Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem skal "tas" vekk fra de andre?


Martine

Recommended Posts

Jeg passer en engelsk springer spaniel tispe nå, og har derfor tre hunder i huset. Cockeren og springeren leker litt for mye inne, mens collien løper rundt og bjeffer.

Det går greit så lenge cockeren og springeren leker, men hvem skal jeg ta vekk? De er like ille, egentlig...Ingen som "ypper" mer enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stresser opp hverandre. Har virkelig prøvd hardt å få de mindre stresset, men det funker ikke. Springeren er bortskjemt, og er vandt med å få lov til å gjøre det hun vil. Cockeren skal leke med alt og alle, spesielt når han skjønner at tispen vil. Collien har ett stort problem med den bjeffingen, og det har vi også prøvd veldig hardt på å få vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo stenge av med valpegrinder hvis du har noen?

Eller hvis du har kontroll på dine egne hunder, kan du konsentrere deg om å roe springeren ned?

Begynner det ikke å roe seg da, hvis du har hatt de en stund sammen nå? De leker/herjer vel ikke hele tiden?

Jeg ville kanskje laget en ny regel; det er ikke lov å leke inne. Energien må de få ta ut på andre måter, ved å slippe de i hagen, eller annen egnet plass.

Jeg ser problemet med å ha tre hunder (det er litt enklere å roe ned to), men siden collien bare bjeffer når de to andre herjer, kan du jo konsentrere deg om de to? Hva med å tvangsroe de? Det jeg gjør da, er å ta fx min hund, legge henne ved siden av meg i sofaen, og holde henne nede liggende. Den andre hunden får ros når den roer seg, noe den ofte gjør når den ikke får respons hos min. Når hun roer seg, setter jeg henne på kommandoen legg deg + bli, og da er det ikke lov å leke/herje mer. Vet jo ikke så mye om hundene du har hos deg, men du ser vel best selv hvem du burde roe ned, for å få størst mulig effekt? Kanskje du må gjemme alle lekene (hvis du har noen), så de ikke leker med de heller. Legg opp til at de skal være rolige selv, og ikke la de få begynne å leke. Vanskelig å forklare hvordan jeg gjorde det, men men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...