Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjuk?

Recommended Posts

Jeg syns Lunah kanskje har litt bleike slimhinner og hun drikker litt lite. Hun har ikke feber eller er spesiellt slapp og hu spiser maten sin (med vann i).

Er det noe å gå til veterinæren for? Kan de bleke slimhinnene komme av at hu drikker litt lite? Og hva kan det komme av at hu drikker lite? Det er ikke spesiellt varmt nå, og hu har drukket lite en stund, typ rundt en månde kanskje. Er det noe å bli hysterisk for?

Og noen ganger kommer det "brekke lyder", eller lyder hvor det høres ut som hu har satt noe i halsen, er det alvorlig eller er det helt normalt?

Bør vi ta turen til vetten for å sjekke om hu faktisk har satt noe i halsen?

I vinter gikk vi på tur også plutselig begynte hun å hoste masse blod, vi dro rett til veterinæren der hu fikk vitamin k sprøyte og gikk på pencillin i 10 dager. Vetrinæren kunne ikke se om hu hadde satt noe i halsen, men han trodde sannsynligvis det var en beinsplint som hadde rispa opp i halsen ettersom hu hadde fått en knoke dagen før. Vitamin k sprøyta var i tilfelle det kunne være rottegift.

Kan det være at hu har noe i halsen ennå som veterinæren ikke fant i vinter? Kan det være grunnen til at hu drikker lite og den "brekke/hoste lyden"?

Vi var egentlig på vei til veterinæren i går, men det var så lang kø, og ettersom det ikke virka som noe akkutt ble det til at vi dro hjem og skulle se det an.

Jeg blir så bekymra, tenker automatisk på kreft og greier. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du syns slimhinnene er bleke og vet at hun drikker mindre enn vanlig ville jeg gått til vet'en. Det er sikkert ikke noe alvorlig men det er dumt å bekymre seg når en kjapp tur til vet'en kan gi noen svar.

Mest sannsynlig er det kennelhoste. Det går det mye av nå. Begge mine har det, dvs den ene er frisk den andre midt i det. Og symptomene er som hos din hund. Det høres ut som hunden brekker seg - og den vil kanskje t.o.m kaste opp eller hoste opp slim.

Medisinen er, så fremst ikke det er feber eller at hunden din ikke vil spise/drikke, er å ta det med ro i noen uker, bruk sele når du lufter - ikke halsbånd, og hold hunden unna andre hunder. Det er som en influensa hos oss mennesker - det går som regel over av seg selv, men man holder et øye med sykdommen alikevel.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hoster ikke så ofte, mulig 1 gang pr dag omtrent. Kan det fortsatt være kennelhoste? Det er kanskje forskjellige grader av det?

Bør jeg prøve å få henne til å drikke mer med feks tunfisk i vannet?

Hun har også hatt litt klart puss fra nesa, bittelitt innimellom, men ikke nå.

Er det kanskje en forkjølelse da? Eller kennelhoste som andre her sier.

I går begynte hun også plutselig å sikle, men like plutselig var det over. Hva kan det være?

Godt mulig vi tar turen til dyrlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...