Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er tydeligvis for varmt for enkelte hundeeiere..


BareLinn

Recommended Posts

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Oj. her var det mange "katteelskere"... :) Jeg har både hunder og katter, og er vel litt overrasket over de steile frontene, på begge sider...

Dessverre, så har katteeierne selv mye av skylden for det utbredte kattehatet. Hadde kastrering av alle frittgående katter vært påbudt, så hadde svært mange av de problemene som det refereres til i denne tråden, vært nærmest ikke-eksisterende.

Inntil et slikt påbud eventuellt trer i kraft, kastrer alle frittgående katter! Både hunn og hannkatter. jeg har hatt katter i mange år, og blir slett ikke hysterisk over graving i bed og poteland, men stanken av ukastrert monspiss, får adrenalinet til å stige faretruende..

Så lenge en hel del katteeiere ikke kastrerer , fordi de ikke gidder, syns "synd" på katten, syns det er stas med kattunger, o.s.v., så må man regne med at kattehatet florerer.

Nei!

Folk som skaffer seg en hund, som stikker av støtt & stadig får jaggu ta ansvaret av det dem drar på seg :D

Ikke mitt problem!

Mitt problem er at det i hele tatt løper løshunder overalt!

Hva om den blir påkjørt, skadet, slåss... Asså??

For en holdning... Hva om en av kattene dine skulle bli skadet, eller stakk av? Hadde du syns det var kjekt at eventuell finner, ga f..n, og sa; "det er ikke mitt problem!" ??

*Dobbelpost, bruk siterknappen - mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en holdning... Hva om en av kattene dine skulle bli skadet, eller stakk av? Hadde du syns det var kjekt at eventuell finner, ga f..n, og sa; "det er ikke mitt problem!" ??

Næmmen, det skjer jo ikke med hennes hund (er?)! :rolleyes: Hun gir jo f i andres og har åpenbart glemt å følge med når noen fortalte henne som liten at man behandler andre som man vil at andre skal behandle en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en gjeng med bedrevitere :)

Tåler ikke høre andres meninger før dere bare MÅ fyre oppunder..

Nå har ikke jeg hund,og har ingen planer om det lenger heller...

Jeg har to katter, som betyr utrolig mye for meg..

Og hadde det kommet ei bikkje opp i gården her, og begynt å jage kattene..

Ja da tror jeg jeg hadde kjeppjagd den bikkja langt f**n ivold...

Beklager virkelig!

Og meningen min vil ikke si at om EN hund tar seg EN tur på egenhånd..

Så er eieren en dårlig hundeeier..

Ikke det jeg har sagt i det hele tatt...

Men når samme hund, gjentatte ganger stikker av på egenhånd, og naboer må følge den hjem...FOrdi eiern ikke merker den er borte engang..

Javel...Hva skal du da med hund???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når samme hund, gjentatte ganger stikker av på egenhånd, og naboer må følge den hjem...FOrdi eiern ikke merker den er borte engang..

Og dette har du "glemt" eller formulert svært dårlig!

Likevel hadde vel jeg tatt tak i bikkja, bundet den opp og ringt Falken/politie/kennel. For slikt skal svi på pungen. Har man først anskaffet seg ett ansvar så får man ta det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en gjeng med bedrevitere :D

Mmmm.

Tåler ikke høre andres meninger før dere bare MÅ fyre oppunder..

Du er visst ikke helt komfortabel med andres meninger du heller ...

:)

Jeg har to katter, som betyr utrolig mye for meg..

Og hadde det kommet ei bikkje opp i gården her, og begynt å jage kattene...

Ja da tror jeg jeg hadde kjeppjagd den bikkja langt f**n ivold...

Så sympatisk.

Og meningen min vil ikke si at om EN hund tar seg EN tur på egenhånd..

Så er eieren en dårlig hundeeier..

Ikke det jeg har sagt i det hele tatt...

Men når samme hund, gjentatte ganger stikker av på egenhånd, og naboer må følge den hjem...FOrdi eiern ikke merker den er borte engang..

