Gå til innhold
Hundesonen.no

Alkohol, nå og da


Guest Christine

Recommended Posts

Det er faktisk dårlilg erfaring man lærer best av...

Noen ganger hjelper det faktisk ikke hva foreldre sier kan gå gæærnt, enkelte ting, som feks drikking, tror jeg at man bare må erfare for å skjønne.

Jeg har rava rundt i hovedstaden om natta siden jeg var nettopp fyllt 15, og jeg lever ennå, ting jeg ikke ønsker skulle skjedd, men jeg tar konsekvensen av handlingene mine, og jeg har lært sinnsykt mye og skulle ikke vært uten de erfaringene, uansett hvor vondt det har gjort. Faktisk.

Alle veit jo det at man drikker før man blir 18, og man får ikke hindra det, så man får heller finne ut en løsning hvor man veit man kan stole på ungen sin, ha åpenhet og heller la den erfare selv, med måte såklart.

Jeg vil påstå at foreldrene mine har vært dårlige på det punktet, og det er vel det som har gjort at det gikk som det gikk.

Ting som er forbudt er bare mer spennende..

Okay? Hvor gammel er du nå egentlig? 18?

Selvsagt lærer man best av egne erfaringer, det betyr ikke at man behøver å være totalt hjernedød vel? Man MÅ ikke gjøre all mulig slags drit for å skjønne at det er ulurt?

Drikking er ikke værre nå enn tidligere, tror jeg, det er bare foreldrene som har fortrengt det de selv gjorde, og ettersom de har ansvaret for et annet liv som de er veldig glad i, blir strengere på sånt.

Dårlig formulert.

Eh.. Igjen, hvor gammel er du nå egentlig?

JO! Drikking ER verre nå enn tidligere, det ER flere ting som kan gjøre en forholdsvis uskyldig ungdomsfyll til noe mye verre.. Som partydop, som mobilkamera (jepp, det er ille nok å drite seg fullstendig ut i fylla - det gjorde vi og når vi var unge, men vi ble ikke filma og posta på YouTube på nett), som våpen..

La oss nå ta noe så uskyldig som en tilfeldig nummer med en grei nok gutt - han er ikke noe mer, ikke sant? Egentlig så er du for full til å si at du egentlig ikke vil, det er vel greit nok.. Du er jo full, who cares? Så der ligger du da, halvveis borte i din egen verden mens en stakkar humper på deg, og kompisene hans er hyggelige nok at de filmer det.. Filmer det, og sender det rundt til alle de kjenner - alle DU kjenner.. Hyggelige nok til å poste det på internett.. Så sitter f.eks din pappa på jobb, og får en link på mail som han åpner.. Og hva ser han? Sin uskyldige 15årige datter drita full mens hun har sex og blir filma av 14 fjortisgutter som halvveis står og drar'n.. Sånt kan faktisk skje i dag..

- Den gangen jeg var ung, så hadde man samme scenarioet MINUS kompisene med mobilkamera.. Greit nok, folk snakka da og - og det er utrivelig nok, vil jeg tro - men vi slapp i det minste å bekymre oss over om besteforeldre og foreldre og øvrig familie fikk se oss på det store internettet eller MMS vi..

Og narkotika.. Igjen, det var bare tungt narkomane som dreiv med sånt da JEG var ung.. Og det er faktisk ikke mer enn 20 år siden jeg var 13-14 år.. Det var ingen som putta GHB i drinken din, det var ingen som prøvde å fortelle oss at en syretripp var mye sunnere enn alkohol, var man narkoman, så var man på kjøret.. Mens nå så står det en løk på etthvert gatehjørne (og noen ganger tettere enn som så og) og tilbyr alt fra piller til pulver og gress og det er billigere enn alkohol.. Det ER noe å bekymre seg over! Narkotika ER verre, det er vanskeligere å oppdage for oss rundt, og det skader fortere enn alkohol..

