Gå til innhold
Hundesonen.no

Slalom nok en gang...


HHC

Recommended Posts

Driver og trener inn slalomen på Aris om dagen, hittil har vi holdt på i bånd for det meste, men problemet er at det virker som om han aaldri skjønner det.. Er det slik at man bare må holde på og holde på til de tar det?! Eller er det noen andre metoder man kan bruke for og få dem til å skjønne tegninga?

Så et spml til, Xanto kan slalom mellom beina og 8tall og slikt, hvordan overføre det på best mulig måte til slalomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å stille deg et spørsmål. Brukte du bånd da du lærte slalom mellom bena? Hvis ikke, hvorfor bruker du en annen måte på agility-slalom hvis slalom mellom beina gikk greit å lære?

Nå skal det sies at det tar tid før hundene skjønner prinsippet i slalomen, så det gjelder å ikke gi opp. Ikke krev for mye og start med få pinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å stille deg et spørsmål. Brukte du bånd da du lærte slalom mellom bena? Hvis ikke, hvorfor bruker du en annen måte på agility-slalom hvis slalom mellom beina gikk greit å lære?

Nå skal det sies at det tar tid før hundene skjønner prinsippet i slalomen, så det gjelder å ikke gi opp. Ikke krev for mye og start med få pinner.

Brukte bånd da ARIS lærte slalom. han kan ikke gå mellom beina, XANTO kan det :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du bånd, selv om det er den andre hunden som kan å gå slalåm mellom beina? Vet ikke hvordan du lærer inn slalåmen, men så lenge du ikke drar hunden i sikk-sakk mellom pinnene, er vel bånd helt bortkastet?

Det fins jo flere måter å lære inn slalåm på; allèslalåm, lokke hunden gjennom hele slalåmen, eller shape den inn. Jeg har brukt sistnevnte metode, begynte med få pinner (to, økte til fire, så seks osv). Min hund "skjønner" nå at pinnene er viktig, hun skjønner at hun skal gå (helst løpe/hoppe) nær de, og hun skjønner at hun skal ha de på siden av seg, og at hun skal ha de på motsatt side. Egentlig skal de jo egentlig bare gå i C form forbi pinnene, først ene veien, så andre. Da Tulla skjønte det, tok hun resten raskt. Jeg liker å tenke at hun har skjønt "prinsippet" med slalåmen, denne C-bevegelsen. Hun kan finne på å hoppe over en pinne (ta to i slengen) men det er siste tredjedelen av slalåmen. Dette fordi vi har shapet det inn, og trent minst på den siste delen, altså det å holde på lenger enn bare fx 6 pinner. Lengden på hinderet er altså største utfordring, i tillegg til å få frem denne karakteristiske "hoppe imellom" pinnene (farten).

Hvor lang tid det tok.. tja.. vi trente litt på det i fjor høst, hun skjønte det ganske greit da, men var slett ikke stødig. Begynte å trene nå for ca en mnd siden, nå begynner hun å få inn farten, og når den er inne, er det faktisk enklere for henne å få utførelsen rett også. Det er nemlig vanskelig å hoppe over to pinner, spesielt siden det blir en veldig rytmisk bevegelse.

Ang andre metoder å lære inn slalåmen på.. Jeg tror at uansett hvilken metode du velger, så kommer det til å ta tid å få hunden til å skjønne tegninga. Tror ikke det finnes noen "quick fix" her. Men andre metoder skal du få :P :

Allè-slalåm: det er 12 pinner (max, men også som oftest) i slalåmen. Kjøpt 12 "strøm-pinner", sånne til strømgjerder (helst plastikk, de i glassfiber er fæle å ta i, masse flis). (Her kommer den vanskelige delen, spørs om jeg klarer å forklare det godt nok.) Sett opp pinnene i to rekker, sikk-sakk mønster. Som en allè rett og slett. Men ingen pinner skal stå direkte ovenfor hverandre, blir som en glidelås du etterhvert skal flette sammen, bare med strømpinner. Skjønner? Avstanden fra ene "rekken" med pinner til den andre, kan være ca en meter. Hunden skal bare løpe gjennom denne. Da får du med farten med en gang, hinderet er enkelt og kjempegøy! Når hunden skjønner tegninga, setter du de litt nærmere, og på den måten går du gradvis frem, helt til de står sammenflettet, som en glidelås kan du si, i en rett linje, som en slalåm. Hunden vet jo at den skal "mellom" pinnene, men siden de etterhvert står så nærme at den ikke bare kan løpe rett frem, må den begynne å sno seg mellom i stedet. Når pinnene står ca 30cm fra hverandre, er jo hunden sikkert for stor til å bare løpe rett gjennom, og må begynne å bøye seg. Jo nærmere pinnene står, jo mer bøying/slalåm-løping, og jo nærmere kommer du slalåmen. En ag-instruktør jeg var på kurs hos, anbefalte denne metoden, og hadde jeg hatt mer penger akkurat da, hadde jeg kjøpt meg disse pinnene. Hun trente to ganger daglig (på ca ti min) i en mnd, og da kunne hunden slalåmen perfekt, med høy fart, og den syns hinderet var gøy og enkelt. (Husk avstanden fra en pinne frem til den andre skal være 60 cm nå.) Hun mente dette var den absolutt enkleste måten å lære hunden slalåm på, og som sagt, to ganger daglig i en mnd, det er jo litt tid investert i det, men så får du også en hund som virkelig KAN den. Sa hun, da.. :P Har som sagt ikke prøvd det selv.

Eller du kan lokke, godbit foran snuten, hånden din mellom pinnene. Har brukt litt av denne metoden også jeg, men den fungerer ikke optimalt for Tulla. Hun blir også veldig avhengig av meg, farten blir like dårlig som min fart, og etterhvert MÅ du lære hunden å gå det selvstendig. Men igjen, målet er vel at hunden skal kunne slalåmen godt nok til at den kan gå den selv, med deg på siden (i begynnelsen) og etterhvert skal du vel kunne bevege deg mot neste hinder mens den løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...