Javel...Hva skal du da med hund???

Sånn for nysgjerrighetens skyld - VET du til ENHVER tid hvor disse to kattene dine befinner seg? De som angivelig løper løs på tunet ditt... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du hisser deg sånn opp for løshundene til naboen så hadde jeg sanket dem inn og gosset meg nå eier måtte betale..

Du gjør mye bra på en gang , hør bare :

1.redder hundene fra å bli påkjørt

2.Dersom eierene gir blaffen så kommer det denne gang til å koste dem noen kroner

og

3.du har ditt på det tørre, og kan triumfere over at du handlet rett..

Evil happens when good people do nothing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

HEr var det mye hat ute å gå. Jeg tenker på den hunden som var ofte løs og du ikke vet hva slags forhold den har hjemme. Det fikk meg til å tenke på min første hund som var en utbryter mester og i tilegg så hadde sønnen min kammerater som elsket å vente på han med døren åpen og han var i tilegg veldig glad i tisper med løpetid. Han hadde full oversikt over tisper men løpetid i en bydel med 15000 mennesker og rimelig mange hunder. Med han så var det mye trening både fysisk og psykisk men det hjalp ikke i forhold til antall turer han klarte å skaffe seg i løpet av den tiden han levde. Og til dere som mener at det er da bare å ha kontroll den er ikke lett når du selv er på jobb for ja vi må ha penger for å leve så var det desverre ikke noe mere jeg kunne gjøre med denne hunden.

Angående Coli bakterien så hører den hjemme i tarmen inntas den inn munnen så er det vanlig at den forårsaker infeksjoner eller diare.

Her har vi også mange villkatter dem vet absolutt å passe seg for hundene jeg har. Disse vil kattene har det helt utmerket ser at dem har blank fin pels. Dem jakter mus og rotter og fugler og får i tilegg noe mat av folk rundt omkring. Nå er det to kastrerte katter på gården jeg bor og dem graver faktisk ikke i blomsterbeddet. Det har jeg intrykk av at ikke kastrerte gjør.

Og til dere som er alergiske eller redde eller ett eller annet irritasjons moment i forhold til dyr. Snakk med eierne av dyret på en hyggelig måte for det finnes mange kreative hyggelige løsnnger på problemet. Gjorde det selv da jeg traff naboen på tur som hadde megadyr og flott hundegård og hunden sto og peip hele dagen.Nabone ble sure dem som eide hunden var borte på jobb og ingen hadde sakt noe. Jeg fortalte det og dem var ikke klar over det. Og problemet ble redusert til et kvarter før eiere var kommet hjem og da skulle i grunnen de fleste begynne med middag som var hjemme. Og sure miner ble det slutt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to katter, som betyr utrolig mye for meg..

Og hadde det kommet ei bikkje opp i gården her, og begynt å jage kattene..

Ja da tror jeg jeg hadde kjeppjagd den bikkja langt f**n ivold...

Men da er det OK om noen kjeppjager dine katter f*n i vold om de går andre steder da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke sporet veldig av i denne tråden?

Det går fra løshunder til å utrydde villkatter og båndtvang på katter...

Jeg syns du skulle ringe til Falken eller Dyrebeskyttelsen og si at naboen din bare slipper ut hunden sin når den skal luftes og lar den løpeløs nært en traffikert vei. Ellers kan du jo snakke med eieren til hunden og si at det er uansvarlig og forlklare at du er redd for kattene dine og at du er redd noe skal skje med hunden i veien eks.

Vi tok selv inn en hund for et par år siden som løp løs i gatene her. Da hadde vi en cocker og 1 huskatt.

Vi tok bånd på den og hadde den i hagen, gidde den vann og ringte til hundefanger eller hva det var.

Det var varmt ute den dagen da også. Jeg satt å hadde den i bånd i hagen og satt i skyggen med den.

