Gå til innhold
Hundesonen.no

Fugl i bur blir forbudt?


vipsen

Recommended Posts

Forslaget er ikke helt nytt, det har vært oppe før. Det har blandt annet vært lagt fram forslag til minimumstørrelse på bur, og går det igjennom, så er det på høy tid!

Når det gjelder større fugler som diverse papegøyearter, så er det ingen tvil om at det er de ALLER færreste, som har mulighet eller vilje, til å gi de ett noenlunde leveverdig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Mener det er ulovlig å selge en enslig fugl i bur nabolandet vårt Sverige.

Der er dyrebutikken forpliktet til å selge minst to fugler til samme kunde, fordi fugler er flokkdyr.

Jeg vet ikke om denne bestemmelsen også gjelder for de største papegøyeartene, men er ganske sikker på at det gjelder for bl.a.salg av undulater.

Noe å tenke på i Norge, også?

Forøvrig syns jeg det ville vært en god idé om myndighetene innførte en bestemmelse om hvilke minimumsstørrelser som er tillatt på bur- både til stuefugler og andre typer husdyr (som hamstere,marsvin,kanin m.fl.)

De burene som man finner i dyreforretningene er jo somregel alt for små til at fuglen/dyret kan være aktive i dem.De er rene fengsler. :devil:

Og mange som kjøper et lite bur har ikke forståelse for at dette er leit for dyret.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk si "Jamen jeg har jo kjøpt et bur som er beregnet til en undulat. Det må da værer iorden, da?" selv om buret er så lite at alt undulaten kan foreta seg der inne er å sitte rett opp og ned... ;)

Og hvorfor ikke innføre en ordning der en måtte søke om å få lov til å holde større papegøyer, på samme måte som for skildpadder?

Og at en måtte demonstrere at en var kyndig før en fikk søknaden innvilget.

Kunne det vært en tanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hvordan ville du ha demonstrert at du var kyndig for å ha fugl da?

Hvis dette sko vert noe, så mener jeg at det burde være alle dyr. Hvor mange burde ikke hatt dyr i det hele tatt? i alle slags fasonger.. det gjelder ikke bare fugl og hamster, men også hunder, hester, høner osv...

det var snakk om et slags sertifikat vi måtte ha før vi fikk ha hund, men det ble tydelighvis ikke noe av.. Jeg syns det burde vert en slik ordning. å sikkre dyras behov og levekår.

Jeg forstår tanken veldig godt når det er snakk om å kjøpe to fugler i steden for en. Jeg sliter litt selv for jeg har en kakadue jeg føler er ensom. Han har litt lag sammen med nymfeparakittene som står på siden i et annet bur. Jeg har veldig lyst på en kakadue til, men har ikke plass til en til før om ca et år eller to. Jeg må jo da lage et bur selv.

det hadde jo vert en grei måte å sikkre at fuglen har en kamerat:)

men på en annen side igjen... de kan selge den ene fuglen. hvis den ene dør, betyr ikke det at de går å kjøper seg en ny.. mange vil først kjøpe en for å få den tam, så vil de kjøpe en til etterpå.

ikke minst er det mange som kjøper en fordi de har en flokk hjemme fra før og de vil kanskje bare ha en til.

men jeg må inrømme, at når jeg surfer på nettet på fugl så har noen lagt ut bilder av fuglene i burene.. Jeg syns ikke dette er noe bra bur i det hele tatt.. men de har jo peiling.. det har ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er et leveverdig liv for en fugl?

Vil tro at det beste livet for en fugl er å få fly når den vil.

Skal den ha leveverdig forhold bør den ha muligheten til å strekke på vingene

hele dagen.

Av alle dyr som sitter i bur så er det fuglene jeg synes mest synd på :wub:

De er liksom skapt til å sveve avgårde høyt i det blå.

Bur er vel egentlig ikke så ille hvis man har tid og andledning til å ta dyret ut av det OFTE, helst hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det beste livet for en fugl er å få fly når den vil.

Skal den ha leveverdig forhold bør den ha muligheten til å strekke på vingene

hele dagen.

Av alle dyr som sitter i bur så er det fuglene jeg synes mest synd på :whistle:

De er liksom skapt til å sveve avgårde høyt i det blå.

Bur er vel egentlig ikke så ille hvis man har tid og andledning til å ta dyret ut av det OFTE, helst hele tiden.

