Gå til innhold
Hundesonen.no

Spa opp bæsjen?


Moondance

Recommended Posts

Her hopper vi alltid av hesten og skyver møkka bort fra veien, dette gjør jeg også hvis jeg rir på en sti, pga er mange hundemennesker som går på tur der, lite hyggelig å tråkke i en svær ruke :rolleyes:

Eneste som er noe dritt er at hesten min blir helt tulling når jeg har gått av han på tur og skal opp igjen, ikke alltid jeg kommer meg opp da han tar noen sånne kengerudsprang og hiver seg over alt, han syns jo det her er dritkult, men ikke mye gøy når når det pøsregner ute og skal kjappe oss hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

dette temaet går meg snart på nervene :wub:

Saken er at de fleste i hvert område faktisk skyver vekk hestepærene deres hest eventuelt måtte legge fra seg, men det finnes omtrent alltid èn eller to som ikke gjør det. Disse er det som gjør at vi andre også blir beskyldt for ikke å fjerne skiten etter oss.

Det er det samme med hund, det: de aller fleste plukker opp etter hunden sin, men det trenger ikke være mer en èn enkelt person som ikke gjør det, for at det skal bli store overskrifter i avisene om heste- og hundeeiere som ikke kan ta ansvar og fjerne det deres dyr måtte legge fra seg..

Så til alle sammen: Plukk opp og fjern! Sørg for at alle i nærmiljøet også blir opplyst om å gjøre det, så kanskje, en vakker dag, vil alle og enhver kune nyte å gå en tur uten å møte på ubehagelige overraskelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner til dette problemet da vi har 6 hester på jobb som er i bruk hver dag og ofte må gå et lite stykke på sykkel/gangvei for å komme på ridestiene... Vi skyver alltid møkka ut av gangveien.. men lokale/naboer ringer alltid til oss å klager på disse hestene... men er jo mange andre i område som har hest, men det har de visst ikke tenkt på...irriteende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Nei, nå har jeg hørt dèt og. Det er mange år siden jeg var skikkelig hestejente som var mer i stallen enn hjemme, men fremdeles ser jeg på hestemøkk som noe helt annet enn hundemøkk. Hestebæsj er ikke ekkelt og grisete som hundebæsj. Hadde jeg vært så heldig å bo slik at hester vandret forbi min port, skulle jeg jammen tatt meg bryet med å fjerne pærene som lå foran den også. Fin gjødsel å slenge rundt de rosebuskene jeg ikke har! :lol: Hvis folk ikke har mer å bekymre seg over enn at hester driter i gata deres, har de lite å klage over! Flinke jenter er dere og jammen fortjener dere at noen er stolte av at dere har en så sunn og flott fritidsinteresse som ridning er. Hurpene burde skamme seg! :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
Guest LilleSkrekk

Etter at vi fikk klager, på stallen der jeg hadde hest før, på at vi aldri tok bort driten når hesten dreit på veien eller stiene, så har vi skubbet det bort i grøfta. Er ikke så veldig greit at man går med hund, eller tur for den saks skyld og får masse hestebæsj under skoene. Litt greit å ha det som huskeregel, at vis man er på tur der det går andre mennesker, er det bra manerer å skubbe vekk bæsjen, akkuratt på samme måte som du ikke skal rape i ansiktet på noen. Og man slipper klager. Fra klager kan det oppstå sure mennesker og det er ikke alltid så hyggelig. Derfor, skubb hestebæsjen i grøfta, eller ta den med hjem. Den er spesielt god til å brukes som gjødsel i bedd.. Er også kanksje noen som vil kjøpe hestemøkk pga det, så da kan man tjene noen ekstra penger også.

Er litt greit få det "bort". Hunder kan få i seg ormer som hesten har, fordi hunder synes at hestebæsj smaker godt. Og en annen lur ide er å ta bort bæsjen på jordene på sommeren. Da er det enklere å holde makk og slikt i sjakk. Hester blir oftere smittet vis det ligger masse hestepærer rundt på jordet, da makkene kryper ut i gresset derhestene spiser. Så spa opp bæsjen og du kan bruke det som gjødsel. Har hørt det skal funke bra som brensel også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STIG AV OG SPARK DET UT AV VEIEN

Det er kanskje ikke så morsomt, men det er en del turgående som bruker stier der vi også rir og kan faktisk klage til komunen/rideskolen og det er ikke morsommere en å stige av og sparke det vekk. Jeg sparker det alltid vekk. Kunne jo tenke med selv å gå i en sti full av møkk, få det på joggeskoene. Ikke at jeg bryr meg om det fordi jeg elsker hester.. Men du skjønner poeget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er mange som rir her jeg bor, og jeg har hest selv. Men jeg blir rett og slett FORBANNET om jeg treffer på en hestebæsj midt på turstien når jeg er ute og går med bikkja mi. Driten tar hele stien(som er ganske smal), så jeg må gå opp i skogen for å komme rundt bæsjen, og bikkja mi blir helt vill og vil spise den... Er INGEN som skubber møkka ut i siden på turstiene i skogen her jeg bor, så er masse hauger med møkk rundt på de fine skogstiene. Den neste rytteren jeg møter i skogen når jeg går tur, kommer til å få høre det, for nå er jeg lei av hestemøkka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...