Gå til innhold
Hundesonen.no

På den evige jakt etter neste hund


MegaMarie

Recommended Posts

Tenkte vi kunne ha en tråd for de som enten har funnet ut hvilken rase, oppdretter, kombinasjon og navn neste hun skal være/ha eller de som leiter etter neste hund og har spørsmål om hunde rase, oppdretter, kombinasjon eller navn.

Jeg skal ikke ha ny hund før om et par år men jeg trodde det kom til å ta kjempe lang tid så jeg fant ut at jeg skulle begynne nå. Det ser ikke ut som om at det tar så veldig lang tid å finne ut rase ihvertfall. Her er de rasene jeg står igjen med: Chinese Crested, Lundehund, Sheltie, Staffordshire Bull Terrier og Papillon vis det ikke er en annen rase jeg vil prøve ut.

Det jeg da har spørsmål om er:

Chinese Crested

Jeg har lest at de blir veldig bunnet til eieren sin og vis du er vekke veldig mye av dagen bør du ikke skaffe deg en slik hund. Hvor lenge må man være med en slik hund hver dag og hva skjer om du drar på ferie og den er på kennel eller hos familen?

Jeg har lest at de kan bli solbrent men har aldri sett solkrem til hunder i dyrebutikken. Skal man bruke menneske solkrem eller er det til hunder i dyrebutikken eller må man kjøpe på nett?

Hva slags hudproblemer kan Chinese Crested få og hva skal man gjøre for å forhindre slikt i å skje?

Hvor lærevillige og smarte er CC?

Sheltie

Hvor mye pelstell er det med Sheltie?

Hvor mye må en Sheltie aktiviseres hver dag?

Hvor store blir de? Jeg har sett noen som er ganske små og noen som er gansker store. Hva er best på utstilling?

Staffordshire Bull Terrier

Kan Staffer bli aggressive sånn plutselig selv om de er veldig godt miljøtrent og sosialisert?

Kan en Staffe plutselig gå amokk på hunden som den har bodd sammen med hele livet sitt?

Hvor mye sosialisering og miljø trening trenger en Staffe? Vis den bor sammen med en annen liten hund?

Lundehund

Hvordan er Lundehunders personlighet? Mamma har hatt en på kurset sitt og hun sa at de var veldig selstendige og hele tiden på jakt etter fugl. Er det sånn at de ikke følger med på deg da vis de ser en fugl? Noen som har annen info om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Kan Staffer bli aggressive sånn plutselig selv om de er veldig godt miljøtrent og sosialisert?

Kan en Staffe plutselig gå amokk på hunden som den har bodd sammen med hele livet sitt?

Hvor mye sosialisering og miljø trening trenger en Staffe? Vis den bor sammen med en annen liten hund?

1. Det kan vel ingen spå, men det kan vel hende hvilken som helst hund vil jeg tro. Hunder kan bli aggressive pga sykdom eller opplevelser..

2. Hva i all verden da? Hvorfor skulle en SBT plutselig fly på hunden den bor sammen med? De aller aller aller fleste friske hunder gjør ikke det, og neppe en SBT heller. Hvor har du det ifra?

3. Så mye som mulig, men ikke for mye. Som med alle andre hunder. Er ikke nok med den hunden den bor sammen med for å si det slik.

Til alle som har valp nå: Morten Egtvedts blogg om hundetrening

Morten har selv valp for tiden, en liten sort flat såklart. :wub: Han skriver mye om miljøtrening og valpetrening generellt nå. Jeg blir garantert å bruke den bloggen mye som lesestoff i høst når min kommer i hus!

Forøvrig så venter jeg valp i sommer/høst fra enten Trondheim eller Umeå. En Australian Shepherd. Tiden får vise hvilket kull det blir.. Det ene kullet er født mens det andre er "på tur" i neste måned, så jeg vet egentlig "ingenting" ennå. Litt irriterende, men det hadde vært ennå jævligere å visst nøyaktig hvilken av de små som er "min" for så å må veeeeente all denne tiden med bildene av den lille på netthinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg leste i en rase bok at STB var veldig glad i familen og barn og at de levde for å passe inn i familen men at med en gang den så en annen hund viste den hva den var avlett for.

