Gå til innhold
Hundesonen.no

Ag-regler


Huldra

Recommended Posts

Lurer på om noen kunne fortelle meg de viktigste reglene i ag. Leser jo de som ligger på nkk, men vet ikke om jeg får med meg halvparten engang.. :ahappy:

Berøringsfeil, vegring, disking, hvordan foregår dette, og hva gjør man når hunden fx vegrer seg. Hvor mange ganger kan hunden vegre seg, osv.

Og så tar jeg imot generelle tips til selve konkurransen, som er lette å glemme for en nybegynner.. :ahappy: (Vann skal jeg klare å huske, liksom..)

Hadde også vært fint om noen kunne fortalt om hvordan en konkurranse foregår, om man må være tilstede hele tiden. Jeg har aldri vært på noen ag-konkurranse dessverre, og plutselig skal jeg stille selv.. flaut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har heller aldri vært med i en konkurranse men jeg kan ihvertfall noen av reglene.

- Hvis du er nær hunden eller hunden er nær deg blir du diska

- Jeg tror det er 3 eller 5 vegringer

- Du har ikke love med godbiter i hånden

- Ikke kobbel eller hålsbånd inn på banen da blir det disk

- Hunden må gå inn på slalomen fra din venstre side altså for hunden blir du på høyre side (tror det var sånn ;) )

Det var de viktigste tror jeg. Sikkert noen jeg har glemt :P

Jaja håper de hjalp :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vägran får du om hunden inte utför hindret. Det kan tex. vara att hunden går på utsidan av ett hinder eller att den springer mellan däcket och ramen. Då måste du ta om hindret innan du tar något mer hinder. Om hunden springer förbi ett hinder och tar nästa direkt, blir du diskad. Du blir också diskad om du får 3 vägringar under samma lopp.

Det är beröring du får fel för, du får vara nära hunden, men ni får inte röra varandra.

Ingången i slalom har ingenting att göra med hur du för hunden (på höger eller vänster sida). Hunden ska gå till höger om första slalompinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vägran får du om hunden inte utför hindret. Det kan tex. vara att hunden går på utsidan av ett hinder eller att den springer mellan däcket och ramen. Då måste du ta om hindret innan du tar något mer hinder. Om hunden springer förbi ett hinder och tar nästa direkt, blir du diskad. Du blir också diskad om du får 3 vägringar under samma lopp.

Det är beröring du får fel för, du får vara nära hunden, men ni får inte röra varandra.

Ingången i slalom har ingenting att göra med hur du för hunden (på höger eller vänster sida). Hunden ska gå till höger om första slalompinnen.

Takk for svar! :P Inngangen på slalåmen vet jeg hvordan gjøres, og vi har trent på det nå, hun velger rett inngang (pinne på høyre side av seg) ca 9 av 10 ganger. Håper hun gjør det på konkurransen også.

Hva med tidsfeil? Får man trekk/blir disket hvis man ikke gjennomfører løypa raskt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting her, ang vegring. I reglene står det under vegring:

"VEGRING

Hver vegring medfører 5 feilpoeng. Enhver vegring må umiddelbart korrigeres ved at hinderet passeres på nytt. Ellers diskvalifiseres ekvipasjen grunnet «feil hinder». Vegring dømmes ved følgende forhold:

• Hund som vegrer seg for å utføre et hinder (stopper opp).

• Fører som stopper hunden umiddelbart før et hinder.

• Fører som fysisk hjelper hunden ved hinderpassering.

• Hund som passerer forbi eller under et hinder."

Betyr det at man fx ikke kan "lokke" hunden gjennom slalåmen? Uten godis selvsagt, men "føre" med hånden. Og kan man ikke bremse ned hunden før et hinder? Er det forskjell på å bremse og å stoppe, det må vel være det? Tenker på når vi kommer til slalåmen i konkurransen, så er jeg pina nødt til å bremse Tulla, hvis ikke tror jeg hun får vegring (går utenom). Hvis jeg da sakker ned farten og sier påkaller mer oppmerksomhet, for så å lede henne korrekt inn i slalåmen, og liksom "lokker" henne gjennom, er det da vegring? Håper jeg slipper å gjøre det selvsagt, må se det litt an hvor flink hun er. Hun tok slalåmen som skal være på konkurransen (60 cm mellom pinnene) MYE bedre enn den vi trener på (den er 50 cm). Må høre om hvordan reglene praktiseres før jeg pønsker ut en handlingsplan. Lokking er ikke måten vi har trent det inn på sånn generelt, men det er liksom en "nødløsning" for å få henne til å gå den uten å hoppe over pinner og få feil pga det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :P Inngangen på slalåmen vet jeg hvordan gjøres, og vi har trent på det nå, hun velger rett inngang (pinne på høyre side av seg) ca 9 av 10 ganger. Håper hun gjør det på konkurransen også.

