Gå til innhold
Hundesonen.no

Komme seg i form


Guest Christine

Recommended Posts

For øyeblikket går det i grovt brød og masse vita hjertegod varer hjemme hos oss og ingen godiser gjemt i skapet.. :D

Ellers så er det 100 situps,og 200 beinklappinger(eller hva det kalles..kanskje saksen ? :D).

Eller så prøver jeg å gi alt når jeg kan og skal.

Har også sånn ballett sak å framføre på tirsdagen i musikk,så da får jeg gratis trening..(JEG SKAL HA EN 6!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som har normalvekt og alt det der. Allikevel ble hun diagonisert? Med diabetes type 2. (som er en livsstilssykdom.) Det skremte meg nok til å begynne å trene og spise sunt! Så litt skremselspropoganda funker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine! Du er jo en ung jente med en flott og sterk kropp. :D Syns ikke du skal gjøre noe som helst, jeg! Selvfølgelig er det lurt å spise sunt og røre deg passe masse, men det gjør du jo. Kroppen din er ikke utvokst og du skal være forsiktig med å belaste sjelett og musklatur for mye og intenst. Kos deg med livet og ungdomstiden din og les 2nes innlegg på "overvektige barn" tråden. :lærer:

Til lykke med konfirmasjonen! :icon_fun: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg disse fire rådene:

1. Når du er sulten - SPIS

Du skal aldri gå så langt at magen skriker etter mat - da er det lett å hive i seg feil type mat (raske kalorier) og å overspise.

2. Spis det du VIL

Har du lyst på is? Javel spis det da. Jo mer ting som er forbudt, jo mer fristende er det å putte i munnen. Alle vet jo det! Jeg kan ikke spise sjokolade for jeg er på slank! Ergo tenker du ikke på annete enn det.

3. Spis BEVISST

... men vær bevisst på det du putter i munnen. Ikke sitt med avisa foran deg når du spiser. Konsentrer deg om måltidet og legg fra deg kniv og gaffel for hvert tygg. Kjenn etter smakene. Du vil bli overrasket over at ting kjennes annerledes ut når du virkelig kjenner etter. Spis så langsomt at maten blir kald.

4. Når du er mett - SLUTT Å SPIS

Ikke propp i deg absolutt alt på tallerkenen - la det ligge igjen litt. Dersom du har bind for øynene og skal spise et måltid så vil magen din si fra når du er mett og du slutter. Og som regel er det mer mat igjen på tallerkenen.

Så dere ikke det programmet til Paul MacCenna på TV? Dette handler om varig livsstilsendring og man får et mer bevisst forhold til det man putter i munnen. Det er ikke snakk om kjappe vekttap - det fører ALDRI noe godt med seg. Men blir man bevisst på hva man putter i seg så får man også et mer avslappet forhold til maten og kan nyte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Tror vi er ganske like, jeg ser også etter gode treningstips og vil på treningsstudio (kanskje litt småvoksne og?). :D

Bestemte meg for å jogge en runde i nabolaget her annenhver dag ca, det ble bare på mandagen. Er ikke så god til å holde rutiner jeg. :D

Men du er virkelig flink som greier å jogge en mil! Så langt går ikke jeg på ski en gang, hihi.

Lykke til med både trening og konfirmasjon (?), jeg står i Rådhuset imorra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Christine! Du er jo en ung jente med en flott og sterk kropp. :D Syns ikke du skal gjøre noe som helst, jeg! Selvfølgelig er det lurt å spise sunt og røre deg passe masse, men det gjør du jo. Kroppen din er ikke utvokst og du skal være forsiktig med å belaste sjelett og musklatur for mye og intenst. Kos deg med livet og ungdomstiden din og les 2nes innlegg på "overvektige barn" tråden. :lærer:

Til lykke med konfirmasjonen! :icon_fun: :D

Jeg jogger veldig mye for tiden, og det er for å komme i form.. (Og fordi jeg vil ned i vekt)

Belaster mann skjelettet og muskalturen v. å jogge mye?!

Jeg koser meg så absolutt med ungdomstiden min jeg, jogginga er jo tross alt bare en del av det :P

Just me :P - Småvoksne? Hva for no? :D

Jeg begynte også ved. å bestemme meg for å jogge hver dag. Gud, det var forferdelig og jeg måtte presse meg i gang hele tiden. Pressa meg ut i regnet osv. Etter en hel uke så går det faktisk ganske så greit, og du begynner å bli vandt til å dra på joggetur. Det har jeg hørt flere sagt, og nå sier jeg det.

