Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil du være skriver på en utstilling?

SusanneL

Recommended Posts

Hei alle,

Prøver meg her, jeg..

Er det noen som har lyst til å være skriver på en utstilling? I så fall så leter vi i Norsk Bearded Collie Klubb veldig etter en akkurat nå!

En skriver er forresten den personen som sitter inne i dommerteltet (inne i ringen) og skriver kritikkene på hundene som dommeren dikterer.

Utstillingen vår er på Hokksund Båt og Camping lørdag den 2. Juni.

Vær obs på at det er den samme helgen som NKK har sin store internasjonale utstilling i Drammen.

(Grupper som stilles ut på NKK Drammen den dagen er: 3: terriere, 6 og 4: drivende-/dachshunder, 5: spisshunder og 9: miniatyr/selskapshunder. )

Det er til nå ca 50 påmeldte bearded collies (valper og voksne) og dommeren er en eldre engelsk oppdretter av rasen som er veldig hyggelig og koselig å snakke med. (Hun har ikke noen rar dialekt som man ikke skjønner kvekket av..)

Det eneste du må kunne på forhånd er sånn nogenlunde engelsk, siden kritikkene skrives på det språket. Sånne helt spesielle ord og uttrykk for sære detaljer har vi ikke, så det skal neppe bli noe problem. Det er forresten også en ringsekretær i ringen som kan alt dette veldig godt, så du får hvor mye hjelp du vil av han også.

Det du vil kunne etter en slik jobb er utstillingsreglene og hvordan bedømmelsen på en utstilling foregår! Og du vil (kanskje) også lære deg å se forskjell på en beardies fra en annen... De er faktisk slett ikke like hverandre!

Det hadde vært et stort pluss om du hadde kunnet greid å komme deg TIL utstillingen for egen maskin - da henting ofte er et vanskelig tema sånn på morgenen når alle skal børste hundene sine for hundrede gang (?!).

Men ETTER utstillingen er det som regel klart enklere å finne noen som kan frakte folk dit de vil. Vi starter utstillingen kl. 10 eller 11 - og vi antar den varer sånn 5-6 timer (inkl. lunsjpause).

Vi dekker selvsagt reiseutgiftene dine, mat/drikke i ringen, evt. grillfest på kvelden (hvis du vil og har anledning til dette), du får en gave fra klubben, og vi vil sette umåtelig stor pris på all hjelp vi får!

Så hvis noen føler seg "kallet" så er det bare å spørre om mer info - her på Sonen, sende meg PM, eller mail privat på: [email protected].

Jeg reiser dog bort nå i helgen (skal på Svensk Vinnerutstilling i Österbybruk) - så ikke ta det ille opp hvis jeg ikke rekker å svare før i begynnelsen av neste uke!

Men kommer nok til å "henge her" på Sonen i morgen også, da...

Hei så lenge!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hjulpet dere, Susanne.. Har skrevet endel ganger før og snakker/skriver engelsk omtrent like stødig som norsk.

Men, så skal jeg stille på NKK, da.

Håper du finner noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne skrive jeg altså, men nå har jeg ikke det skriverkurset.. hvis det ikke gjør dere sånn kjempe masse? har stillt noen ganger og vet hvordan man skal fylle ut kritikkskjemaet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - tilbake fra jobb...

Takk for lykkeønskninger Yodel og Femidotten - det funka'!

Toya - så kjempefint at du både kan og vil! Har sendt deg en PM.

SÅ praktisk denne Hundesonen er, dere - her kan man få tak i akkurat de folkene man trenger - supert!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei jeg hadde jo ikke det, men nå er hun et familiemedlem og har vært det i 3 år, så å sende henne tilbake er uaktuelt. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
    • Hei,  Jeg har en 3 år gammel malteser på for. Jeg betalte 5k da jeg fikk henne, men signerte fortsatt en vanlig forvert avtale. Hun skal ifølge avtalen få 2 kull. Det ble spesifisert da jeg fikk henne at hun skulle avles med andre registrerte maltesere.  Oppdretter bestemmer seg i stedet for å få et blandings kull og lage maltipoo på første kull. Jeg likte det ikke, men orket ikke å lage noe styr av det. I oktober hadde hun første løpetid etter kull nr 1. Det er nå ca 6 mnd siden og jeg har fulgt med for å sjekke om hun får løpetid.  I dag fikk jeg melding av oppdretter hvor hun truer med å ta henne tilbake fordi jeg ikke har sagt ifra om løpetid, men hun har jo ikke hatt løpetid enda. Hun mener maltesere har løpetid hver 4. Mnd? Dette høres ikke riktig ut. Jeg ble veldig satt ut siden jeg alltid har gitt beskjed ved løpetid tidligere. Mitt spørsmål er hvilke rettigheter har jeg? Jeg har jo betalt en viss sum for hunden. Jeg har fulgt kontrakten, og kan dokumentere at oppdretter har brutt kontrakten. Kontrakten spesifiserer at hun må følge nkk sine retningslinjer for avl, og de åpner ikke for blandingsavl. Hun sa hun er i sin fulle rett til å blande raser så hun er åpen på at hun vil bryte kontrakten nå og.  Jeg vil egentlig bare bli ferdig med dette og hadde planer om å si ifra ved løpetid som sikkert kommer nå straks, men nå føler jeg meg ikke trygg på dem overhodet.    Edit: jeg har hatt hunden i 3 år og er absolutt ikke interessert i å heve kjøpet. Jeg ønsker egentlig kun at de skal forholde seg til kontrakten, og ikke true meg med å hente henne når jeg alltid har fulgt kontrakten. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...