Gå til innhold
Hundesonen.no

Adferdstest

ElinT

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen som vet hvor man kan få tatt en sånn test?

For å finne ut om en nylig omplassert hann hund er "tilregnelig". Han er kun snill, velfungerende og uproblematisk hos ny eier, men noen som kjente tidligere eier mener at hunden har bitt henne under stress.

Guest Gråtass
Skrevet

Hvis hunden er mellom 22 mnd og 48 mnd (4 år) kan den og bør den testes offisielt gjennom en av de mange Funksjonsanalyser som arrangeres gjennom samarbeidende klubber av NKK. Om hunden akkurat har fyllt 4 år kan man få dispensasjon fra regelen ved særskilte grunner om man søker NKK.

Hvis ikke dette er en hund som har noen problemer i hverdagen, men man bare ønsker en tilbakemelding fra kyndige mennesker om hva man kan forvente seg av hundens adferd fremover, er det langt billigere (og kan være bedre) å kontakte gode instruktører / adferdsspesialister kontra en tur til Elverum.

Jada noen blir sikkert provosert nå. :ahappy:

Skrevet
Hvis hunden er mellom 22 mnd og 48 mnd (4 år) kan den og bør den testes offisielt gjennom en av de mange Funksjonsanalyser som arrangeres gjennom samarbeidende klubber av NKK. Om hunden akkurat har fyllt 4 år kan man få dispensasjon fra regelen ved særskilte grunner om man søker NKK.

Hvis ikke dette er en hund som har noen problemer i hverdagen, men man bare ønsker en tilbakemelding fra kyndige mennesker om hva man kan forvente seg av hundens adferd fremover, er det langt billigere (og kan være bedre) å kontakte gode instruktører / adferdsspesialister kontra en tur til Elverum.

Jada noen blir sikkert provosert nå. :ahappy:

Hunden er nå 26mnd.

Han har ingen problemer i hverdagen, snill, lydig og velfungerende, med både barn, voksne, andre hunder osv. Han er også med rundt omkring og blir trent i lydighet. Jeg kjenner denne hunden ganske godt etterhvert nå, og jeg har aldri sett noen dominerende eller aggresive tendenser hos han.

Det er bare et ønske å få en vurdering fra en ordentlig kyndig person, for å finne ut om det er stor sannsynlighet for at noe lignende kan skje igjen. (og selvfølgelig har jo da denne personen som sier hunden har bitt en litt annen versjon av hva som skjedde enn det tidligere eier har, derfor vil man gjerne få en klarhet i om hunden er "stabil")

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...