Gå til innhold
Hundesonen.no

Den perfekte hundebil, hva er din?


Recommended Posts

Har forresten hatt C.Suburban... den mest elendige hundebilen jeg har hatt <_< Høy for bikkjene å hoppe inn og ut (ikke bra for hund som har lagt i bil å hoppe ut av den høyden) og tøy overalt baki bilen som samler på alt av hår.. (jeg hadde Schäfer når jeg hadde den bilen) Alle ting må også plasseres forann eller bak buret.. Og det innebærer enten klatring etter eller flytting av utstyr..

Og alt for stor på Norske skogsveier (snu og slikt), men bra fram tar den seg da. Og setter du deg først fast, da må du vente på en annen Stor bil eller traktor for å hjelpe deg.

Jeg må si meg litt uenig, jeg. Vi har Suburban nå og jeg syns det er en perfekt hundebil. Vi har ikke råd til mer enn en bil, og trenger dermed en bil som er stor nok til at vi kan få med oss både bikkjebur, fiskestenger (til samboer'n, han er ekstrem på fisking), store sekker og i tillegg gjerne litt ekstra plass som vesla kan bruke hvis hun skal ha med noe.

I forhold til høyden bak er jeg enig med deg, men med Mikey har det så langt gått bra. Hadde jeg hatt valp ville jeg nok løftet den inn og ut, og dersom jeg hadde hund med hd ville jeg nok laget rampe, men uten om det er det en nydelig hundebil, syns jeg.

Vi kjører over alt med Sub'n vår. Også på de smaleset veien vi overhode kan finne (så smale at vi må slå inn speilene), men så har vi den fordelen av at sambo har vært lastebilsjåfør i 14 år og er dermed veldig vant til å kjøre store ting på smale veier.... :ahappy:

Når det gjelder hvor mye den bruker på mila så er det som nevnt før her, et virkelig sluk dersom du bruker den kun til småkjøring. Det siste året har samboer'n pendlet Kongsberg-Larvik-Kongsberg så og si hver uke dag og vet du hva vi fant ut? Den lille Opelen til foreldra hans bruker mer på mila en Sub'n! :ahappy:

Jeg er storfornøyd med Chevrolet Suburban som hundebil, men det krever litt tilvenning i begynnelsen... Hvertfall når overgangen var fra en knøttliten Ford...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitsubishi Pajero, Stor og trygg bil for hund og menneske, Kan bygge opp bak og sette hundeburet langt bak, så blir jeg truffet bak av en annen bil, så er hunden trygg.

Kjører nå en VW Golf 07 mod, for akkurat plass til buret bak, men føler ikke at hunden ligger trygt baki der hvis noen skulle kjøre i rumpa på bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilnavn og typer har jeg slett ikke peiling på, men det må være diesel, firhjulstrekk, stort baggasjerom (men ikke for stort), plass til to bur pluss endel utstyr, varme i setene og el-vinduer og sentrallås, enkel å kjøre og snu med, god fjæring og litt høy (grusveier med stoore hull og skogsveier), miljøvennlig er en fordel, trenger ikke mer enn toseters så lenge jeg har en "manne-bil" (i motsetning til konebil liksom), billig i drift og helst ikke så dyr å kjøpe heller, sikkerhetsmessig må den være veldig bra siden jeg er redd for å kollidere.. Noen som vet hvilken bil dette er?? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...