Derfor så jeg bare for meg et mareritt av at den klikket mens jeg var på skolen/jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese Crested

Jeg har lest at de blir veldig bunnet til eieren sin og vis du er vekke veldig mye av dagen bør du ikke skaffe deg en slik hund. Hvor lenge må man være med en slik hund hver dag og hva skjer om du drar på ferie og den er på kennel eller hos familen?

Jeg har lest at de kan bli solbrent men har aldri sett solkrem til hunder i dyrebutikken. Skal man bruke menneske solkrem eller er det til hunder i dyrebutikken eller må man kjøpe på nett?

Hva slags hudproblemer kan Chinese Crested få og hva skal man gjøre for å forhindre slikt i å skje?

Hvor lærevillige og smarte er CC?

Ja, dette er en rase som knytter seg veldig til eier. Men jeg kjenner veldig mange som har en cc og har en full jobb der dette går veldig bra. Dette er nok veldig individuelt fra hund til hund, men så er det også veldig viktig hvordan du legger det opp selv. Om du vender den gradvis til å være aleine, vil den jo takle det bedre. Du har jo en hund fra før (?), og dermed vil den ikke være aleine.

Selv har jeg nesten full jobb, og har to hunder, hvorav en er kines. Dette går kjempebra fordi hun har selskap av den andre hunden.

Noen cc kan bli solbrent ja, selv om den ikke blir solbrent er det greit å smøre dem alikevel om du skal være mange timer i sterk sol. Og da kan du bruke solkrem beregnet for barn, helst i sprayform for at det ikke skal bli for fetende.

Hudproblemer er vel hovedsaklig sorte prikker/ uutviklede hår som er hovedproblemet, men dette fikses lett med mild skrubb en gang i uka. Ellers er det noen kinesere som sliter med en del kviser, men det er vel i første omgang arvelig (dårlig hud). Så kjøper du fra foreldredyr som ikke har hudproblemer, så er det vel mindre sjangs for at det forekommer.

Min cc er veldig lærevillig og smart. Med henne driver jeg med utstillingstrening, har nettopp begynt med blodsportrening og hun er imponerende flink. Skal også begynne med agility med henne når hun blir gammel nok. Har prøvd slalomen med henne, og hun tok det ufattelig fort.

Så jeg mener at en kines er en veldig smart og lærevillig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er en rase som knytter seg veldig til eier. Men jeg kjenner veldig mange som har en cc og har en full jobb der dette går veldig bra. Dette er nok veldig individuelt fra hund til hund, men så er det også veldig viktig hvordan du legger det opp selv. Om du vender den gradvis til å være aleine, vil den jo takle det bedre. Du har jo en hund fra før (?), og dermed vil den ikke være aleine.

Selv har jeg nesten full jobb, og har to hunder, hvorav en er kines. Dette går kjempebra fordi hun har selskap av den andre hunden.

Noen cc kan bli solbrent ja, selv om den ikke blir solbrent er det greit å smøre dem alikevel om du skal være mange timer i sterk sol. Og da kan du bruke solkrem beregnet for barn, helst i sprayform for at det ikke skal bli for fetende.

Hudproblemer er vel hovedsaklig sorte prikker/ uutviklede hår som er hovedproblemet, men dette fikses lett med mild skrubb en gang i uka. Ellers er det noen kinesere som sliter med en del kviser, men det er vel i første omgang arvelig (dårlig hud). Så kjøper du fra foreldredyr som ikke har hudproblemer, så er det vel mindre sjangs for at det forekommer.

Min cc er veldig lærevillig og smart. Med henne driver jeg med utstillingstrening, har nettopp begynt med blodsportrening og hun er imponerende flink. Skal også begynne med agility med henne når hun blir gammel nok. Har prøvd slalomen med henne, og hun tok det ufattelig fort.

