Gå til innhold
Hundesonen.no

Opdrett

ninni

Recommended Posts

Skrevet

Jeg og en veninne skal begynne til sommeren med oppdrett av dvergwedder og løvehodekanin (blanding av disse to rasene :icon_redface: ). har dere noen gode tips om hva vi skal selge dem for? Bra fòr vi skal gi dem? Har en hannkanin akkurat for øyeblikket, en annen veninne venter kaninunger med min hannkanin. Veninnen min som jeg skal starte oppdrett med har hatt kaniner før, og har hatt vellykkede kull med unger.

Skrevet

Takk for svar! Glemte å skrive noe i sta, vi har tenkt til å avle blandings kaniner i førsten, slik at vi begynner med renrasede kaniner etterhvert. :icon_redface:

Skrevet

Hei!

Blandingskaniner synes jeg bare man skal ta en symbolsk sum, med mindre de er avlet frem med hensyn på hoppeferdigheter.

Hvis foreldrene er av samme rase og registrert (dvs har oppnådd en viss poengsum på utstilling) kan man ta standard kaninunge- pris som er 200 kr.

Kaninoppdrett er veldig givende og lærerikt, men man må ha kapasitet til å beholde eventuelle kaninunger man ikke får solgt

meld dere inn i norges kaninavlsforbund. Da får man medlemsblader med informasjon om utstillinger osv.

http://www.kanin-nkf.net/

Enig med Kristina angående for. Dessuten er det bra å gi små mengder frukt og grønt. Grener og blåbærlyng er også bra:)

Skrevet

Takk for svaret dit :P.

men i førsten når vi skal prøve å selge kaniner tror jeg ikke det er så mange som er intressert, men jeg tror det går bedre etter hvert :blink:.

Skrevet

Det lønner seg ikke å kjøpe kaniner og ta kull på de. Kjøp deg først én eller to kaniner fra fin avstamning (du må bestemme deg for om du vil drive oppdrett basert på utstilling eller hoppeferdigheter/bygning først)

Når det gjelder pris på blandingskaniner (hoppekaniner) synes jeg du skal sette den litt høyt OM kaninens linje viser seg å bli god. Godt eksteriør, (ikke nødvendigvos utstillingskropp) gemytt, beinbygning og psyke på hoppebanen. De beste hoppekaninene er med hånden på hjertet litt store vedderkryssninger med en kropp utstillingsdommere ville ristet på hodet av. Prisen på hoppekaniner ligger på ca. 300 - 800 kr mens utstillingskaninene ligger på ca. 100-250 som unger.

Hvis du skal ha "hoppe avl" - konkurrer masse! Når du da annonserer vil du ofte få flere gode kjøpere enn om du ikke har vist frem kaninen. Still høye krav til både hunnen og hannen når du tar et kull. Det finnes altfor mange kaniner uten hjem der ute og du vil få et bedre rykte på deg som oppdretter om du planlegger godt. Et godt tips er å få seg gårdsnavn før du starter med evt. avl.

Om du skal drive med utstillingsavl kan det lønne seg å kjøpe inn dyr med så bra eksteriør som mulig. Mer er det egentlig ikke å si.

Håper du ble litt klokere, selvom innlegget ble litt rotete! :)

Skrevet

Det idéle foret til kanin er Oxbow det desidert beste - og dyreste foret. Ellers kan du blande inn Spillers Meadow Herb & High Fibre Cubes inn i Felleskjøpetforet da det ikke er helt optimalt ernæringsmessig..

Skrevet
prisen for utstillingkaninunger er fastasatt av norges kaninavlsforbund og ligger i dag på 200 kr.

Dette er ikke en regel man følge, men mer som en veiledning.

Skrevet
Det idéle foret til kanin er Oxbow det desidert beste - og dyreste foret. Ellers kan du blande inn Spillers Meadow Herb & High Fibre Cubes inn i Felleskjøpetforet da det ikke er helt optimalt ernæringsmessig..

..men det er noe en gjerne må være litt forsiktig med hvis en ikke aner noe om hvor mye kaniner skal ha av de forskjellige tingene. Ville forhørt meg med noen som bruker en slik blanding først.

Skrevet
Du blander 25% Meadow Herb, 25% High Fibre Cubes og 50% Felleskjøpetfór "Kalle" :P

Alltid greit med en 'oppskrift' så ikke folk som ikke kan dette blander feil. :P Synes forresten å kjenne igjen oppskriften fra en viss Cecilie. :ahappy:

Edit: Når det gjelder pris på blandingskaniner, så kan dere ikke vente å få så mye for dem med mindre dere satser på hoppelinjer. Det er generelt litt vanskelig å få solgt kaniner fordi det er så mye av dem, og da blir det følgelig enda vanskeligere å bli kvitt blandinger. :P Hvis den langsiktige planen er å avle renraset, hvorfor ikke begynne med en gang? Det er slett ikke vanskelig å finne flotte rasekaniner, og det vil være et enklere utgangspunkt - hva skulle du eventuelt gjøre med blandingene når du bestemmer deg for å begynne med rene raser? Kaninoppdrett tar masse plass, en blir gjerne sittende igjen med en del unger over en tid hvis en ikke får solgt dem med en gang - og kaniner trives best i eget bur, så da kan det fort bli noen bur du må ha. I tillegg avler en jo gjerne for å få frem nye, gode avlsdyr som en vil beholde. Mitt tips er; bestem dere med en gang hva dere ønsker å oppnå med avlen og begynn der, ikke gå en omvei rundt blandingskaniner hvis det egentlig er rasekaniner dere vil drive med. :P

• 4 months later...
Skrevet
:) Hvis den langsiktige planen er å avle renraset, hvorfor ikke begynne med en gang? Det er slett ikke vanskelig å finne flotte rasekaniner, og det vil være et enklere utgangspunkt - hva skulle du eventuelt gjøre med blandingene når du bestemmer deg for å begynne med rene raser? Kaninoppdrett tar masse plass, en blir gjerne sittende igjen med en del unger over en tid hvis en ikke får solgt dem med en gang - og kaniner trives best i eget bur, så da kan det fort bli noen bur du må ha. I tillegg avler en jo gjerne for å få frem nye, gode avlsdyr som en vil beholde. Mitt tips er; bestem dere med en gang hva dere ønsker å oppnå med avlen og begynn der, ikke gå en omvei rundt blandingskaniner hvis det egentlig er rasekaniner dere vil drive med. :P

Der er jeg helt enig i. :) Begynn med det dere vil , og jobb dere fram til det dere vil ha.

Det er ikke bare bare å begynne med oppdrett, men må vite hva man skal gjøre i de forkjellige sitvasjonene.

F.ek være forbredt på at en kanin lider og du må ta livet av den fort og så den ikke lider mer . og finne døde kanin unger. Det er sånn oppdrett er . Les mye om oppdrett og kaniner før dere begynner , det er mitt råd. ;)

• 3 weeks later...
Skrevet

Det er fordi avler man hoppekaniner avler man kaniner etter bygning og psyke. Så enkelt er det.

Skal man ha utstillingskaniner avler man etter bygning (som ofte er helt annerledes en bygningen på en kanin avlet for hopping enn utstilling).

Hvis det bare er for kos avler man etter temperament. Synes ikke man skal ta kull bare for "morroskyld" jeg da. I hundeverdenen er det FYFY, mens hos kaniner er det liksom helt greit selv om en kanin kan leve i 10 år med godt stell.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...