Er usikker på ossen rase det var, men syns jeg husker at den lignet på amstaff. Heldigvis var den veldig grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo helt off topic, men BareLinn, hvis du ikke har planer om hund, hvorfor står det da "Gleder meg såå til jeg får valpen min hjem :lol:" som signatur på innleggene dine? Ble liksom litt forvirra her nå...

Men jeg kan forsåvidt forstå frustrasjonen din over hunden(e) som løper rundt omkring i nabolaget og at eierne tilsynelatende ikke bryr seg noe særlig om det. Har vært borti noe lignende selv, og det jeg gjorde (sier ikke at det er det alle burde gjøre, bare hva jeg gjorde i samme situasjon) var å alltid ha med et ekstra kobbel på tur (såkalt retriever-kobbel, som har halsbånd og leiebånd i ett). Da kunne jeg enkelt sette dette på hunden og ta henne med tilbake til eieren (dette forutsetter jo at man gjerne kjenner hunden litt eller vet at hunden er grei). Da jeg hadde gjort dette tre ganger, sa jeg noe i duren av at nå var han nødt til å gjøre noe med det, ellers kom jeg til å ringe Falken/Viking og si at jeg hadde funnet en hund som pleier å stikke av.

Etter at jeg sa det til ham, har verken jeg eller andre her i nærheten sett den hunden, så det nyttet tydeligvis å si ifra til ham. Kanskje du kan være den som får eierne til å skjerpe seg? :lol:

Mvh Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske greie "retningslinjer" når man finner/ser en løs--hund.?

Om mulig og trygt fang inn hunden, sjekk for tlfnr adresse el. og ring Falken/Politiet som har chip-leser og midler til å bringe den tilbake til eier...

Hadde Politiet ringt meg å pålagt meg en bot mot å få tilbake hunden i godt hold så hadde jeg nok betalt & lært en lekse...

Gjør noe med det... :lol:

Få tak i hunden å gjør det den rette veien, så få hundeeieren svi også...

...Win Win...

Hunder skal ikke vandre rundt løse med viten vilje, men uhell skjer dessverre, å da kan man jo gjøre det riktige så hunden ikke dør, du slipper problemet senere og eieren får straff...?

Bare et forslag å ikke et bastant bedrevitende krav... eller no... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det OK om noen kjeppjager dine katter f*n i vold om de går andre steder da?

Det er helt OK å kjeppjage katter...men det beste er om en kan få dynket dem i isvann :Laugh:

Da tar det tid før de våger seg i nærheten igjen.

Hagle+spade er det beste, men dessverre ulovlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg skulle virkelig likt å se folk komme gående med kattene sine i bånn, mens de sier "så flink du var som bæsjet nå" :Laugh:

Jeg må si jeg blir litt sjokkert over hva dere sier om kattene her inne- skulle tordd dere satt med litt mer kunnskap om andre dyr. Jeg har verken gode kunnskaper eller er glad i katter, men jeg skjønner da i hvert fall at hunder og katter er to helt forskjellige dyr som ikke kan sammenlignes. Katter er selvstendige, og det er helt naturlig for dem å leve ute i naturen, hvor de kan bruke jaktisitnktet sitt og selv har muligheten til å stikke av fra noe hvis de opplever fare(noe de ikke kunne ha gjort i bånd). Man kan ikke ta fra katten dette, og nettopp pågrunn av det, kan man ikke lage masse lover om kattehold. Det er også helt naturlig for dem å gjøre fra seg i sandkassen. Ekkelt, kanskje ja, men det er bare noe man får finne seg i. Det er du som kan tilrettelegge for at katten ikke bruker sandkassa som do, ikke katten. Man kan jo f.eks sette på netting eller se igjennom sandkassa innimellom. Dessuten må jo foreldrene passe på ungene sine når de sitter i sandkassa. Er de så små at de ikke har lært seg til ikke å smake på alt de finner, så er de ikke store nok til å sitte alene der heller!

