Gå til innhold
Hundesonen.no

Næring


ninni

Recommended Posts

Gi kaninen fri tilgang på høy og vann, og gi den pellets beregnet på kanin, ikke gnagerblanding. Mineralstein og saltstein er unødvendig. For mye salt kan i verste fall føre til saltforgitning, så du må i hvert fall passe på at den ikke spiser for mye salt.

Tar meg den frihet å legg ut en matliste, funnet på Norsk Kaninforum. Mange gode tips her:

MATLISTE

Grønnsaker:

Minst 3 forskjellige sorter og 1-4 dl om dagen. En av de 3 daglige sortene bør inneholde A-vitamin (f. eks bete + blader, brokkoli, gulrot + topper, løvetann, endivie, karse, sikorisalat osv)

* Gulrot + topper (selve roten bør begrenses fordi den inneholder MYE sukker)

* Stangselleri - må kuttes i biter (ca 2 cm)

* Knollselleri

* Reddik + bladene

* Grønn paprika

* Romanosalat

* Rossosalat

* Lollosalat

* Rucculasalat

* Sikorisalat

* Artisjokk

* Gresskar

* Squash

* Beter + blader

* Skvallerkål

* Fennikel

* Okra

* Alfalfa (fersk)

* Pastinakk

* Persillerot

* Spinat (små mengder)

* Endivie

* Hvetegress

* Asparges

* Sukkererter

* Tomat (kun små mengder av frukten – resten av planten er svært giftig)

PS: Salater med mørkegrønne/ røde blader er fine, men de som har lysegrønne blader kan forårsake diaré

Agurk og ishavssalat - inneholder nesten ingen næring, og mange kaniner får diaré pga høyt vanninnhold.

Grønnsaker som er OK i små mengder:

KAN forårsake oppblåsthet/luft i magen. Vær på vakt for sikkerhetsskyld!

* Brokkoli

* Blomkål

* Rosenkål

* Grønnkål

* Bladkål

* Endivie

* Kålrabi

* Neper + topper

* Ertebelger

* Bok Choy

NB: For mye kål kan også føre til forstørret skjoldbruskkjertel (struma).

Urter:

* Basilikum

* Mynte

* Persille

* Karse

* Salvie

* Karve

* Dill

* Oregano

* Lavendel

* Valurt

* Løvetann

* Peppermynte

* Rosmarin

* Timian

* Kløver

* Kamille

* Koriander

* Agurkurt

* Pimpernell

* Kjørvel

* Løpstikke

* Sennepsblader

* Estragon

* Sitronmelisse

* Brennesle

Bær:

(svært små mengder pga høyt sukkerinnhold)

* Bringebær + blader

* Blåbær + -lyng (godt for å regulere magen)

* Tyttebær + lyng

* Jordbær + blader

* Bjørnebær + blader

Frukt:

(maks 1 ss om dagen pga høyt sukkerinnhold)

* Eple (ikke kjernehuset)

* Melon

* Papaya

* Pære

* Fersken

* Ananas

* Druer

* Banan

* Appelsin (ikke skall)

* Mango

Fersk papaya og ananas har enzymer (papain og bromelain) som sies å kunne hjelpe til å bryte ned matpartikler og slim som binder sammen pels i fordøyelsessystemet. Bruk det gjerne forebyggende og under røyteperioder for å hindre at ”hårballer” dannes. Kun fersk papaya og ananas inneholder disse enzymene, ikke hermetisert eller tørket.

Spiselige blomster:

Epleblomster, sennepsblomster, basilikumblomster (Ocimum basilicum), agurkurt (Borago officinalis), pimpernell (Sanguisorba minor), ringblomst (Calendula officinalis), kamille, kløver, koriander, løvetann, daglilje (hemerocallis), dill, tusenfryd (Bellis perennis), fennikel, gladiolus, isop (Hyssopus officinalis), jasmin (Jasminum sambac), stemorsblomst (viola tricolor), lavendel

rose, rosmarin, salvie, solsikke, timian, fiol, groblad

Hva som kan gi ALVORLIGE fordøyelsesproblemer:

Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, linser, bønner, poteter, bambusskudd, alle melkeprodukter (også yoghurtdrops), råsukker (kjeks, kake og annen menneskemat).

Hvorfor det er skadelig?

