Gå til innhold
Hundesonen.no

Spa opp bæsjen?

Moondance

Recommended Posts

Her hopper vi alltid av hesten og skyver møkka bort fra veien, dette gjør jeg også hvis jeg rir på en sti, pga er mange hundemennesker som går på tur der, lite hyggelig å tråkke i en svær ruke :rolleyes:

Eneste som er noe dritt er at hesten min blir helt tulling når jeg har gått av han på tur og skal opp igjen, ikke alltid jeg kommer meg opp da han tar noen sånne kengerudsprang og hiver seg over alt, han syns jo det her er dritkult, men ikke mye gøy når når det pøsregner ute og skal kjappe oss hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

dette temaet går meg snart på nervene :wub:

Saken er at de fleste i hvert område faktisk skyver vekk hestepærene deres hest eventuelt måtte legge fra seg, men det finnes omtrent alltid èn eller to som ikke gjør det. Disse er det som gjør at vi andre også blir beskyldt for ikke å fjerne skiten etter oss.

Det er det samme med hund, det: de aller fleste plukker opp etter hunden sin, men det trenger ikke være mer en èn enkelt person som ikke gjør det, for at det skal bli store overskrifter i avisene om heste- og hundeeiere som ikke kan ta ansvar og fjerne det deres dyr måtte legge fra seg..

Så til alle sammen: Plukk opp og fjern! Sørg for at alle i nærmiljøet også blir opplyst om å gjøre det, så kanskje, en vakker dag, vil alle og enhver kune nyte å gå en tur uten å møte på ubehagelige overraskelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner til dette problemet da vi har 6 hester på jobb som er i bruk hver dag og ofte må gå et lite stykke på sykkel/gangvei for å komme på ridestiene... Vi skyver alltid møkka ut av gangveien.. men lokale/naboer ringer alltid til oss å klager på disse hestene... men er jo mange andre i område som har hest, men det har de visst ikke tenkt på...irriteende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Nei, nå har jeg hørt dèt og. Det er mange år siden jeg var skikkelig hestejente som var mer i stallen enn hjemme, men fremdeles ser jeg på hestemøkk som noe helt annet enn hundemøkk. Hestebæsj er ikke ekkelt og grisete som hundebæsj. Hadde jeg vært så heldig å bo slik at hester vandret forbi min port, skulle jeg jammen tatt meg bryet med å fjerne pærene som lå foran den også. Fin gjødsel å slenge rundt de rosebuskene jeg ikke har! :lol: Hvis folk ikke har mer å bekymre seg over enn at hester driter i gata deres, har de lite å klage over! Flinke jenter er dere og jammen fortjener dere at noen er stolte av at dere har en så sunn og flott fritidsinteresse som ridning er. Hurpene burde skamme seg! :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 3 months later...
Guest LilleSkrekk

Etter at vi fikk klager, på stallen der jeg hadde hest før, på at vi aldri tok bort driten når hesten dreit på veien eller stiene, så har vi skubbet det bort i grøfta. Er ikke så veldig greit at man går med hund, eller tur for den saks skyld og får masse hestebæsj under skoene. Litt greit å ha det som huskeregel, at vis man er på tur der det går andre mennesker, er det bra manerer å skubbe vekk bæsjen, akkuratt på samme måte som du ikke skal rape i ansiktet på noen. Og man slipper klager. Fra klager kan det oppstå sure mennesker og det er ikke alltid så hyggelig. Derfor, skubb hestebæsjen i grøfta, eller ta den med hjem. Den er spesielt god til å brukes som gjødsel i bedd.. Er også kanksje noen som vil kjøpe hestemøkk pga det, så da kan man tjene noen ekstra penger også.

Er litt greit få det "bort". Hunder kan få i seg ormer som hesten har, fordi hunder synes at hestebæsj smaker godt. Og en annen lur ide er å ta bort bæsjen på jordene på sommeren. Da er det enklere å holde makk og slikt i sjakk. Hester blir oftere smittet vis det ligger masse hestepærer rundt på jordet, da makkene kryper ut i gresset derhestene spiser. Så spa opp bæsjen og du kan bruke det som gjødsel. Har hørt det skal funke bra som brensel også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STIG AV OG SPARK DET UT AV VEIEN

Det er kanskje ikke så morsomt, men det er en del turgående som bruker stier der vi også rir og kan faktisk klage til komunen/rideskolen og det er ikke morsommere en å stige av og sparke det vekk. Jeg sparker det alltid vekk. Kunne jo tenke med selv å gå i en sti full av møkk, få det på joggeskoene. Ikke at jeg bryr meg om det fordi jeg elsker hester.. Men du skjønner poeget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Er mange som rir her jeg bor, og jeg har hest selv. Men jeg blir rett og slett FORBANNET om jeg treffer på en hestebæsj midt på turstien når jeg er ute og går med bikkja mi. Driten tar hele stien(som er ganske smal), så jeg må gå opp i skogen for å komme rundt bæsjen, og bikkja mi blir helt vill og vil spise den... Er INGEN som skubber møkka ut i siden på turstiene i skogen her jeg bor, så er masse hauger med møkk rundt på de fine skogstiene. Den neste rytteren jeg møter i skogen når jeg går tur, kommer til å få høre det, for nå er jeg lei av hestemøkka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...