Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er tydeligvis for varmt for enkelte hundeeiere..


BareLinn

Recommended Posts

Haha, kanskje denne diskusjonen heller burde være i debattkjelleren? :)

Holder meg unna denne diskusjonen da jeg egentlig ikke har så mye jeg skulle ha sagt.. Men når jeg leser "Bully the Kids" sitt innlegg begynner det virkelig å koke i toppen! Herregud! Kjeppjage katter? ("og det beste ville vært hagle+spade") Nei, det er virkelig sykt! Ingen ville vel være så slemme mot stakkars små dyr? Håper da virkelig ingen gjør det.

Blir nesten lei meg jeg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar
Ja, jeg har hund og JA jeg har katter. Jeg er forundret over alle disse fæle, skumle kattehistoriene som florerer. Katter som med livet til innsats kaster seg over hunder, ene og alene for å drepe dem.... eller i det minste, iaf ta med hundens øyne som suvenirer... jiiiises! Klart vi har møtt katter på tur som stikker fra oss, eller som blir sittende stille (disse er faktisk mest smart) eller som følger etter oss, og som gjerne skyter rygg hvis Sofus gjør ett eller annet denne blir redd av. Hvordan skal jeg reagerer? Med storslått hysteri over å bli forfulgt av en agressiv katt? Eller skal jeg fortsette med det jeg gjør per dags dato, le til jeg griner? Jeg velger det siste. Og skulle jeg noensinne komme over en så merkelig reagerende katt at den ender i ansiktet til Sofus, så vil jeg da for POKKER ikke si noe om katter generelt, men DENNE katten som individ...

Jeg får si som tilhengerne av kamphundraser pleier å si - det er jo ikke kattefaen det er noe galt med - det er folka som eier dem som ikke passer på hvor de er, hvor de driter, at de er parasittbehandla og vaksinert - og ja - ikke minst - at de er STERILISERT.

Jeg har aldri anskaffet meg noen katt jeg - og ser heller ikke helt poenget med at jeg skal holde nabolaget med kattedass (les blomsterbed og sandkasse til ungene), eller hvorfor kattekrek skal spasere rett utenfor hundehagen her (i vår hage) mens bikkjene er ute og nyter sola og varmen. Som sagt - ha så gjerne katt for meg, men hold kattedritten i egen hage (eller enda bedre, i EGEN sandkasse - INNE. Så slipper jeg å kjenne den grujævlige stanken. Ingenting i verden lukter verre enn katters etterlatenskaper. INGENTING!)

En annen ting, til dere som skriker så sinnsykt opp om båndtvang på katter (noe som er en absurd ide),

Hvorfor er det mer absurd å holde katter under kontroll enn å holde bikkjer under kontroll?

Katter forårsaker langt mer skade på sine omgivelser enn bikkjer - i enkelte land har de faktisk utryddet enkelte lokale dyrearter.

mesteparten av dere har tidligere skreket høyt om at det fryktelig stor forskjell på katt og hund spes når det gjelder kasterering/sterilisering..

Åh? Hvem har gjort det, og hva har "skrikinga" bestått av???

Vel, skal det bli båndtvang på katter så får man også innføre tvungen sterilisering/kastrering på ALLE hunder som Ikke skal i avl.

Rent bortsett fra at det er BITTELITTEGRANNE vanskelig å se sammenhengen mellom båndtvang på katt og sterilisering av hund - så jada, sett gjerne i gang tvangskastrering av alle ikke-avlsdyr. Så mange nolduser som skaffer seg hund og avler i hytt og pine så hadde det sikkert vært en fordel for oss alle...

Og uansett hva noen vil ønske å si om det argumentet, så bryr det meg døyten. Det er mest sannsynlig like idiotisk som argumentet om at det skal være likt når det gjelder båndtvang. Så det så!

Du er imot et argument som du ber om å få servert som du ikke har tenkt å være åpen for å ta inn?

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje noen steder det er mer "naturlig" å ha katt enn andre steder, du som er så opptatt av det "naturlige". Å ha en katt i et borettslag som bruker nabobarnas sandkasse som do, tar seg til rette i senga til naboen, pisser og graver i blomsterbedene osv er vel ikke særlig hensynsfult, og jeg synes det best løses ved at man IKKE har katt på sånne steder.

Og ja, hunder kan stikke av og grave i blomster bed, og ja, det blir ramaskrik av det og, det hører du jo bare her... Men det er kanskje litt sjeldnere det skjer, i og med at hunder stort sett er under kontroll...?