Yoghurt blir brukt til syke kaniner over kort tid for å stimulere bakteriefloraen i tarmen; kun til kaniner som bruker antibiotika eller på kaniner med fordøyelsesproblemer. Kaninen kan ha godt av bakteriene i yoghurten, men fettet og særlig laktose er skadelig. Voksne kaniner produserer nemlig ikke laktoseenzymet som fordøyer laktose. Bruk heller Zoolac (fås gjennom veterinær) eller et annet melkefritt probiotisk produkt.

Hele frø, nøtter, korn, mais, erter, melkeprodukter og råsukker blir antatt å kunne skape alvorlige fordøyelsesproblemer fordi det gjennom forskning er funnet ut at disse produktene kan bidra til dødelige tilfeller av enterotoxemi, en giftig overflod av "dårlige" bakterier i tarmen. I frø, korn og mais er det dessuten mye mer stivelse enn en kaninmage kan håndtere i lengden. En del stivelse kan passere helt greit gjennom tynntarmen, mens mesteparten ikke blir tilgjengelig før det når cecum (der den myke "blindtarms"avføringen blir produsert). Her blir den en potensiell energikilde for bakteriene i cecum. I motsetning til fiber, som forhindrer esing, så gjør stivelse at cecum eser opp fort, noe som kan føre til overvekst av bakterier, oppblåsthet og kolikk/trommesyke. Og kolikk kan være dødelig hvis det ikke blir behandlet FORT.

Et av problemene med mye sukker og fett i dietten er at kaninens forbrenning er laget for et svært magert kosthold og overskuddet forbrennes ikke, men ender som fett på kroppen. Overvekt er veldig usunt og skadelig for kaniner (som for alle dyr og mennesker) fordi de rett og slett ikke er skapt for å være overvektige. På grunn av den begrensede forbrenningen ender ofte kjæledyrskaniner opp som overvektige p.g.a. feil kosthold. Kaniner er mye mer følsomme for fett enn mennesker er. I tillegg til at kaninen blir overvektig vil overskuddsfettet samle seg opp i lever og blodårer. Dette ender ofte med døden som følge.

GIFTIG

* Rå bønner som limabønner, snittebønner og soyabønner.

* Løk - alt innen løkfamilien.

* Rabarbra

* Sjokolade

* Sitrusskall

* Avokado (inneholder et giftig komponent som heter persin)

* Kjerner og steiner i frukt (også epler og pærer)

Liste over giftige planter for kanin finner du her (engelsk): http://www.adoptarabbit.com/articles/toxic.html

Og vår egen liste her på forumet.

Kvister til å gnage på:

Tennene vokser hele livet (ca 2 millimeter i uken), og det er derfor lurt at kaninen har kvister og greiner som den kan beskjeftige seg med. Det er mange treslag som kan brukes, men man må være sikker på at de ikke er sprøytet eller forurenset. Ikke ta grener fra trær langs trafikkerte veier. Trær som har frukter med stein i (f. eks plommer, kirsebær, moreller og lignende) er GIFTIG for kaniner.

Trygge treslag

Selje, pil, gran (vanlig og edel), rogn, ask, poppel, osp, epletrær, pæretrær, hassel, hagtorn, lønn, bjørk, einer

Kaninens tørrfôr

I Norge er det vanskelig å få tak i gode kaninpellets. De fleste forretninger og dyrebutikker selger frøblandinger som IKKE er bra for kanin. Dette fordi de spiser sine favorittbiter og lar resten ligge, og fordi de inneholder tørkede frø/frukter som faktisk ikke er bra for kanin (for eksempel mais). Her er en oversikt over det IDEELLE innholdet i pellets for kjærledyrskaniner:

* Råprotein : 12-14 %

* Råfett : max 3 %

* Råfiber : 18 % eller mer

* Kalorier : 950

* Kalsium : 0,6 %

* Råaske : 5 %

En voksen dvergvedder bør få ca. 0,5-0,7 dl pellets daglig. Det er helt vanlig at matskåla fort kan bli tom, men da skal den alltid ha godt høy å knaske på. Det er veldig viktig for kaninmagen at den får i seg tilstrekkelig med høy, da en vanlig dødsårsak hos kaniner er forstoppelse og andre fordøyelsesproblemer, pga at de spiser for lite høy.her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Hvis kaninen får godt høy og varierte grønnsaker hver dag, så trenger du ikke gi noen ekstra næring i vannet. Hvis du ikke allerede har det, så sett inn en kalkstein og en saltstein i buret.

Kaninen skal ikke ha kalkstein og saltstein er ikke nødvendig.

Du trenger bare å gi vanlig vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...