Så er det dette med våpen.. Igjen.. For 20 år siden - og det er ikke så lenge som det høres ut som - så risikerte man ikke å bli slått ned i drosjekø fordi man SÅ på feil person.. Man risikerte ikke at psykoen foran deg hadde pistol på lomma, og det var langt færre som gikk med kniv.. Man overlever som regel greit en real en på trynet, men knivstikk og kuler er det verre med, faktisk..

Det er mulig vi bare er noen reale pyser, vi som er voksne nå.. Jeg tror ikke det jeg.. Jeg husker hvordan det var å være en drittunge som trodde jeg var usårbar, at ting ikke kunne skje med meg.. Og jeg husker at jeg vokste det av meg.. Det kommer dere til å gjøre og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne har helt rett- man vokser faktisk på seg vett og, selv om man som 15/16/17åring er verdensmester i det meste.. Nå er ikke jeg steingammel selv, hehe, men jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 og har hatt hele ansvaret for mitt liv og mine avgjørelser siden da. Jeg har tatt mange gode, og jeg har tatt noen fryktelig, fryktelig dårlige, og jeg har LÆRT ja- men jeg skulle faktisk ønske jeg var foruten mange av de. Og det ER farligere å drikke mye, tidlig, i dag enn for flere år siden. Det ER flere muligheter, det ER mer stoff, det er flere drittsekker som går lengre, og ikke minst- miljøene er større. Jeg leste en sjokkerende reportasje basert på en oppgave av tre sykepleierstudenter som handlet om ungdoms/rånemiljøet i en mindre by på østlandet. 13/14/15åringer ga sex i bytte for kontantkort og status i vennegjengen. De som hadde finest bil fikk flest ungjenter inn i bilen- og de som hadde finest bil var selvsagt de voksne mannfolka. 1 av 4 jenter under 18 ble smittet av kjønnssykdom eller ble gravide.. Og selvsagt, mye av dette skjedde i beruset tilstand.

Man tror gjerne man vet alt som 15/16åring, men man har fremdeles en lang vei å gå- og man lærer og utvikler seg så utrolig mye i de årene. Det er veldig dumt å ta feil valg pga alkoholberusing f.eks i denne alderen, for konsekvensene må man kanskje leve med resten av livet.

Skriver under på ditt innlegg også Tijon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på det 2ne og Aja sier.

Fint for deg Kristina at du ikke ville vært de dårlige erfaringene foruten - men jeg tror det er langt flere som gjerne hadde sett mange ting ugjort.

Argumentet med at "jamen, pappa begynte å drikke like tidlig" holder vel heller ikke. Kanskje det er nettopp derfor de er bekymra - fordi de har vært ute for hårete situasjoner i egen ungdom og vet hva som faktisk kan skje? Det er vel ikke sikkert at alle foreldre heller har BARE positive erfaringer med egen ungdomsfyll?

Og en annen ting - det er ikke sikkert foreldrene deres er så lettlurte som dere tror. Jeg trodde jeg hadde klart å skrøne meg utav så å si alle drikkesituasjoner de første par åra. Noen år senere pratet jeg med mamma, som omtrent ramset opp alle de gangene jeg hadde drukket. De merket det naturligvis, men jeg trodde jeg hadde lurt dem trill rundt... :)

Når det er sagt tror jeg neppe løsninga for foreldre er å trampe ungen under jernhælen. Det er vel en hårfin balansegang mellom grensesetting og tillit... Gud bedre, som jeg gruer meg til den dagen jeg eventuelt har tenåringsbarn... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på det 2ne og Aja sier.

Fint for deg Kristina at du ikke ville vært de dårlige erfaringene foruten - men jeg tror det er langt flere som gjerne hadde sett mange ting ugjort.

Argumentet med at "jamen, pappa begynte å drikke like tidlig" holder vel heller ikke. Kanskje det er nettopp derfor de er bekymra - fordi de har vært ute for hårete situasjoner i egen ungdom og vet hva som faktisk kan skje? Det er vel ikke sikkert at alle foreldre heller har BARE positive erfaringer med egen ungdomsfyll?

