Gå til innhold
Hundesonen.no

På den evige jakt etter neste hund


MegaMarie

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Ja, det er snakk om hund nr. 2 og jeg har en papillon fra før og den kommer ikke før om minst 5 år. Og jeg tror ikke den kommer før om muligens 7 år egentlig. Og jeg har planer om å ikke få barn før rundt 30 års alderen. Og om jeg eks får meg en papillon til som kan leve i 15 år så er det jo stor sjanse for at den lever når jeg skal få meg barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er snakk om hund nr. 2 og jeg har en papillon fra før og den kommer ikke før om minst 5 år. Og jeg tror ikke den kommer før om muligens 7 år egentlig. Og jeg har planer om å ikke få barn før rundt 30 års alderen. Og om jeg eks får meg en papillon til som kan leve i 15 år så er det jo stor sjanse for at den lever når jeg skal få meg barn.

Aha.. Trodde du skulle skaffe ny hund nå jeg :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er ikke du 14 år da? Litt tidlig å tenke på å få barn da kanskje? :icon_cry:

En Whippet er ganske annerledes enn en papillon i gemytt iallefall.. Sikkert noen som kan forklare bedre enn meg.

Tempramanget kan jo helt fint være anderledes enn papillonen sin. Det er jo ikke en hund som er helt lik papillon på alle måter unntatt utseende jeg er ute etter. Skriver opp punktene mine en gang til jeg da med det nye punktet slik at det er litt orden.

- Den må ikke være for stor, Liten og Middels størrelse og middelsstor hund

- Det må ikke være for mye pelsstell. Omtrent like mye som papillon. Papillon må børstes lett hver dag.

- Aktivitets behoved må være på likt med papillon slik at den kan gå turer sammen med den. Ihvertfall tåle like mye vis det er litt størrelse på den.

- Den må være like lærevillig som papillon. Mer går også greit.

- Må gå sammen med papillon

- Bruks området blir Utstilling, Agility og litt lydighet og freestyle på sidelinjen bare for morro skyld.

- Det må ikke være en sjelden rase i Norge. Det er kjedelig å være den eneste eller en av 3 stk som kommer med den rasen - på utstilling

- Den må være barnevennlig da den sikkert lever når jeg skal få meg barn

Edit: Fant en side med kjempe mange nydelige Chinese Crested. Nr 3 her var bare til å DØ for altså!

Klikk her for å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriteriene mine er:

- Mellom/stor størrelse, hannhund

- Aktiv og arbeidsvillig

- Endel pelsstell ok, napping og børstig er helt greit men helst ikke klipperase

- Bruksområde blir agility, litt utstilling, lydighet og blodspor på hobbybasis.

- Endel turer i skog og fjell, må og tåle en sykkel-/skitur engang i blandt

- Må være en hund som tåler å leve i flokk med andre hunder

(- Vil ha en hund som kan slippes løs i skogen uten at den tipper for mye over i jaktmodus så jeg har vel slått fra meg terrierene.)

- Har tenkt på både aussie og terv, men er redd de blir for stor og tung?

Noen gode ideèr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å stryke Staffordshire Bullterrier. Tror ikke det blit min neste hund. Kanskje en annen gang men ikke neste gang.

Så da står jeg igjen med:

Sheltie

Chinese Crested

Chihuahua

Papillon

Men kan noen med utstillings sheltie si hvor mye pelstell det er daglig?

Og kan noen fortelle om Whippet passer mine kriterier eller fortelle litt om whippeten?

Edit:

Til Mokken, forslag til raser (kan ikke så mye om så mange raser da)

Jeg ville sakt uti fra det du sa:

Aussie

Border Collie

Portugisisk vannhund (ikke det at jeg kan så mye om dem men det jeg har hørt høres ut til å matche ditt behov)

Setter eller Springer kan jo bli litt mye jakt innstinkt på da

Flat?

Golden?

Kooiker?

Buhund?

Toller?

Altså jeg kan ikke så mye om de rasene som jeg har sakt men det jeg har hørt høres ut til å passe bra for deg.

Andre får si i fra vis rasene ikke passer og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet

Edit:

Til Mokken, forslag til raser (kan ikke så mye om så mange raser da)

Jeg ville sakt uti fra det du sa:

Aussie

Border Collie

Portugisisk vannhund (ikke det at jeg kan så mye om dem men det jeg har hørt høres ut til å matche ditt behov)

Setter eller Springer kan jo bli litt mye jakt innstinkt på da

Flat?