Jeg har buret mitt opent nesten hele dagen, men han er bare ute når han føler for det selv. i buret kan han strekke på vingene. Han kan ikke flyve fordi forrige eier klippet fjærene hans (kakadue). Jeg har et par nymfeparakitter som står i et stort bur. De skal få enda større senere. de er ikke tamme og jeg har nettopp fått dem. alikevell skal jeg prøve å ha de løse i rommet slik at de kan flyve skikkelig, men jeg gjør det ikke enda fordi jeg vil de skal bli litt kjennt først. de er ikke vandt til å være ute, så jeg vet ikke helt hvordan dette kommer til å gå.

planen er jo å lage et voier (eller hva det heter...? lager buret fra gulvet og opp til taket...) og da får de strekke på vingene og flyve så mye de vil, men er dette et leveverdig liv for fugelen?

Jeg er helt ny fugle eier. Jeg gjør det jeg kan for at fuglene skal ha det bra. Men egentlig vet jeg ikke hva et leveverdig liv er... de som driver oppdrett av udulater, nymfeparakitter osv.. de har ofte store bur, men fuglene er ikke alltid tamme, så hvordan kan de da slippe fugelen ut og få den inn i buret igjen uten kamp? den kampen kan jo gjøre mer skade enn positivt for at den får være ute...?

nå skriver jeg bare ting jeg tenker på.. Jeg vil at mine og andres fugler skal ha et leveverdig liv helst bedre, men hvordan kan vi oppnå dette? jeg har valgt å ha fugler og da må jeg gjøre så godt jeg kan.

og hva med alle andre dyr som ikke får dekket sitt behov? rotter feks. de er så smarte og livlige og de trenger mye utfordringer.. jeg har sett mange feite rotter som ligger ie et trangt bur og sover hele dagen.. det er heller ikke slik de skal ha det. Hunder skal få løpe løse og jakte for dem som vil det. de aller fleste her på sonen (ikke at jeg vet det) tror jeg at prøver å gi hundene og dyrene den beste omsorg og gir de en mulighet til å løpe osv.. men det er også veldig mange andre som ikke gir hunden dette! veldig mange..

det er ikke bare fugelen som sliter når den sitter alene i et bur... hvem liker det? forstår dere hva jeg mener...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er tragisk å se en enslig liten fugl sitte der i et bur på et kjøkken - når man VET at i dens normale miljø ville vært i en kjempeflokk av likesinnede og fly, fly og fly overalt flokken vil...

For MIN del skulle det absolutt vært et forbud mot å ha fugler som husdyr. Selvsagt ville en diger volier med flere fugler gi den en bedre tilværelse enn et bittelite bur på kjøkkenbenken, men uansett er det veldig trist å se dem sitte der, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal få løpe løse og jakte for dem som vil det. de aller fleste her på sonen (ikke at jeg vet det) tror jeg at prøver å gi hundene og dyrene den beste omsorg og gir de en mulighet til å løpe osv.. men det er også veldig mange andre som ikke gir hunden dette! veldig mange..

Det er nok mange som ikke gir hunden det den skal men hunder er jo flokkdyr og ser på

oss som flokken. Den vil i utgangspunktet være nær oss hele tiden.

Sånn sett skiller det seg veldig fra f.eks fugl som gjerne vil fly vekk bare den får fly.

Selv om jeg ikke liker fugler i bur så ser det ut som de kommer til det beste (utenom frihet) hos deg da Janne.

Har bare sett SÅ mange fugler som blir stående som dekorasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke helt ny tråd dette,men må bare skrive noen ord.

Håper veldig det kommer en lov,at dyrebutikker ikke har lov å selge bur som er for små,at de har retningslinjer de må holde seg til,og selge bur som passer til den type fugl man kjøper,de fleste undulatburene man ser i dyrebutikker er jo altfor små..

Men om man fra før av har er lite bur til fuglen sin så er det jo ingen som kan sjekke det uansett,da må man bare håpe de følger opp den nye loven..

Jeg har 6 fugler,3 nymfer som har et eget rom på ca 15 kvadrat der de er løse hele tiden,to av dem er ikke tamme,innredet rommet med masse leker og tre i juletrefot til dem,vår/sommer skal de få bo ute i voliere som vi skal bygge nå til sommeren..

