Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn på oppdrett?


-Vilde-

Recommended Posts

Sitter her og tenker på at jeg en dag kunne tenkt meg å starte en oppdrett (nokså langt fram i tid!) men jeg hvordan i all verden skal jeg finne et passende navn til oppdrettet?

Er det noe spesielt navnet burde bety? eller skal det bare høres pent ut?

Er det noen som har noen kule navn??

(bare for gøy da)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å tipse om det, så kan du sjekke om navn du liker allerede er i bruk her:

http://www.fci.be/affixes.asp?lang=en&sel=8

Like greit å sjekke det på forhånd.. Mange har nok blitt skuffa når det de likte godt allerede var i bruk! Da slipper man også å få avslag og betale ny avgift for å søke igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å tipse om det, så kan du sjekke om navn du liker allerede er i bruk her:

http://www.fci.be/affixes.asp?lang=en&sel=8

Like greit å sjekke det på forhånd.. Mange har nok blitt skuffa når det de likte godt allerede var i bruk! Da slipper man også å få avslag og betale ny avgift for å søke igjen..

Godt linktips, men jeg tror da ikke man må betale ny avgift hvis navnet er opptatt? Det står ikke noe sted jeg kan finne.

Ellers er det få krav eller regler for hva navnet kan være - men jeg tror neppe du hadde fått godkjent bannskap eller blasfemi, majestetsfornærmelser og slikt - det er i hvert fall hundenavn som ikke blir godkjent (altså, du får ikke lov til å registrere hunden som Fanden, ***** Sjøl eller Märtha Louise (uten sammenligning for øvrig)). Navnet behøver ikke å bety noe, verken for deg eller andre. Mitt kennelnavn betyr mye for meg, men for andre er det bokstaver satt vilkårlig sammen. Dog har jeg hørt mange interessante gjett... :-)

Du advares mot å bruke rasenavn, og jeg vil også advare mot å koble det for mye til stedsnavn (hva om du flytter?), etternavn (hva om du bytter navn?) og pars navn (mange skilte par bytter kennelnavn etter skilsmissen begge to, fordi ingen av dem vil ha "av KariJon" lenger). Jeg synes også det er litt vågalt å kalle kennelnavnet opp etter sin første tispe. Hva om denne ikke blir stammor, og kull to har en helt annen blodlinje? Jeg vet om kennelnavn som har tispenavnet i, hvor tispen ikke en gang fikk valper noen gang. Litt snålt, i mine ører, å ha Fridatunet som kennelnavn hvis Frida ikke er i slekt med valpene som fødes senere. Men det er min mening, andre vil si at Frida betydde så mye for dem og det å bli oppdrettere, at det er rett og rimelig.

Ellers synes jeg det er frekt å ta kennelnavn som minner om andres kennelnavn eller kjente hunders navn. Både NKK og FCI vil prøve å stoppe kennelnavn som er for like, men jeg har selv sendt inn protest til NKK på et kennelnavn som sto i Hundesport, og som jeg syntes var altfor likt mitt. Jeg synes også det gir dårlig smak i munnen om jeg fikk høre kennelnavnet Contradiction (som i storvinneren Topscore Contradiction), fordi det blir både litt pompøst, overambisiøst og litt frekt (med mindre man selv eier Topscore Contradiction!).

Til sist vil jeg ikke gi deg noen konkrete forslag, for navnet skal være DITT. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt linktips, men jeg tror da ikke man må betale ny avgift hvis navnet er opptatt? Det står ikke noe sted jeg kan finne.

Ellers er det få krav eller regler for hva navnet kan være - men jeg tror neppe du hadde fått godkjent bannskap eller blasfemi, majestetsfornærmelser og slikt - det er i hvert fall hundenavn som ikke blir godkjent (altså, du får ikke lov til å registrere hunden som Fanden, ***** Sjøl eller Märtha Louise (uten sammenligning for øvrig)). Navnet behøver ikke å bety noe, verken for deg eller andre. Mitt kennelnavn betyr mye for meg, men for andre er det bokstaver satt vilkårlig sammen. Dog har jeg hørt mange interessante gjett... :-)

*klippe*

Jeg vet faktisk om en svenskregistrert hund som heter nettopp dette. Resten av kullet har også kongelige navn fra Norge og Sverige.. Så det blir nok godkjent gitt..

Det med å betale ny avgift er noe jeg har hørt, er ikke helt sikker på det.. Men det er allikevel surt å måtte finne på noe nytt fordi det man egentlig ville ha er opptatt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk om en svenskregistrert hund som heter nettopp dette. Resten av kullet har også kongelige navn fra Norge og Sverige.. Så det blir nok godkjent gitt..

Det er jo forskjell på om hunden er registrert i Norge eller Sverige. NKK vil ikke registrere navn som kan virke støtende, de tillater ikke vår kongefamilies navn, eller etternavn. Det er i hvert fall beskjeden jeg fikk sist jeg spurte, da jeg var i tvil om et navn ville bli akseptert.

Tydeligvis har SKK andre regler enn i Norge. NKK tar vel ikke det samme hensynet til andre kongehus, de heller - du ville nok fått registrert en Charles eller Diana i NKK om du ville det!

Det med å betale ny avgift er noe jeg har hørt, er ikke helt sikker på det.. Men det er allikevel surt å måtte finne på noe nytt fordi det man egentlig ville ha er opptatt :lol:

Jeg kan ikke se for meg at de tar dobbel avgift, hvis navnet er opptatt. Det er jo som om de skulle ta imot påmeldingsgebyr når du vil melde på til et kurs som er fullt. Men den er veldig oversiktlig og fin den oversikten til FCI på nett, den brukes av mange nye oppdrettere vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på om hunden er registrert i Norge eller Sverige. NKK vil ikke registrere navn som kan virke støtende, de tillater ikke vår kongefamilies navn, eller etternavn. Det er i hvert fall beskjeden jeg fikk sist jeg spurte, da jeg var i tvil om et navn ville bli akseptert.

