Gå til innhold
Hundesonen.no

Lurt å ha bronsemerket i lydighet?


-Vilde-

Recommended Posts

Jeg har hørt at for å begynne å konkurere i agility burde du ha bronsemerket i lydighet. en jeg spurte på et annet forum nærmest innsisterte på at jeg bare MÅTTE ha det for å klare noe. Er det sant? eller klarer jeg meg fint uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel faktisk i LP reglementet også, at man må ha bronsemerket for å kunne starte i klasse1, men dette blir på ingen måte oppfulgt (jeg har faktisk hørt om noen som startet direkte i klasse 2 også... det er visst ingen som kontollerer dette, da det kun er napp til championatet som blir registert... har jeg hørt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel faktisk i LP reglementet også, at man må ha bronsemerket for å kunne starte i klasse1, men dette blir på ingen måte oppfulgt (jeg har faktisk hørt om noen som startet direkte i klasse 2 også... det er visst ingen som kontollerer dette, da det kun er napp til championatet som blir registert... har jeg hørt..)

Ikke for å konkurrere i LP, men i AG :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du burde ha god kontakt med hunden din, helst god innkalling og at hunden kan bli.

Ja, det bør man helst ha... men jeg har sett hunder som er "problemhunder" utenfor banen, med null kontakt og "hører ikke etter"

men når de kommer på agilitybanen er de helt perfekte, hører på hvert minste vink og har super kontakt :) Rart, men det er sikkert fordi hundene liker å ha oppgaver å utføre mens de får brukt hode og kropp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på det BcAmira og MartineH sier om at man må ha bronsemerkeprøve for å starte i LP eller agility... Hvor har dere sett det hen?

Regelverket for agility sier følgende:

3. Deltagerberettigede hunder

3.1. For å melde på agility-stevne må følgende krav være oppfylt:

- alle hunder født etter 1. januar 1998 må være ID-merket.

- hunden må være registrert i NKK eller i register anerkjent av NKK.

- hund permanent innført til Norge skal være omregistrert til NKKs register.

- ved påmelding av uregistrert hund må hundens ID-nummer oppgis.

3.2. I AG er minimumsalder12 mnd for deltakelse i klasse 1 og 2, og 18 mnd for deltakelse i klasse 3 på de betingelser og med de unntak som er nevnt nedenfor.

....

(det er noen flere regler som går på løpetid, kupering etc, men det står ikke noe om bronsemerket).

I regelverket for LP står det dette:

4. Deltagerberettigede hunder i klasse I, II og III.

LP er åpen for alle hunder over 9 mnd. på de betingelser og med de unntak som er

nevnt nedenfor.

Hund som er født etter 1. januar 1998 må være ID-merket. Hunder må være

vaksinert mot valpesyke og attest kunne fremvises.

- Hund under ett års alder: Hunden må være minimum 12 uker ved siste

vaksinasjon.

- Hund over ett års alder: Hunden skal være vaksinert ved ca ett års alder

(maksimum 12 måneder etter forrige vaksinasjon) og deretter skal siste

vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden.

- Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato.

Bare hunder som er anmeldt til stevnet, tillates på stevneområdet. (Stevnets leder

kan dispensere fra denne bestemmelse hvis det for hundene fremlegges gyldig

veterinærattest.)

Hund har ikke adgang til stevnet dersom:

- den er syk, den har utøy, den er blind og/eller døv, den er aggressiv, tisper med

løpetid, er mer enn 5 uker drektig og har valper under 8 uker.

Stevneleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert.

Nå har jeg ikke lest gjennom hele regelverket, så det er mulig at jeg kan ha oversett den regelen dere snakker om.

For min egen del syntes jeg egentlig det var en ulempe å ha trent for mye lydighet før jeg begynte med agility. Jeg fikk en hund som gikk fri ved fot mellom hinderne i steden for å søke fremover og som ikke ville gå på høyre side av meg. Det gikk seg jo til etter hvert, men det tok tid.

Men ellers er jeg helt enig i at god kontakt er kjempeviktig. Viktig at hunden liker å jobbe med deg i steden for å løpe rundt til de andre hundene eller stikke av, og at du har en belønning som hunden er villig til å jobbe for. Sitt (evt dekk) og bli kan være praktisk å kunne, men er ikke noe must. Og i hvert fall ikke noe man MÅ kunne før man starter på nybegynnertreningene, hvis du trenger å gå fra hunden på trening (f.eks. for å gå på andre siden av et hinder) er det egentlig bedre å få en annen til å holde hunden enn å styre masse med sitt og bli hvis hunden ikke kan dette helt. De andre øvelsene som inngår i LP-bronsemerket kan jeg ikke se noen spesiell nytte av i det hele tatt.

Så som de andre også sier greier du deg helt fint uten bronsemerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken MartineH eller BCAmira har påstått det, de har bare påpekt at det er flere hundeklubber som krever det før en ekvipasje før gå agkurs hos dem, eks. Stovner Hk.

Min erfaring er at det er en enorm fordel på agbanen dersom hund og eier er vant til å jobbe sammen, enten på lpbanene eller i skogene ift bruks. Har sett veldig mange eksempler på at ting går lettere å lære inn da.

Edit; Forøvrig har min 14 måneder gamle terv gått lp sikkert 15 ganger så mye som hun har trent ag, men hun har ingen problemer med verken fremadsendingskonseptet eller det å oppholde seg på min høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppetroll: Du har helt rett i at MartineH snakket om regler for å trene i en klubb. Det innlegget jeg stusset litt på var dette fra BcAmira.

Det står vel faktisk i LP reglementet også, at man må ha bronsemerket for å kunne starte i klasse1, men dette blir på ingen måte oppfulgt (jeg har faktisk hørt om noen som startet direkte i klasse 2 også... det er visst ingen som kontollerer dette, da det kun er napp til championatet som blir registert... har jeg hørt..)

Det er godt mulig at hun også snakker hvilke regler de har i hennes klubb for å få lov til å trene der. I så fall beklager jeg om jeg misforsto. Men jeg synes fremdeles det virker som om hun skriver om hva NKKs regelverk krever for å starte på offisielle konkurranser, og da er det vel mulig at også andre kan misforstå slik som jeg (muligens) gjorde? I så fall må det vel være OK at jeg presiserte hva NKKs regler egentlig sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Jeg stusser litt på det BcAmira og MartineH sier om at man må ha bronsemerkeprøve for å starte i LP eller agility... Hvor har dere sett det hen?

Regelverket for agility sier følgende:

3. Deltagerberettigede hunder

3.1. For å melde på agility-stevne må følgende krav være oppfylt:

- alle hunder født etter 1. januar 1998 må være ID-merket.

- hunden må være registrert i NKK eller i register anerkjent av NKK.

- hund permanent innført til Norge skal være omregistrert til NKKs register.

- ved påmelding av uregistrert hund må hundens ID-nummer oppgis.

Må bare spørre, for her står det jo først at "hunden må være registert i NKK eller i register anerkjent av NKK", men så står det på siste punktet "ved påmeldign av uregistrert hund...." Hva gjelder egentlig? Kan du starte med ureg. hund, eller må den være registrert? Lurer med tanke på at hvis du f.eks. har blanding så er den jo ikke reg.a i NKK og vil jo da tenkisk sett ikke kunne konkurrere? Eller er det ikke lov i det hele tatt for blandinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...