Den mila skal vi egentlig løpe på tid i gymmen, men jeg var syk den dagen, så ville bevise for meg selv at jeg faktisk klarer det. Ta med deg ei veninne og press hverandre litt. Det er slitsomt ja, men godt når man er ferdig.

Lykke til med begge deler du også, trening kan man gjøre når som helst, men konfirmasjon kan man ha kun en gang i live :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Belaster mann skjelettet og muskalturen v. å jogge mye?!

All trening belaster skjelettet og leddene. Spesielt hvis du driver mye med samme type aktivitet sånn som f.eks. å bare jogge. Men det er stor forskjell på å jogge i skogen eller på grusvei og på asfalt. Jeg merker ihvertfall forskjellen veldig godt på knærne mine. Jeg har problemer med knærne, men de er mye vondere etter en joggetur på asfalt enn en joggetur i skogen. Og det er kanskje noe å tenke på (før man får kneproblemer). Oftest er det leddene som blir problemet. Men samtidig er det jo mange som jogger hele livet på asfalt daglig uten å få nevneverdig problemer med det. Så, jogg og vær glad, men kanskje prøv å jogge mer på stier i skogen enn langs veien. Er samtidig mer variert både treningsmessig og motivasjonsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har også lit problemer med knærne etter fall på asfalt for 2 år siden, og jeg merker også stor forskjell. På asfalten føles alt så stivere og jeg snubler hele tiden. Når jeg løper på stien så går alt mye bedre og jeg kan ta i mer. Har begynt å løpe uten knestøtten nå, kanskje litt risky, men jeg får faktisk til å bøye kneet bedre.. Faller jeg en gang uten den, ja da sliter jeg kanskje litt, men det er en annen sak igjen.

Jeg bor jo rett v. stien og skogen så det er der jeg jogger mest. (liker liksom ikke at folk skal kjøre forbi og se at jeg jogger:P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive ned noen råd:

-Drikk ett glass med vann så gå ca 30 min om morgenen, før du spiser frokost ( det gjør vel vi med hund uansett :))

-Tren om vanlig,men legg til minimum 30-60 min rask gange 3-4 ganger i uka.

- Spis hver 3. time for forbrenningen sin skyld. Spise oftere, men mindre måtider.

- Legg inn en "spisedag" i uka, denne dagen skal du holde deg til sunne ting men spise mer enn du ellers gjør i uka.

- Drikk ett stort glass vann før du skal spise, da blir du fortere mett. (spiser deg ikke stappmett)

- Få i deg masse proteiner!

- Viktigste MASSE VANN! Setter igang forbrenningen og renser kroppen!

Dersom dere vil kan jeg skrive ett lite forslag til matprogram også.. ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Lag havregrøt! Kroppen tar dette lett opp.

Drikk ett stort glass vann o ett vanlig glass med appelsin juce.

Gjerne 1ss med fiske/sel olje.

Mellom måltid: En frukt eller grønnsaker.

Gjerne en proteindrikk.

Lunch: 2 skiver rugbød,egg eller kalkun/kylling pålegg.

2dl skummet melk.

Gjerne 1ss fiske/sel olje.

Mellom måltid: En hånfull med nøtter. (mandler eller hasseløtter er bra)

Middag: Wok med masse kylling/tunfisk.

Mellom måltid: Salat med egg,kylling eller tunfisk.

Kveldsmat: velg en av3:100gr nøtteblanding (usaltede), ett par egg(kokt) eller en stekt kylling filet.

Gjerne 0,5 ss fiske/sel olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Eva: Informativt.. Takk :)

I dag konfirmerte jeg meg og jeg spiste bare et kakestykke og to skjeer med mousse. Til middagen (koldtbord) spiste jeg litt frukt, spekemat og eggerøre. *stolt* Klarte jo faktisk å holde med unna alt det andre som sto fram :)

Skal sies at jeg bare drakk en flaske brus også..

Haha, starten på et sundt kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å spise sunt, men mest av alt å være i aktivitet. Ikke slit deg ut på fotballtrening ect. 3 ganger i uka og de resterende på sofaen med chips. Vær i aktivitet HVER dag, men det er du nok siden du går på tur med hunden. Tren kondis og styrke. LES Shapeup! Det er det beste bladet, og du får en haug av tips! Jeg vil også anbefale deg å begynne å ta treningsprogrammet deres, det holder jeg med på (det er i denne utgaven av shapeup). Som går over 28 dager, slik at du får en strammere bikinikropp. Men husk fortsett med treningen etter du har fått det resultatet du er ute etter!

