Gå til innhold
Hundesonen.no

Kul bak øret, fettkul, lymfekjertel..?

Aussieglis

Recommended Posts

Jeg har kjent et "ømt" punkt bak det ene øret mitt en stund, og idag la jeg merke til at det er blitt en liten men "hard" kul der.. Man ser den godt, typen vart helt rar og sa at jeg måtte bestille legetime. :) Har man bare lymfekjertler på halsen? For det har ikke vært rent sjeldent at de har knøtt seg der, og laget noen sånne litt vonde "knuter" ... Men denne klumpen er mye mer "utover" og hardere. Jeg kan nesten "flytte" på den med fingrene under huden på en rar måte. Også er den småvond å trykke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sånne kuler bak begge ørene for en del måneder siden, og spurte hva det kunne være her på sonen. Trodde først at det kunne være lymfeknuter, men jeg spurte ei jeg kjenner som er lege for sikkerhets skyld. Hun sa at beina bak ørene sannsynligvis var litt betente. Jeg falt til ro med det, og selv om det gjorde ganske vondt, forsvant kulene etter en halv uke. Vet ikke om det var det samme som du har, men det hørtes i hvert fall helt likt ut. En kul bak hvert øre, som var ganske store, harde og vonde. Jeg merket kulene da jeg fikk vondt bak ørene og i bakhodet da jeg våknet med hodet på puta om morgenen. Men som sagt, det gikk over etter en liten stund.

EDIT: Sjekket tråden jeg lagde da jeg hadde "kulesyken". Som tida flyr! Det var visst et helt år siden. Og nå fant jeg ut hvorfor jeg hadde disse kulene - jeg hadde betennelse i beinhinnen bak ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er bare bak det ene hos meg iallefall. Og det er rett bak øret, og det kjennes ut som det er rett oppå det beinet man kjenner... Det hørtes jo veldig likt det du hadde, så da slår jeg meg til ro med det enn så lenge iallefall. Wohoo, jeg har ikke kreft bak øret! :)

Typen syntes nok bare kulen min var ekkel og ville nok helst hatt den vekk. Haha..

Hvordan blir bein betente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beinhinnen som blir betent. Spør ikke meg hvordan den blir det, jeg hører bare på de som liksom skal ha peiling jeg... :hyper: Selvfølgelig er det ikke sikkert det er det som er galt hos deg altså, men det kan jo hende. Tenkte bare jeg skulle dele mine erfaringer. Ja, ja, du får ha lykke til med kulen da. Hvis du føler deg usikker og vil få det sjekket er det jo bare å ta en tur til legen. (...Og det kommer fra hun som hater å dra til legen og bare drar dit hvis det er _ytterst_ nødvendig. :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min tok meg til frisør da jeg var 6 år eller noe sånt og stakk hull i ørene på meg. Jeg har ikke brukt noe i hullene på maaaaaaaaaaaaaaaaange år så det er det neppe.. Dessuten er det ikke i kontakt med øret i det hele tatt, men bak øret, på "hodet" mitt likosm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg hadde også noe lignende det du beskriver for mange år sida. Og den ble værende der ett års tid. Jeg fikk høre at det bare var en fettkul eller no sånt, og siden den ikke forandra seg lot jeg det være med det. Det var bare vondt hvis jeg tok og klemte på den, og den satt på hodet rett bak/nedenfor øret på "beinet" på en måte. Ca en cm i diameter og "løs", dvs jeg kunne delvis bevege på den. Men det gikk da vekk etter hvert, og jeg var ikke plaga av den (hvis jeg klarte å la være å trykke på den da). Men blir det værre syns jeg du burde ta en skjekk hos lege, hvis ikke ville jeg bare sett det ann en stund. Men så er ikke jeg lege heller da, og burde helt klart bli flinkere til å gå til lege med en gang det er no galt enn å drive å utsette det til jeg er dausjuk. Så, hva du gjør får du nesten vurdere selv. Det skader jo ikke mer enn 150 kroner å gå til legen og spørre da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også noe lignende det du beskriver for mange år sida. Og den ble værende der ett års tid. Jeg fikk høre at det bare var en fettkul eller no sånt, og siden den ikke forandra seg lot jeg det være med det. Det var bare vondt hvis jeg tok og klemte på den, og den satt på hodet rett bak/nedenfor øret på "beinet" på en måte. Ca en cm i diameter og "løs", dvs jeg kunne delvis bevege på den. Men det gikk da vekk etter hvert, og jeg var ikke plaga av den (hvis jeg klarte å la være å trykke på den da). Men blir det værre syns jeg du burde ta en skjekk hos lege, hvis ikke ville jeg bare sett det ann en stund. Men så er ikke jeg lege heller da, og burde helt klart bli flinkere til å gå til lege med en gang det er no galt enn å drive å utsette det til jeg er dausjuk. Så, hva du gjør får du nesten vurdere selv. Det skader jo ikke mer enn 150 kroner å gå til legen og spørre da... :)

Jeg er nok akkurat som deg og går ikke til lege med mindre jeg føler det er høyst nødvendig. Sist gang trodde jeg og mamma at jeg hadde betennelse i den der blindtarmen pga vondt i magen i to uker, men det viste seg ikke å være noe galt overhodet så da tøyer jeg nok strikken eenda lengre neste gang. :hyper:

Høres helt ut som "min" kul det du snakker om, så da er det nok garantert det. :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...