Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme-alene-trening


mara

Recommended Posts

Jeg er så oppgitt for tiden..tror jeg trenger noen tips.

Greia er at Miro er en veldig avhengig valp. Vi ble derfor rådet til å trene på å være alene fra dag 1, og det har vi gjort. Men så gikk vi litt for fort fram og er nå tilbake på scratch.. Han takler ikke å bli forlatt. Han piper og skraper på døra bare jeg er på do! Blir halvgal av dette. Hva kan jeg gjøre? Kommer det til å bli bedre med trening?

Har knapt vært borte fra bikkja på en mnd, og det er litt frustrerende.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke så trivelig ut det da.. Jeg er ikke noen ekspert på dette med hjemme alene trening, men det er noe jeg må gjennom selv i sommer, skal nemmelig få min egen valp.

Men ettersom du har trent litt på det før, kan det ikke være lurt og bare starte på igjen, men bare forlate hunden i en liten stund, 1 minutt eller noe lignende, også kan du finne noe den liker av leker som kanskje kan holde hunden opptatt på noe annet en at du/dere forsvinner. Også bare rose mye og godbit når den er stille eller rolig. Du kan jo feks prøve det ut når du er på do, holde hunden opptatt med noe annet.

Det ble kanskje ikke så mye hjelp :), men håper du finner ut av det..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen sånne kjemperåd å komme med kan egentlig bare snakke av egen erfaring.

Det jeg gjorde når jeg trente når vi fikk Mike var å legge noen godbiter rundt om på gulvet, han brukte ca 5 minutter på å finne alle de, og etter det så sovnet han... Da gikk jeg inn igjen.. Gikk aldri inn til han hvis han peip, ventet til han ble stille, da gikk jeg inn, men gav han ikke masse ros og styr, overså han litt når han ble helt i hundre for å se meg, lagde ikke noe stort nummer ut av det.

Når Mike skulle være alene 1-2 timer så passet jeg på at han ikke var sulten og hadde fått tur først, at han var relativt sliten. Jeg lar han ikke se at jeg går ut døren, jeg hiver alltid noen godbiter rundt før jeg stille lister meg ut, har tittet gjennom vinduet hva han gjør når jeg går, og det er å finne godbiter, gå opp på stuebordet (som han selvfølgelig ikke har lov til når jeg er hjemme) så legger han seg og sover.

Du må bare ta litt for litt rett og slett... Hunden min er enda med meg på do, men aldri vært noe problem å ha alene hjemme (dog nå har han vært på vet. høyskolen i 11 dager og fått en liten traume med at jeg skal forlate han igjen, så vi må begynne på scratch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo begynne i det små med å gå fra han etter at han har sovnet. Hvis han sovner på stua kan man f.eks. gå inn på stua, men la døren være åpen. Så blir han vandt til at det ikke er kjempeforferdelig å være alene, og at du mest sannsynelig er like i nærheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit hvordan du har det!

Har ei tispe på 2 år som var sånn i nesten ett halvt år. Møtte veggen utallige ganger! :P

Sett hunden på ett rom, sett deg ned utenfor døra. (gjerne med ett blad,dette tar tid! :P )

Så fort han er stille i ca 5 sek gå inn og ros han masse og gi han go`biter.

Gjør dette ett par ganger om dagen. Og la det gå lengre tid han er på rommet etter hver gang.

Gi han gjerne en kong m fryst leverpostei eller en aktiviseringsball. Så har han noe og sysle med når du skal ut av huset.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg igjen noen leker og litt mat kanskje. Så går du bare ut. Så ignorerer du hunden i et par minutter(kvarter- tjue minutter). Bare la den pipe. Så når den har sluttet med pipingen og roet seg. Så går du inn og roser den :icon_redface:.

Husk... Bare ignorer den til den stopper av seg selv. viss du gir etter, så slutter den aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg igjen noen leker og litt mat kanskje. Så går du bare ut. Så ignorerer du hunden i et par minutter(kvarter- tjue minutter). Bare la den pipe. Så når den har sluttet med pipingen og roet seg. Så går du inn og roser den :blink:.

Husk... Bare ignorer den til den stopper av seg selv. viss du gir etter, så slutter den aldri.

Ville først og fremst gått tilbake _før_ den begynner å pipe jeg - når den oppdager at du jo kommer tilbake og blir trygg på det vil man kunne strekke tiden uten at den piper ganske fort. Ikke alle hunder funker å vente ut på denne måten, da trigger man gjerne heller seperasjonsproblemer. Om man går for fort fram og den først begynner å pipe så vent til den trekker pusten og er stille noen sekunder med å gå tilbake.

Pass på at hunden er god og trøtt, mett og godt luftet og gå til og fra mye, ikke la den fotfølge deg alle veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse fornuftige svar folkens!

Vi trener og trener, og han kan nå være alene en time i buret uten å få totalt panikk. Det er litt klynk og bjeff i starten, men han har nå lært seg å roe seg helt ned også. Så her nytter det å trene! Med masse mer tålmodighet regner jeg med at han kan bli ordentlig trygg på det etterhvert. *håper*

Det som hjalp var:

Veldig tydelig kroppsspråk (Type: "nå skal du i buret, vi skal gå, ikke protester")

Stimulert hund, ikke gira

Ordenlig underlag og teppe over buret, så vi vet han har det komfortabelt

Fortelle naboer at vi ikke plager bikkja, men trener på å være alene... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt dere er i gang!

Jeg lot valpen være alene på natta i første omgang, der trivdes han. (han hylta da han var i samme rom, litt omvendt problem)

Teppe over buret brukte vi også, da var han trygg, men nå er det teppe bare ¨på toppen, ikke på sidene, men buret er langs veggen, så er jo bare kortsiden og ene siden som er åpen.

Da han sovnet som valp, gikk jeg på butikken/ i posten.

Det funket bra.

Nå kan jeg putte han i buret, gå før han sovner.

Men han er ikke alene mer enn 1 til 4 timer, så hele dager må også øves på.

Jeg gir han noe å tygge på inne i buret.

Målet er at han kan være løs, men da stresser han, tisser, gjør fra seg, biter.

Mens i buret er han rolig. Men jeg synes en hel natt pluss dagtid er altfor masse bur.

Så håper det ordner seg etterhvert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...