Jeg skjønner jo jeg også at det ikke er så veldig hensynfullt, men jeg tror bare ikke at det er like lett å ha kontroll over katter og skape lover for kattehold nettopp pågrunn av deres natur.

Men takk for en mulig løsning på katteproblem i et borettslag. Spørsmålet da er om klager fra to - tre personer vil holde..? Aner ikke, men er jo en mulig løsning :)

For jeg synes bare at det blir for dumt å ikke kunne gjøre noe med katteproblemene selv, hvis man plages sånn av det. Man kan ikke skylde på kattens natur, man kan ikke si til den at den ikke får lov til å bæsje i sandkassen, selv om det ikke er noe fint av ulike saker. Det går jo også an å ta det opp med kattens eier, sånn at de kanskje blir bevisst på det og kan passe litt mer på, hvis det er mulig.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst.. her oppfordrer du til dyremishandling mer eller mindre. Ikke nødvendigvis at isvann er så ille, men holdningsmessig er dette et elendig innlegg...... Ser du hva jeg mener? Det er "heeeelt ok å plage det man ikke liker"

Ja, jeg har hund og JA jeg har katter. Jeg er forundret over alle disse fæle, skumle kattehistoriene som florerer. Katter som med livet til innsats kaster seg over hunder, ene og alene for å drepe dem.... eller i det minste, iaf ta med hundens øyne som suvenirer... jiiiises! Klart vi har møtt katter på tur som stikker fra oss, eller som blir sittende stille (disse er faktisk mest smart) eller som følger etter oss, og som gjerne skyter rygg hvis Sofus gjør ett eller annet denne blir redd av. Hvordan skal jeg reagerer? Med storslått hysteri over å bli forfulgt av en agressiv katt? Eller skal jeg fortsette med det jeg gjør per dags dato, le til jeg griner? Jeg velger det siste. Og skulle jeg noensinne komme over en så merkelig reagerende katt at den ender i ansiktet til Sofus, så vil jeg da for POKKER ikke si noe om katter generelt, men DENNE katten som individ...

Når det gjelder startinnlegget, hva skal en si.. jaja.. løshunder er kjipt, løshunder som blir overkjørt enda mer kjipt. Jeg vet iaf at jeg ikke hadde fått sove om natten hvis jeg hadde hatt mulighet til å ta inn en hund som var løs. HVIS jeg var usikker på hvordan Sofus eller kattene ville reagere, så ville jeg plassert løshunden i yttergangen (eller et eller annet rom) hvor den ikke kom i kontakt med husets beboere.. Dette vet jeg, fordi jeg har allerede gjort det.

En annen ting, til dere som skriker så sinnsykt opp om båndtvang på katter (noe som er en absurd ide), mesteparten av dere har tidligere skreket høyt om at det fryktelig stor forskjell på katt og hund spes når det gjelder kasterering/sterilisering.. Vel, skal det bli båndtvang på katter så får man også innføre tvungen sterilisering/kastrering på ALLE hunder som Ikke skal i avl. Og uansett hva noen vil ønske å si om det argumentet, så bryr det meg døyten. Det er mest sannsynlig like idiotisk som argumentet om at det skal være likt når det gjelder båndtvang. Så det så!

For det første: Kjeppjaging betyr vel for de fleste å jage/skremme?

Dette er ikke dyreplageri, men et middel for å få skremt bort det mjauende svineriet!

Isvann er heller ikke dyreplageri(men bør unngås når det er 15 minusgrader)

Skyte en katt er heller ikke dyreplageri.

Faktisk er dette mer humant enn å stappe dem i en kasse og dra til veterinær for å få det gjordt.

Sorry hvis du misforsto...men en skal selvsagt ikke spa katten ned før den er død :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. må bare le litt.. Fokk er ganske ekstreme og snakker så generelt om alt!

Her på gården hadde vi vært fortapt uten våre 3 katter. En stund var den beste jakt-katten her FEIT uten å ha fått noe mat av meg på 4-5 uker (de er genialt flinke til å fange mus - de bærer stadig på mus over gårdsplassen)! JA til katter på landet (men de kan gjerne være kastrert/sterilisert hvis man ikke VET at man vil ha kattunge etter hun-katten sin).

