Gå til innhold
Hundesonen.no

Vifte

Recommended Posts

Skrevet

Noen som har erfaringer med denne vifta?

Eller de fra Canis? Kjøler de ned, eller er det bare litt "dill dall" til å ha på buret?

Skrevet

Jeg har den blå fra Canis, er mye lyd i den. Har ikke testen den ut på hund i bur ennå, men synes den kan sammenlignes med en slik liten håndvifte som folk kjøper i syden.

Guest Jonna
Skrevet

Har den blå viften fra Canis, syns den er ok. Den lager sirkulasjon og har en effekt.

Men jeg har også denne fra biltema i taket over burene.

Skrevet

Takker. ;) Får teste ut Biltema sin i det minste. Er noe varmt bak hos hundene nå... (Har gradestokk der, slik at jeg kan følge med...)

Guest Jonna
Skrevet
Takker. ;) Får teste ut Biltema sin i det minste. Er noe varmt bak hos hundene nå... (Har gradestokk der, slik at jeg kan følge med...)

Det har jeg også! Ganske lurt når mann har varebil.

Skrevet

Vi bruker to datavifter- kjempebillige, effektive, og stjeler nesten ikke noe strøm.. Tror vi betalte 12 kr pr stk eller noe:p

Skrevet

Dumt spørsmål følger..

Disse viftene fra Biltema, kobler dere dem til sigarett-tenneren? I såfall, stjeler ikke det strømmen på batteriet? Ace trenger noe lufting baki bakrommet når hun sitter i bilen mens jeg er på jobb, men jeg vil jo veldig gjerne kunne kjøre bilen hjem etterpå... ;)

Guest Jonna
Skrevet
Dumt spørsmål følger..

Disse viftene fra Biltema, kobler dere dem til sigarett-tenneren? I såfall, stjeler ikke det strømmen på batteriet? Ace trenger noe lufting baki bakrommet når hun sitter i bilen mens jeg er på jobb, men jeg vil jo veldig gjerne kunne kjøre bilen hjem etterpå... ;)

Jeg bruker kun den når jeg kjører. Dem andre burviftene hat jeg på når bilen står stille (så lenge hunden er i bilen på sommeren så er dem små viftene på)

Guest Jonna
Skrevet
Så du har sånne på buret i tillegg? Hvor ofte må du bytte batteriene på dem?

Ja jeg har dem i tillegg. Faktisk så bytter jeg ikke batteriene så ofte.. har aldri tatt tiden, men dem varer nok 1-2 uker. Jeg kjøper ladninger med batterier på Ikea av gangen, så jeg tenker ikke så mye over det ;)

Skrevet
Jeg bruker kun den når jeg kjører. Dem andre burviftene hat jeg på når bilen står stille (så lenge hunden er i bilen på sommeren så er dem små viftene på)

Mange dører har du i lasterommet ditt forresten?

Edit: Slik ser forresten det nye burent mine ut.

Guest Jonna
Skrevet
Mange dører har du i lasterommet ditt forresten?

Edit: Slik ser forresten det nye burent mine ut.

Kun bakdør ;) og 2 bur dører (+ en vari kasse til den ene valpen).Jeg har Caddy.

Pleksiglasset til lasterommet har jeg fått borret hull i slik at jeg får litt luft fram til meg og kan ta Biltema viften igjennom og bak i lasterommet.

Skrevet
Kun bakdør ;) og 2 bur dører (+ en vari kasse til den ene valpen).Jeg har Caddy.

Pleksiglasset til lasterommet har jeg fått borret hull i slik at jeg får litt luft fram til meg og kan ta Biltema viften igjennom og bak i lasterommet.

Har 5 dører, så det blir levelig inne der når vi står parkert i skyggen. Problemet er når vi kjører... Må få isolert bak, så skal jeg prøve å få gitter i stede for vegg...

Vil forresten ACen kjøle ned hele bilen greit, eller blir det for stort område? Noen som veit?

• 2 months later...
Skrevet

Tar opp tråden igjen. Noen som har erfaringer på den billigste enkleste burviften på markedet. Er kun snakk om på buret når vi går fra bilen i små perioder, selv om bakluken står oppe blir det fort varmt!

Skrevet

Jeg har den blå viften som koster rundt 200kr...husker ikke merke :/ Har god erfaring med den. har to hastigheter og er grei å bruke når man kjører eller står i ro. Bruker ikke såå mye batteri heller :wub:

Skrevet

Jeg er litt skeptisk til disse viftene, for vil hundene ha det så godt når de har konstant luft i øynene osv..Jeg har jo pommer og dermed bruker de et veldig lite bur, og da er det ikke lett å unngå luftstrømmen dersom de skulle ønske det.

Og en ting til, hva skjer når pelsen til bikkjene kommer inn i viften? bssssssssSSST og så har man en stk hund som henger fast?

Skrevet

det med pelsen som vikler seg inn i, har jeg også tenkt på. Derfor henger jeg ikke vifta direkte på buret, men setter den litt unna.. (også slik at det ikke blir konstant luft på øyne ect)

Skrevet
Jeg er litt skeptisk til disse viftene, for vil hundene ha det så godt når de har konstant luft i øynene osv..Jeg har jo pommer og dermed bruker de et veldig lite bur, og da er det ikke lett å unngå luftstrømmen dersom de skulle ønske det.

Og en ting til, hva skjer når pelsen til bikkjene kommer inn i viften? bssssssssSSST og så har man en stk hund som henger fast?

Så fort går ikke viften altså :rolleyes: Og det skal gått gjøres å komme igjennom beskytteren og inn i selve trommelen igjennom burdøren. Da tror jeg du har en mirakel hund :lol:

Når det er varmt så tror jeg hundene syns det er godt med litt kjølig luft og jeg rekner med at hunden din kan snu seg bort fra viften og ligge med ryggen til så den ikke får alt i ørene/øynene hvis det er ubehagelig.

• 2 weeks later...
Skrevet

ok, jeg har aldri sett disse viftene før så jeg vet ikke hvordan de fungerer. Men jeg har selv bodd i spania hvor man bodde foran viften i sommer månedene og man ble rimelig tørr i øyne,nese og munn pga disse viftene. Så en skulle jo tro at det var mye det samme med hund...

Men anyway, hvis viften ikke går så fort at pels ikke klarer å vikle seg inn i det, er det da noe hjelp i den? :S

Skrevet
Men anyway, hvis viften ikke går så fort at pels ikke klarer å vikle seg inn i det, er det da noe hjelp i den? :S

Klenger hunden din så fryktelig på burdøra at det er en reell bekymring om pelsen setter seg fast? Man setter jo ikke vifta inni buret...

Bruker selv de blå som kjøpes bl.a. på Canis. Setter de så høyt at hundene kan velge om de vil ha den i fleisen eller ikke. Du kan ikke sammenlikne det med AC akkurat, den senker ikke temperaturen så drastisk akkurat. Men det hjelper på å få litt luftsirkulasjon synes nå jeg...

Skrevet

Jeg bruker de blå viftene, fungerer bra syns jeg. :console: Ser iallefall at hundene sitter å nyter vinden fra de når det er varmt..

Skrevet

Haha, kjøpte en blå en av en oppdretter for 180,- så prøvde en smart(?) jente på Bjerke og selge meg en til 298,- ETTER jeg sa til mamma "Da var det ikke så dumt å kjøpe den av Anne-Berit for 180 da" haha :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...