Gå til innhold
Hundesonen.no

Lappen

AllStar

Recommended Posts

Skrevet

Jeg driver nå å leser til scooter lappen, og personlig syntes jeg det er vansklig! : O

Får liksom ikke "reglene" inn i hodet :P

Hva syntes dere?

Har vi for strenge trafikk regler?

Si din mening :ahappy:

Skrevet

Med så mange idioter på veiene så synes jeg vel egentlig ikke at vi har for strenge trafikkregler. Hvilke regler skulle man i så fall kuttet/forandret?

Skrevet

Hva tenker du på som strengt? Tror ikke vi har så mye mer regler enn det som er nødvendig for at trafikk med både myke og harde trafikkanter skal fungere uten stor risiko.

Skrevet

Reglene er greie. Men ja, vanskelig å få det til å sitte! Leser selv til sertifikatet for bil.

Forresten er det ikke en lapp lenger, det er kort :ahappy: Har jeg fått banket inn i hodet av min trønderske kjæreste, hehe.

Skrevet

Vegtrafikklovgivningen er vel en av de få lovsamlingene Norge kan være stolt av. Det er min mening.

Om noe, så skulle det blitt "strengere", ikke omvendt.

Hilsen trafikklærer

Skrevet

Det som er så kjipt, er at jeg har veldig lyst til å ta den i morra, har lest boka, og tatt masse prøver og spørt folk som har tatt den...

Det som er innmari kjipt, er at man må vente 2 uker for å ta den på nytt.. (hvorfor?)

Er egentlig veldig ladd for lappen/kort nå ja! :ahappy:

Guest Christine
Skrevet

Begynner på TG til høsten nå jeg, så da blir det nok mopedlappen over nyttår!

(Ja, jeg skal ha moped. Scooter er for pingler! :P)

Lykke til med prøven, sikker på at du klarer den :ahappy:

Skrevet

Hehe, jeg måtte ha scooter jeg <_<

Kjett med foreldre som vil ha det som er "tryggest"...

Men, bare jeg kommer meg fremover, så er det enkli det samma :ahappy:

Jo, takk, er litt nervøs nå, klarer ikke bestemme meg :P

Skrevet

Nei, vegtrafikkloven er definitivt IKKE for streng. Det greieste for å lære reglene er å ta med boka og en tålmodig forelder med bil ut i trafikken.. Så kan du se det i praksis.

Skrevet
hehe... Jeg fikk moped lappen (Aldri kjørt mopped, kjørte scooter to ganger først...) Og jeg kunne verken vikeplikt, noe med scooteren å gjøre, eller skilt... :P

Jeg har faktisk lappen på snøscooter, uten at jeg noen gang har sitti på en.... :ahappy:

Skrevet

Har ikke begynt å lese til kortet (? Lappen?), men så er det en stund til jeg kan ta lappen, så foreløbig øvelseskjører jeg bare... Litt skummelt enda, men det går bedre.

Et lite spm: Når dere øvelseskjørte, kjørte dere både automat og manuell?

Skrevet
Jeg har faktisk lappen på snøscooter, uten at jeg noen gang har sitti på en.... :)

Har ikke alle som tok lappen før 2006 eller noe sånt lappen på snøscooter også? Ser jeg har både snøscooter, traktor og moped i tillegg til bil... :rolleyes:

(Jeg tok lappen på moped og syns det var ganske enklet egentlig.. :P Måtte jo ha lappen for å kunne kjøre rundt på den litt vel trimma TSX'n min forholdsvis lovlig... :P Vi var faktisk bare to jenter det året som kjørte X sykkel isteden for scooter :P )

Syns reglene i Norge er forholdsvis greie, jeg. Det som er problemet i Norge er at myndighetene suger på å planlegge veiene! Sånn som veien mellom Drammen og Kongsberg. Den nye delen der mellom Drammen og Mjøndalen var jo planlagt 4 feltsvei, men ble 2 felt. Noe de i ettertid fant ut at var alt for lite i forhold til trafikk mengden... <_< For ikke å snakke om den enormt bra sikringen vi har av tunnelene her i landet....! :rolleyes:

Skrevet

jeg syns det faktisk skulle vært strengere, er så mange farlige i trafikke, spesielt eldre folk

Opplevd mange ganger at de stopper i akselasjonsfeltet, får å titte etter en ledig plass å smette inn i, man stopper da ikke der!!!! Er der man gir gass for å komme i flyt med trafikken. Folk som kjører i hytt å pine i rundkjøringer og glemmer å blink her og der. Man burde nesten hatt en "oppfriskning" om trafikk lover 1-2 ganger i året syns jeg. Pga man lager sin egen kjørstil litt for fort!