Så jeg mener at en kines er en veldig smart og lærevillig hund.

Jepp har hund fra før.

Tusen takk! Det høres veldig lovende ut!

Syns de er utrolig pene hunder jeg (før har jeg sikkert synst at dem ikke var fine). Ble litt sur på venninen min her hinn dagen når det var 2 stk CC på skolen vår og hun bare: Æsj jeg ser ikke hva du ser i de der. Også sa jeg (fordi hun har labb): Jeg skjønner ikke hva du ser i Labrador(bare fordi hun skulle skjønne hvor dum hun var som sa det). Også da hun: Det er bare fordi du ikke har hatt en selv. Og da sa jeg: Du har da heller ikke at CC før så. Og da sa hun: Jamen alle de der er jo så redde hele tiden og bla bla bla.

Så sa jeg: Jeg har sett mange jeg som er tøffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp har hund fra før.

Tusen takk! Det høres veldig lovende ut!

Syns de er utrolig pene hunder jeg (før har jeg sikkert synst at dem ikke var fine). Ble litt sur på venninen min her hinn dagen når det var 2 stk CC på skolen vår og hun bare: Æsj jeg ser ikke hva du ser i de der. Også sa jeg (fordi hun har labb): Jeg skjønner ikke hva du ser i Labrador(bare fordi hun skulle skjønne hvor dum hun var som sa det). Også da hun: Det er bare fordi du ikke har hatt en selv. Og da sa jeg: Du har da heller ikke at CC før så. Og da sa hun: Jamen alle de der er jo så redde hele tiden og bla bla bla.

Så sa jeg: Jeg har sett mange jeg som er tøffe.

Det er sant at det er dessverre en del redde/skye individer innenfor rasen.

Og det er derfor det er så utrolig viktig med godt grunnlag de første mnd i en kines liv.

Jeg føler selv de trenger mer sosialisering/miljøtrening en mange andre raser, og så er

det utrolig viktig å velge valp fra en seriøs oppdretter der du får se foreldredyrene, og

ikke minst at også oppdretter lager ett godt grunnlag for valpene før de forlater oppdretter.

En kines er/skal være reservert ovenfor fremmende, og det er i og for seg ikke noe problem,

men så er det veldig viktig å skille en reservert hund og en redd hund. Fordi kinesen skal IKKE være

redd mennesker.

Nå er kinesen min 7 mnd, og jeg føler jeg har lagd ett godt grunnlag. Hun går selv bort til fremmede, og er ikke redd mennesker.

Jeg lot hun møte mange forskjellige mennesker/barn i mange forskjellige miljøer. Det er viktig at det foregår på valpens primisser, du må ikke presse valpen til noe, da blir det mer negativt enn en positiv opplevelse.

Nå babler jeg veldig her, hehe. Men det er så viktig synes jeg, får ikke sagt det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:P

jeg har et lite spørsmål:P hehe..

Om den neste hunden jeg skal ha..

Valget står jo mellom Aussie Og Border collie:P ..

Så lurte jeg på ossen av de rasene jeg kunne hatt..

SKal drive med Lydighet og freestyle!?(kanskje gjeting)

Men så vet jeg ikke ossen av de hunderasene jeg kunne hatt da?

Brukes aussie te gjeting enna?

Noen som vet ? hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese Crested

Jeg har lest at de blir veldig bunnet til eieren sin og vis du er vekke veldig mye av dagen bør du ikke skaffe deg en slik hund. Hvor lenge må man være med en slik hund hver dag og hva skjer om du drar på ferie og den er på kennel eller hos familen?

Jeg har lest at de kan bli solbrent men har aldri sett solkrem til hunder i dyrebutikken. Skal man bruke menneske solkrem eller er det til hunder i dyrebutikken eller må man kjøpe på nett?

