Gå til innhold
Hundesonen.no

Snacks til gnager

edlitam

Recommended Posts

Skrevet

Hva brukre dere av snacks til dyrene deres. Min får frukt, grønnsaker hver dag. Den har alltid saltstein, og mineralstein + en gangepinne. annenhver uke får den også et halvt hamsterdrops.

Skrevet

Dverghamsterne er helt ville etter døde fluer da. De blir seriøst helt gærne, det er nesten så de hopper etter de om man holder de for høyt, og man må være forsiktig for å ikke miste fingerne. o.O

Skrevet
skjønner hamsteren at den skal spise fluen da ?

Regner med det - de er jo opprinnelig på kjøtt og planteetende. :)

Mine kaniner får alt av frukt og grønnsaker som kaniner kan få. Chinchillaene får tørket frukt og rosiner.

• 1 month later...
Skrevet

trodde ikke chinchillaer skulle få frukt jeg! De skal jo nesten ikke ha sukker fordi de lett utvikler diabetes??

Skrevet

Hamsteren får litt grønnsak eller frukt nå og da.

Når det gjelder dette med døde fluer, mener å ha lest at de kan være dårlige for hamsteren. Er ikke sikker altså. :icon_confused:

Edit: Gnagepinner gir jeg også, og en godbiter eller to blir gitt ca. en gang i uka. Gir ikke disse mye godbiter fra dyrebutikken, ettersom det er mye sukker i de.

• 3 months later...
Skrevet

Marsvinet får grønnsaker og skal starte å kjøpe frukt til den.

Kaninen får grønnsaker og saltstein, den har ikke brukt saltsteinen så mye, siden det er ikke bra for kaniner i følge en kaninoppdretter jeg har snakket med.

Men, den kan få litt så lenge den er ung. :)

Skrevet
Når det gjelder dette med døde fluer, mener å ha lest at de kan være dårlige for hamsteren. Er ikke sikker altså. :)

Jeg har lest noe annet, jeg har lest og hørt fra flere at man gjerne må gi hamsteret døde fluer. Det er jo slike sirisser i den ene fôrblandinga jeg brukte å gi de. Har også lest at man gjerne gi de litt kjøtt. Som buhund-jenta sier så er de kjøtt - og planteetere.

• 7 months later...
Skrevet
Dverghamsterne er helt ville etter døde fluer da. De blir seriøst helt gærne, det er nesten så de hopper etter de om man holder de for høyt, og man må være forsiktig for å ikke miste fingerne. o.O

hahaha ja det merka jeg når jeg skulle gi mine 2 dverghamstre fluer. de var helt ville - begge to!

• 4 weeks later...
Skrevet

Det hørtes litt merkelig ut med døde fluer, men! :ahappy:

Jaja, verdt et lite prøvestykke!... >;)

Når Mikke (hamsteren min) skal kose seg litt, gir jeg han eple og gulrotbiter

oppskjærte biter i passe størrrelser. Hvis ikke, så finnes det drops,

spesial lagd for hamstere i nærmeste dyrebutikk! :P Hamstedropsene er faktisk veldig

sunne for hamsterne, men pass på å ikke gi den for

mange av dropsen av gangen! Jeg gir Mikke toppen 3 drops om

uken sånn at han ikke skal bli helt avhengig av dem.

Du kan også få kjøpt en hamster gourmet til dem!

Det er en stor hvete og havre ball gjennomtrukket med honning,

som ligger i en softis-kjeks! Mikke rett og slett elsker dem!

Det er skjeldent han får en, men har får til jul og bursdag! :]

(det som er litt søtt er at han har bursdag på juleaften :hyper: )

Men det går også ann å gi dem annanas, gulrot, eple, pære,

appelsin, klementin, mandarin, kiwi, bananer, salat... Ja, MASSE

rart, egentlig! Hamsternes tarmer er veldig sterke, så de tåler det

meste. Dverghamsteren til kusina mi hadde spist en halv pannekake

imens hu hadde vært på do. :D

den pannekaken var kanskje 7-8 ganger større enn henne! xo

Men sånn mat skal de IKKE få hver dag! De kan få til snacks en gang iblant, men

middagsmaten deres skal holdes borte fra hamsteren!

Ja, det var mine forslag og råd, men jeg har et annet problem. Kunne dere

hjelpe meg og Mikke? Dere skjønner at han har fått en grå flekk på øyet. Les i sykdom og helse

i gnagerpraten! Og på forhånd: Takk! :)

//ADHDCow

• 2 weeks later...
Skrevet

sånn frøball i iskjeks kjøpte jeg til rotta mi og! han elsket den!! hehe.... han var skikkelig gira og sto og lurte på hvilken ende han skulle begynne og spise på^^, anbefales!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...