Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved fot i LP-ringen og på jakt


Petra

Recommended Posts

Jeg greide ikke å bestemme meg for om denne tråden passet best i underforumet for jakt eller lydighetstrening, så jeg legger den her i steden. Moderatorene får heller flytte den til et mer egnet sted! :D

Jeg har akkurat fått meg en retriever som jeg har lyst til å trene både lydighet og retrieverjakt med. I begge grenene må jo hunden kunne gå fri ved fot, men på litt forskjellig måte. I lydighetsringen går jo hunden omtrent med nakken ute av ledd for å ha øyekontakt med meg, men jeg ser for meg at det er en smule upraktisk på jakt. :D Kan vel være greit at hunden får lov å se hvor den skal sette beina hen!

Har fått inntrykk av at det er blitt flere her inne som trener jakt med hundene sine. Hvordan ville dere ha løst dette? Bør jeg trene det inn som to forskjellige øvelser med ulike kommandoer? Eller er fri ved foten fri ved foten uansett om vi befinner oss i skogen eller på lydighetsbanen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to forskjellige kommandoer. Hundene skiller dette helt fint. Sjeldent du trener LP i skogen på den måten.

Det blir det samme som når hundene skiller å gå pent i bånd og lineføring - ikke noe vanskelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to forskjellige kommandoer. Hundene skiller dette helt fint. Sjeldent du trener LP i skogen på den måten.

Det blir det samme som når hundene skiller å gå pent i bånd og lineføring - ikke noe vanskelig :D

Ingen av mine hunder ha lært å gå særlig pent i bånd, kanskje derfor jeg syntes dette hørtes vanskelig ut :D:Laugh:

Dessuten har jeg trent en del "LP-fri ved fot" i masse ulike miljøer, blant annet i skogen, for å generalisere, så jeg gjør det muligens litt for vanskelig for meg selv.

Kan jeg spørre hvordan du lærte inn jaktvarianten, og hvilke kommandoer du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Ja, kom' i LP og 'gå fot' til jakt. Jeg også kan trene fri ved fot i skogen, men det blir helt ulikt lell. Jeg krever nesten LP-fri ved fot i jakt også, sånn hvis man skal sikte litt høyere en gang(selv om det ikke er planer om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen? Bortsett fra at en er i skogen og en annen på en appellplass? Gjør dere noe spesielt på jakta siden fri ved foten er forskjellig?

*Hilsen en nysgjerrig en*

Veit ikke helt jeg :D Jeg vil tro det meste er temmelig likt egentlig. Uansett skal jo hunden gå i samme posisjon ved siden av deg, sette seg når du stopper, starte når du stopper osv osv. Men jeg så for meg at det er en forskjell i hvordan hunden holder hodet. På lydighetsbanen skal den jo ha øyekontakt med fører, og for å greie det må den jo vri hodet litt opp- og bakover. Men jeg så for meg at det var lite hensiktsmessig i skogen fordi da kan den jo umulig se hvor den går hen? Den må jo holde et øye med meg gjennom øyekroken, men jeg ser for meg at blikket er mer rettet fremover enn opp på meg. Lurer også på om det ikke kan bli skutt vilt mens man er i bevegelse og da skal vel hunden se og huske hvor viltet faller hen.

Jeg trener inn LP-fri ved fot ved å belønne kontakt (dvs først bare holde kontakt, så bevege seg litt rundt med kontakt, så gå ved min side med kontakt osv), men siden jeg er usikker på om man ønsker sååå mye kontakt i skogen tenkte jeg at jaktvarianten måtte trenes inn på en annen måte. Men det er godt mulig at det bare er jeg som gjør dette så mye vanskeligere enn det egentlig er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen? Bortsett fra at en er i skogen og en annen på en appellplass? Gjør dere noe spesielt på jakta siden fri ved foten er forskjellig?

*Hilsen en nysgjerrig en*

Rimelig likt det som blir tolerert på en klasse1 - fri ved fot. Men når man kommer oppover i klassene i jakt skal de gå tettere og ikke forran fører. Øyekontakt er ikke nødvendig(det er det forsåvidt ikke i LP heller), men kontakt må de jo ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man krever fri ved fot på jaktprøve for retrievere er i det store og hele for at du hele tiden skal ha kontroll på hunden din og for å ha kontakt med hunden, ha mulighet til å holde den igjen når det ramler dummies eller fugl rundt den og samtidig ha muligheten til å sende den ut når som helst. På en reell jakt blir det løsnet skudd stadig vekk og retrieveren skal da holde seg ved førers venstre side og unngå å komme i skuddhold, og for å vente på kommando.

Fri ved foten i jaktsammenheng trenger derfor ikke å være så tett som i LP, og de trenger ikke nistirre seg i øynene heller. Da får de jo ikke med seg hva som skjer av markeringer osv.

Vi kan dra en paralell til avlevering av apport i LP, hvor hunden skal levere den sittende i utgangsstilling. Før måtte man også det på jaktprøve, men så innså man at når hunden kommer med fugl så er det praktisk å få den levert foran fører i hendene, for å unngå å kaste bort tid og for at fuglen skal bli minst mulig herjet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...