Hund og katt er begge dyr som man ikke vet hva kan gjøre i ulike situasjoner. Både hunden og katten kan angripe hverandre. Da er ditt ansvar som hundeeier, å passe på at dette ikke skjer(du kan selvfølgelig ikke alltid kontrollere dette, men du kan blant være våken når dere møter en katt på tur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Jeg sitter med haken på knærne...

Katter er selvstendige, og det er helt naturlig for dem å leve ute i naturen, hvor de kan bruke jaktisitnktet sitt og selv har muligheten til å stikke av fra noe hvis de opplever fare(noe de ikke kunne ha gjort i bånd). Man kan ikke ta fra katten dette, og nettopp pågrunn av det, kan man ikke lage masse lover om kattehold. Det er også helt naturlig for dem å gjøre fra seg i sandkassen.

Man kan holde katt der det er natur da gjerne, og ikke sandkasser? Så får katten de naturlige forholdene liksom, det er ikke naturlig for den å bo i en asfaltjungel?

Ekkelt, kanskje ja, men det er bare noe man får finne seg i. Det er du som kan tilrettelegge for at katten ikke bruker sandkassa som do, ikke katten. Så istedet for å sitte og klage, får man løfte på ræva og skaffe seg netting eller se igjennom sandkassa innimellom.

Finne seg i? Bruke egen tid, energi og penger for å 'beskytte seg' mot andres kjæledyr, som andre frivillig har tatt til seg og dermed også (burde) ta ansvar for?

Folk kan heller ikke være så late at de ikke passer på ungene sine når de sitter i sandkassa.. For er de så små at de ikke har lært seg til ikke å smake på alt de finner, så er de ikke store nok til å sitte alene der heller!

Det er ikke alltid unger spør før de putter ting i munnen, ikke alltid man rekker se etter heller, de er små og kjappe - nå har jeg ikke unger selv enda men jeg har observert sånn totre stk liksom.

Hund og katt er begge dyr som man ikke vet hva kan gjøre i ulike situasjoner. Både hunden og katten kan angripe hverandre. Da er ditt ansvar som hundeeier, å passe på at dette ikke skjer(du kan selvfølgelig ikke alltid kontrollere dette, men du kan blant være våken når dere møter en katt på tur).

Ansvar for hunden ja, men hva kan man gjøre med katta? Det nytter lite med en hund som ligger pent i dekk eller rusler ved fot om katten føler seg provosert og må pirke litt i den sånn fordi den er akkurat der akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på vipsevips sitt innlegg..

- Og ærlig talt- mener du virkelig at man som forelder er LAT dersom du ikke holder oppsyn med barnet absolutt HELE tiden mens hun/han sitter i sandkassen hjemme i hagen? En lat pappa fordi han vil lese avisen på trappa mens ungen leker i sandkassen, eller en lat mamma fordi hun børster hunden mens ungen bygger sandslott?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma til to så skriver jeg også under på Vips sitt innlegg. Små barn (som valper) bruker munnen til å finne ut av ting på. Og det går fort skal jeg si deg! Gleder meg nesten til å høre om alle verdensmestrene som er under 20 i dag får seg unger og må svelge kameler her, innmari hårete og man ønsker intenst man holdt kjeft for 10 år siden når man mente man viste alt. (been there, done that)

Jeg hater ikke katter, synes de er herlige rare vesen jeg. Kan likevel styre meg grenseløst når nabosmåtten viser meg kattebæsjen hun fant i sandkassen eller når minstehunden kommer strålende fornøyd inn innsausa i kattedritt og sand! Da ønsker jeg meg kattekurs, katteskatt og ansvarsfulle naboer som ikke er så late at de driter i at katta gjør fra seg i naboen sandkasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, så er det ingen her som er eksperter på noe, man kommer bare med sine egen meninger, og det hadde vært fint å kunne gi dem, uten å få slengt noe dritt tilbake.

Man kan holde katt der det er natur da gjerne, og ikke sandkasser? Så får katten de naturlige forholdene liksom, det er ikke naturlig for den å bo i en asfaltjungel?

