Gå til innhold
Hundesonen.no

Opdrett


ninni

Recommended Posts

Jeg og en veninne skal begynne til sommeren med oppdrett av dvergwedder og løvehodekanin (blanding av disse to rasene :icon_redface: ). har dere noen gode tips om hva vi skal selge dem for? Bra fòr vi skal gi dem? Har en hannkanin akkurat for øyeblikket, en annen veninne venter kaninunger med min hannkanin. Veninnen min som jeg skal starte oppdrett med har hatt kaniner før, og har hatt vellykkede kull med unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Blandingskaniner synes jeg bare man skal ta en symbolsk sum, med mindre de er avlet frem med hensyn på hoppeferdigheter.

Hvis foreldrene er av samme rase og registrert (dvs har oppnådd en viss poengsum på utstilling) kan man ta standard kaninunge- pris som er 200 kr.

Kaninoppdrett er veldig givende og lærerikt, men man må ha kapasitet til å beholde eventuelle kaninunger man ikke får solgt

meld dere inn i norges kaninavlsforbund. Da får man medlemsblader med informasjon om utstillinger osv.

http://www.kanin-nkf.net/

Enig med Kristina angående for. Dessuten er det bra å gi små mengder frukt og grønt. Grener og blåbærlyng er også bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg ikke å kjøpe kaniner og ta kull på de. Kjøp deg først én eller to kaniner fra fin avstamning (du må bestemme deg for om du vil drive oppdrett basert på utstilling eller hoppeferdigheter/bygning først)

Når det gjelder pris på blandingskaniner (hoppekaniner) synes jeg du skal sette den litt høyt OM kaninens linje viser seg å bli god. Godt eksteriør, (ikke nødvendigvos utstillingskropp) gemytt, beinbygning og psyke på hoppebanen. De beste hoppekaninene er med hånden på hjertet litt store vedderkryssninger med en kropp utstillingsdommere ville ristet på hodet av. Prisen på hoppekaniner ligger på ca. 300 - 800 kr mens utstillingskaninene ligger på ca. 100-250 som unger.

Hvis du skal ha "hoppe avl" - konkurrer masse! Når du da annonserer vil du ofte få flere gode kjøpere enn om du ikke har vist frem kaninen. Still høye krav til både hunnen og hannen når du tar et kull. Det finnes altfor mange kaniner uten hjem der ute og du vil få et bedre rykte på deg som oppdretter om du planlegger godt. Et godt tips er å få seg gårdsnavn før du starter med evt. avl.

Om du skal drive med utstillingsavl kan det lønne seg å kjøpe inn dyr med så bra eksteriør som mulig. Mer er det egentlig ikke å si.

Håper du ble litt klokere, selvom innlegget ble litt rotete! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det idéle foret til kanin er Oxbow det desidert beste - og dyreste foret. Ellers kan du blande inn Spillers Meadow Herb & High Fibre Cubes inn i Felleskjøpetforet da det ikke er helt optimalt ernæringsmessig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det idéle foret til kanin er Oxbow det desidert beste - og dyreste foret. Ellers kan du blande inn Spillers Meadow Herb & High Fibre Cubes inn i Felleskjøpetforet da det ikke er helt optimalt ernæringsmessig..

..men det er noe en gjerne må være litt forsiktig med hvis en ikke aner noe om hvor mye kaniner skal ha av de forskjellige tingene. Ville forhørt meg med noen som bruker en slik blanding først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander 25% Meadow Herb, 25% High Fibre Cubes og 50% Felleskjøpetfór "Kalle" :P

Alltid greit med en 'oppskrift' så ikke folk som ikke kan dette blander feil. :P Synes forresten å kjenne igjen oppskriften fra en viss Cecilie. :ahappy:

Edit: Når det gjelder pris på blandingskaniner, så kan dere ikke vente å få så mye for dem med mindre dere satser på hoppelinjer. Det er generelt litt vanskelig å få solgt kaniner fordi det er så mye av dem, og da blir det følgelig enda vanskeligere å bli kvitt blandinger. :P Hvis den langsiktige planen er å avle renraset, hvorfor ikke begynne med en gang? Det er slett ikke vanskelig å finne flotte rasekaniner, og det vil være et enklere utgangspunkt - hva skulle du eventuelt gjøre med blandingene når du bestemmer deg for å begynne med rene raser? Kaninoppdrett tar masse plass, en blir gjerne sittende igjen med en del unger over en tid hvis en ikke får solgt dem med en gang - og kaniner trives best i eget bur, så da kan det fort bli noen bur du må ha. I tillegg avler en jo gjerne for å få frem nye, gode avlsdyr som en vil beholde. Mitt tips er; bestem dere med en gang hva dere ønsker å oppnå med avlen og begynn der, ikke gå en omvei rundt blandingskaniner hvis det egentlig er rasekaniner dere vil drive med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
:) Hvis den langsiktige planen er å avle renraset, hvorfor ikke begynne med en gang? Det er slett ikke vanskelig å finne flotte rasekaniner, og det vil være et enklere utgangspunkt - hva skulle du eventuelt gjøre med blandingene når du bestemmer deg for å begynne med rene raser? Kaninoppdrett tar masse plass, en blir gjerne sittende igjen med en del unger over en tid hvis en ikke får solgt dem med en gang - og kaniner trives best i eget bur, så da kan det fort bli noen bur du må ha. I tillegg avler en jo gjerne for å få frem nye, gode avlsdyr som en vil beholde. Mitt tips er; bestem dere med en gang hva dere ønsker å oppnå med avlen og begynn der, ikke gå en omvei rundt blandingskaniner hvis det egentlig er rasekaniner dere vil drive med. :P

Der er jeg helt enig i. :) Begynn med det dere vil , og jobb dere fram til det dere vil ha.

Det er ikke bare bare å begynne med oppdrett, men må vite hva man skal gjøre i de forkjellige sitvasjonene.

F.ek være forbredt på at en kanin lider og du må ta livet av den fort og så den ikke lider mer . og finne døde kanin unger. Det er sånn oppdrett er . Les mye om oppdrett og kaniner før dere begynner , det er mitt råd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er fordi avler man hoppekaniner avler man kaniner etter bygning og psyke. Så enkelt er det.

Skal man ha utstillingskaniner avler man etter bygning (som ofte er helt annerledes en bygningen på en kanin avlet for hopping enn utstilling).

Hvis det bare er for kos avler man etter temperament. Synes ikke man skal ta kull bare for "morroskyld" jeg da. I hundeverdenen er det FYFY, mens hos kaniner er det liksom helt greit selv om en kanin kan leve i 10 år med godt stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...