Gå til innhold
Hundesonen.no

Ag-regler


Huldra

Recommended Posts

Lurer på om noen kunne fortelle meg de viktigste reglene i ag. Leser jo de som ligger på nkk, men vet ikke om jeg får med meg halvparten engang.. :ahappy:

Berøringsfeil, vegring, disking, hvordan foregår dette, og hva gjør man når hunden fx vegrer seg. Hvor mange ganger kan hunden vegre seg, osv.

Og så tar jeg imot generelle tips til selve konkurransen, som er lette å glemme for en nybegynner.. :ahappy: (Vann skal jeg klare å huske, liksom..)

Hadde også vært fint om noen kunne fortalt om hvordan en konkurranse foregår, om man må være tilstede hele tiden. Jeg har aldri vært på noen ag-konkurranse dessverre, og plutselig skal jeg stille selv.. flaut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har heller aldri vært med i en konkurranse men jeg kan ihvertfall noen av reglene.

- Hvis du er nær hunden eller hunden er nær deg blir du diska

- Jeg tror det er 3 eller 5 vegringer

- Du har ikke love med godbiter i hånden

- Ikke kobbel eller hålsbånd inn på banen da blir det disk

- Hunden må gå inn på slalomen fra din venstre side altså for hunden blir du på høyre side (tror det var sånn ;) )

Det var de viktigste tror jeg. Sikkert noen jeg har glemt :P

Jaja håper de hjalp :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vägran får du om hunden inte utför hindret. Det kan tex. vara att hunden går på utsidan av ett hinder eller att den springer mellan däcket och ramen. Då måste du ta om hindret innan du tar något mer hinder. Om hunden springer förbi ett hinder och tar nästa direkt, blir du diskad. Du blir också diskad om du får 3 vägringar under samma lopp.

Det är beröring du får fel för, du får vara nära hunden, men ni får inte röra varandra.

Ingången i slalom har ingenting att göra med hur du för hunden (på höger eller vänster sida). Hunden ska gå till höger om första slalompinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vägran får du om hunden inte utför hindret. Det kan tex. vara att hunden går på utsidan av ett hinder eller att den springer mellan däcket och ramen. Då måste du ta om hindret innan du tar något mer hinder. Om hunden springer förbi ett hinder och tar nästa direkt, blir du diskad. Du blir också diskad om du får 3 vägringar under samma lopp.

Det är beröring du får fel för, du får vara nära hunden, men ni får inte röra varandra.

Ingången i slalom har ingenting att göra med hur du för hunden (på höger eller vänster sida). Hunden ska gå till höger om första slalompinnen.

Takk for svar! :P Inngangen på slalåmen vet jeg hvordan gjøres, og vi har trent på det nå, hun velger rett inngang (pinne på høyre side av seg) ca 9 av 10 ganger. Håper hun gjør det på konkurransen også.

Hva med tidsfeil? Får man trekk/blir disket hvis man ikke gjennomfører løypa raskt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting her, ang vegring. I reglene står det under vegring:

"VEGRING

Hver vegring medfører 5 feilpoeng. Enhver vegring må umiddelbart korrigeres ved at hinderet passeres på nytt. Ellers diskvalifiseres ekvipasjen grunnet «feil hinder». Vegring dømmes ved følgende forhold:

• Hund som vegrer seg for å utføre et hinder (stopper opp).

• Fører som stopper hunden umiddelbart før et hinder.

• Fører som fysisk hjelper hunden ved hinderpassering.

• Hund som passerer forbi eller under et hinder."

Betyr det at man fx ikke kan "lokke" hunden gjennom slalåmen? Uten godis selvsagt, men "føre" med hånden. Og kan man ikke bremse ned hunden før et hinder? Er det forskjell på å bremse og å stoppe, det må vel være det? Tenker på når vi kommer til slalåmen i konkurransen, så er jeg pina nødt til å bremse Tulla, hvis ikke tror jeg hun får vegring (går utenom). Hvis jeg da sakker ned farten og sier påkaller mer oppmerksomhet, for så å lede henne korrekt inn i slalåmen, og liksom "lokker" henne gjennom, er det da vegring? Håper jeg slipper å gjøre det selvsagt, må se det litt an hvor flink hun er. Hun tok slalåmen som skal være på konkurransen (60 cm mellom pinnene) MYE bedre enn den vi trener på (den er 50 cm). Må høre om hvordan reglene praktiseres før jeg pønsker ut en handlingsplan. Lokking er ikke måten vi har trent det inn på sånn generelt, men det er liksom en "nødløsning" for å få henne til å gå den uten å hoppe over pinner og få feil pga det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :P Inngangen på slalåmen vet jeg hvordan gjøres, og vi har trent på det nå, hun velger rett inngang (pinne på høyre side av seg) ca 9 av 10 ganger. Håper hun gjør det på konkurransen også.

