Gå til innhold
Hundesonen.no

"Minatyrhund"

Havana

Recommended Posts

Hah! De dachsene jeg har møtt har ofte vært mindre enn hundene mine. Du har miniatyrhund, så det så! :D

En dachs er en stor hund i mellomstor kropp med korte ben. :)

Men fra spøk til revolver: Hvorfor skulle man bruke begrepet miniatyrhund, som altså går på størrelse, på noe som har med bruksområde å gjøre? Hva er logikken i det? (Eller er det bare et desperat forslag for å slippe noe så pinlig som å plutselig være miniatyrhundeier? :))

Tja, "miniatyrhund" føles vel langt mer positivt enn "toy dog", som er det engelske navnet på FCIs gruppe 9. Ellers er vel Bichon'ene bergnet på å være familiehunder: """The Bichon family of dogs were all selected for the same reason: to be small, charming companion dogs with even temperaments and playful attitudes, good with children""" Så kanskje du kan kalle det en "liten familiehund"? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hvilke raser som inngår i "miniatyr" gruppen syns jeg er noe forvirrende, men jeg asosierer vel miniatyr med disse små "selskapshundene" som oftest brukes som nettop det, selskapshunder. Chi, toy puddel, shih tzu o.l.

Merkelig nok ser jeg ikke på cavalieren som en miniatyrhund. Selvom det er en liten "selskapshund".

Høm, nei, det hele er rett og slett bare forvirrende, hva gjør at en rase kvalifiseres som miniatyr liksom? :D

Men at noen raser kalles for miniatyr bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Det er bare et ord som alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, miniatyr er jo enda en størrelsesbetegnelse. Altså vi har miniatyrhunder, små hunder, mellomstore hunder, og store hunder. Fire kategorier, med andre ord. Men det kan godt hende det bare er meg som tenker slik.

På denne måten deler jeg også inn de forskjellige "hunde typene"

Jeg syntes ikke det er på det rette å fjerne miniatyrhund betegnelsen, hva skal man ellers si som betegner hvor store de er?

Jeg syntes heller ikke at det er noe negativt i benevnelsen miniatyrhund, det er bare en forklaring på hvor stor hunden er.

For meg er ikke Isak og Theo (hundene til Havana) miniatyrhunder, jeg kaller Pommer, Chi osv for miniatyrhunder.

Jeg syntes det er mer negativt å kalle alle de småe for selskapshunder, for det ser jeg på som at de ikke gjør noe, bare er sofa slitere og godis spisere.

-og dette er ikke riktig, for det er utrolig mange miniatyrhunder som er veldig aktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at ordet miniatyrhund er helt greit jeg. Det beskriver en størrelse. Selskapshunder er definitivt ikke et bedre ord. Forbinder det med en liten hund som sitter på en fløyelspute på armen til en gammel dame, hehe. Har en følelse av at om man bruker et nytt ord om miniatyrhundene, så kan man risikere at ordet vil få de samme "negative" forbindelsene som ordet miniatyrhund har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dele inn størrelsen i miniatyrhunder, små hunder, mellomstore hunder og store hunder er forsåvidt en grei inndeling når vi snakker om størrelse. Men så har vi jo dette med miniatyrhundklubben som er med på å skape problemer. Sånn som det er nå, må vel nesten halvparten av rasene ut hvis man skal følge den definisjonen. Mexikansk nakenhund hører f.eks med under klubben, til tross for at den største varianten kan ha en mankehøyde på opp til 60 cm. Miniatyrhundklubben har blitt en klubb for raser som man ikke vet helt hvor man skal plassere ellers. Det er greit nok det, men navnet blir jo noe misvisende.

Når det gjelder dette med "selskapshunder" så er jo det den eksisterende betegnelsen på NKK's gruppe 9. (Som følger FCI's inndeling.) Men det er jo greit å huske på at "selskap" i denne sammenhengen betyr det sammen som det engelske "companion" og ikke "teselskap". Men som sagt, er ikke dette et veldig godt navn, særlig når så mange får assosiasjoner som ikke stemmer overens med hva disse rasene egentlig er.

