Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder


Nikitaf

Recommended Posts

Hva syntes dere:?

Jeg har da en blandingshund , har jo alltid hatt lyst på valper.. Men vet ikke det med blandingshunder..

Det er ei som sa te meg at alle hunder bør ha valper ei gang, for da kunne det være at de ikke fikk så fort krft i livmora eller hva hun sa.. husker ikke helr? er dt sant? at de burde ha valper ei gang?

vi har tenkt å steralisere ho, men er der ikke så lurt å ha valper på ho ellr???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv blandingshund og ELSKER blandingshunder, MEN man planlegger IKKE blandingskull, der syntes jeg grensen går, greit med uhell, men ikke fordi du vil ha valper på tispen din.

Jeg hadde 5stk som ville ha valp etter Chicka da hun hadde eggstokkene inntakt, hvis ulykke skjedde, men jeg steriliserte hun, min moral går høyere enn å parre min blandingstispe med ukjent opphav :)

Hvis du er redd for livmorkreft, (noe jeg skjønner godt) så steriliser hun, det er den sikreste måten å slippe den diagnosen på.

Jeg er veldig konsekvent på hva jeg mener om blandingsavl, jeg syntes ikke det skal forekomme, som sagt så er jeg veldig glad i blandingshunder og min kom i sin tid til verden etter en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes absolutt ikke at tispa di bør få valper. Har du sett alle hundene som er til omplassering overalt?

80% er blandingshunder. Helt tragisk.

Tisper som har fått valper er like utsatt for livmorkreft som de som ikke har fått, vil jeg tro?!

Er du redd for kreft på tispa di bør du kastrere henne (fjerne både livmor og eggstokker).

Jeg sier ikke at blandingshunder er mindre verdt enn renrasede, for meg er alle like viktige. Men om en ser på omplasseringshundene, så er tydligvis ikke alle enig med meg.

Dette bør du virkelig tenke på og ta innover deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg Pus. Men ja, mange sier at sjangsen for livmorskreft blir mindre om hunden får ett kull. Og jeg har ingenting imot blandings hunder. Men og bevisst sette dem til verden liksom blir litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både ening og uening i denne saken jeg. På en måte syntes jeg det er dumt å parre blandingshunder fordi det finnes alt for mange hunder i verden. Men på en annent måte finnes det jo mange vakre blandinger med godt gemytt som kan brukes til hundesport. Agilityjenta ( vilde) skal jo få valper på sin blandingshund om ikke så lenge. Må bare nevne at dette er en sunn, og frisk tispe med utrolig godt gemytt så ser ikke noe i veien for å få valper på hennel . De blir jo 75 % blanding og 25 % golden mix men forstatt ikke noe i veien for å parre henne. Hun er minst like fin som hvilken som helts "rase"hund. Eller tar jeg helt feil ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan trene med dem ja, men de kan ikke brukes i konkurranser.

Så lenge de er chippet kan de startes i konkurranser (LP og AG ihvertfall), men de kan aldri oppnå championat, ettersom man da trenger min. 2. premie i eksteriør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syntes dere:?

Jeg har da en blandingshund , har jo alltid hatt lyst på valper.. Men vet ikke det med blandingshunder..

Det er ei som sa te meg at alle hunder bør ha valper ei gang, for da kunne det være at de ikke fikk så fort krft i livmora eller hva hun sa.. husker ikke helr? er dt sant? at de burde ha valper ei gang?

vi har tenkt å steralisere ho, men er der ikke så lurt å ha valper på ho ellr???

Det er bare tull at tisper bør ha valper. Det er et fåtall av tisper som bør ha valper, og av de få så er det kun rasehunder. Det er ikke fordi rasehunder er mer verdt enn blandingshunder, men fordi man i rasehundverden har oversikt over arvelige sykdommer og lidelser og kan dermed lese seg frem til hva som bor i hunden. Man har ikke noe register over blandinger, og det er derfor vanskelig å forutse hva som ligger i linjene av helse, gemytt og instinkter. Man har avlsverktøy hos rasehunder som er viktig for å kunne bidra med noe positivt til rasen. Hvis man ikke har noe å bidra med til rasen så bør man ikke vurdere å ha valper engang.