Tydeligvis har SKK andre regler enn i Norge. NKK tar vel ikke det samme hensynet til andre kongehus, de heller - du ville nok fått registrert en Charles eller Diana i NKK om du ville det!

Jeg kan ikke se for meg at de tar dobbel avgift, hvis navnet er opptatt. Det er jo som om de skulle ta imot påmeldingsgebyr når du vil melde på til et kurs som er fullt. Men den er veldig oversiktlig og fin den oversikten til FCI på nett, den brukes av mange nye oppdrettere vet jeg.

Nei, det er mye mulig.. Men litt snodig er nå det at det skal være såpass forskjellig :lol: Ikke at det ville falt meg inn å bruke den type navn uansett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mye mulig.. Men litt snodig er nå det at det skal være såpass forskjellig :lol: Ikke at det ville falt meg inn å bruke den type navn uansett :rolleyes:

Når jeg tenker på hvor mange forskjellige praksiser og regler det er mellom ulike land, er det egentlig ikke så snodig. Se bare på britiske hunder, de kan ha skikkelig lange navn, så lange at importer ikke får registrert hele navnet sitt når de kommer til Norge. Land har ulike regler, sånn er det bare. Ser ikke behovet for ett sentralisert regelverk fra FCI på navn, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål, håper noen sjekker tråden og kan svare, så slipper jeg å lage ny:

Kan man registrere kennelnavn selv om man ikke skal ha kull på en stund, eller må man vente til oppdrett er en realitet? Jeg har nemlig tenkt å ha kull etter hvert når jeg får neste hund, men det blir jo noen år frem i tid.. Har et kennelnavn jeg vil ha som ikke er listet opp på siden som er lagt ut, og er synd hvis det blir tatt før den tid :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål, håper noen sjekker tråden og kan svare, så slipper jeg å lage ny:

Kan man registrere kennelnavn selv om man ikke skal ha kull på en stund, eller må man vente til oppdrett er en realitet? Jeg har nemlig tenkt å ha kull etter hvert når jeg får neste hund, men det blir jo noen år frem i tid.. Har et kennelnavn jeg vil ha som ikke er listet opp på siden som er lagt ut, og er synd hvis det blir tatt før den tid :lol:

Det er fullt mulig å ha kennelnavn, uten å drive oppdrett. Det spørres ikke på skjemaet når første kull er forventet, eller noe. Du må riktignok være medlem av en hundeklubb (med mindre det kravet falt med nyomleggingen - før måtte minst en av innehaverne av kennelnavnet være direktemedlem i NKK, som jo nå ikke er mulig lenger), men har du hund er du vel det uansett.

Jeg har hørt noe om at innehaver av kennelnavn som ikke har vært brukt på ti år kan få en henvendelse, men det må jo være lov å si at man dessverre ikke har avlsdyr for tiden - som jo er tilfelle for deg. (En jeg vet om fikk kennelnavn for kanskje 15 år siden, og har enda ikke hatt klaff med tispene sine). Så kjør på, og sikre deg navnet før andre tar det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ha kennelnavn, uten å drive oppdrett. Det spørres ikke på skjemaet når første kull er forventet, eller noe. Du må riktignok være medlem av en hundeklubb (med mindre det kravet falt med nyomleggingen - før måtte minst en av innehaverne av kennelnavnet være direktemedlem i NKK, som jo nå ikke er mulig lenger), men har du hund er du vel det uansett.

Jeg har hørt noe om at innehaver av kennelnavn som ikke har vært brukt på ti år kan få en henvendelse, men det må jo være lov å si at man dessverre ikke har avlsdyr for tiden - som jo er tilfelle for deg. (En jeg vet om fikk kennelnavn for kanskje 15 år siden, og har enda ikke hatt klaff med tispene sine). Så kjør på, og sikre deg navnet før andre tar det! :lol:

Takk for svar! Da vet jeg hva jeg skal gjøre så fort som mulig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det få krav eller regler for hva navnet kan være - men jeg tror neppe du hadde fått godkjent bannskap eller blasfemi, majestetsfornærmelser og slikt - det er i hvert fall hundenavn som ikke blir godkjent (altså, du får ikke lov til å registrere hunden som Fanden, ***** Sjøl eller Märtha Louise (uten sammenligning for øvrig)).

Vel, det har eksistert to registrerte hunder i en av våre raser med navnene Sir ***** og Sir ****** Daughter. Men kanskje det er noen nye regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det har eksistert to registrerte hunder i en av våre raser med navnene Sir ***** og Sir ****** Daughter. Men kanskje det er noen nye regler?

Jeg vet ikke hvor nye reglene er. I 1992 fikk jeg for eksempel ikke registrert en valp med et menneskeetternavn i navnet sitt. Det er jo ulike saksbehandlere på ulike raser, så kanskje skjønnet varierer. Jeg vet også at de tar hensyn til rase. I min rase har vi flere Attak, men da en rottisdame ville kalle sin hund det fikk hun beskjed om nei, for ikke å gi rasen negativt inntrykk "der ute". Så kanskje din rase ikke er så lett å assosiere med *****, mens en am.staff ikke ville fått hete det?

Aner ikke, bare gjetter utifra det jeg har blitt fortalt og har opplevd selv.

Så skjønner jeg personlig ikke hvorfor noen vil kalle hunden sin for *****... Men det er mange navn jeg ikke skjønner hvorfor folk vil ha på hunden sin... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...