American Kennel Club er forøvrig ikke så mye bedre. De har en gruppe som heter "Non-Sporting Group" , og det er kanskje ikke så fabelaktig godt navn det heller, når det fort kan gi det feilaktige inntrykket at hundene i denne gruppen ikke kan brukes til hundesport. Og av en eller annen mystisk grunn har amerikanerne plassert bichon frisé og løwchen i denne gruppen, mens havanaisen er plassert blant "Toy Group" - et navn som virkelig er håpløst. Cavaliér er forøvrig også i toy-gruppen. (Man kan spørre seg om de har brukt loddtrekning for å bestemme hvilke raser som skal være med i hvilken gruppe...? Toy Group: http://www.akc.org/breeds/toy_group.cfm, Non-Sporting Group: http://www.akc.org/breeds/non-sporting_group.cfm )

Cavalieren står jo forøvrig også blant "selskapshunder" i NKK's inndeling. Grunnen til at den ikke er med i miniatyrhundklubben er at den har en egen klubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet skjemmer ingen heter det jo..akkurat det kan vel diskuteres men gad vite om det er betegnelsen miniatyrhund som skjemmer de aktuelle rasene mest.. Hvis eierne av de aktuelle rasene( og særlig de "små og søte") begynte å behandle sine hunder som nettopp det, hunder, så hadde det kanskje ikke vært så mange negative reaksjoner å få?

Men så lenge vi har de som ikke har vokst fra å leke med dukker, og som på død og liv må kle på de stakkars bikkjene allle slags idiotiske plagg, fordi det er så søtt og nusselig, :) Ja, da må vi antagelig fortsatt slite med fordommer mot miniatyrhundene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fordommer ute og går ang ordet "miniatyrhund" men begrepet kan nå ikke fjernes for det er jo det hundene nettopp er: Mini hunder.

Det at det er negativt ladd har heller med folkene å gjøre, ikke selve ordet. Kanskje det er der man burde skjerpe seg? Ikke bruke ordet f.eks: "Det er bare en liten miniatyrhund likevel"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri ord som miniatyr eller selskapshund.

For meg er en hund en hund, om det er en pomme, havanes, puddel, grand danois eller schæfer.

Å dele de inn i undergrupper blir for tullete for meg, eneste gruppen jeg foretrekker å bruke er gruppen : jakthunder.

Ellers er alt hunder i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at jeg har tatt opp dette i mange sammenhenger, men jeg kommer til å "gnåle" på dette så lenge det er nødvendig :hmm: Jeg opplever at begrepet "miniatyrhund" har en veldig negativ effekt for de rasene som pleier å kalles miniatyrhunder.

For det første har mange en tendens til å snakke om at miniatyrhunder er slik og slik. "Miniatyrhunder" blir omtalt som om det er en egen rase, med bestemte egenskaper. Det ser ut til at enkelte tror at raseegenskapene opphører når mankehøyden er lavere enn 35 cm, og at de eneste forskjellen på dem er utseendet.

For det andre syns jeg at ordet "miniatyrhund" har en litt ekkel bismak. Personlig syns jeg at det høres mer ut som en pyntegjenstand enn en hund. For mange er bare det at en rase regnes som miniatyr, nok til at de ikke vil vurdere å skaffe seg en slik hund i det hele tatt. (Det er kanskje derfor de aldri har tatt seg bryet med å se på hvilke egenskaper de ulike rasene faktisk har.)

Men hva er egentlig en miniatyrrase? Noen tenker at det er de hundene som er med i Norsk Minatyrhundklubb. Men nå er det jo sånn at de rasene som er med der, rett og slett bare er små raser, fortrinnsvis selskapsraser, som ikke har egen klubb. De har ikke noe mer til felles enn det. Hvorfor skulle f.eks en cavalier ikke være en miniatyrrase, mens en havanais er det? De er omtrent like store, og den ene har ikke noe bedre bruksegenskaper enn den andre.

Jeg syns at hele begrepet er meningsløst og at det bare er med på å opprettholde fordommer og misoppfatninger. Burde vi ikke like gjerne kvitte oss med hele begrepet?

Jeg skjønner frustrasjonen din, særlig fordi oppfatningen om slike små hunder kan ha negativ effekt på livskvaliteten de får - men likevel, man kan da ikke forby bruk av ord man ikke liker? Joda, jeg vet at det ikke er comme il faut å bruke begrepet "neger" heller - men det forhindrer jo ikke at folk tenker det de tenker når de ser en person av afrikansk opprinnelse?

Personlig tror jeg det eneste som nytter er folkeopplysning! Vil man ikke at rasen skal oppfattes på en bestemt måte så må man vise at den duger på andre.

MVH/"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...