Hvis du er redd for livmorkreft så ville jeg sterilisert hunden som flere har nevnt. Det er også meget mye billigere enn å ha valpekull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enige med de fleste her. Synes at planlagt blandingsavl i 99,99% av tilfellene er galt. Uansett om tispen er aldri så snill og grei. De fleste som har blandingskull har dessuten dårlig kompetanse/ liten erfaring med avl, og har ikke satt seg inn i hvilket problem det kan bli å få solgt valpene. Jeg synes rett og slett at blandingsavl er useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er noen god idè å parre en blandingshund bare fordi man har lyst på valper og synes sin egen hund er så snill og søt. Det er mer enn nok valper på markedet som oppdrettere sliter med å finne gode hjem til.

Når det kommer til konkurranser kan man selvsagt konkurrere i offisielle LP- og AG-konkurranser med en blandingshund. Den kan derimot ikke bli champion innen disse grenene, ei heller delta på landslaget. Av åpenbare grunner kan en blandingshund selvsagt ikke stilles ut på eksteriørutstilling, den kan heller ikke konkurrere i offisielle brukshundkonkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som vil ha blandingsvalper,ene naboen solgte 15 valper(uhellskull) etter valpene var 8 uker.

Det som er problemet er at de fleste valpene ble nok kjøpt ganske umiddelbart,ikke gjennomtenkt som ved rasekjøp.

De fleste har vel vært innom noen hjem nå fordi folk ikke er forbredt på hva de får i hus.

Det er nok mix'er på markedet som trenger nye hjem,altfor å ikke tilby dem et hjem istedet for å få enda flere blandinger til verden.Det er nok mye mye bedre å sterilisere tispen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns blandingsavl er greit om man prøver å avle frem gode sledehunder f.eks, der ting er gjennomtenk og man jobber mot samme mål i mange generasjoner.

Å avle bevisst på en hund fordi du er redd for at den skal bli syk er litt på jorde etter min mening.

Er livmorkreft arvelig?

Jeg syns heller ikke det er riktig å avle på en hund bare fordi den er snill, søt og grei, ettersom det faktisk finnes mange av de individene. Det er ikke ofte jeg møter mennesker som ikke mener at deres egen hund er verdens beste :)

Og som andre har sagt her, det med instinker og helsestatus bakover i linjene. Visst kan du finne ut om hunden din har HD eller AA, men det er vanskelig å vise hva som er bakover i leddene f.eks.

Det er som oftest ikke noe problem å finne eiere til blandingsvalper (har jeg inntrykk av, men vet ikke), men det er verre å finne seriøse folk som har tenkt gjennom ting og skal beholde hunden "uansett hva".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo trene hva som helst, men man får ikke konkurrere offisielt i noen hundesporter såvidt jeg vet.

Edit: da var det jeg som blandet kortene litt.

Da blander du veldig, du kan ikke komme på landslaget innen den grenen, men du kan konkurrere helt opp til eliteklassen med en blandingshund. Trener med ei som har en flat-blandingsom er i klasse 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig i mot bevisst avl på blandingshunder, og i hvert fall hvis grunnlaget er at man har så fryktelig lyst på valper eller gjør det for å unngå sykdom på tispen. Steriliser heller du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig i mot bevisst avl på blandingshunder, og i hvert fall hvis grunnlaget er at man har så fryktelig lyst på valper eller gjør det for å unngå sykdom på tispen. Steriliser heller du!

Enig med du, alle er "forelsket" i valper, men å gå til det steget å sette valper på ei blandingstispe fordi man har så lyst på valper er spik hakka gærnt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot "kjøkken avl" på blandingshunder, av den grunn at det er de færreste som kjenner sykdommer,gemytt osv bakover i "stamtavlen" på blandingshunden sin.

Men ta f.eks Aditaroad (ja er 100% sikker på at det er skrevet feil) konkurenter. De bruker mest bl hunder i løpene sine (bl mellom alaskan malamute og siberian husky) for de vil ha robuste,spenstige og kjappe hunder som tåler å løpe mange mil i hardt vær mange dager i strekk.

De blander også inn greyhound for å få dem enda slankere og kjappere (har jeg hørt) og disse blander frem hunder for en grunn, de skal brukes og avler med hensikt for å få frem hunder som passer til det de omtrent lever av.

Dette er jeg ikke imot hvis den som driver med denne avlen vet hva han/hun holder på med. Det er jo slik alle 400 rasene som vi har i dag har kommet frem. Folk har avlet inn litt av hvert for å få hunden i det utseendet og bruksområdet som man ville ha dem til.

Ta pommen f.eks. De er avlet ned fra alaskan malamute og polar rasene, så de blandet inn flere raser for å få dem mindre, slik at de kunne bli selskapshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...