Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bruke flere metoder.


MarieR

Recommended Posts

jeg har hatt den oppfatningen at om en person i en familie trener hunder etter positive metoder, og resten ikke gjør det, vil hunden bli forvirret og ingenting vil gå inn. Det negative vil overskrive det positive og det er kun den treningen som går inn, av en eller annen grunn. Dette er det jeg har fått med meg bla. av de gamle diskusjonene her inne. At en ikke kan blande dette.

Men så snakket jeg med hundelæreren jeg har på skolen, jeg fikk ikke med meg alt, men jeg mener hun sa at en hund fort omstiller seg og kun etterhvert lystrer den av eierne som trener positivt, og at den ikke blir så forvirret som mange skal ha det til av slik trening. (jeg fortalte at jeg ikke kunne klikke Ask rent fordi treningen av de andre i familien, som jeg ikke få konvertert, absolutt ikke er så positiv). Hun hadde et engelsk ord på den omstillingen trur jeg...Hun mente at selv om jeg klikkertrente han, og resten ikke ville ikke min trening være bortkastet eller ødeleggende og omvendt.

Jeg vet denne læreren er veldig flink, og mest sannsynlig hadde hun rett. Noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunden vil omstille seg alt etter hvem som trener han. Jeg tror også hunden gjør forskjell på oppførsel alt etter hvem som er med han. Hvis du har en klikkertime i hagen med Ask, så trener noen andre i familien din med Ask to timer etterpå med en annen metode, så tror jeg ikke at det ødelegger din trenging. Men det kan være at Ask ikke viser den andre personen det han har lært av deg, hvis du skjønner hva jeg mener.

Hos foreldrene mine fungerer det sånn at søsteren min trener gå pent i bånd med hunden, og den går pent. Med moren min, går den ikke pent. Jeg tror det handler om treningshostorikk med det enkelt menneske, selv om det mest optimale ville vært å trent likt. Jeg tror likevel at Ask omstiller seg fra når du trener, til når andre trener med han.

Likevel, jeg har jo fx lært Tulla forskjellige ting, og da hun ble passet av ei venninne, så hadde hun jo ikke "glemt" det, hun gjorde jo mye på sin vanlige måte som hun har gjort med meg, men slett ikke alt. Men det er jo interessant å se om Ask etterhvert ikke bryr seg så mye om den treningen han får av andre i familien din, og om din trening overskygger det. Huff, jeg klarer visst ikke å forklare noe nå.

Hunder gjør forskjell på folk, det er jeg ganske sikker på, og jeg tror det kommer an på hvilke opplevelser (trening) hunden har hatt med vedkommende før. Hva som kommer til å dominere en hunds atferd er ikke godt å si syns jeg. Skulle jo tro at den som trener "best" (lærer hunden ting grundigst), at det er det som kommer til å synes oftest... :D Det kommer vel også an på hvor store forskjeller det er på treningsmetodene, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok hundene til en stor grad kan omstille seg. Min trekker ikke i bånd med meg, men andre familiemedlemmer pleier han å dra rundt på selv om de har prøvd å trene han de og (men da på sin måte). Han lystrer mine kommandoer bedre, og ser mer ut til å prøve å ignorere litt når andre ber han om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som jobber mest med hunden får den nok mest lydig for seg og sitt. Men hunder er dyktige til å omstille seg.

Hjemme har vi en generell fordeling (frem til jeg fikk egen hund) på at pappa trente de nye, mamma "overto" pappas gamle og jeg drev med alle etter humør. Hundene oppførte seg som en drøm med pappa som da hadde lagt ned mye arbeid, tid og krefter. Han hadde dem med mye ut og hadde også bygget opp et leder forhold til dem der de så på han som øverste leder av familieflokken vår. Mamma har alltid betydd løping da hun løper med hundene fast 1-2 ganger i uken. Og tross mangfoldige fjellturer og dressurturer sliter hun med å få hundene til å høre etter. Jeg var mat ansvarlig og scoret mange gratis poeng ved at jeg var kilden til full mage og kos bak øret.

Forskjellige veier og forskjellig resultat. Pappa var/ er hundene alltid greie med, mamma begynner å få mer teken nå som hun har trent dem mer aktivt. Men selv om jeg er mindre med hundene enn mamma (utenom min egen da.. seff) så hender det ofte at de er lydigere for meg enn henne. Dette handler kanskje om personlighetstrekk og lederskap. Pappa og jeg er ganske like i væremåte, mens mamma er litt mindre sikker i sin fremførelse. Hundene omstiller seg etter hvem som går med dem og hvilke krav og opplevelser de er vant til å få.

Søsteren til en på skolen har trent hunden med klikker, godbit og masse triks. Når hunden er her på skolen med oss er den en arbeidshund som brukes til gjeting, kløv og trekk. Den omstiller seg fort fra det ene til det andre, men kan fortsatt kobles over på klikkermodus der den søker seg til rett handling. Hun innstiller seg kjapt etter hvilken metode, oppgave eller person som snakker til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...