Og en annen ting - det er ikke sikkert foreldrene deres er så lettlurte som dere tror. Jeg trodde jeg hadde klart å skrøne meg utav så å si alle drikkesituasjoner de første par åra. Noen år senere pratet jeg med mamma, som omtrent ramset opp alle de gangene jeg hadde drukket. De merket det naturligvis, men jeg trodde jeg hadde lurt dem trill rundt... :)

Når det er sagt tror jeg neppe løsninga for foreldre er å trampe ungen under jernhælen. Det er vel en hårfin balansegang mellom grensesetting og tillit... Gud bedre, som jeg gruer meg til den dagen jeg eventuelt har tenåringsbarn... :D

Når jeg får tenåringsbarn skal jeg bare sende de til mamma og pappa (det får bli en uke hver, siden de ikke akkurat bor sammen:P), fordi jeg synes de taklet det så utrolig bra. Eller, taklet MEG så utrolig bra. Jeg har fått et par kommentarer i ettertid på at jeg var en hel***s drittunge i et par år der, men hey- det må man tåle:p Når det gjelder lettlurte foreldre, eller mangelen på det, så er vi vel flere som har gått på den blemmen i ungdomsfylla ja *glise*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt lærer man best av egne erfaringer, det betyr ikke at man behøver å være totalt hjernedød vel? Man MÅ ikke gjøre all mulig slags drit for å skjønne at det er ulurt?

Hvor skrev jeg at man skal være totalt hjernedød og gjøre all slags drit? Man kan gjøre dårlige erfaringer og likevel komme greit ut av det.

Opplysning er viktig, jeg tror ikke forbud hjelper mot noen ting, annet en at det blir mer spennende og tøft.

JO! Drikking ER verre nå enn tidligere, det ER flere ting som kan gjøre en forholdsvis uskyldig ungdomsfyll til noe mye verre..

Jeg siterer:

Tror ikke forskjellen er så enormt stor mellom generasjonene når det gjelder drikking egentlig, men kanskje at ting generelt er mer utrygt og at man derfor blir mer bekymret.

Og narkotika.. Igjen, det var bare tungt narkomane som dreiv med sånt da JEG var ung.. Og det er faktisk ikke mer enn 20 år siden jeg var 13-14 år.. Det var ingen som putta GHB i drinken din, det var ingen som prøvde å fortelle oss at en syretripp var mye sunnere enn alkohol, var man narkoman, så var man på kjøret.. Mens nå så står det en løk på etthvert gatehjørne (og noen ganger tettere enn som så og) og tilbyr alt fra piller til pulver og gress og det er billigere enn alkohol.. Det ER noe å bekymre seg over! Narkotika ER verre, det er vanskeligere å oppdage for oss rundt, og det skader fortere enn alkohol..

Jeg har aldri blitt fortalt at syretripp er sunnere enn alkohol, cannabis derimot..

Jeg har heller aldri opplevd at dop er billigere en alkohol (og nei, det er ikke fordi jeg kjøper selv), det er skyhøye priser på dop, jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli billigere enn en 6 pak øl til under 100 lappen. Man må ofte høyere enn det for å få tak i dop. (Nå veit ikke jeg prisene på GHB da - anyone?)

Men ja, det har helt sikkert blitt lettere tilgjenglig. Og da er det viktig med riktig informasjon, åpenhet og å være ærlig.

Før i tiden hadde man ikke mobil så man fikk tak i folk hvis ting kom skeivt ut, det har man derimot nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er slik som de fleste her skriver at det er flere og flere som skjønner på en måte hva man kan gjøre med unge jenter eks som er fulle nå en hva de viste før.

Selv går jeg også i 9 klasse men jeg drikker ikke. Er vell fordi jeg er med i "dustegjengen" det da.