Hva slags hudproblemer kan Chinese Crested få og hva skal man gjøre for å forhindre slikt i å skje?

Hvor lærevillige og smarte er CC?

Rasen er veldig bundet til eierne sine men kan klare seg lenger alene med en annen hund.

Jeg tror ikke CC er en ideel kennelhund pga. at den er så sosial men å plassere den hos noen som kjenner den er inget problem. De lyse kineserne kan bli solbrent og bør bruke solkrem ja=)

CC har en pubertestperiode som regel hvor de får kviser, dette får også pelsede hunder men i mindre grad og det synes ikke. Vær forsiktig med å bruke parfymerte kremer etc. for det kan påvirke hudkvaliteten.

En cc er ekstremt lærevillig, kommer litt an på hvor mye showegenskaper de har og noen linjer er ekstremt med mens andre ikke er like mye på allerten.

Jepp har hund fra før.

Tusen takk! Det høres veldig lovende ut!

Syns de er utrolig pene hunder jeg (før har jeg sikkert synst at dem ikke var fine). Ble litt sur på venninen min her hinn dagen når det var 2 stk CC på skolen vår og hun bare: Æsj jeg ser ikke hva du ser i de der. Også sa jeg (fordi hun har labb): Jeg skjønner ikke hva du ser i Labrador(bare fordi hun skulle skjønne hvor dum hun var som sa det). Også da hun: Det er bare fordi du ikke har hatt en selv. Og da sa jeg: Du har da heller ikke at CC før så. Og da sa hun: Jamen alle de der er jo så redde hele tiden og bla bla bla.

Så sa jeg: Jeg har sett mange jeg som er tøffe.

Redsel og skyhet går også en del på linjer, en del linjer er det veldig sterk mentalitet på og det har også mye med hva du selv gjør den til, sosialisering og miljøtrening er ekstremt viktig med en cc;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie

Hvor mye pelstell er det med Sheltie?

Hvor mye må en Sheltie aktiviseres hver dag?

Hvor store blir de? Jeg har sett noen som er ganske små og noen som er gansker store. Hva er best på utstilling?

1.Pelsstell er det lite av syns jeg, de sier vel at de bør børstes en gang i uka, jeg børster nok aldri mine så ofte, det blir vel maks 1gang i mnd hos meg, litt oftere på valpen for han floker lett bak ørene(dog er jeg flink med saksa der :wub: )

2. Akkurat hvor mye aktivisering de trenger hver dag er nok ganske individuelt. De er vel middels aktive, de går ikke på veggene av noen rolige dager, men elsker å ha noe å gjøre.

3. Hvis du leser rasesstandarden så står det idealhøyde der(37cm for hannhunder, med 2.5cm + - er lov, husker ikke hva det var for tisper 35.5(?), 2.5cm + - er lov her og), de skal hverken være for store eller små.

Desverre er det vanskelig med sheltiehøyde og avl, så det finnes mange hunder som faller utenfor normalstørrelse. Jeg ville sjekket slekta nøye, ikke bare foreldre, og har mor/far hatt kull før bør man finne ut hvilke høyde valpene ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:P

jeg har et lite spørsmål:P hehe..

Om den neste hunden jeg skal ha..

Valget står jo mellom Aussie Og Border collie:P ..

Så lurte jeg på ossen av de rasene jeg kunne hatt..

SKal drive med Lydighet og freestyle!?(kanskje gjeting)

Men så vet jeg ikke ossen av de hunderasene jeg kunne hatt da?

Brukes aussie te gjeting enna?

Noen som vet ? hehe!

Ikke for å være slem men kanskje du burde lage din egen tråd om det, siden de rasene der lurer ikke Only Blondie på :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Hei:P

jeg har et lite spørsmål:P hehe..

Om den neste hunden jeg skal ha..

Valget står jo mellom Aussie Og Border collie:P ..

Så lurte jeg på ossen av de rasene jeg kunne hatt..

