Gå til innhold
Hundesonen.no

Lurt å ha bronsemerket i lydighet?

-Vilde-

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har hørt at for å begynne å konkurere i agility burde du ha bronsemerket i lydighet. en jeg spurte på et annet forum nærmest innsisterte på at jeg bare MÅTTE ha det for å klare noe. Er det sant? eller klarer jeg meg fint uten?

Skrevet

Det står vel faktisk i LP reglementet også, at man må ha bronsemerket for å kunne starte i klasse1, men dette blir på ingen måte oppfulgt (jeg har faktisk hørt om noen som startet direkte i klasse 2 også... det er visst ingen som kontollerer dette, da det kun er napp til championatet som blir registert... har jeg hørt..)

Skrevet
Det står vel faktisk i LP reglementet også, at man må ha bronsemerket for å kunne starte i klasse1, men dette blir på ingen måte oppfulgt (jeg har faktisk hørt om noen som startet direkte i klasse 2 også... det er visst ingen som kontollerer dette, da det kun er napp til championatet som blir registert... har jeg hørt..)

Ikke for å konkurrere i LP, men i AG :icon_fun:

Skrevet
Bra for hunden min tror jeg kan ha litt problemer med de der lydighets kravene :)

Men du burde ha god kontakt med hunden din, helst god innkalling og at hunden kan bli.

Skrevet
Men du burde ha god kontakt med hunden din, helst god innkalling og at hunden kan bli.

Ja, det bør man helst ha... men jeg har sett hunder som er "problemhunder" utenfor banen, med null kontakt og "hører ikke etter"

men når de kommer på agilitybanen er de helt perfekte, hører på hvert minste vink og har super kontakt :) Rart, men det er sikkert fordi hundene liker å ha oppgaver å utføre mens de får brukt hode og kropp ;)

Skrevet

Jeg stusser litt på det BcAmira og MartineH sier om at man må ha bronsemerkeprøve for å starte i LP eller agility... Hvor har dere sett det hen?

Regelverket for agility sier følgende:

3. Deltagerberettigede hunder

3.1. For å melde på agility-stevne må følgende krav være oppfylt:

- alle hunder født etter 1. januar 1998 må være ID-merket.

- hunden må være registrert i NKK eller i register anerkjent av NKK.

- hund permanent innført til Norge skal være omregistrert til NKKs register.

- ved påmelding av uregistrert hund må hundens ID-nummer oppgis.

3.2. I AG er minimumsalder12 mnd for deltakelse i klasse 1 og 2, og 18 mnd for deltakelse i klasse 3 på de betingelser og med de unntak som er nevnt nedenfor.

....

(det er noen flere regler som går på løpetid, kupering etc, men det står ikke noe om bronsemerket).

I regelverket for LP står det dette:

4. Deltagerberettigede hunder i klasse I, II og III.

LP er åpen for alle hunder over 9 mnd. på de betingelser og med de unntak som er

nevnt nedenfor.

Hund som er født etter 1. januar 1998 må være ID-merket. Hunder må være

vaksinert mot valpesyke og attest kunne fremvises.

- Hund under ett års alder: Hunden må være minimum 12 uker ved siste

vaksinasjon.

- Hund over ett års alder: Hunden skal være vaksinert ved ca ett års alder

(maksimum 12 måneder etter forrige vaksinasjon) og deretter skal siste

vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden.

- Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato.

Bare hunder som er anmeldt til stevnet, tillates på stevneområdet. (Stevnets leder

kan dispensere fra denne bestemmelse hvis det for hundene fremlegges gyldig

veterinærattest.)

Hund har ikke adgang til stevnet dersom:

- den er syk, den har utøy, den er blind og/eller døv, den er aggressiv, tisper med

løpetid, er mer enn 5 uker drektig og har valper under 8 uker.

Stevneleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert.

