Gå til innhold
Hundesonen.no

Rocky skal utstilles

Heidi

Recommended Posts

Skrevet

Hei. Da har jeg lagt arbeidet over på min onkel. Han har sagt han gerne ville gå med Rocky i ringen :lol:

Tror ikke jeg ville kunne koncentrere meg av nervøsitet :oops:

Men da er det jeg må ha noen råd om hvilke utstillinger jeg skal se etter! Vi får han kanskje først utstilt til våren. Og da var det jeg lurte på om det går greit at utstille en hund som næsten da er 1.5 år?

Grunnen til jeg vil utstille han er at jeg vil se hvad han kan "få" hvad dommerne syns om han. For hvis jeg skal ha valper på han da er det en bra ting at han har vært utstilt syns jeg :lol:

Så hvilke utstilliner skal jeg gå til?

Skrevet

Hmm har vært inde og se. Men skal jeg kun gå etter der hvor der står utstilling i siden? Og hvad er LP? Lydighet kanskje? Hvis velger Utst + LP hva er det da?

O hvis jeg kun velger Utst hva skal der da skje i ringen?

Det jeg mener med det er at hvis LP er lydghet hva er forskjellen i ringen at gå til utstille eller utstille i lydighet?

Skrevet

Visst du går inn på norsk schäferhund klub sine sider så finner du terminliste for 2005, og da ser du om der er utstillinger i nærheten av deg. Det er grit å gå på NKK utstillinger, men du må også innom raseutstilling.Kjempeflott at han vil stille Rocky da! :lol:

LP er lydighet ja. Visst du velger Utst. og LP så må hunden stilles i begge grener. Forsjellen er at i LP så lærer du hunden et lydighets program som den skal kunne når du melder på til konkurranse. Utstilling så skal hunden vise fart, kraft og utholdenhet. Du nevnte og muligheten for avl på Rocky. Da må du avlskåre ham for å få eventuelle kull godkjent. Og så må han være røntget og godkjent på hoftene... Var dette mye på en gang?

Skrevet

jada, det er nesten som en utstilling det, bare mye enklere. Du går noen runder i ringen med hunden, stiller den opp foran avlsdommeren og får så en beskrivelse av hunden, både det som er pluss og minus. Da får du også beskjed om hvilken sort tisper han bør settes på. Det er så enkelt at det skal jeg selv gjere når Goshi skal avlskåres.

Skrevet

Du skriver hvilken sort tiper han skal sættes på? Hva mener du med det? Er en tispe ikke en tispe :wink::lol:

Har ikke mye peiling på sånn vettu :lol:

Skrevet

Åhh okay :lol:

Ja da skulle man kanskje få han avlskåret når man nu er igang. Kan de godt si at han ikke må brukes til avl hvis han ikke har HD og sånn? Eller er det kun hvis han har mange skavaker de afviser ham?

Skrevet

et sykdomsfritt dyr som passer rasestandarden ganske greit bør bli prioritert fremfor de eventuelle utstillingschampioner som er rammet av f.eks HD syns nå jeg. Å bevisst avle videre på dyr med arvelige sykdommer er jo bare høl i huet #-o

Skrevet

Det spiller ingen rolle om du har en championathund om hunden har mer enn svak HD. (gjelder i vært fall schäfer) Du får ikke alvsgodkjent den da, og da blir heller ikke eventuelle valpekull godkjent.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan ser deres morgenrutiner ut med valp/hund før dere skal på jobb? Ønsker å høre litt hva andre gjør. valpen vår våkner som regel mellom 06-06.30. Vi tar han da ut i ca 15 min slik at han får gått på do, når vi kommer inn igjen så leker vi litt og trener på kommandoer før han får frokosten sin, så er det litt ut på do igjen før vi går inn, får litt hjernetrim og så er det inn i valpebingen når vi reiser på jobb. Hvordan legger dere opp starten av dagen deres?
    • @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...