SKal drive med Lydighet og freestyle!?(kanskje gjeting)

Men så vet jeg ikke ossen av de hunderasene jeg kunne hatt da?

Brukes aussie te gjeting enna?

Noen som vet ? hehe!

Det spørs helt på hvor mye tid og overskudd du har. Hvertfall hos aussien er de individuelle forskjellene store. Det finnes working lines, show lines også er det blitt vanlig med 50% 50% kombinasjoner. Og det som passer for noen passer ikke nødvendigvis for en annen. Så du må gå i deg selv og se hva du vil ha.

Aussien er ikke en rase du kan gjete noe særlig med i Norge. Du må til Sverige(eller andre land) for kompetansen, og har du sauer selv(eller kjenner noen som er grei) kan du få trent. De fleste aussies er kroppsgjetere, og det er lite ønskelig i Norge da det kan påføre sauen unødvendig stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem men kanskje du burde lage din egen tråd om det, siden de rasene der lurer ikke Only Blondie på :icon_confused:

Only Blondie skrev på begynnelsen av tråden sin:

"Tenkte vi kunne ha en tråd for de som enten har funnet ut hvilken rase, oppdretter, kombinasjon og navn neste hun skal være/ha eller de som leiter etter neste hund og har spørsmål om hunde rase, oppdretter, kombinasjon eller navn."

Det tolker jeg som at det er fritt frem for andre å spørre og grave i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Only Blondie skrev på begynnelsen av tråden sin:

"Tenkte vi kunne ha en tråd for de som enten har funnet ut hvilken rase, oppdretter, kombinasjon og navn neste hun skal være/ha eller de som leiter etter neste hund og har spørsmål om hunde rase, oppdretter, kombinasjon eller navn."

Det tolker jeg som at det er fritt frem for andre å spørre og grave i denne tråden?

Sorry :icon_confused:

Leste bare på rasene ;) Beklager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om flere raser som kan passe til meg når vilkårene er:

  • Den må ikke være for stor, Liten og Middels størrelse
  • Det må ikke være for mye pelsstell. Omtrent like mye som papillon. Papillon må børstes lett hver dag.
  • Aktivitets behoved må være på likt med papillon slik at den kan gå turer sammen med den
  • Den må være like lærevillig som papillon. Mer går også greit.
  • Må gå sammen med papillon
  • Bruks området blir Utstilling, Agility og litt lydighet og freestyle på sidelinjen bare for morro skyld.
  • Det må ikke være en sjelden rase i Norge. Det er kjedelig å være den eneste eller en av 3 stk som kommer med den rasen på utstilling.

Tror det var alt.

Edit: Skrev på et punkt til.

Edit: Enda et til punkt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om flere raser som kan passe til meg når vilkårene er:
  • Den må ikke være for stor, Liten og Middels størrelse
  • Det må ikke være for mye pelsstell. Omtrent like mye som papillon. Papillon må børstes lett hver dag.
  • Aktivitets behoved må være på likt med papillon slik at den kan gå turer sammen med den
  • Den må være like lærevillig som papillon. Mer går også greit.
  • Må gå sammen med papillon
  • Bruks området blir Utstilling, Agility og litt lydighet og freestyle på sidelinjen bare for morro skyld.

Tror det var alt.

Edit: Skrev på et punkt til.

Syns sheltien høres perfekt ut til dine kriterier :icon_confused:

Eller, kanskje Lancashire Heeler kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om flere raser som kan passe til meg når vilkårene er:
  • Den må ikke være for stor, Liten og Middels størrelse
  • Det må ikke være for mye pelsstell. Omtrent like mye som papillon. Papillon må børstes lett hver dag.
  • Aktivitets behoved må være på likt med papillon slik at den kan gå turer sammen med den
  • Den må være like lærevillig som papillon. Mer går også greit.
  • Må gå sammen med papillon
  • Bruks området blir Utstilling, Agility og litt lydighet og freestyle på sidelinjen bare for morro skyld.

Tror det var alt.

Edit: Skrev på et punkt til.

