Gå til innhold
Hundesonen.no

Spa opp bæsjen?

Moondance

Recommended Posts

Skrevet

"Alle" er enige om at hundeiere bør plukke opp etter hunden sin, men hva synes dere hestefolk at hesteeiere bør gjøre? Om hesten gjør fra seg på sykkel/gangstier etc, er det ikke da en selvfølge at eier rydder opp?

Skrevet

nå har ikke jeg hest, men jeg synes ikke det er så farlig... Ikke politiet i oslo gjør det en gang, og det er jo litt værre på karl johan enn på en skogssti

Skrevet

En uskreven regel hos oss er at man hopper av hesten og sparker/skraper det godt ut av veien - dermed får vi også goodwill og bruke flere stier og veier enn vi ellers hadde fått.

Skrevet

Hehe, ja kanskje noen kan finne opp hesteposer ryttere kan ha med seg. :wub: Men kan i alle fall hive det ut i grøfta, hestebæsjer er jo nokså store og ikke så hyggelige å tråkke i. :)

Skrevet

Nå bor vi jo ganske landligt så her "plukker vi bare opp" vis de driter i tunet eller nærheten av tunet til noen av naboene våre, eller vårt eget.

Skrevet

Her hopper vi alltid av hesten og skyver møkka bort fra veien, dette gjør jeg også hvis jeg rir på en sti, pga er mange hundemennesker som går på tur der, lite hyggelig å tråkke i en svær ruke :rolleyes:

Eneste som er noe dritt er at hesten min blir helt tulling når jeg har gått av han på tur og skal opp igjen, ikke alltid jeg kommer meg opp da han tar noen sånne kengerudsprang og hiver seg over alt, han syns jo det her er dritkult, men ikke mye gøy når når det pøsregner ute og skal kjappe oss hjem.

• 2 months later...
Skrevet

Samme her, dyttar det til kanten av veien :lol: Ser ikkje akkurat for meg mange hesteeigarar på tur med svart søppelsekk og spade i full galopp:P Det kan bli litt problematisk! Hehe :D

Skrevet

dette temaet går meg snart på nervene :wub:

Saken er at de fleste i hvert område faktisk skyver vekk hestepærene deres hest eventuelt måtte legge fra seg, men det finnes omtrent alltid èn eller to som ikke gjør det. Disse er det som gjør at vi andre også blir beskyldt for ikke å fjerne skiten etter oss.

Det er det samme med hund, det: de aller fleste plukker opp etter hunden sin, men det trenger ikke være mer en èn enkelt person som ikke gjør det, for at det skal bli store overskrifter i avisene om heste- og hundeeiere som ikke kan ta ansvar og fjerne det deres dyr måtte legge fra seg..

Så til alle sammen: Plukk opp og fjern! Sørg for at alle i nærmiljøet også blir opplyst om å gjøre det, så kanskje, en vakker dag, vil alle og enhver kune nyte å gå en tur uten å møte på ubehagelige overraskelser!

Skrevet

kjenner til dette problemet da vi har 6 hester på jobb som er i bruk hver dag og ofte må gå et lite stykke på sykkel/gangvei for å komme på ridestiene... Vi skyver alltid møkka ut av gangveien.. men lokale/naboer ringer alltid til oss å klager på disse hestene... men er jo mange andre i område som har hest, men det har de visst ikke tenkt på...irriteende

Skrevet

Hæ? Nei, nå har jeg hørt dèt og. Det er mange år siden jeg var skikkelig hestejente som var mer i stallen enn hjemme, men fremdeles ser jeg på hestemøkk som noe helt annet enn hundemøkk. Hestebæsj er ikke ekkelt og grisete som hundebæsj. Hadde jeg vært så heldig å bo slik at hester vandret forbi min port, skulle jeg jammen tatt meg bryet med å fjerne pærene som lå foran den også. Fin gjødsel å slenge rundt de rosebuskene jeg ikke har! :lol: Hvis folk ikke har mer å bekymre seg over enn at hester driter i gata deres, har de lite å klage over! Flinke jenter er dere og jammen fortjener dere at noen er stolte av at dere har en så sunn og flott fritidsinteresse som ridning er. Hurpene burde skamme seg! :glare:

• 3 weeks later...
  • 3 months later...
Guest LilleSkrekk
Skrevet

Etter at vi fikk klager, på stallen der jeg hadde hest før, på at vi aldri tok bort driten når hesten dreit på veien eller stiene, så har vi skubbet det bort i grøfta. Er ikke så veldig greit at man går med hund, eller tur for den saks skyld og får masse hestebæsj under skoene. Litt greit å ha det som huskeregel, at vis man er på tur der det går andre mennesker, er det bra manerer å skubbe vekk bæsjen, akkuratt på samme måte som du ikke skal rape i ansiktet på noen. Og man slipper klager. Fra klager kan det oppstå sure mennesker og det er ikke alltid så hyggelig. Derfor, skubb hestebæsjen i grøfta, eller ta den med hjem. Den er spesielt god til å brukes som gjødsel i bedd.. Er også kanksje noen som vil kjøpe hestemøkk pga det, så da kan man tjene noen ekstra penger også.

Er litt greit få det "bort". Hunder kan få i seg ormer som hesten har, fordi hunder synes at hestebæsj smaker godt. Og en annen lur ide er å ta bort bæsjen på jordene på sommeren. Da er det enklere å holde makk og slikt i sjakk. Hester blir oftere smittet vis det ligger masse hestepærer rundt på jordet, da makkene kryper ut i gresset derhestene spiser. Så spa opp bæsjen og du kan bruke det som gjødsel. Har hørt det skal funke bra som brensel også :)

Skrevet

STIG AV OG SPARK DET UT AV VEIEN

Det er kanskje ikke så morsomt, men det er en del turgående som bruker stier der vi også rir og kan faktisk klage til komunen/rideskolen og det er ikke morsommere en å stige av og sparke det vekk. Jeg sparker det alltid vekk. Kunne jo tenke med selv å gå i en sti full av møkk, få det på joggeskoene. Ikke at jeg bryr meg om det fordi jeg elsker hester.. Men du skjønner poeget.

• 2 weeks later...
Skrevet

Er mange som rir her jeg bor, og jeg har hest selv. Men jeg blir rett og slett FORBANNET om jeg treffer på en hestebæsj midt på turstien når jeg er ute og går med bikkja mi. Driten tar hele stien(som er ganske smal), så jeg må gå opp i skogen for å komme rundt bæsjen, og bikkja mi blir helt vill og vil spise den... Er INGEN som skubber møkka ut i siden på turstiene i skogen her jeg bor, så er masse hauger med møkk rundt på de fine skogstiene. Den neste rytteren jeg møter i skogen når jeg går tur, kommer til å få høre det, for nå er jeg lei av hestemøkka...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...