Golden?

Kooiker?

Buhund?

Toller?

Altså jeg kan ikke så mye om de rasene som jeg har sakt men det jeg har hørt høres ut til å passe bra for deg.

Andre får si i fra vis rasene ikke passer og hvorfor.

Portisen har jeg faktisk ikke tenkt på, får kikke litt på den.

Aussie er til vurdering, bc`en også selv om den ikke kan stilles...

Noen som vet vanelig størrelse på en voksen aussie hanne? Høyde/vekt?

Setter, springer, Golden, buhund, flat og toller er uakuelle av forskjellige grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan noen med utstillings sheltie si hvor mye pelstell det er daglig?

Jeg driver med sheltie og stiller dem ut. Her børster jeg ca en gang i uken. Tar bak ørene kanskje to ganger da det lettere blir tugger der.

Ca en ukes tid før utstilling bader jeg hunden og klipper ører haser og faner. Hele prosessen tar en time halvannen....

Så det er faktisk ikke så mye jobb med pelsen til en sheltie. Pommen f.eks er det mer styr med.... den skal jo formklippes hele kroppen, pluss at den har veldig tykk underull som krever børsting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kanskje ville finne ut hva slags hunderaser som ville passe til mamma og samboer? De skal kanskje få hund ettervert. Mamma har hatt en BC/Schäfer/Terrier/Boxer tispe og en Finsk støver/Rottweiler før. Samboeren hennes har hatt Dachs og Siberian Husky. Kan ikke si at mamma har så god greie på hundetrening og sånn, men han har det. Litt ala Nordenstam medtoden altså.. De bor midt uti skauen. Jeg vet faktisk ikke hvor mye mosjon og trening de vil gi hunden, men tror det blir endel. Mamma vil helst ha en mellomstor hund som tåler endel. Ikke større enn Golden sånn ca. Men jeg tror ikke de kan ha en veldig krevende hund mentalt sett.

Haha, dårlig forklart menn..

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får Aussien i mange forskjellige størrelser.. Mitt inntrykk er at det er stor forskjell på linjer.. Alt fra 19kg til 28kg har jeg inntrykk av at er det vanlige. 50cm pluss/minus i mankehøyde.

ok. Vil stille ut hunden, så reine brukslinjer (om det finns på aussie) er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingslinjene er vel ofte der du finner de største hundene. Ofte over standaren tilogmed.. Men nå er det visst blitt strengere på akkurat det der, og de tar til og med frem målebånd på noen utstillinger. Men det er ikke alle hundene det er så mye hund i lengre hvis du tar vekk all pelsen for å si det sånn. Utstillingslingshundene ser ofte digre ut pga all den fluffy pelsen som er blitt styret og ordnet med før utstilling.

Jeg blir ofte litt sånn "Oj!" når jeg ser nye aussier jeg bare har sett på bilder. Synes de ser så mye større ut på bilder enn de virker som når man møter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med sheltie og stiller dem ut. Her børster jeg ca en gang i uken. Tar bak ørene kanskje to ganger da det lettere blir tugger der.

Ca en ukes tid før utstilling bader jeg hunden og klipper ører haser og faner. Hele prosessen tar en time halvannen....

Så det er faktisk ikke så mye jobb med pelsen til en sheltie. Pommen f.eks er det mer styr med.... den skal jo formklippes hele kroppen, pluss at den har veldig tykk underull som krever børsting.

Tusen takk for svar! :)

Da er det faktisk sånn ca like mye som papillon da. Litt mindre klipping på papillonen mens det er litt mindre børsting på Sheltie.

Edit: Du kan jo stille ut BC mokken, men den må jo få 90 poeng i gjeting først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet

Edit: Du kan jo stille ut BC mokken, men den må jo få 90 poeng i gjeting først.

Ja jeg vet, men tviler på at jeg klarer å fikse det.... ;)

Forresten, det er vel 2 x 90 poeng i 2 forskjellige årstall tror jeg.

Mulig det blir bc alikevel, også en bimbo ved siden av som jeg kan stille ut :rolleyes:

Har en "kanskje" liste så langt

Bc Border Terrier?

Kooiker Aussie?

Shelti PRT?

Korthårspyrre Portugisisk Gjeterhund?

Redigert liste:

BC

kooiker

Shelti

Korthårspyrre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...