Gå til innhold
Hundesonen.no

Seint husrein

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en vennine som har en Chihuahua på 2 år. Hun har hatt problemer med å få henne husren og jeg lurer da på om dere har noen tips?

Hun kan tisse ute og gjør aldri dette inne mer. Det sluttet hun med i normal alder.

Hun sluttet å bæsje inne litt senere men nå i det siste har hun begynt igjen. Hun tror at det skjer mens hun er på skolen og faren og moren er på jobb og søskene også på skolen. For med en gang hun kommer hjem finner hun bæsj gjemt i en krok eller bak en stol.

Om morningen lufter hun hunden med gang og gir den så frokost mens hun spiser frokost selv. Så tar hun å lufter hunden igjen og gjør seg klar til å gå på skolen etter på og går til skolen. Så hunden får 2 lufte turer om morningen. Hun ser at hunden bæsjer om morningen før den har fått mat, men ikke alltid etter den har fått mat. Den går så 8 timer eller mindre uten å gå på do.

Faren jobber sånn offshore eller hva det heter og når han er hjemme blir hun luftet mer. Hun bæsjer ikke inne da.

Noen ide på hvordan hun kan få henne stueren?

Kanskje en ekstra lufte tur rett før hun går på skolen?

Skrevet

Jeg ville kuttet ut frokosten jeg.. Og fòret han rett etter hun kom hjem fra skolen, og sent på kvelden (så han fremdeles får to måltider). Det er jo tydelig at han vet han skal gå på do ute siden det ikke skjer når faren er hjemme og lufter han mer, men at han ikke klarer å holde seg så lenge.

Skrevet

Jeg har det sånn med min og,men jeg har vel gitt på en måte opp prøver ut noen tips jeg har fått å håper det hjelper,men har og innstilt meg på at det å plukke drit inne er noe jeg kanskje må forsette med i 10-12 år til

Skrevet
Kunne kanskje være en ide å stå opp 15 min før og ta hunden på en 15 min tur så den får igang systemet litt?

Det er ikke noe problem med en gang om morningen da bæsjer den. Men det er etter at den har fått frokosten.

Skrevet

Hvilket fôr bruker hun? At hunden bæsjer to ganger eller flere i løpet av så kort tid høres veldig mye ut. Kanskje det kan hjelpe å bytte til et mer konsentrert og opptagelig fôr, som f.eks. Norwegian Polar? Jeg ville også kutta ut frokosten, og heller gitt hunden mat når hun kommer hjem og på kvelden.

Skrevet

Må hunden få mat to ganger om dagen? :ahappy: Hvis Jeg skulle delt Fibis mat på to måltider, ville det jo blitt nesten ingenting.... Støtter ellers forslaget om en litt skikkelig morgentur og ingen mat om morgenen. Hilsen en som egentlig ønsker seg hage :P

Skrevet

Jeg ville nok også droppet frokosten, og luftet litt lengre på morgenen. Er forresten enig med ida, hunden trenger vel ikke mat to ganger daglig?

Skrevet

Er enig med en del andre her: dropp frokosten, og gi eventuelt de to måltidene senere på dagen.

Det er selvfølgelig ikke nødvendig å fôre to ganger om dagen, men på mange hunder er dette gjerne bedre. Min for eksempel, er veldig småspist, og hadde definitivt ikke spist så mye alt hvis han fikk hele dagsrasjonen sin på en gang. Her må vi fordele over to måltider for at han skal få i seg nok mat i løpet av dagen. Selv om det ikke ikke alltid fungerer heller riktignok, hobbyanorektiker som han er :ahappy:

Skrevet

Ja, den spiser ikke alt opp om den får for mye på en gang.

Kan være at det er noe med foret også...

Tror hun bruker labb og royal kanin (bruker hovedsakelig labb men hun holder på å tømme posen med royal kanin som den spiste før men hun ville heller ha labb. Hunden likte det bedre).

Jeg skal si at hun kan prøve å kutte ut frokost og heller spise middag og kvelds.

Skrevet

Ok. Da blir det vell bytting av for da. Så får vi se om det går bedre.

Anbefaler du det derre Norwegian polar eller hva det het?

Hvilken raser passer dette foret til?

Skrevet

Norwegian Polar , V&H passer vel til de fleste raser sålenge foring instruksene følges. Forøvrig, V&H gir lite avføring i min erfaring, og mer fast, "lukt-løs" avføring i forhold til endel tørr-for som får hunden min til å spyle brunt til tider, lite festlig.

Skrevet
Ok. Da blir det vell bytting av for da. Så får vi se om det går bedre.

Anbefaler du det derre Norwegian polar eller hva det het?

Hvilken raser passer dette foret til?

Jepp :ahappy: Norwegian Polar (http://www.norwegian-polar.no - http://www.norwegian-polar.com) passer for alle raser. Om hun kjøper pølser (disse kan sendes i posten), så er de lette og skjære opp i passende biter i frossen tilstand (del fx i to deler). Tar så opp en bit og legger i kjøpeskapet, holder seg i minst 8 dager, med konsistens som leverpostei. Vi har nettop begynt med det, men har hørt masse skryt av det, og det skal blant annet gi lite og fast avføring.

Skrevet
Jepp :ahappy: Norwegian Polar (http://www.norwegian-polar.no - http://www.norwegian-polar.com) passer for alle raser. Om hun kjøper pølser (disse kan sendes i posten), så er de lette og skjære opp i passende biter i frossen tilstand (del fx i to deler). Tar så opp en bit og legger i kjøpeskapet, holder seg i minst 8 dager, med konsistens som leverpostei. Vi har nettop begynt med det, men har hørt masse skryt av det, og det skal blant annet gi lite og fast avføring.

Hvordan fungerer det å sende våtfor i posten?

Skrevet

Men må jo passe på å ikke mate den for sent på kvelden heller da.. For da må den jo holde seg HELE natta igjen...

Hundene her får mat 1 gang om dagen.. Rundt kl 17..

E

n annen ting som kan være en ide er jo kanskje at den ikke får gått rundt i hele leiligheten.. Stenge av så den har litt mindre plass å være på.... Funker for noen.. Funka for hunden min!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...