Gå til innhold
Hundesonen.no

Boretslag og hund

Mailin

Recommended Posts

Pga litt uforutsette ting er sambo og jeg på utkikk etter ny leilighet her i Tromsø og har fått tilbud om å leie i et boretslag. Desverre var ikke eieren sikker på hvordan reglene var med hund i boretslaget.

Bygningen/boretslaget ble bygget for 1,5-2år siden.. Mener det er utvendige trapper og innvendig heis, men er litt usikker på det i farta (skal se på leiligheta om et par dager)..Kom det ikke noen nye regler for ikke så lenge siden, om at et boretslag ikke kan nekte hund, eller er det ønsketenking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var netopp hos megler og fikk høre den nye loven ang husdyr i boretslag nå :)

Hvis hunden ikke er til sjenanse for andre kan du ha hund, men hvis du får 4-5 klager som blir sendt inn, blir du bedt om å kvitte deg med hunden eller flytte. Dvs: Bjeffer hele dagen, eller natten, oppfører seg truende mot menneskene i borettslaget, naboen din er så allergisk at han/hun ikke får sove om natten.

Loven er blitt endret, og de kan faktisk ha rett til å be deg flytte/kvitte deg med hunden om den er til sjenanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I borettslaget vårt ere det heller ikke lov til dyrehold. Jeg tok dette opp på en generalforsamling en gang og da innrømmet de at de ikke hadde råt til å gå til sak mot alle hundeeierenee og de innrømmet også at de ikke ville reagere dersom noen anskaffet hund for de regnet med å tape rettsakene. Men på en annen side så ville de heller ikke endre reglene..

Om noen i oppgangen har allergi må det påvises av lege at personen har fått en forverring av sin allergi etter at dyret flyttet inn. Dessuten hjelper det heller ikke at noen klager fordi de ikke liker hunder, klagen må dokumenteres. Så alt i alt står man mye sterkere med den nye borettslagsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. men hvis det er utvendige trapper og "ganger" til leilighetene ("egen inngang"), så er det vel som å bo i ett rekkehus på en måte? Da skal det vel litt til at en person reagerer så mye mer enn om han hadde bodd i nabohuset vårt her, eller? Jaja, er de superallergiske så reagerer de vel...:yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste borettslag egentlig har regler om at det "ikke er lov med husdyr", men i prinsippet så er det nesten ingen som overholder denne regelen. Det var nemmelig en sak for ikke så alt for mange år siden hvor en person gikk til sak mot sitt borettslag, og da viser det seg at borettslaget skal ha SKIKKELIG god grunn for at man ikke skal ha hunden, så som en sa tidligere her, så har jo ikke borettslagene råd til å gå i sak hele tiden, så derfor er det i prinsippet ikke noe problem, men det spørs jo om man eier eller leier.

Om man leier og utleier synes det er greit, og hundene dine ikke er noen som bråker mye, uler/bjeffer inne og plager naboene, så tror jeg ikke det vil være noe problem. Ihvetfall ikke når man ikke har felles oppgang! :yes: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker jeg ikke å grave fram linker igjen men hvis du googler borettslag og hund så finner du mye kjekt lesestoff.

Kort fortalt må borettslaget ha en god grunn for å nekte deg i utgangspunktet (f eks hyperallergikere som da skal forevise legeattest). Dersom hunden blir til ulempe kan dere pålegges å enten kvitte dere med hunden eller flytte. Slik ulempe er normalt dersom hunden bjeffer hele dagen/natta, man lar hunden gå løs på borettslagets eiendom eller at man ikke plukker opp etter dyret på borettslagets eiendom. Det skal med andre ord mye til for at man skal kunne nekte hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at det skal mye til for at man kan nektes hund.

Jeg kjøpte min leilighet med forbehold om at jeg fikk ha hunden min med meg. Ikke noe problem.

Så det burde gå bra :)

Jeg har "innvendig" trapp og bor i 2.etg.

Er flere hunder i blokka og ikke hørt at det har vært noen problemer.

( litt bjeffing innemellom er det, men bor man i blokk må man regne med litt bråk fra naboer - uansett hund eller ei. Så lenge hunden ikke står og bjeffer hele dagen går det nok fint. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...