Å ha katt i et nabolag kan jeg forstå at er litt problematisk. Jeg synes heller ikke at katteeierene kan kalles uansvarlige fordi de ikke holder styr på hvor katten driter, men det er vel heller uansvarlig å skaffe seg katt i et tettbebygd strøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har katt - resultatet av noen som ikke gadd å sterilisere katten sin, katten har seg på våren, får et yndig lite kull med kattebebiser, kattungene blir store og brysomme, hele kullet leveres til veterinæren, det er SÅNN det pleier å foregå, ikke at det myldrer med villkatter folk tilfeldigvis tar inn (noen som har prøvd å håndtere villkatt her? Det er en svært lite takknemlig jobb, og DE vil du sannsynligvis ikke ha i hus nei). Sånn fikk jeg katten min, et avfallsprodukt av andre folks idioti..

Katten vår er sterilisert, og jeg veit som sagt ikke om hun gjør fra seg i naboens sandkasse (selv om jeg, også som før nevnt, håper at hun gjør det..) Jeg TROR ikke hun gjør det, hun bruker kattedoen når hun er inne, men jeg VEIT ikke, hun er ute minst halve dagen.. Mulig hun burde vært under kontroll, men sånn bortsett fra at naboene (noen andre enn de med sandkassa) nevnte at hun hadde partert en fugl i hagen deres, har INGEN naboer sagt NOE om at katta plager dem.. Men igjen - hjemstedet mitt er jo et paradis på jord, det tror jeg vi slo fast tidligere i denne diskusjonen..

Jeg veit ikke hvor dere treffer alle de sinnsyke kattene heller, SAMTLIGE katter jeg har sett som blir skremt av hund, prøver å flykte - og det skal være et rimelig trangt hjørne om de ikke klarer det.. Jeg har hunder som jakter katt om de får sjansen, og de få gangene de har løpt etter katte, har de aldri noen gang hverken fått tak i dyret eller blitt skadd av dyret.. Men igjen, det er jo paradis her jeg bor, det er nok derfor kattene her oppfører seg som katter og ikke små djeveldyr..

Og jo, jeg kan være helt enig i at kattebestanden med fordel kunne gått ned, at man kunne avlivet villkatter som kom inn fremfor å kastrere de, og ALLE huskatter burde kastreres. Vi trenger for øyeblikket ikke flere katter, det fødes mange nok av de som det gjør.. Men fra det til holdninger som i denne tråden, hvor man mer enn gjerne utsletter alt som ligner katt omtrent, syns jeg er i overkant drøyt. Men det er kjekt å vite hva jeg kan gjøre med bikkjene deres, om jeg ikke liker de, og de "invaderer min private sfære".. Hvor var spaden hen?

Ja, jeg veit.. Dobbelpost og greier..

Her på gården hadde vi vært fortapt uten våre 3 katter. En stund var den beste jakt-katten her FEIT uten å ha fått noe mat av meg på 4-5 uker (de er genialt flinke til å fange mus - de bærer stadig på mus over gårdsplassen)! JA til katter på landet (men de kan gjerne være kastrert/sterilisert hvis man ikke VET at man vil ha kattunge etter hun-katten sin).

Så vi i tettbygde strøk kan bare leve med mus og rotter, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg veit ikke hvor dere treffer alle de sinnsyke kattene heller, SAMTLIGE katter jeg har sett som blir skremt av hund, prøver å flykte - og det skal være et rimelig trangt hjørne om de ikke klarer det.. Jeg har hunder som jakter katt om de får sjansen, og de få gangene de har løpt etter katte, har de aldri noen gang hverken fått tak i dyret eller blitt skadd av dyret.. Men igjen, det er jo paradis her jeg bor, det er nok derfor kattene her oppfører seg som katter og ikke små djeveldyr..

Jeg har for første gang opplevd slike "sinnsyke" katter. Jeg har hund som ikke jager katt og har nå fått en nabo som ikke har mindre enn 6 katter :shocked: Disse kattene tisser på dørmatten, jeg må huske å lukke alle vinduer på bilen og bakdøren inn i burene til hundene (finner fort en katt der), husdøren og slutte å tørke klær ute pga dem går å skvetter oppover klærene. Div disse kattene eier dette område!

Men det værste er at dem faktisk flyr på både Blaze og valpene... Men jeg har klart å løse det problemet ved å gå konstant med bil/hus nøkkelen i neven og reglerett kaste dem etter/på katten når den er på vei til å fly på oss (jeg sikter faktisk ikke på katten men forann den).