Er jo kanskje nettopp derfor at katten bruker hagene og sandkassene til do, fordi den lever i en asfaltjungel. Og det er da ganske naturlig at selv om det er et område med masse asfalt, at det finnes noe skog i nærheten. Katten er et dyr, og vi skal ikke menneskeliggjøre den..

Finne seg i? Bruke egen tid, energi og penger for å 'beskytte seg' mot andres kjæledyr, som andre frivillig har tatt til seg og dermed også (burde) ta ansvar for?

Kan du si meg hvordan en katteeier skal kontrollere hvor katten gjør fra seg, når katten lever av å være ute fordi det ikke er naturlig for den å være inne sammen med menneskene sine?

Er det virkelig så kostbart og så slitsomt å gjøre noe for at katten ikke skal gjøre fra seg i akkurat din sandkasse? Du klarer da å "beskytte deg" som du så fint bruker, mot mus og rotter?

Det hender da at folk må finne seg i andres hundehold også, f.eks når en stor hundelort ligger rett under postkassa di eller når en hund har stukket av og løpt inn i hagen din og gravd i blomsterbeddet. Er ingen som fyrer det så opp for det..

Det er ikke alltid unger spør før de putter ting i munnen, ikke alltid man rekker se etter heller, de er små og kjappe - nå har jeg ikke unger selv enda men jeg har observert sånn totre stk liksom.

Nei, da får vel foreldrene passe på da, hvis de er veldig hysteriske på hva ungene får i seg.. De dør nok uansett ikke!

Ansvar for hunden ja, men hva kan man gjøre med katta? Det nytter lite med en hund som ligger pent i dekk eller rusler ved fot om katten føler seg provosert og må pirke litt i den sånn fordi den er akkurat der akkurat da.

Det er alltid en sjanse å ta, man vet som sagt ikke hvordan dyra vil reagere, men at akkurat det du skriver der skjer, tror jeg ikke hender ofte.. Da får du i så fall stelle deg i mellom, skremme bort katta, eller ta tak i den hvis den skulle ta hunden din. Om du ser katten, og vet at den har gjort hunden din noe før, så får du gå en annen vei da.. Er ikke nødvendig å gjøre det vanskelig for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da får vel foreldrene passe på da, hvis de er veldig hysteriske på hva ungene får i seg.. De dør nok uansett ikke!

Joda blir collie bakterien skikkelig hissig i en alt svekket kropp så skal jeg hilse deg å si at det kan bli rimelig alvorlig. Fikk kanskje ikke med deg da gilde klarte å sende ut kjøtt som var fult av ilsinte bakterier og unger lå på sykehus i ukesvis? Les her Klart man skal passe på, men noen ganger så blunker de voksne også. Personlig synes jeg ikke at det er hysteri å ikke like at ungen stapper i seg bæsj eller piss.

For all del, liker du det så skal jeg jammen meg ikke blande meg bort i det, hver sin smak. :)

(ps; svarene du får legger du opp til selv, når du kaller mødre for late og sier ting som ikke henger i hop med fakta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda blir collie bakterien skikkelig hissig i en alt svekket kropp så skal jeg hilse deg å si at det kan bli rimelig alvorlig. Fikk kanskje ikke med deg da gilde klarte å sende ut kjøtt som var fult av ilsinte bakterier og unger lå på sykehus i ukesvis? Les her Klart man skal passe på, men noen ganger så blunker de voksne også. Personlig synes jeg ikke at det er hysteri å ikke like at ungen stapper i seg bæsj eller piss.