Også ikke ødelegg sommeren din med å ikke kose deg med is ol. Hvis du er i nok aktivitet og spiser generelt sunt, gjør det ingenting å spise is og godteri engang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Frokost: Lag havregrøt! Kroppen tar dette lett opp.

Totalt OT Christine :)

Som jeg har forstått er du glad i å være ute på tur. Som sikkert er kjent er havregøy/havregryn med varmtvann en genial turfrokost. Lett, godt hvis man har på litt ekstra, kjapt, holder lenge selv på sommern, holder ihvertfall meg mett lenge osv. Kort sakt genial turfrokost, ihvertfall på litt lengere turer. Og så til poenget: ikke bruk opp en genial turmat ved å spise den hjemme hver dag så du blir dritt lei. For tro meg, havregrøt kan man virkelig bli lei. Så hvis du liker å være på lengere turer så anbefaller jeg å reservere havregrøten som turmat. Hvis du i det hele tatt liker havregrøt da :rolleyes: . Hehe, dette var ganske OT ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I havregrøt ka du jo ha litt honning i, eller cotton chees.(sånn det skrives tro!?)

Litt variasjon i smaken hvertfall.

Eller bruke søtningsmiddel istede for sukker (det gjør jeg hvertfall)

Cottage cheese heter det=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes at fellesnevneren for de som er overvektige (jeg burde skrive OSS *ler*) er at vi ofte sier "jammen jeg spiser ikke mye".......

Her er mitt tips - bruk 5 dager, vær som vanlig - men skriv ned alt du dytter i trynet. Og da mener jeg alt - vær ærlig, du lurer bare deg selv om du ikke er ærlig. Regn ut ca. kalorier også pr. ting du putter i munnen.

Summer!

Da ser du at du kanskje ikke spiser så lite som du tror.

Man kan gjøre det samme med mosjon og ut ifra det beregne hvor mye EKSTRA kalorier du har spist i forhold til hva du har mosjonert.

Det nytter ikke å gå 10 000 skritt om du spiser slik at du burde gått 20 000 liksom.... *ler*

Min erfaring er at det enkleste er å ha ett fast opplegg. Personlig synes jeg GR funker greit - med start i dag ser min dagsmeny slik ut:

Frokost: 2 (tynne) skiver med magert pålegg (kokt skinke eller hamburger rygg) salat og agurk.

Ett glass melk.

Mellommåltid: 1 eple

Lunch: 2 (tynne) skiver med magert pålegg - eventuelt cottage-cheese, yogurt naturell med eplebiter og kanel i.

Mellommåltid: 1 frukt

Middag: Kylling eller svinekjøtt, med litt ris og masse salat.

Kvelds: 2 knekkebrød med magert pålegg.

Spiser også masse tomater, gulrøtter og andre grønnsaker. Drikker ubegrenset med kaffe og usøtet te.

Drikker vann fremfor lettbrus.

Aktivitetsskjema:

Mandag - riding og sykketur med firfotingene

Tirsdag - turgåeing og trening med hund

Onsdag - riding og sykkeltur med firfotingene

torsdag - turgåing og trening med hund

fredag - ridning

Lørdag - ridning, turgåing eventuelt også sykkeltur

Søndag - ridning, turgåing.

Lørdager vil vi nok ha litt utskeielse på middagen og litt kveldskos med vin/øl til maten.

Både jeg og gubben skal ned ett vanvittig antall kilo, har derfor valgt å fokusere på vaner fremfor antall kilo - for bare det å tenke på at man burde gå ned 50 kilo minst er ganske frustrerende.

Målet er uansett 15 kilo innen 1. juli - så får vi se om det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at fellesnevneren for de som er overvektige (jeg burde skrive OSS *ler*) er at vi ofte sier "jammen jeg spiser ikke mye".......

Er enig i det der... Det gjelder å være ærlig med seg selv. Man spiser nemlig som oftest mer usunt enn man tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og gubben skal ned ett vanvittig antall kilo, har derfor valgt å fokusere på vaner fremfor antall kilo - for bare det å tenke på at man burde gå ned 50 kilo minst er ganske frustrerende.

Målet er uansett 15 kilo innen 1. juli - så får vi se om det går.

Lurt :) For når man begynner å trene er det ikke alltid vekta som går ned, fordi man bygger opp musklene i tillegg. Jeg er glad vi ikke har vekt her hjemme, og greier fint å merke om jeg er i dårlig form. Trenger ikke en ståldings til å fortelle meg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til BP- DETTE klarer dere! Jeg er forøvrig helt enig med deg i at man skal tenke på vaner og ikke vekt. Vekten spiller ingen rolle-faktisk, man har forskjellig beinbygning og muskler veier mer enn fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...