Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormkur - Hvor ofte?

Recommended Posts

Skrevet
Jeg har med hunden min i stallen nesten hver dag og der spises det hestebæsj så det nesten tyter ut av ørene, derav får min markkur to ganger i året ;)

Jeg har aldri blitt anbefalt å bruke medisiner på min hund som hun ikke trenger, og det vet jeg fordi jeg selv leser hundemedisin og utdanner meg innen hundens helse.

Har du en veterinær som du misstenker skriver ut medisiner for å tjene penger da bør du si i fra til mattilsyntet for det skal og bør ikke skje :icon_confused:

samme argumentet med hestebæsj brukte jeg til min nye vet' når jeg spurte henne om orming. Svaret var at det er sjeldent at hunder får orm fra hesteavføring - og mine hunder elsker hestebæsj på grensen til det slitsomme. Men får de orm? Nei...selv ikke hunden min som spiser det meste i tillegg til hestemøkka :glare: Men nå er sikkert dine hunder oftere i kontakt med hester enn mine.

Argumentet med at man skal rapportere vet' som skriver ut unødige medisiner - det skjer jo ikke. Har iallefall aldri hørt om det. Når det gjelder ormekurer så er de faktisk respetbelagt i flere land - men ikke i Norge...og dét kan jo være et lite tankekors?

Skrevet

Men jeg lurer på hvilket type ormkur dere bruker..? Jeg ble anbefalt Banminth, men hørt at den ikke tar alt..

Skrevet
Jeg bruker Banminth. Det står at den ikke tar Bendelorm om jeg ikke husker feil. Og i følge en side (mattilsynet?) så har vi ikke dette i norge. Men syns det høres rart ut.

Takk for svar. Skal til dyrlegen snart, så da får jeg høre da..

Skrevet
Jeg bruker Banminth. Det står at den ikke tar Bendelorm om jeg ikke husker feil. Og i følge en side (mattilsynet?) så har vi ikke dette i norge. Men syns det høres rart ut.

Har vi ikke bendelorm i Norge? Hvorfor har vi i alle år fått høre av både veterinærer og andre at bendelorm er forholdsvis vanlig på endel husdyr her i landet? :icon_confused:

Skrevet
Har vi ikke bendelorm i Norge? Hvorfor har vi i alle år fått høre av både veterinærer og andre at bendelorm er forholdsvis vanlig på endel husdyr her i landet? :icon_confused:

Redigerte innlegget mitt med to Editer ;)

Skrevet
Redigerte innlegget mitt med to Editer :icon_confused:

Jeg har lest dem, ja.. ;) Vel, den øverste får jeg bare error på, men den på Wiki har jeg lest igjennom. Det var mer et retorisk spørsmål egentlig, siden vi faktisk har blitt "advart" mot bendelorm og dens utspredelse i Norge.. :rolleyes:

Skrevet
Jeg har lest dem, ja.. :icon_confused: Vel, den øverste får jeg bare error på, men den på Wiki har jeg lest igjennom. Det var mer et retorisk spørsmål egentlig, siden vi faktisk har blitt "advart" mot bendelorm og dens utspredelse i Norge.. :rolleyes:

Jupp. Men det jeg ikke helt skjønner. Hvorfor er det så viktig at vi gir ormkur etter en utenlandsktur, og ikke før vi drar til landet? Er det sånn at vi kan "smitte" dem, men de vil ikke dra smitte tilbake. Eller hvordan er det?

på den på Wikipedia står det noe om at eccinocose (haha, vet det skrives feil) ikke er utbredt her i norge. Så er dette en egen type eller åssen er det?

Skrevet

jeg vet ikke hvordan det er med markkurene på hund, men på hest så er dobbel dose banminth det eneste middelet som tar nettopp bendelorm. Den finnes iallfall på hest i norge :icon_confused: JEg vil anta at bendelorm på hund er det samme, og at banminth da tar den ...

Skrevet
jeg vet ikke hvordan det er med markkurene på hund, men på hest så er dobbel dose banminth det eneste middelet som tar nettopp bendelorm. Den finnes iallfall på hest i norge :icon_confused: JEg vil anta at bendelorm på hund er det samme, og at banminth da tar den ...

Det står på Banminth at den IKKE tar bendelorm. Vet ikke om det er forskjell mellom Hest og hund sin. Men dette gjelder hvertfall den til hund ;)

Skrevet

det er jammen litt pussig ... man skulle tro at bendelorm var bendelorm liksom ??? kanskje det må hardere skyts til på hund .... har bare brukt panacur så langt på voffen, så jeg har liksom ikke den helt store oversikten der ...

Skrevet

Bendelorm er en betegnelse på en type orm (med arter som faller innenfor den betegnelsen).

Echinococcus er en art innen bendelorm.

Echinococcus finnes ikke i Norge, og vi vil ikke ha den der heller, derfor må man gi ormkur før man drar inn til Norge. Ergo om man allerede er i Norge trenger man ikke ormkur som tar Echinococcus.

Angående det å gi ormkur før man drar ut av Norge så er vel dette en regel omtrent alle land har (om ikke de har spesielle avtaler seg imellom som Norge og Sverige), men det er forskjell på hvor strenge de er på grensen til hvert land. Jeg har flydd med hund fra Ungarn til Norge endel ganger nå og på grensa i Norge er de kjempestrenge med å sjekke alt i alle bauger og kanter, mens på grensa inn i Ungarn har jeg aldri blitt sjekket en eneste gang.

Skrevet
Bendelorm er en betegnelse på en type orm (med arter som faller innenfor den betegnelsen).

Echinococcus er en art innen bendelorm.

Echinococcus finnes ikke i Norge, og vi vil ikke ha den der heller, derfor må man gi ormkur før man drar inn til Norge. Ergo om man allerede er i Norge trenger man ikke ormkur som tar Echinococcus.

Angående det å gi ormkur før man drar ut av Norge så er vel dette en regel omtrent alle land har (om ikke de har spesielle avtaler seg imellom som Norge og Sverige), men det er forskjell på hvor strenge de er på grensen til hvert land. Jeg har flydd med hund fra Ungarn til Norge endel ganger nå og på grensa i Norge er de kjempestrenge med å sjekke alt i alle bauger og kanter, mens på grensa inn i Ungarn har jeg aldri blitt sjekket en eneste gang.

Takk for oppklarelsen :)

For når jeg har spurt om hva Echinococcus er så har jeg bare fått høre at det er et annet ord for Bendelorm. Og det var dette jeg hadde lest at vi ikke hadde. Så derfor misforståelsene...

Men DA vet jeg det. Vi har bendelorm men ikke av arten Echinococcus

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg gir bikkja når katta får jeg. Katta får orm flere ganger i året (sånne superekle 1-2 cm lange hvite), og ettersom de slikker på hverandre osv. så får bikkja også når katta får. Så hvor ofte kommer jo da ann på hvor ofte katta får orm :rolleyes:

• 2 weeks later...
Skrevet

HER finnes generelle retningslinjer for bruk av antiparasittære midler. Publisert av legemiddelverket. (se side 7)

HER er en oversikt over hvilke preparater som tar knekken på de forskjellige artene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...