Gå til innhold
Hundesonen.no

Opdrett


ninni

Recommended Posts

Jeg og en veninne skal begynne til sommeren med oppdrett av dvergwedder og løvehodekanin (blanding av disse to rasene :icon_redface: ). har dere noen gode tips om hva vi skal selge dem for? Bra fòr vi skal gi dem? Har en hannkanin akkurat for øyeblikket, en annen veninne venter kaninunger med min hannkanin. Veninnen min som jeg skal starte oppdrett med har hatt kaniner før, og har hatt vellykkede kull med unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Blandingskaniner synes jeg bare man skal ta en symbolsk sum, med mindre de er avlet frem med hensyn på hoppeferdigheter.

Hvis foreldrene er av samme rase og registrert (dvs har oppnådd en viss poengsum på utstilling) kan man ta standard kaninunge- pris som er 200 kr.

Kaninoppdrett er veldig givende og lærerikt, men man må ha kapasitet til å beholde eventuelle kaninunger man ikke får solgt

meld dere inn i norges kaninavlsforbund. Da får man medlemsblader med informasjon om utstillinger osv.

http://www.kanin-nkf.net/

Enig med Kristina angående for. Dessuten er det bra å gi små mengder frukt og grønt. Grener og blåbærlyng er også bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg ikke å kjøpe kaniner og ta kull på de. Kjøp deg først én eller to kaniner fra fin avstamning (du må bestemme deg for om du vil drive oppdrett basert på utstilling eller hoppeferdigheter/bygning først)

Når det gjelder pris på blandingskaniner (hoppekaniner) synes jeg du skal sette den litt høyt OM kaninens linje viser seg å bli god. Godt eksteriør, (ikke nødvendigvos utstillingskropp) gemytt, beinbygning og psyke på hoppebanen. De beste hoppekaninene er med hånden på hjertet litt store vedderkryssninger med en kropp utstillingsdommere ville ristet på hodet av. Prisen på hoppekaniner ligger på ca. 300 - 800 kr mens utstillingskaninene ligger på ca. 100-250 som unger.

Hvis du skal ha "hoppe avl" - konkurrer masse! Når du da annonserer vil du ofte få flere gode kjøpere enn om du ikke har vist frem kaninen. Still høye krav til både hunnen og hannen når du tar et kull. Det finnes altfor mange kaniner uten hjem der ute og du vil få et bedre rykte på deg som oppdretter om du planlegger godt. Et godt tips er å få seg gårdsnavn før du starter med evt. avl.

Om du skal drive med utstillingsavl kan det lønne seg å kjøpe inn dyr med så bra eksteriør som mulig. Mer er det egentlig ikke å si.

Håper du ble litt klokere, selvom innlegget ble litt rotete! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det idéle foret til kanin er Oxbow det desidert beste - og dyreste foret. Ellers kan du blande inn Spillers Meadow Herb & High Fibre Cubes inn i Felleskjøpetforet da det ikke er helt optimalt ernæringsmessig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det idéle foret til kanin er Oxbow det desidert beste - og dyreste foret. Ellers kan du blande inn Spillers Meadow Herb & High Fibre Cubes inn i Felleskjøpetforet da det ikke er helt optimalt ernæringsmessig..

..men det er noe en gjerne må være litt forsiktig med hvis en ikke aner noe om hvor mye kaniner skal ha av de forskjellige tingene. Ville forhørt meg med noen som bruker en slik blanding først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander 25% Meadow Herb, 25% High Fibre Cubes og 50% Felleskjøpetfór "Kalle" :P

Alltid greit med en 'oppskrift' så ikke folk som ikke kan dette blander feil. :P Synes forresten å kjenne igjen oppskriften fra en viss Cecilie. :ahappy:

Edit: Når det gjelder pris på blandingskaniner, så kan dere ikke vente å få så mye for dem med mindre dere satser på hoppelinjer. Det er generelt litt vanskelig å få solgt kaniner fordi det er så mye av dem, og da blir det følgelig enda vanskeligere å bli kvitt blandinger. :P Hvis den langsiktige planen er å avle renraset, hvorfor ikke begynne med en gang? Det er slett ikke vanskelig å finne flotte rasekaniner, og det vil være et enklere utgangspunkt - hva skulle du eventuelt gjøre med blandingene når du bestemmer deg for å begynne med rene raser? Kaninoppdrett tar masse plass, en blir gjerne sittende igjen med en del unger over en tid hvis en ikke får solgt dem med en gang - og kaniner trives best i eget bur, så da kan det fort bli noen bur du må ha. I tillegg avler en jo gjerne for å få frem nye, gode avlsdyr som en vil beholde. Mitt tips er; bestem dere med en gang hva dere ønsker å oppnå med avlen og begynn der, ikke gå en omvei rundt blandingskaniner hvis det egentlig er rasekaniner dere vil drive med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
:) Hvis den langsiktige planen er å avle renraset, hvorfor ikke begynne med en gang? Det er slett ikke vanskelig å finne flotte rasekaniner, og det vil være et enklere utgangspunkt - hva skulle du eventuelt gjøre med blandingene når du bestemmer deg for å begynne med rene raser? Kaninoppdrett tar masse plass, en blir gjerne sittende igjen med en del unger over en tid hvis en ikke får solgt dem med en gang - og kaniner trives best i eget bur, så da kan det fort bli noen bur du må ha. I tillegg avler en jo gjerne for å få frem nye, gode avlsdyr som en vil beholde. Mitt tips er; bestem dere med en gang hva dere ønsker å oppnå med avlen og begynn der, ikke gå en omvei rundt blandingskaniner hvis det egentlig er rasekaniner dere vil drive med. :P

Der er jeg helt enig i. :) Begynn med det dere vil , og jobb dere fram til det dere vil ha.

Det er ikke bare bare å begynne med oppdrett, men må vite hva man skal gjøre i de forkjellige sitvasjonene.

F.ek være forbredt på at en kanin lider og du må ta livet av den fort og så den ikke lider mer . og finne døde kanin unger. Det er sånn oppdrett er . Les mye om oppdrett og kaniner før dere begynner , det er mitt råd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er fordi avler man hoppekaniner avler man kaniner etter bygning og psyke. Så enkelt er det.

Skal man ha utstillingskaniner avler man etter bygning (som ofte er helt annerledes en bygningen på en kanin avlet for hopping enn utstilling).

Hvis det bare er for kos avler man etter temperament. Synes ikke man skal ta kull bare for "morroskyld" jeg da. I hundeverdenen er det FYFY, mens hos kaniner er det liksom helt greit selv om en kanin kan leve i 10 år med godt stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...