Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og voksen hund

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Er jo ikke så lenge til jeg får valpen min nå. Og jeg har kjøpt inn valpegrind for en god stund siden, Denne vil det være god plass i, med tilgang til bur og seng.

Men så lurer jeg litt på noe. Bør det være slik at når valpen er i grinden skal den få ro fra rex, eller kan jeg lage det sånn at Rex har mulighet til å komme seg inn når han ønsker?

Rex er jo sånn at blir det for plagsomt går han bare unna, og når valpen er i valpebingen vil den ikke klare å komme etter. Men vet ikke helt, så spør derfor hva dere mener?!

Håper dere skjønte hva jeg mente da :yes:

Skrevet

Rex sier ifra ganske pent, MEN blir det for ille så er han skarpere, men ikke noe biting eller noe sånt :) (og jeg skal da oppdra valpen, det er ikke rex sitt store ansvar).

Men bør ikke rex ha tilgang til valpebingen da? Den vil ha et bur som den får tilgang til, og kan gå inn om den ønsker ro også :P Og rex kommer til å være veldig lite inni den bingen, kjenner jeg han rett :)

Skrevet

Ikke lenge til jeg får valp heller, og valpen kommer til og ha sin egen lille binge. Som Nova brukte når hun var liten. Jeg kommer til og la Nova få være litt inne i bingen til Daisy.

Begge kommer til og ha hver sin soveplass inne i bingen.

Skrevet
Ikke lenge til jeg får valp heller, og valpen kommer til og ha sin egen lille binge. Som Nova brukte når hun var liten. Jeg kommer til og la Nova få være litt inne i bingen til Daisy.

Begge kommer til og ha hver sin soveplass inne i bingen.

Ja, for bingen jeg lager blir i et hjørne av rommet, der både buret til den og rex vil stå. Så jeg lurer da litt på om jeg kan la rex ha tilgang hele tiden, eller om det skal være helt ro når den er i bingen...

Skrevet
Enig m netteliten.

også Rex oppdra den lille! Men da sefølgelig ikke for hardt.

Rex sier ifra ganske pent, MEN blir det for ille så er han skarpere, men ikke noe biting eller noe sånt :) (og jeg skal da oppdra valpen, det er ikke rex sitt store ansvar).

Skreiv også :) Ikke at det var Rex sin jobb.. :)

Skrevet

Regner ikke med at valpen skal være så veldig mye i valpebingen sin, derfor ville jeg ikke sluppet inn Rex der, valper sover så ekstremt mye den første perioden og de kjenner ikke alltid sine begrensninger, derfor tror jeg det ville vært dumt at de var sammen hele tiden, slik at når valpen er i gården sin skal den ha ro og når den er ute av bingen kan Rex få leke og være sammen med den;)

Skrevet
Regner ikke med at valpen skal være så veldig mye i valpebingen sin, derfor ville jeg ikke sluppet inn Rex der, valper sover så ekstremt mye den første perioden og de kjenner ikke alltid sine begrensninger, derfor tror jeg det ville vært dumt at de var sammen hele tiden, slik at når valpen er i gården sin skal den ha ro og når den er ute av bingen kan Rex få leke og være sammen med den;)

Nei, det blir jo ikke stedet den kommer til å tilbringe så mye tid.

Men takk for svar :) Da blir nok det et "fri-sted" for den lille.

Er bare noe helt nytt å ha to hunder sammtidig :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...