Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer jeg som hundeeier?

caila

Recommended Posts

Skrevet

Er 17 år, og bor for meg selv med min kjæreste som jeg har vært ilag med i litt over 2 år. Har egen stor leilighet og området jeg bor på har veldig mange brae tur muligheter:)

Kan begynne først med erfaringen jeg har da: Da jeg var mindre hadde vi en omplaserings papilon hanne, han døde desverre av allderdom:( . Min tante M har også bestandig hatt hund så jeg har lekt mye ilag med dem da jeg var mindre. Min tante B driver på med Dach, bruker de til jakt og kosehunder. Sviger mor har 3 hunder en Groendael og 2 Chines Crested. De hundene holder jeg mye på med og er veldig vant til de. Min sviger tante I har 3 Tervurener og min sviger tante L har to howawarter og en alaska malamut. Alle er medlem av hundeklubb og aktive der.

Min drøm er da Mops:) Har tenkt å bruke den til utstilling, lydighet og kose hund:)

Jeg synest selv at jeg har erfaring med hund, men klarer jeg å overbevise en hundeoppdretter?

Er så glad i hunder, sitter å leser om de hver dag om utstilling, hvordan de forskjellige rasene oppfører seg osv.

Hva tror dere? :ahappy::innocent:

Guest Belgerpia
Skrevet

Høres jo helt kurrant ut - det høres jo ut som om du har ett hunde-elskende nettverk rundt deg sånn at du kan få avlastning når behovet for å være tenåring innimellom melder seg.

Lykke til.

Skrevet

Tusen takk:)

Den ene sviger tanta er slik proff trener og det er mage som sender problem hunder til henne for hjelp

Skrevet

En hund må jo være første hund. Mops høres vel ut som et overkommelig valg. Lykke til :innocent: .

Skrevet

Syns det høres ut som en hund ville fått det fint hos deg jeg. Jeg var nettopp blitt 17 når jeg gikk igang med mitt første egne hundekjøp... Ble blandingshund på meg da. Vi skulle bare å "se" på valpene, og fikk med ei lita jente hjem.. :ahappy: Og nå er jeg kommet langt forbi "the point of no return" - hundegalskapen sitter limt fast og værre skal det nok bli. Nr. 2 kommer i hus i høst hvis alt går som jeg helst vil at det skal gå. :D Hundetrening og hund er det jeg bruker all energien og tankene mine på, egentlig. :innocent: Så det kan jo være en liten advarsel, kanskje! ;p Snu nå før det er for sent!! Eller la deg rive med og bli en av oss, haha

Skrevet

Nå har jeg lett litt etter hund:)

Min sviger mor sendte en melding på en Chi opdretter om hun kanskje skulle plasere en valp ut på for.

Hun var ikke sikker enda men skulle gi beskjed om hun ville:)

Så nå går jeg i spenning om at det kanskje blir en Chi valp:-D

Skrevet

Fordi om du har et bra hundenettverk rundt deg så er ikke det det hele. Det hjelper ikke om resten av tanter og onkler i familien har hunder når det er du som i hovedsak skal ha hund og ta deg av den. Du går vell antakeligvis på skole eller jobber? Samme med din samboer regner jeg med.. Det krever en del og de fleste oppdrettere legger mye vekt på hvor mye valpen skal være aleine hjemme i løpet av en dagene den første tida.

Jeg fikk min første hund da jeg var 10, sammen med mine foreldre. Men i hovedsak var det min. Gikk på 2 dressurkurs og tok hundeknappen, var kjempe stolt. Men det krevde en hel del de første årene.

Men uansett.. LYKKE TIL.. puppeh.gif

Skrevet

Jeg mener at det er svert at jeg har et hundenettverk rund meg. Siden denne hunden skal bli min første egen hund, og jeg kommer sikkert garantert til å møte på litt problem underveis, og DA er det bra med folk rund deg som kan det. er det jeg mener!:ahappy:

Og somregel alle som har hund har også jobb. fra 8 til 4 hver dag.

Hvordan ellers skal man knne betale for hunden sin?(mat,kurs og alt slikt)

Skrevet
Jeg mener at det er svert at jeg har et hundenettverk rund meg. Siden denne hunden skal bli min første egen hund, og jeg kommer sikkert garantert til å møte på litt problem underveis, og DA er det bra med folk rund deg som kan det. er det jeg mener!:ahappy:

Og somregel alle som har hund har også jobb. fra 8 til 4 hver dag.

Hvordan ellers skal man knne betale for hunden sin?(mat,kurs og alt slikt)

Bare et spørsmål: hvem skal passe valpen når du er på jobb? Tar en stund før en hund kan være alene hjemme så lenge...

Skrevet

Får tak i hvalpen når jeg har sommer ferie. Jobber bare kveld 17-20. + at i den perioden er sammboeren min hjemme

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...