Skrevet

Jeg tror ikke strengere regler vil hjelpe mot gamle folk som stopper i akslerasjonsfeltet siden det allerede er forbudt.. :)

Helt ærlig tror jeg ikke Norge trenger strengere regler i det hele tatt. Det vi trenger er mer fornuftige sjåfører som ikke er opptatt av å kjøre fortest mulig absolutt hele tida.

Skrevet
Har ikke begynt å lese til kortet (? Lappen?), men så er det en stund til jeg kan ta lappen, så foreløbig øvelseskjører jeg bare... Litt skummelt enda, men det går bedre.

Et lite spm: Når dere øvelseskjørte, kjørte dere både automat og manuell?

Jeg har bare øvelseskjørt med manuellt gir. Men er det ikke sånn at hvis du kjører opp med automat gir, så vil det ikke være lov for deg å kjøre biler med manuelt gir? Det er jo greit å være klar over, for da vil muligheten til å skaffe bil, bli mye mindre..

Jeg tok teoriprøven for to dager siden, og jeg besto :P:)

Hadde lest mye, og testet meg en del på www.teoritentamen.no - jeg ville ikke ta prøven før jeg var sikker på at jeg skulle klare det, og vel det gjorde jeg.. Og jeg er kjempelettet og glad nå! Det beste rådet jeg vil gi er å lese masse, teste deg selv og spørre både foreldre og kjørelærer om ting som du lurer på eller er usikker på.

Jeg har også nylig tatt landevegskjøringen og glattkjøringen, og skal nå melde meg opp til oppkjøringa. Er lange ventelister, men jeg håper på å få tatt den i løpet av august :P Noen gode råd til den praktiske delen av kjøreprøven? :P

Jeg synes forøvrig at det er bra at det er strenge trafikkregler - og at det stadig jobbes for at det skal bli færre ulykker i trafikken(nullvisjonen). Det vil nok alltid oppstå dødsulykker i trafikken, så lenge det finnes folk med feil holdninger, men hvis myndighetene og folk flest jobber med å gjøre trafikken trygg, så vil vi nok se positive resultater. Dødstallene er jo allerede på vei ned :P

Skrevet
Jeg har også nylig tatt landevegskjøringen og glattkjøringen, og skal nå melde meg opp til oppkjøringa. Er lange ventelister, men jeg håper på å få tatt den i løpet av august :P Noen gode råd til den praktiske delen av kjøreprøven? :)

*klippet*

Et tips: Kjør rolig og absolutt ikke fortere enn hva du føler er komfortabelt og trygt... Spesielt ikke hvis du får oppkjøring på veier du ikke er kjent... Da hender det nemlig at en må kjøre opp igjen etter flere kjøretimer.. :P

Skrevet
Et tips: Kjør rolig og absolutt ikke fortere enn hva du føler er komfortabelt og trygt... Spesielt ikke hvis du får oppkjøring på veier du ikke er kjent... Da hender det nemlig at en må kjøre opp igjen etter flere kjøretimer.. :)

Hehe, jo, takk, det skal jeg ta med meg :P Er jo ikke alltid forsvarlig å holde fartsgrensen, det viktigste er å ha kontroll.. :P

Skrevet
Hehe, jo, takk, det skal jeg ta med meg :) Er jo ikke alltid forsvarlig å holde fartsgrensen, det viktigste er å ha kontroll.. :P

Hehe.. Merkelig, men sensoren som var med på min første oppkjøring mente også noe om det der med fartsgrenser og hva som var forsvarlig.. Synd jeg ikke var like enig og litt for nervøs til å tenke klart.. :rolleyes:(Klarte det på andre oppkjøringa, da i det minste. :P )

Skrevet
Har ikke alle som tok lappen før 2006 eller noe sånt lappen på snøscooter også? Ser jeg har både snøscooter, traktor og moped i tillegg til bil... :rolleyes:

Virkelig? Jeg trudde det seriøst var en trykkfeil etter jeg oppgraderte til lastebilappen (først da den kom på).

Skrevet
Virkelig? Jeg trudde det seriøst var en trykkfeil etter jeg oppgraderte til lastebilappen (først da den kom på).

Det var noe skriverier i avisene i fjor om detta etter at en eller annen snøscooter dude mente de fleste snøscooter ulykker var pga at "alle" hadde lappen på det, men "ingen" hadde fått opplæring.. Men for all del mye mulig jeg rører og husker feil.. Har hvertfall lappen på det jeg å uten å ha fått noen opplæring noen gang. :)

Skrevet

Tror de forandret det der med snescooter osv. i fjor vår/sommer. Jeg tok lappen i mars og kan også kjøre snescooter :) , mens en del som tok den senere på året ikke kan det...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...