Dansk svensk gårdshund :icon_confused:

Da slipper de så og si alt pelsstell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på enda et til punkt :icon_confused:

Passer Dansk-Svensk gårdshund da? Vis ikke den derre Lancashire Heeler er så mange av i norge.

Også er det kjedelig når alle har likt utseende slik som Lancashire Heeler.

Det kommer jo bare fler og fler dsg nå. På de mindre utstillingene er man nok ikke så mange. Spørs helt hvor i landet. Men på NKK sine er det jo en "del". Ikke akkurat 20-40 stk som med andre raser.

Så MANGE er det jo ikke som deltar. Men smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor du ikke har med cavalieren jeg :icon_confused: Ikke mer pelsstell på dem enn en papillon. Dersom du børster over lett hver dag, så er jo det topp.. Dersom du ikke liker cavalieren så er jeg superfan av heeleren jeg da. Har ikke sansen for DSG, har enda til gode å møte en som har den personligheten og jobbeviljen jeg vil ha i en hund. Heelerne er fulle av personlighet, fulle av fart og kjempegode å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare ikke sett på Cavalieren :icon_confused: Men når du sier det så skal jeg undersøke ;)

De er jo utrolig pene de også!

Men er usikker på størrelsen demmes også. Slik som med Sheltien. Venninen min hadde en som var på størrelse med en cocker spaniel(en hannhund da) mens hun sa at de skulle være litt større en en papillon. Hva er vanelig?(Får ikke til å se på rasestanderen inne på Nkk nå).

Sett litt på Chihuahua også. Noen som har noe å fortelle om rasen?

Har lest at de er veldig tøffe og veldig inntligente. Men det jeg er redd for er at de er jo små så jeg lurer på hvor skjøre de er? Hvor lett kan de få brist eller brekke et bein?

Edit:

Ingen som har noe å skryte av om sin neste hund som har funnet ut alt?

Anikken_og_rotta: Hvilken farge håper du på å få Aussien din? Jeg er veldig betatt av Blue Merle. Red Merle er også veldig fine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare ikke sett på Cavalieren :icon_confused: Men når du sier det så skal jeg undersøke ;)

De er jo utrolig pene de også!

Men er usikker på størrelsen demmes også. Slik som med Sheltien. Venninen min hadde en som var på størrelse med en cocker spaniel(en hannhund da) mens hun sa at de skulle være litt større en en papillon. Hva er vanelig?(Får ikke til å se på rasestanderen inne på Nkk nå).

Sett litt på Chihuahua også. Noen som har noe å fortelle om rasen?

Har lest at de er veldig tøffe og veldig inntligente. Men det jeg er redd for er at de er jo små så jeg lurer på hvor skjøre de er? Hvor lett kan de få brist eller brekke et bein?

Edit:

Ingen som har noe å skryte av om sin neste hund som har funnet ut alt?

Anikken_og_rotta: Hvilken farge håper du på å få Aussien din? Jeg er veldig betatt av Blue Merle. Red Merle er også veldig fine!

Cavalieren er liten, tror ikke det står noe høydegrense på den i standarden, men den skal ideelt være innenfor 5.4 - 8kg. Så det er en liten hund. De ligger omtrent på samme størrelse som sheltien i vekt, men de er litt kortere i bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste hund kommer ikke før om en god stund, men jeg liker å planlegge...

Jeg har forelsket meg litt i korthårscollien i det siste. Passe pelsstell :rolleyes: Synes kanskje at den er litt liten, men skal ikke klage. Men det viktigste er jo gemytt osv. Er det noen som kjenner til en korthårsvariant av collien? Skiller de seg noe særlig i forhold til den langhårete originalen? Tenker å bruke den til litt lydighet, agility og turkompis/kløvhund. Er den brukanes? :icon_confused: For en som ikke har ambisjoner om å nå helt til topps innen hundesport altså, men som vil ha en hund med mer jobbevilje enn en setter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...