Nå har jeg ikke lest gjennom hele regelverket, så det er mulig at jeg kan ha oversett den regelen dere snakker om.

For min egen del syntes jeg egentlig det var en ulempe å ha trent for mye lydighet før jeg begynte med agility. Jeg fikk en hund som gikk fri ved fot mellom hinderne i steden for å søke fremover og som ikke ville gå på høyre side av meg. Det gikk seg jo til etter hvert, men det tok tid.

Men ellers er jeg helt enig i at god kontakt er kjempeviktig. Viktig at hunden liker å jobbe med deg i steden for å løpe rundt til de andre hundene eller stikke av, og at du har en belønning som hunden er villig til å jobbe for. Sitt (evt dekk) og bli kan være praktisk å kunne, men er ikke noe must. Og i hvert fall ikke noe man MÅ kunne før man starter på nybegynnertreningene, hvis du trenger å gå fra hunden på trening (f.eks. for å gå på andre siden av et hinder) er det egentlig bedre å få en annen til å holde hunden enn å styre masse med sitt og bli hvis hunden ikke kan dette helt. De andre øvelsene som inngår i LP-bronsemerket kan jeg ikke se noen spesiell nytte av i det hele tatt.

Så som de andre også sier greier du deg helt fint uten bronsemerket!

Skrevet

Verken MartineH eller BCAmira har påstått det, de har bare påpekt at det er flere hundeklubber som krever det før en ekvipasje før gå agkurs hos dem, eks. Stovner Hk.

Min erfaring er at det er en enorm fordel på agbanen dersom hund og eier er vant til å jobbe sammen, enten på lpbanene eller i skogene ift bruks. Har sett veldig mange eksempler på at ting går lettere å lære inn da.

Edit; Forøvrig har min 14 måneder gamle terv gått lp sikkert 15 ganger så mye som hun har trent ag, men hun har ingen problemer med verken fremadsendingskonseptet eller det å oppholde seg på min høyre side.

Skrevet

Tuppetroll: Du har helt rett i at MartineH snakket om regler for å trene i en klubb. Det innlegget jeg stusset litt på var dette fra BcAmira.

Det er godt mulig at hun også snakker hvilke regler de har i hennes klubb for å få lov til å trene der. I så fall beklager jeg om jeg misforsto. Men jeg synes fremdeles det virker som om hun skriver om hva NKKs regelverk krever for å starte på offisielle konkurranser, og da er det vel mulig at også andre kan misforstå slik som jeg (muligens) gjorde? I så fall må det vel være OK at jeg presiserte hva NKKs regler egentlig sier.

• 3 weeks later...
Skrevet
Jeg stusser litt på det BcAmira og MartineH sier om at man må ha bronsemerkeprøve for å starte i LP eller agility... Hvor har dere sett det hen?

Regelverket for agility sier følgende:

3. Deltagerberettigede hunder

3.1. For å melde på agility-stevne må følgende krav være oppfylt:

- alle hunder født etter 1. januar 1998 må være ID-merket.

- hunden må være registrert i NKK eller i register anerkjent av NKK.

- hund permanent innført til Norge skal være omregistrert til NKKs register.

- ved påmelding av uregistrert hund må hundens ID-nummer oppgis.

Må bare spørre, for her står det jo først at "hunden må være registert i NKK eller i register anerkjent av NKK", men så står det på siste punktet "ved påmeldign av uregistrert hund...." Hva gjelder egentlig? Kan du starte med ureg. hund, eller må den være registrert? Lurer med tanke på at hvis du f.eks. har blanding så er den jo ikke reg.a i NKK og vil jo da tenkisk sett ikke kunne konkurrere? Eller er det ikke lov i det hele tatt for blandinger?

Skrevet

Bruks må det ja. Jakt aner jeg ikke noe om, men jeg veit at det er stilt med uregistrerte BCer på gjeterhundprøve (den fikk faktisk stamtavle etterhvert også...)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...