Men jeg har blitt tilbudt om å være med på fest som noen venniner skulle ha og drikke champagne men jeg sa at vis jeg skal være med så skal jeg ikke å drikke.

Men så er jeg jo en av dem som syns det smaker drit da, ikke det at jeg har smakt så mye da.

Har smakt rødvin, brennevin og likør av mamma og dem. Likte en mint likør som mamma hadde i syden en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Og en annen ting - det er ikke sikkert foreldrene deres er så lettlurte som dere tror. Jeg trodde jeg hadde klart å skrøne meg utav så å si alle drikkesituasjoner de første par åra. Noen år senere pratet jeg med mamma, som omtrent ramset opp alle de gangene jeg hadde drukket. De merket det naturligvis, men jeg trodde jeg hadde lurt dem trill rundt... :)

Jammen, selv om de eventuelt vet det men ikke sier det, så drikker vi jo sammen, drar på fest og har det gøy. Jeg driter i om foreldrene mine vet når jeg var på på fest og hvem jeg var til. Hovedsaken er jo at jeg hadde en morsom kveld med venner og bekjente?! Om de så vet det, hvorfor sier de ikke det før jeg bli eldre da?!

Altså, jeg holder meg til mine meninger, og skal jeg på fest så drar jeg på fest. Drikker jeg så drikker jeg. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skrev jeg at man skal være totalt hjernedød og gjøre all slags drit? Man kan gjøre dårlige erfaringer og likevel komme greit ut av det.

Opplysning er viktig, jeg tror ikke forbud hjelper mot noen ting, annet en at det blir mer spennende og tøft.

Jeg siterer:

Jeg har aldri blitt fortalt at syretripp er sunnere enn alkohol, cannabis derimot..

Jeg har heller aldri opplevd at dop er billigere en alkohol (og nei, det er ikke fordi jeg kjøper selv), det er skyhøye priser på dop, jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli billigere enn en 6 pak øl til under 100 lappen. Man må ofte høyere enn det for å få tak i dop. (Nå veit ikke jeg prisene på GHB da - anyone?)

Men ja, det har helt sikkert blitt lettere tilgjenglig. Og da er det viktig med riktig informasjon, åpenhet og å være ærlig.

Før i tiden hadde man ikke mobil så man fikk tak i folk hvis ting kom skeivt ut, det har man derimot nå.

Såvidt jeg vet er GHB rimelig billig fordi det er så enkelt å fremstille.. Hmm.. Jeg er enig med deg Kristina i at man lærer av de dårlige erfaringene man gjør- og visse ting MÅ man faktisk erfare selv, det nytter ikke å bli stappet full av propaganda og så liksom gjøre opp sin egen mening på bakgrunn av de.. Jeg tviler og på at dopen er så mye billigere enn alkohol, men det er rimelig lett å få tak i for en småblond tenåringsjente på fjortisfylla- altfor lett, og definitivt lettere enn før.. Jeg skal ikke late som jeg er en helgen, jeg har drukket altfor mye, altfor tidlig, og gjort altfor dumme ting- og jeg HAR lært av det, men jeg ønsker jo igrunn ikke at mine lillesøstre skal gjøre de samme feilene, med kanskje mye større konsekvenser..

Jeg tror heller ikke at naziforeldre kommer noen vei. Jeg har alltid fått valget selv jeg, fått vite at nei- jeg får ikke LOV til å drikke, jeg får IKKE med alkohol hjemmefra, men de stolte på at jeg var ansvarlig nok til å ta sunne avgjørelser. Om jeg tok så sunne avgjørelser kan vel diskuteres, men jeg fikk et valg, og da var det lettere å velge det beste/rette enn å på pur f drikke seg dritings..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å drikke i så ung alder kan være mer enn bare morro. Det kan være kjempefarlig. Selv bodde jeg i spania når jeg var på den alderen, jeg fikk feile venner og havnet i feil miljø. Og du aner ikke hvor mye dritt jeg har sett pga unger som drikker før de er myndige (en ting er 16-17 år men 14 er for ungt!)

