Gå til innhold
Hundesonen.no

Opdrett


ninni

Recommended Posts

Jeg og en veninne skal begynne til sommeren med oppdrett av dvergwedder og løvehodekanin (blanding av disse to rasene :icon_redface: ). har dere noen gode tips om hva vi skal selge dem for? Bra fòr vi skal gi dem? Har en hannkanin akkurat for øyeblikket, en annen veninne venter kaninunger med min hannkanin. Veninnen min som jeg skal starte oppdrett med har hatt kaniner før, og har hatt vellykkede kull med unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Blandingskaniner synes jeg bare man skal ta en symbolsk sum, med mindre de er avlet frem med hensyn på hoppeferdigheter.

Hvis foreldrene er av samme rase og registrert (dvs har oppnådd en viss poengsum på utstilling) kan man ta standard kaninunge- pris som er 200 kr.

Kaninoppdrett er veldig givende og lærerikt, men man må ha kapasitet til å beholde eventuelle kaninunger man ikke får solgt

meld dere inn i norges kaninavlsforbund. Da får man medlemsblader med informasjon om utstillinger osv.

http://www.kanin-nkf.net/

Enig med Kristina angående for. Dessuten er det bra å gi små mengder frukt og grønt. Grener og blåbærlyng er også bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg ikke å kjøpe kaniner og ta kull på de. Kjøp deg først én eller to kaniner fra fin avstamning (du må bestemme deg for om du vil drive oppdrett basert på utstilling eller hoppeferdigheter/bygning først)

Når det gjelder pris på blandingskaniner (hoppekaniner) synes jeg du skal sette den litt høyt OM kaninens linje viser seg å bli god. Godt eksteriør, (ikke nødvendigvos utstillingskropp) gemytt, beinbygning og psyke på hoppebanen. De beste hoppekaninene er med hånden på hjertet litt store vedderkryssninger med en kropp utstillingsdommere ville ristet på hodet av. Prisen på hoppekaniner ligger på ca. 300 - 800 kr mens utstillingskaninene ligger på ca. 100-250 som unger.

Hvis du skal ha "hoppe avl" - konkurrer masse! Når du da annonserer vil du ofte få flere gode kjøpere enn om du ikke har vist frem kaninen. Still høye krav til både hunnen og hannen når du tar et kull. Det finnes altfor mange kaniner uten hjem der ute og du vil få et bedre rykte på deg som oppdretter om du planlegger godt. Et godt tips er å få seg gårdsnavn før du starter med evt. avl.

Om du skal drive med utstillingsavl kan det lønne seg å kjøpe inn dyr med så bra eksteriør som mulig. Mer er det egentlig ikke å si.

Håper du ble litt klokere, selvom innlegget ble litt rotete! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det idéle foret til kanin er Oxbow det desidert beste - og dyreste foret. Ellers kan du blande inn Spillers Meadow Herb & High Fibre Cubes inn i Felleskjøpetforet da det ikke er helt optimalt ernæringsmessig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det idéle foret til kanin er Oxbow det desidert beste - og dyreste foret. Ellers kan du blande inn Spillers Meadow Herb & High Fibre Cubes inn i Felleskjøpetforet da det ikke er helt optimalt ernæringsmessig..

..men det er noe en gjerne må være litt forsiktig med hvis en ikke aner noe om hvor mye kaniner skal ha av de forskjellige tingene. Ville forhørt meg med noen som bruker en slik blanding først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander 25% Meadow Herb, 25% High Fibre Cubes og 50% Felleskjøpetfór "Kalle" :P

Alltid greit med en 'oppskrift' så ikke folk som ikke kan dette blander feil. :P Synes forresten å kjenne igjen oppskriften fra en viss Cecilie. :ahappy:

Edit: Når det gjelder pris på blandingskaniner, så kan dere ikke vente å få så mye for dem med mindre dere satser på hoppelinjer. Det er generelt litt vanskelig å få solgt kaniner fordi det er så mye av dem, og da blir det følgelig enda vanskeligere å bli kvitt blandinger. :P Hvis den langsiktige planen er å avle renraset, hvorfor ikke begynne med en gang? Det er slett ikke vanskelig å finne flotte rasekaniner, og det vil være et enklere utgangspunkt - hva skulle du eventuelt gjøre med blandingene når du bestemmer deg for å begynne med rene raser? Kaninoppdrett tar masse plass, en blir gjerne sittende igjen med en del unger over en tid hvis en ikke får solgt dem med en gang - og kaniner trives best i eget bur, så da kan det fort bli noen bur du må ha. I tillegg avler en jo gjerne for å få frem nye, gode avlsdyr som en vil beholde. Mitt tips er; bestem dere med en gang hva dere ønsker å oppnå med avlen og begynn der, ikke gå en omvei rundt blandingskaniner hvis det egentlig er rasekaniner dere vil drive med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
:) Hvis den langsiktige planen er å avle renraset, hvorfor ikke begynne med en gang? Det er slett ikke vanskelig å finne flotte rasekaniner, og det vil være et enklere utgangspunkt - hva skulle du eventuelt gjøre med blandingene når du bestemmer deg for å begynne med rene raser? Kaninoppdrett tar masse plass, en blir gjerne sittende igjen med en del unger over en tid hvis en ikke får solgt dem med en gang - og kaniner trives best i eget bur, så da kan det fort bli noen bur du må ha. I tillegg avler en jo gjerne for å få frem nye, gode avlsdyr som en vil beholde. Mitt tips er; bestem dere med en gang hva dere ønsker å oppnå med avlen og begynn der, ikke gå en omvei rundt blandingskaniner hvis det egentlig er rasekaniner dere vil drive med. :P

Der er jeg helt enig i. :) Begynn med det dere vil , og jobb dere fram til det dere vil ha.

Det er ikke bare bare å begynne med oppdrett, men må vite hva man skal gjøre i de forkjellige sitvasjonene.

F.ek være forbredt på at en kanin lider og du må ta livet av den fort og så den ikke lider mer . og finne døde kanin unger. Det er sånn oppdrett er . Les mye om oppdrett og kaniner før dere begynner , det er mitt råd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er fordi avler man hoppekaniner avler man kaniner etter bygning og psyke. Så enkelt er det.

Skal man ha utstillingskaniner avler man etter bygning (som ofte er helt annerledes en bygningen på en kanin avlet for hopping enn utstilling).

Hvis det bare er for kos avler man etter temperament. Synes ikke man skal ta kull bare for "morroskyld" jeg da. I hundeverdenen er det FYFY, mens hos kaniner er det liksom helt greit selv om en kanin kan leve i 10 år med godt stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...