For all del, liker du det så skal jeg jammen meg ikke blande meg bort i det, hver sin smak. :)

(ps; "drittslengingen" legger du opp til selv, når du kaller mødre for late og sier ting som ikke henger i hop med fakta)

Selvfølgelig synes jeg ikke at det er stas at ungen stapper i seg bæsj, men det er fortsatt ingen som har kommet med en forklaring på hvordan det kan forhindres at kattene bæsjer i sandkassa hvis ikke man forhindrer det selv - eller sette båndtavng på kattene, som i mine øyne blir å utsette kattene for noe som ikke er naturlig for dem. Så om noen kan komme med noen forslag? For hvis det ikke kan gjøres noe med, og det er veldig plagsomt for de som eier sandkassa at kattene er der, så får de finne ut en løsning selv - som å sette på netting, se over sandkassa og passe på ungene sine. Og selvfølgelig kan ikke foreldrene/de voksne alltid få med seg hva ungene putter i munnen, men det blir allikevel ikke riktig å skylde på kattene..

Jeg skal fjerne min del av "drittslengingen" med en gang, mente ikke å kalle noen lat, ble bare litt revet med, men jeg er fortsatt ingen ekspert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje noen steder det er mer "naturlig" å ha katt enn andre steder, du som er så opptatt av det "naturlige". Å ha en katt i et borettslag som bruker nabobarnas sandkasse som do, tar seg til rette i senga til naboen, pisser og graver i blomsterbedene osv er vel ikke særlig hensynsfult, og jeg synes det best løses ved at man IKKE har katt på sånne steder.

Og ja, hunder kan stikke av og grave i blomster bed, og ja, det blir ramaskrik av det og, det hører du jo bare her... Men det er kanskje litt sjeldnere det skjer, i og med at hunder stort sett er under kontroll...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt OK å kjeppjage katter...men det beste er om en kan få dynket dem i isvann :Laugh:

Da tar det tid før de våger seg i nærheten igjen.

Hagle+spade er det beste, men dessverre ulovlig :)

Seriøst.. her oppfordrer du til dyremishandling mer eller mindre. Ikke nødvendigvis at isvann er så ille, men holdningsmessig er dette et elendig innlegg...... Ser du hva jeg mener? Det er "heeeelt ok å plage det man ikke liker"

Ja, jeg har hund og JA jeg har katter. Jeg er forundret over alle disse fæle, skumle kattehistoriene som florerer. Katter som med livet til innsats kaster seg over hunder, ene og alene for å drepe dem.... eller i det minste, iaf ta med hundens øyne som suvenirer... jiiiises! Klart vi har møtt katter på tur som stikker fra oss, eller som blir sittende stille (disse er faktisk mest smart) eller som følger etter oss, og som gjerne skyter rygg hvis Sofus gjør ett eller annet denne blir redd av. Hvordan skal jeg reagerer? Med storslått hysteri over å bli forfulgt av en agressiv katt? Eller skal jeg fortsette med det jeg gjør per dags dato, le til jeg griner? Jeg velger det siste. Og skulle jeg noensinne komme over en så merkelig reagerende katt at den ender i ansiktet til Sofus, så vil jeg da for POKKER ikke si noe om katter generelt, men DENNE katten som individ...

Når det gjelder startinnlegget, hva skal en si.. jaja.. løshunder er kjipt, løshunder som blir overkjørt enda mer kjipt. Jeg vet iaf at jeg ikke hadde fått sove om natten hvis jeg hadde hatt mulighet til å ta inn en hund som var løs. HVIS jeg var usikker på hvordan Sofus eller kattene ville reagere, så ville jeg plassert løshunden i yttergangen (eller et eller annet rom) hvor den ikke kom i kontakt med husets beboere.. Dette vet jeg, fordi jeg har allerede gjort det.

En annen ting, til dere som skriker så sinnsykt opp om båndtvang på katter (noe som er en absurd ide), mesteparten av dere har tidligere skreket høyt om at det fryktelig stor forskjell på katt og hund spes når det gjelder kasterering/sterilisering.. Vel, skal det bli båndtvang på katter så får man også innføre tvungen sterilisering/kastrering på ALLE hunder som Ikke skal i avl. Og uansett hva noen vil ønske å si om det argumentet, så bryr det meg døyten. Det er mest sannsynlig like idiotisk som argumentet om at det skal være likt når det gjelder båndtvang. Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...