Så slike katter fins. Men det værste er at Blaze nå har begynnt å bry seg om kattene og glemmer å tisse o.l. når vi er på korte lufteturer her i område og den ene valpen har begynnt ett forferdelig rabalder når den ser pus <_<

(og dem burde fått pålagt kastrering på alle kattene sine. Dem har ialle fall hatt 3 kull med kattunger iløpet av våren..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd en sinsyk katt,jeg gikk tur med phalenen min og den kom ut av et hus i en dritt fart å skulle ta hunden,jeg stiller meg da i mellom for å forsvare hunden :rolleyes: resultat den beit seg fast bak kneet mitt mens den klorte meg helt sykt(ti dype klor)tenk vist det hadde vært hunden eller min datter på den gangen 1 1/2 år :shocked: jeg sitter nå ett år etterpå med 4 tann merker bak kneet å laaaange arr etter klørene...er etter dette ikke lenger noen katte elsker,selv om jeg har tre selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Kjeppjaging betyr vel for de fleste å jage/skremme?

Dette er ikke dyreplageri, men et middel for å få skremt bort det mjauende svineriet!

Isvann er heller ikke dyreplageri(men bør unngås når det er 15 minusgrader)

Skyte en katt er heller ikke dyreplageri.

Faktisk er dette mer humant enn å stappe dem i en kasse og dra til veterinær for å få det gjordt.

Sorry hvis du misforsto...men en skal selvsagt ikke spa katten ned før den er død :)

Litt av noen dyrekjære mennesker her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi i tettbygde strøk kan bare leve med mus og rotter, eller?

Neida, men forstår lettere problematikken der man bor tett. På landet er det sjeldent et stort problem at katta driter på nabogården 2-3 km unna. Grunnen til dette er forøvrig ikke at katten ikke går så langt, men nesten alle gårder har katter og katter passer på sine territorier og jager uvedkommende. Men JA til kastrering og sterilisering av de fleste katter. Hadde blitt litt dumt hvis ALLE var kastrert :) Noen ganger trenger man faktisk ny katt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en gjeng med bedrevitere :)

Merkelig at du må komme med denne kommentaren i alle trådene du lager... Egentlig så er det vel du som er en bedreviter da, siden du kan være så høy på pæra å fortelle alle andre til enhver tid hvilken bedrevitere de er. :rolleyes:

Når det gjelder diskusjonen så har jeg egentlig ikke no å si. Bare det at hunder faktisk kan være noen jævler til å stikke av. I noen tilfeller så bør vel kanskje eierene følge bedre med, men i mange tilfeller så er det ikke så lett for eierene.. Kan jo ikke ha øynene på hundene til enhver tid heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke naturlig for hunder å gå i bånd heller. Det er mye som ikke er naturlig når det gjelder dyrehold.

Jeg er ikke for katter i bånd av den grunn. Kastrering av de fleste katter hadde vært kjekt siden så pass mange må avlives/dø av inavl, sykdom osv.

For dere som er sure pga katter som bæsjer i sandkassen så syns jeg dere kan si i fra til eieren at dere er lei av at katten driter i sandkassen og at neste gang tar dere frem spylerslangen eks.

Katten tar mest sannsynelig ikke skade av dette den blir bare redd å skjønner at her skal jeg ikke gå mer.

Da kan eieren heller kjøpe katte do.

Vi har sakt til naboene våre som har inne katter (siden de er rase katt, de går ute men da har de masse bjeller på seg på halsbåndet og de er lært inn til å komme når de roper på dem faktisk, de kan mange trix og de som eks sitt og div annet) at vis katten demmes går i hagen vår så kommer hundene til å ta dem vis de er ute der å da. Vi slipper dem ikke ut da vis vi ser katten men vis vi eks er i dusjen en varm sommer dag og har altan døren på gløtt så kanke vi løpe ut nakne å få hunden innendørs. Ingen skade har skjedd enda og de er ofte på en tur i hagen vår. Vi har katt selv som hundene av og til jager når den skal ut selv om vi ikke vil.

Dette med gale katter. Ja, det fins. Vi hadde en(tror moren hannes var gal derfor ble han det også). Den ridde på sauer (hang seg fast med klørne i ansiktet, på ryggen og div) men vi kan da ikke løpe etter den overalt å hive den av hundens ansikt og div. Slik loven er nå så kan katter gå løs ute. Er dere redd for at det kommer en gal katt og angriper hunden deres så gå hvor dere vet det ikke er katter eks. Eller vær ops på gale katter å ha klar en plan for hva dere skal gjøre om dere møter på en (som ikke har noe med at katten blir skadet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...