Vær så snill og tenk dere om før dere drikker, iallefall på byen/andre plasser hvor det kan komme fremmede folk.

Jeg har venninner som har blitt nesten voldtatt (Takk gud for at noen fant dem!), dopet ned,våknet opp dagen etterpå og ikke ant hvor de har vært, tatt sterke midler som de ALDRI ville tatt i edru tilstand osv...

Pass på dere selv, ikke drikk fordi det er tøft, for det er svært lite kult å våkne opp dagen etterpå og ikke ane hva som skjedde dagen før (nei jeg snakker HELDIGVIS ikke av erfaring på det området)

Jeg har en mor som er lik Guro sin, hun har sagt klart i fra at hun ikke ville at jeg skulle drikke før jeg ble 18, men hun sa at UANSETT hva som skjedde kunne jeg ALLTID komme hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot det å nyte alkohol/ta seg en fest i ny og ne. Avholdsmennesker blir litt for drastisk etter min smak. Men det er det å overdrive, eller det å drikke bare for å være kul jeg syns er tull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å drikke i så ung alder kan være mer enn bare morro. Det kan være kjempefarlig. Selv bodde jeg i spania når jeg var på den alderen, jeg fikk feile venner og havnet i feil miljø. Og du aner ikke hvor mye dritt jeg har sett pga unger som drikker før de er myndige (en ting er 16-17 år men 14 er for ungt!)

Vær så snill og tenk dere om før dere drikker, iallefall på byen/andre plasser hvor det kan komme fremmede folk.

Jeg har venninner som har blitt nesten voldtatt (Takk gud for at noen fant dem!), dopet ned,våknet opp dagen etterpå og ikke ant hvor de har vært, tatt sterke midler som de ALDRI ville tatt i edru tilstand osv...

Pass på dere selv, ikke drikk fordi det er tøft, for det er svært lite kult å våkne opp dagen etterpå og ikke ane hva som skjedde dagen før (nei jeg snakker HELDIGVIS ikke av erfaring på det området)

Jeg har en mor som er lik Guro sin, hun har sagt klart i fra at hun ikke ville at jeg skulle drikke før jeg ble 18, men hun sa at UANSETT hva som skjedde kunne jeg ALLTID komme hjem!

Klapp og signer og alt det der. Flere som er like fortvila som jeg når det ser ut at ingenting går inn hos fjortiser..

Er ikke så lenge siden jeg var midt oppi det selv (regner vi alder og ikke i hode er det 4.5 år siden), men jeg vil faktisk tørre å påstå at jeg var ganske fornuftig.

Er virkelig ungdommer i 14-15-16 års alder "tøffere" enn før? Jeg mener, verken jeg eller mine venner turte å rave rundt fulle midt i en storby... Mulig vi bare var pinglete eller ikke hadde noe behov for å vise at "så tøffe var vi liksom"? Men synes bare folk blir yngre og yngre når det gjelder testing av alkohol o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller ikke 100% ærlig, men jeg er dødstakknemlig for at min mor gjennomskuet meg.

JA!

Jeg jugde, styrte og holdt på. Stakkars pappa som faktisk trodde på meg, samvittigheten min er fremdeles svart etter fire år. Heldigvis skjønte han ett eller annet, og de fikk satt på håndbrekket og styrt meg i en annen retning.

Det er ikke det at foreldrene deres ikke skjønner, eller ikke gidder/vil si ifra. Som flere har nevnt, det er en vanskelig balansegang det med å fremdeles være den som styrer, men allikevel slippe litt og litt taket. Sånn uten at jeg har prøvd å være forelder selv, jeg syns det høres forferdelig vanskelig ut!

