Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappen


AllStar

Recommended Posts

Reglene er greie. Men ja, vanskelig å få det til å sitte! Leser selv til sertifikatet for bil.

Forresten er det ikke en lapp lenger, det er kort :ahappy: Har jeg fått banket inn i hodet av min trønderske kjæreste, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så kjipt, er at jeg har veldig lyst til å ta den i morra, har lest boka, og tatt masse prøver og spørt folk som har tatt den...

Det som er innmari kjipt, er at man må vente 2 uker for å ta den på nytt.. (hvorfor?)

Er egentlig veldig ladd for lappen/kort nå ja! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Begynner på TG til høsten nå jeg, så da blir det nok mopedlappen over nyttår!

(Ja, jeg skal ha moped. Scooter er for pingler! :P)

Lykke til med prøven, sikker på at du klarer den :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg måtte ha scooter jeg <_<

Kjett med foreldre som vil ha det som er "tryggest"...

Men, bare jeg kommer meg fremover, så er det enkli det samma :ahappy:

Jo, takk, er litt nervøs nå, klarer ikke bestemme meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vegtrafikkloven er definitivt IKKE for streng. Det greieste for å lære reglene er å ta med boka og en tålmodig forelder med bil ut i trafikken.. Så kan du se det i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... Jeg fikk moped lappen (Aldri kjørt mopped, kjørte scooter to ganger først...) Og jeg kunne verken vikeplikt, noe med scooteren å gjøre, eller skilt... :P

Jeg har faktisk lappen på snøscooter, uten at jeg noen gang har sitti på en.... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke begynt å lese til kortet (? Lappen?), men så er det en stund til jeg kan ta lappen, så foreløbig øvelseskjører jeg bare... Litt skummelt enda, men det går bedre.

Et lite spm: Når dere øvelseskjørte, kjørte dere både automat og manuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lappen på snøscooter, uten at jeg noen gang har sitti på en.... :)

Har ikke alle som tok lappen før 2006 eller noe sånt lappen på snøscooter også? Ser jeg har både snøscooter, traktor og moped i tillegg til bil... :rolleyes:

(Jeg tok lappen på moped og syns det var ganske enklet egentlig.. :P Måtte jo ha lappen for å kunne kjøre rundt på den litt vel trimma TSX'n min forholdsvis lovlig... :P Vi var faktisk bare to jenter det året som kjørte X sykkel isteden for scooter :P )

Syns reglene i Norge er forholdsvis greie, jeg. Det som er problemet i Norge er at myndighetene suger på å planlegge veiene! Sånn som veien mellom Drammen og Kongsberg. Den nye delen der mellom Drammen og Mjøndalen var jo planlagt 4 feltsvei, men ble 2 felt. Noe de i ettertid fant ut at var alt for lite i forhold til trafikk mengden... <_< For ikke å snakke om den enormt bra sikringen vi har av tunnelene her i landet....! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det faktisk skulle vært strengere, er så mange farlige i trafikke, spesielt eldre folk

Opplevd mange ganger at de stopper i akselasjonsfeltet, får å titte etter en ledig plass å smette inn i, man stopper da ikke der!!!! Er der man gir gass for å komme i flyt med trafikken. Folk som kjører i hytt å pine i rundkjøringer og glemmer å blink her og der. Man burde nesten hatt en "oppfriskning" om trafikk lover 1-2 ganger i året syns jeg. Pga man lager sin egen kjørstil litt for fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke strengere regler vil hjelpe mot gamle folk som stopper i akslerasjonsfeltet siden det allerede er forbudt.. :)

Helt ærlig tror jeg ikke Norge trenger strengere regler i det hele tatt. Det vi trenger er mer fornuftige sjåfører som ikke er opptatt av å kjøre fortest mulig absolutt hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke begynt å lese til kortet (? Lappen?), men så er det en stund til jeg kan ta lappen, så foreløbig øvelseskjører jeg bare... Litt skummelt enda, men det går bedre.

Et lite spm: Når dere øvelseskjørte, kjørte dere både automat og manuell?

Jeg har bare øvelseskjørt med manuellt gir. Men er det ikke sånn at hvis du kjører opp med automat gir, så vil det ikke være lov for deg å kjøre biler med manuelt gir? Det er jo greit å være klar over, for da vil muligheten til å skaffe bil, bli mye mindre..

Jeg tok teoriprøven for to dager siden, og jeg besto :P:)

Hadde lest mye, og testet meg en del på www.teoritentamen.no - jeg ville ikke ta prøven før jeg var sikker på at jeg skulle klare det, og vel det gjorde jeg.. Og jeg er kjempelettet og glad nå! Det beste rådet jeg vil gi er å lese masse, teste deg selv og spørre både foreldre og kjørelærer om ting som du lurer på eller er usikker på.

Jeg har også nylig tatt landevegskjøringen og glattkjøringen, og skal nå melde meg opp til oppkjøringa. Er lange ventelister, men jeg håper på å få tatt den i løpet av august :P Noen gode råd til den praktiske delen av kjøreprøven? :P

Jeg synes forøvrig at det er bra at det er strenge trafikkregler - og at det stadig jobbes for at det skal bli færre ulykker i trafikken(nullvisjonen). Det vil nok alltid oppstå dødsulykker i trafikken, så lenge det finnes folk med feil holdninger, men hvis myndighetene og folk flest jobber med å gjøre trafikken trygg, så vil vi nok se positive resultater. Dødstallene er jo allerede på vei ned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nylig tatt landevegskjøringen og glattkjøringen, og skal nå melde meg opp til oppkjøringa. Er lange ventelister, men jeg håper på å få tatt den i løpet av august :P Noen gode råd til den praktiske delen av kjøreprøven? :)

*klippet*

Et tips: Kjør rolig og absolutt ikke fortere enn hva du føler er komfortabelt og trygt... Spesielt ikke hvis du får oppkjøring på veier du ikke er kjent... Da hender det nemlig at en må kjøre opp igjen etter flere kjøretimer.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Kjør rolig og absolutt ikke fortere enn hva du føler er komfortabelt og trygt... Spesielt ikke hvis du får oppkjøring på veier du ikke er kjent... Da hender det nemlig at en må kjøre opp igjen etter flere kjøretimer.. :)

Hehe, jo, takk, det skal jeg ta med meg :P Er jo ikke alltid forsvarlig å holde fartsgrensen, det viktigste er å ha kontroll.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jo, takk, det skal jeg ta med meg :) Er jo ikke alltid forsvarlig å holde fartsgrensen, det viktigste er å ha kontroll.. :P

Hehe.. Merkelig, men sensoren som var med på min første oppkjøring mente også noe om det der med fartsgrenser og hva som var forsvarlig.. Synd jeg ikke var like enig og litt for nervøs til å tenke klart.. :rolleyes:(Klarte det på andre oppkjøringa, da i det minste. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle som tok lappen før 2006 eller noe sånt lappen på snøscooter også? Ser jeg har både snøscooter, traktor og moped i tillegg til bil... :rolleyes:

Virkelig? Jeg trudde det seriøst var en trykkfeil etter jeg oppgraderte til lastebilappen (først da den kom på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg trudde det seriøst var en trykkfeil etter jeg oppgraderte til lastebilappen (først da den kom på).

Det var noe skriverier i avisene i fjor om detta etter at en eller annen snøscooter dude mente de fleste snøscooter ulykker var pga at "alle" hadde lappen på det, men "ingen" hadde fått opplæring.. Men for all del mye mulig jeg rører og husker feil.. Har hvertfall lappen på det jeg å uten å ha fått noen opplæring noen gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...