Hva med tidsfeil? Får man trekk/blir disket hvis man ikke gjennomfører løypa raskt nok?

Hun skal ha første pinnen til venstre for seg (gå til høyre for første pinne) og kommer da ut med siste pinnen på høyre side av seg (går til venstre for siste pinne) på en to, fire, seks, åtte, ti og tolvpinners slalom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar "nær meg" som i berøring, eller hvor nære? 5 cm? Og hva om et av de digre ørene hennes dasker såvidt borti hånden min? (Må amputere, tror jeg.. :P )

Nær deg=at dere fysisk kommer i hverandre. Stort sett er dommerene veldig snille med berøringsfeil, spesielt i klasse 1. Stort sett er det om berøringen fører til endring av hundens retning, og det vil være en fordel. Men i reglementet er det generell berøring, også om hunden hopper på deg(Gud veit hvor mange ganger jeg har fått det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ha første pinnen til venstre for seg (gå til høyre for første pinne) og kommer da ut med siste pinnen på høyre side av seg (går til venstre for siste pinne) på en to, fire, seks, åtte, ti og tolvpinners slalom:)

Eh..! Ja. Jeg bare skrev litt raskere enn jeg tenkte.. :P Og høyre/venstre går litt i surr, så jeg kommer aldri til å bruke "høyre hopp" som kommando, siden jeg selv er så vimsete på akkurat det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her litt jeg...

Jeg har enda ikke skjønt åssen reglene på A, B og C hinder er ...

Er det sånn at hvis hunder vegrer på det hinderet i midten foreks. kan man da ta det neste hinderet og ta alle hinderene på nytt etterpå? A, B og C hinder er jo liksom et hinder.. Som som jeg har skjønt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her litt jeg...

Jeg har enda ikke skjønt åssen reglene på A, B og C hinder er ...

Er det sånn at hvis hunder vegrer på det hinderet i midten foreks. kan man da ta det neste hinderet og ta alle hinderene på nytt etterpå? A, B og C hinder er jo liksom et hinder.. Som som jeg har skjønt det..

Tenker du på kombinasjon av hopphinder? Fx tre hinder rett etter hverandre, i en rett linje? Jeg forstod reglene sånn at hunden da kunne fx hoppe, vegre (og der trenger du ikke gå tilbake, men du kan fortsette), hoppe siste hinder. Hadde det vært møne, hopp, hjulet, og hunden vegret på hopphinderet som stod "alene", så måtte du gå tilbake og ta det om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tar opp en gammel tråd. Det er ikke lov med gobit det har jeg skjønt. Men hva med ball? Føler jeg ser mange som kaster ball på slutten av banen, men det er på tv/nettvideoer. Altså ha ballen i lommen og kaste den på slutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp en gammel tråd. Det er ikke lov med gobit det har jeg skjønt. Men hva med ball? Føler jeg ser mange som kaster ball på slutten av banen, men det er på tv/nettvideoer. Altså ha ballen i lommen og kaste den på slutten?

Ja, jøss - dette var en gammel tråd! :wub: Ball er ikke lov nei. På videoer kan det hende det ikke er en konkurranse du har sett, men en trening, og da får man selvsagt lov å gjøre hva man vil. Hvis det er en konkurranse, så kan man legge ballen (eller noe annet hunden vil ha) utenfor banen og belønne med dette når hunden er ferdig. Men her går en tynn, tynn grense - for det skal ikke fungere som en "target" eller noe hunden bevisst løper mot. Hunden skal kunne vite AT den blir belønnet etterpå, men den skal helst ikke vite hvor leken ligger; poenget er at det ikke skal fungere som en påvirkning utenfra, hvis du skjønner?

Når vi først er inne på saken, så er det jo mange som bruker kobbelet for å kampe med hunden etter et løp, og det får de jo inne på banen.. Syns det kunne vært en regel om at man ikke hadde lov å belønne hunden inne på banen, men at man måtte ut. Noen bruker også en caps de har på hodet (den er ganske drøy), eller de løper bort til der de sitter og tar frem en leke derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg bare følger reglene og ser om jeg finner en tråd med det tema først :wub: )

Jeg så nettopp film fra en konkurranse på youtube hvor hun hadde med seg en draleke. Eller vet ikke om det var med henne, men på en eller annen måte hadde hun den i hånden på enden av konkurransen.

Hmm tror jeg skal rive av meg bh'en og bruke det som belønning siden jeg ikke ville gått med caps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...