Hva med tidsfeil? Får man trekk/blir disket hvis man ikke gjennomfører løypa raskt nok?

Hun skal ha første pinnen til venstre for seg (gå til høyre for første pinne) og kommer da ut med siste pinnen på høyre side av seg (går til venstre for siste pinne) på en to, fire, seks, åtte, ti og tolvpinners slalom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar "nær meg" som i berøring, eller hvor nære? 5 cm? Og hva om et av de digre ørene hennes dasker såvidt borti hånden min? (Må amputere, tror jeg.. :P )

Nær deg=at dere fysisk kommer i hverandre. Stort sett er dommerene veldig snille med berøringsfeil, spesielt i klasse 1. Stort sett er det om berøringen fører til endring av hundens retning, og det vil være en fordel. Men i reglementet er det generell berøring, også om hunden hopper på deg(Gud veit hvor mange ganger jeg har fått det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ha første pinnen til venstre for seg (gå til høyre for første pinne) og kommer da ut med siste pinnen på høyre side av seg (går til venstre for siste pinne) på en to, fire, seks, åtte, ti og tolvpinners slalom:)

Eh..! Ja. Jeg bare skrev litt raskere enn jeg tenkte.. :P Og høyre/venstre går litt i surr, så jeg kommer aldri til å bruke "høyre hopp" som kommando, siden jeg selv er så vimsete på akkurat det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her litt jeg...

Jeg har enda ikke skjønt åssen reglene på A, B og C hinder er ...

Er det sånn at hvis hunder vegrer på det hinderet i midten foreks. kan man da ta det neste hinderet og ta alle hinderene på nytt etterpå? A, B og C hinder er jo liksom et hinder.. Som som jeg har skjønt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her litt jeg...

Jeg har enda ikke skjønt åssen reglene på A, B og C hinder er ...

Er det sånn at hvis hunder vegrer på det hinderet i midten foreks. kan man da ta det neste hinderet og ta alle hinderene på nytt etterpå? A, B og C hinder er jo liksom et hinder.. Som som jeg har skjønt det..

Tenker du på kombinasjon av hopphinder? Fx tre hinder rett etter hverandre, i en rett linje? Jeg forstod reglene sånn at hunden da kunne fx hoppe, vegre (og der trenger du ikke gå tilbake, men du kan fortsette), hoppe siste hinder. Hadde det vært møne, hopp, hjulet, og hunden vegret på hopphinderet som stod "alene", så måtte du gå tilbake og ta det om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tar opp en gammel tråd. Det er ikke lov med gobit det har jeg skjønt. Men hva med ball? Føler jeg ser mange som kaster ball på slutten av banen, men det er på tv/nettvideoer. Altså ha ballen i lommen og kaste den på slutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp en gammel tråd. Det er ikke lov med gobit det har jeg skjønt. Men hva med ball? Føler jeg ser mange som kaster ball på slutten av banen, men det er på tv/nettvideoer. Altså ha ballen i lommen og kaste den på slutten?

Ja, jøss - dette var en gammel tråd! :wub: Ball er ikke lov nei. På videoer kan det hende det ikke er en konkurranse du har sett, men en trening, og da får man selvsagt lov å gjøre hva man vil. Hvis det er en konkurranse, så kan man legge ballen (eller noe annet hunden vil ha) utenfor banen og belønne med dette når hunden er ferdig. Men her går en tynn, tynn grense - for det skal ikke fungere som en "target" eller noe hunden bevisst løper mot. Hunden skal kunne vite AT den blir belønnet etterpå, men den skal helst ikke vite hvor leken ligger; poenget er at det ikke skal fungere som en påvirkning utenfra, hvis du skjønner?

Når vi først er inne på saken, så er det jo mange som bruker kobbelet for å kampe med hunden etter et løp, og det får de jo inne på banen.. Syns det kunne vært en regel om at man ikke hadde lov å belønne hunden inne på banen, men at man måtte ut. Noen bruker også en caps de har på hodet (den er ganske drøy), eller de løper bort til der de sitter og tar frem en leke derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg bare følger reglene og ser om jeg finner en tråd med det tema først :wub: )

Jeg så nettopp film fra en konkurranse på youtube hvor hun hadde med seg en draleke. Eller vet ikke om det var med henne, men på en eller annen måte hadde hun den i hånden på enden av konkurransen.

Hmm tror jeg skal rive av meg bh'en og bruke det som belønning siden jeg ikke ville gått med caps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...