk om hun handler klær og tar med seg hjem, som hunden din har lagt igjen hår og lignende på når den går i mellom kleshyllene .... tråkke rundet på selve senteret er en ting, men i butikker hvor varene henger omtrent ned på gulvet, kan man la være synes jeg. Jeg har hund selv, og ville reagert på om jeg møtte en hund på H&M........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det er LOV, og at man ikke skal være så overforsiktig selv at det til slutt blir unaturlig å møte en hund noe sted...

Allergikere? De som blir dødssyke er i sterkt mindretall, og de vil nok likevel bli så mye plaget av at bare en hundeEIER er der, at endel ting blir utelukket. Mannen til en god venninne er svært allergisk, og for ham holder det at JEG er der for at han skal merke reaksjonen.

Ellers kan man risikere samme argument mot hunder på ethvert offentlig sted, og det blir et mindretallstyranni i mine øyne - for da snakker vi om det å reagere kontra det å bli dødssyk. Jeg reagerer på bjerk, men jeg kan ikke kreve at bjerken i bakgården blir hogget ned for det...

Det er enklere å forby ting som hunder i offentlige rom, røyking og slikt, enn å gjøre noe med den virkelige forurensningen - fra biler, industri etc - som er det som kanskje gjør mange mer svekket og mindre motstandsdyktige mot andre ting totalt.

Nei, takke meg til Frankrike... der hundene kan være med på restaurant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg Mike i dyrebutikker når jeg evt. skal kjøpe bånd, sele eller noe som må prøves på han. Aldri fått stygge syn eller noe, og de i butikken syns det er koselig med litt besøk på 4 bein. Husker vårt første dyrebutikkbesøk på et senter.. Det er stablet gnagebein og godbiter på rams foran kassen, og han trodde jo selvfølgelig dette var koltbord, dro ned det han klarte og smakte litt her og der, men alle bare lo av han og syns det var kjempesøtt, jeg var lettere flau men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at flere her inne har tatt med valpen inn på kjøpesenter, med tanke på rulletrapper, menneskemengder, etc. Det virker jo i for seg veldig greit å gjøre dette, men er det lov? Er jo stort sett digre skilt på dørene med hund med kryss over :ahappy: Og en annen ting jeg lurer på i samme sleng, min dyrebutikk ligger inne på et senter, og da har jeg tenkt på en sak; om jeg vil ha med hunden inn, for eksempel for å prøve en sele, så skal dette gå greit? Ingen vakt som kaster meg ut?

Takker på forhånd for svar :ahappy:

Jeg har alltid blitt sterkt frarådet å la hund gå i rulletrapp. Sporene, eller sprekkene, er såpass smale at litt lange hundeklør kan lett komme ned i sporene - og i verste fall sette seg fast. Jeg har blitt fortalt om et par tilfeller hvor hunden har fått panikk i det den kjenner at den sitter fast, rykker til - og drar ut kloa.

Jeg unngår derfor rulletrapper, og går trapper, tar heis, bærer hunden (phuh, så lenge det går) eller finner alternativ de gangene jeg kommer til rulletrapp.

Jeg har forresten også alltid lurt på hvorfor det må være så mange rister foran for eksempel t-banestasjonene (men også foran inngangsparti til enkelte utstillingshaller). Mine hunder har aldri likt å tråkke på dem, og det kan jeg forstå - det må da gjøre vondt på tredeputene? Vil deres hunder gå på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står alltid et sånt bilde/skilt som sier at hunder skal bæres i trappen.

Alltid? Jeg kan ikke huske å ha sett det på for eksempel t-banestasjoner, og der er det jo ofte hunder. Men mulig jeg ikke ser det fordi jeg ikke ser etter det - men da er ikke skiltene tydelige nok for de som ikke vet det.

Skal se nøyere etter neste gang, dog. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid? Jeg kan ikke huske å ha sett det på for eksempel t-banestasjoner, og der er det jo ofte hunder. Men mulig jeg ikke ser det fordi jeg ikke ser etter det - men da er ikke skiltene tydelige nok for de som ikke vet det.

Skal se nøyere etter neste gang, dog. :-)

Rulletrapper er flotte for hunder å sette fast klør i. Så resultatet på det på Oslo S en gang. Og det var et virkelig blodbad... I rulletrapp skal hunden bæres, og dersom man ikke klarer det, får man ta trappa eller heisen egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Rulletrapper er flotte for hunder å sette fast klør i. Så resultatet på det på Oslo S en gang. Og det var et virkelig blodbad... I rulletrapp skal hunden bæres, og dersom man ikke klarer det, får man ta trappa eller heisen egentlig.

Rulletrapper kan som alt annet læres. Jeg har aldri hatt noe problem med å ta med noen av mine hverken i rulletrapper eller på rullebånd. Men nå har jeg også hatt hunder med litt størrelse, så det er ikke bare bare å slenge dem under armen *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulletrapper er flotte for hunder å sette fast klør i. Så resultatet på det på Oslo S en gang. Og det var et virkelig blodbad... I rulletrapp skal hunden bæres, og dersom man ikke klarer det, får man ta trappa eller heisen egentlig.

Jupp, akkurat som jeg skriver lenger opp.

Jeg kan dog ikke huske at jeg noen gang har sett klistremerker/skilt/annet som advarer mot dette.

Jeg har ingen rase man tar under armen, men jeg kommer meg fram uten å bruke rulletrapp for det. Men så har jeg heller aldri hatt behov for å legge sosialiseringstreningen til kjøpesenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, akkurat som jeg skriver lenger opp.

Jeg kan dog ikke huske at jeg noen gang har sett klistremerker/skilt/annet som advarer mot dette.

Jeg har ingen rase man tar under armen, men jeg kommer meg fram uten å bruke rulletrapp for det. Men så har jeg heller aldri hatt behov for å legge sosialiseringstreningen til kjøpesenter.

Ta og se nede på kanten av rulletrappa der man går på. Der står det som oftest noen sliker merker, også av en med en hund på armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står advarsel på alle rulletrapper i området her, i alle fall..

Men det går an å bruke hodet også, da. Det er stort sett en alternativ trapp til stede...

Amen!

Mye "rart" man kan la være å gjøre, selv om det ikke står advarsel overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du holder hunden har du lov. Hunden skal ikke være/gå på gulvet.

( X`n var vekter :) )

Hvilket gulv? Alle med rulletrapp i hverdagen sin, vet at hunder skal bæres i slike. Vi vet også at vi skal gå samtidig ut og inn av T- banen, slik at vi ikke risikerer at dørene går igjen mens den eller andre henger igjen i båndet...

Men altså, når jeg har hatt tjue kilo toller i armene opp fire rulletrapper for å komme inn på dyrebutikken på Oslo City, setter jeg henne ned på gulvet. Det samme gjør jeg når vi kommer ned igjen. Skal jeg ha en bok, så tar jeg henne med på Tanum også. Vi har beina på gulvet begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...