Gå til innhold
Hundesonen.no

Aldri for sent?


Peers

Recommended Posts

Har en hund på snart 5 år, som jeg aldri har klikkertrent. Skal innrømme at jeg ikke hadde interesse av å sette meg godt inn i emnet før, men har nå lest mer om det og innser at jeg kanskje skulle oppdaget dette ordentlig før :) Tror nemlig dette er en treningsmetode som passer min hund godt, spesielt fordi jeg virkelig må få timingen riktig for at han skal forstå noe som helst. Ville tro timingen forenkles en del ved bruk av klikkertrening, da det er en rimelig effektiv betinget forsterker.

Spørsmålet mitt er egentlig; er det noen gang for sent å begynne å klikkertrene en hund? Han er som nevnt snart 5 år, men kan likevel omlegging av treningsmetode ha noe resultat?

Edit: mener ikke at jeg ikke har hørt om klikkertrening før altså, har bare ikke interessert meg veldig for det fordi jeg ikke kjenner noen som driver med det. Bare for å understreke at jeg ikke er dum som en trestokk her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Aldri. Eldste hunden her i hus ble starta klikkertrent i 5-6 års alderen. Og han tok det rimelig greit (når man ser bort i fra at han var redd både klikker og target-stick til å begynne med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aldri for sent!

Selv driver jeg ikke egentlig med klikkertrening. Mer en blanding av litt av hvert, men bruker ofte en klikker i treningen fordi timingen blir bedre da. Synes at det fungerer bra :)

Er jo bare å gjøre et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, aldri for sent. Jeg introduserte min for klikker da hun var rundt 5 år og det gikk fint det. Hun tok poenget kjapt, men hun ble aldri spesielt fantasifull, så hun ble aldri en spesielt god klikkerhund. Litt lite initiativrik. Men der er det veldig forskjell på hunder. Vi hadde god nytte av klikkertrening forde vi.

Nå må det også sies at jeg blander treningsmetoder og bruker det jeg syns funker, men jeg lærte henne en del nye øvelser helt fra start etter ren klikkerfilosofi (altså de spesielle øvelsene, men brukte ikke klikker ellers i hverdagen) og resultatet var at jeg fikk en hund med mer iver i øvelsene. Også noen øvelser jeg tidligere hadde slitt med tempo i hjalp det veldig å ta i bruk klikkern for å belønne presist akkurat når hun økte intensiteten og farten litt (uten at jeg gadd å lære inn hele øvelsen på nytt). Jeg hadde også alltid slitt med apporteringen (minimal gjenstandsinteresse), og starta innlæringen helt på nytt etter klikkertreningprisippene og apport ble yndlingsøvelsen hennes.

Så, poenget mitt er at du fint kan få god nytte av klikkertrening og/eller bruk av klikker selv om hunden er 5 år og vandt til andre treningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Tijon opplevde jeg å få en "tradisjonelt trent" hund som ble ganske initiativrik under trening. Han ble introdusert til klikker da han var ca to, men jeg trente ikke ren klikkertrening med han. Jeg lokket til tider endel, og klikket når han gjorde det rett. Brukte den mest til å trene inn triks og andre små øvelser, og brukte klikkeren mest for å få til timingen. Han tok det raskt, og selv om han hadde blitt lokket inn i øvelsene, tilydde han de frivillig når han hadde lært de, og han "spant videre" på det, og tilbydde også variasjoner av det, men også andre ting. Tror det kommer litt an på hunden akkurat dette.

Hvis man ikke vil trene 100% klikkersk, så kan man jo likevel bruke klikkeren til å forsterke en atferd, og jeg har den erfaringen at hunden skjønner ting raskere når man gjør det på den måten, enn når man bare roser og gir godbit (sånn "vanlig" innlæring). Det virker nesten som det går et lys opp for hunden; "aha! er det det du vil jeg skal gjøre, ja!"

En hund som ikke er klikkerklok (har trent lite/aldri med klikker), så er det vanskelig å shape ting inn helt fra begynnelsen. Jeg opplever at de ofte henger seg opp i det første klikket, og tilbyr det hele tiden, med lite fremgang. De varierer atferd lite. Det er forøvrig en tråd om dette, om ei som skulle lære tibben sin å sitte med klikker. Hunden tilbyr bare sitt (gjorde i alle fall), i begynnelsen. Så jeg tror det er viktig å få hunden raskt til å skjønne at andre atferder også kan lønne seg. Da kan man enten lokke (den raske måten å få hunden til å skjønne det på, men ikke helt korrekt klikkersk), eller man kan ta med klikkeren "over alt" og klikke for "alt" bra hunden gjør, sånn at situasjonene den får klikk i varieres, og klikket kommer litt plutselig på hunden. For de som ikke er ute etter å shape inn alt mulig rart fordi man vil ha en kreativ hund osv, så er det ofte nok å lokke og klikke (men det er ikke ren klikkertrening, siden man ikke skal lokke når man klikkertrener, men heller bruke target fx).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...