Joda, det er morsomt å være beruset og småfull, men det er forskjell på å være småfull og dritafull. Og jeg tror heller dritafull er det som gjelder for de niende-tiendeklassingene som driver på med alkohol, det er ikke så lett å begrense inntaket i den alderen.

Dessuten, hva er gøy med å være dritafull og ha blackouts og huske bare deler av kvelden? Hvor ofte drikker dere som fremdeles går på ungdomsskolen?

Det ER tydelige forskjeller, jeg syns jeg ser forskjeller bare på 4 år jeg. Jeg og mine venner turte sjelden å gå ut med flasker synlig, og vi holdt oss på steder der det var mindre sjanse for at noen skulle komme og ferske oss. Byen var jeg faktisk aldri i. Jeg tror jeg var på et utested to ganger i beruset tilstand før jeg ble gammel nok til å være der lovlig. Kan ikke si det var sånn dritgøy akkurat. Koselige hjemmefester uten for mange folk er det beste! Så kan man drikke og KOSE seg :)

Heldigvis slapp JEG unna å havne i noe skummelt. Men jeg har flere venninner/bekjente som har opplevd voldtekt, og det må være grusomt. Det er så lett å tenke at det skjer ikke meg. Alt for lett, tror jeg.

Stort sett er jeg veldig enig med 2ne, Aya og Flash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..jeg aner ikke hvordan ting er nå men jeg var dritings midt i gata første gang våren før jeg fyllte jeg 14 og da var det vel et år siden første gang jeg røyka noe annet en niktotin. Nei, jeg vokste ikke opp i den minst belatestede bygda og som ekstremt musikkintressert (og raring) ble det til at jeg hang med "freaksa". Til mammas store fortvilelse. Jeg har en veldig streng mor men jeg var på en måte dømt til å måtte leke litt med "farlige" ting...hun vet ikke havlvparten enda og dette er 16 - 17år siden*flir*.

Det ble folk av de fleste av oss som tilbragte fredagskveldene med å høre på hard musikk og stjele Mr Freeze fra den lokale kiosken - høye som fjell - men det anbefales vel egentlig ikke, hva jeg hadde gjort om jeg var ung nå aner jeg ikke. På den tiden så var det liksom hasj eller heroin, jeg holdt meg langt unna heroin og forble en snill,uskyldig og fredselskende hasjis. Nå kan man vel velge i mellom utallige andre remedier - selv på et lite ungdomsdiskotek på bygda - hvorav flesteparten sikkert gir langt mer spennede virkning enn litt grønne planter kan gi. Sånn sett var det vel en uskyldens tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha.. Loke så hasj er greit liksom??Gjør ikke noe med hodet ditt som ikke er bra, støtter ikke bædiser innen bissninnse på noen måte, og det å anbefale istedet for mororbrus med 18 årsgrense..

Det krymper seg i meg hver gang noen antyder at noen som helst form for dop er "greit"

Selv om hasj er så kalt uskyldig, noe jeg ikke tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha.. Loke så hasj er greit liksom??Gjør ikke noe med hodet ditt som ikke er bra, støtter ikke bædiser innen bissninnse på noen måte, og det å anbefale istedet for mororbrus med 18 årsgrense..

Det krymper seg i meg hver gang noen antyder at noen som helst form for dop er "greit"

Selv om hasj er så kalt uskyldig, noe jeg ikke tror...

Rusmilder er aldri uskyldig, men hasj er mindre skadelig for både individ og samfunn enn det alkhol er. Man kan på ingen måte sammenligne hasj med annen kunstig dop. Men alle rusmidler kan selvfølgelig misbrukes. Nei, jeg anbefaler ikke inntak av rusmidler til barn under 18 år, men jeg gidder ikke juge å si at alt er så himla farlig eller at vi var så mye mer uskyldige før. Ungdom er ungdom og ungdom har blitt høye, steine og drita i all tid. Jeg tror ikke at å stikke hodet i sanden og leke seg prektig fungerer noe særlig bedre på dagens ungdom enn det gjorde på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...