De andre tre er større fugler,en liten og en stor amazon og en jako papegøye..de har hvert sitt store papegøyebur,men er egentlig mer som et soverom for dem,da de er ute så å si hele dagen,blir kun satt inn på dagtid om jeg skal ut en tur..de skal og få utevoliere ,så de kan være ute å kose seg i sommer..jeg gjør iallefall mitt beste for at mine fugler skal ha det så bra som de kan i fangenskap,de får godt for,de får frukt og grønt hver eneste dag,og får være ute av burene så mye de vil,de har uv lys beregnet på fugler ,de får ofte friske greiner og de har selskap av hverandre,kunne aldir tenkt å hatt en enslig fugl...

Selvsagt hører fugler hjemme i friheten der de kan fly og gjøre som de vil,men fgler vi har som tamfugler nå,kune man jo ikke sluppet ut i det fri,hadde ikke vart lenge før dem døde da,så vi som har fugler i fangenskap får gjøre så godt vi kan og gjøre livet i fangenskap så godt som mulig for dem.

To av mine papegøyer er jo såkalte vandrepokaler,folk som får slike dyr tenker ikke alltid over hvor krevende de er,at de bråker og griser osv osv..fuglene blir jo gjerne litt *ødelagte* av å hele tiden måtte skifte hjem,så skulle ønske folk leste og lærte mer om dem før de gikk til anskaffelse av et så intelligent og krevende dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Aldri skjønt hvorfor noen absolutt skal ha ville fugler... inne... i bur...

En Fugl er en skapning som skal fly...

Heng heller opp for-automat utenfor vinduet...

10talls frie fugler hele tiden, mange forskjellige, hent gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Aldri skjønt hvorfor noen absolutt skal ha ville fugler... inne... i bur...

En Fugl er en skapning som skal fly...

Heng heller opp for-automat utenfor vinduet...

10talls frie fugler hele tiden, mange forskjellige, hent gratis...

Er enig med deg i at det er gjevt å henge opp mat til utefuglene og se dem i trærne- men ikke alltid. Avogtil blir utefuglene til kattemat om man henger opp fuglemat der katter sitter på lur... Så det har jeg sluttet med.

Når det gjelder stuefugler så er det vel ikke akkurat ville fugler det dreier seg om. De fuglene vi har i bur her hjemme har vært drettet opp i fangenskap over de siste hundre til tohundre årene. De er vant til burtilværelsen og har ingen forutsetninger for å greie seg i naturen.

Grunnen til at jeg holder dem er at de er vakre, lager er koselig hjemmemiljø med lydene og sangen sin og at de skaper liv i huset. De er eksotiske og interessante og skiller seg fra den hjemlige faunaen-så da bli det ekstra spennende å studere dem.

Forutsetningen er selvsagt at de har nok plass til å fly og hoppe rundt, selskap av artsfrender og at de får rett mat og stell. Det er lett å se når fuglene har det bra-da begynner de å hekke :blink:

Det er alltid ekstra kos når det er fugleunger som lærer å fly :wub: i stua...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville du ha demonstrert at du var kyndig for å ha fugl da?

Man må kunne legge fram for dem man søker til at man vet hvilke behov dyret /fuglen har- og en plan for hvordan man har tenkt å dekke disse behovene. Dette må være grunnlag for å få innvilget søknaden eller få et sertifikat på at en er kyndig.

det var snakk om et slags sertifikat vi måtte ha før vi fikk ha hund, men det ble tydelighvis ikke noe av.. Jeg syns det burde vert en slik ordning. å sikkre dyras behov og levekår.

Det er akkurat et slikt sertifikat jeg snakker om.

mange vil først kjøpe en for å få den tam, så vil de kjøpe en til etterpå.

ikke minst er det mange som kjøper en fordi de har en flokk hjemme fra før og de vil kanskje bare ha en til.

Det er ikke alltid lett å få den fuglen/de fuglene man har fra før til å akseptere den nye inn i flokken sin. De kan komme til å mobbe den eller fryse den ut, dersom det ikke skjer en gradvis tilvenning. Derfor mener jeg de er best ikke å starte med en enslig fugl.

Da slipper man også at den første fuglen ikke har noen artsfrender å støtte seg til og søke trygghet hos i den første sårbare fasen i et nytt miljø. Fugler er flokkdyr med instinkt for å holde sammen for å være trygge. Dette instinktet plager en enslig fugl som ikke kan se på de andre i flokken, men som selv må holde oversikt for å vite om alle farer som kan true den.

men jeg må inrømme, at når jeg surfer på nettet på fugl så har noen lagt ut bilder av fuglene i burene.. Jeg syns ikke dette er noe bra bur i det hele tatt.. men de har jo peiling.. det har ikke jeg.

Jeg synes det virker som du har god peiling :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...