Gå til innhold
Hundesonen.no

Ansvar for voldtekt

Mirai

Recommended Posts

Jeg vil hvertfall ta forhåndsregler, selvom det ikke skal være sånn. Men jeg vet at det er sånn, og gidder ikke sitte på min lille rosa sky. Verden er brutal. Og den vil ikke bli bedre, hvertfall ikke av at jenter går å mener "jeg kler meg som jeg vil, oppfører meg som jeg vil, jeg har ingen rett til å bli voldtatt uansett". Og selvfølgelig skal ingen det. Men det er sånn det er, DESVERRE!

Har ikke noe om å måtte bure seg inne eller dra det så langt. Men jeg får ikke gjort noe med dette, så da vil jeg heller gjøre hva JEG kan for å ikke havne i den situasjonen. Men det er meg da. Hva dere andre gjør, får være deres ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Nå lurer jeg på om vi går om hverandre litt her Sola. Det du quota av meg vedr. "AMEN" var en kommentar til Aya.

Det du her quoter over, er en kommentar til BcRex ikke deg.

Jeg har ikke sagt at du personlig mener at folk MÅ ta forhåndsregler for å unngå å bli voldtatt. Tror faktisk det var BcRex som dro det inn først (men uten å være helt sikker). Det jeg mener er at sunn fornuft er en ting, det å kle seg anderledes eller legge restriksjoner på seg selv mtp hvem man er med av venner, medfører at vi gir fra oss kontrollen over livet. OG hvis det skal bli allment akseptabelt å forta sistenevnte moment, så vil nok det også medføre at det offentlige synet på et voldtektsoffer også vil bli sett med de samme øyne.

Altså, folk vil vurdere om vedkommende ba om det fordi "alle vet jo at en må være forsiktig"....

Ja, for å være så trygg som mulig, må en være forsiktig... Det betyr ikke at det en den uskyldiges feil dersom en kriminell forulemper en. Men verden er sånn, og om vi vil leve i den må vi erkjenne at det er sånn. Og jeg er helt enig med deg om at vi skal leve også.

Men hvis man skal sikre seg mot noe, så må man jo ta forholdsregler? Det sier seg selv, på en måte.

Harde fakta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må kunne se på forhåndsregler og ansvar/skyld hver for seg. Nei, det er ikke smart å gå alene gjennom en park midt på natten, full, i miniskjørt. Ikke i termodress for den saks skyld heller. Men når man sier at det er offerets ANSVAR å ta visse forholdsregler fordeler man med en gang litt skyld. Uansett om du går i miniskjørt og bikinitopp, er rusa til halvdøde og blir med fire fremmede gutter hjem til bofellesskapet er et nei et nei. Selv om du er russ og så full at du ikke klarer å gå et skritt er et nei et nei, eller vi kan heller sånn: sier man ikke JA, er alt nei. Det er ingen "den som tier samtykker" regel på dette området.

Jeg er enig med Margrete i at dette er et veldig vanskelig tema fordi det er så betent og vondt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må kunne se på forhåndsregler og ansvar/skyld hver for seg. Nei, det er ikke smart å gå alene gjennom en park midt på natten, full, i miniskjørt. Ikke i termodress for den saks skyld heller. Men når man sier at det er offerets ANSVAR å ta visse forholdsregler fordeler man med en gang litt skyld. Uansett om du går i miniskjørt og bikinitopp, er rusa til halvdøde og blir med fire fremmede gutter hjem til bofellesskapet er et nei et nei. Selv om du er russ og så full at du ikke klarer å gå et skritt er et nei et nei, eller vi kan heller sånn: sier man ikke JA, er alt nei. Det er ingen "den som tier samtykker" regel på dette området.

Jeg er enig med Margrete i at dette er et veldig vanskelig tema fordi det er så betent og vondt for mange.

Nå må du lese litt:

Ansvar er en ting, skyld er en annen.

Et nei er et nei, men kriminelle hører ikke på sånt. Risiko og juss går ikke sammen i denne sammenhengen, som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Veldig enig med Aya og Vala her...

Jeg syns man skal kunne føle seg trygg på gata- uansett om man har på seg lite klær. Og nei, kvinnen er ikke skyld i det!

Mange jenter i klassen får alltid høre av et par foreldre:

"Du provoserer frem voldtekt" Men herregud, man må da få ha på seg miniskjørt, litt høyhæla sko, være pynta og ha en litt utringet topp uten å provosere fram noe?!

Jeg har aldri skjønt dagens samfunn, og kommer aldri til å gjøre det om det fortsetter slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overfallsvoldtektene som det skrives mest om av i mediene er vel de mest sjeldne voldtektene. Som oftest er vel voldtekten utført av en bekjent. Selv innen parforhold skjer det voldtekt.

Det er nok mye mer voldtekt av menn også enn det som kommer fram i statistikker. Både kvinner og menn som voldtar menn. Men enda er det enda mer skam forbundet med det, og enkelte mener faktisk at en mann skal føle seg priviligert om en dame forgriper seg på ham. Hvordan de klarer den tankegangen, skjønner jeg ikke helt da. Et overgrep er et overgrep, uansett familierelasjon, kjønn, legning, klær eller om vedkommende er prostituert.

Traff på ei jente utenfor et objekt jeg har inspeksjon på natta. Hu var sjeleglad for å se en vekter komme, så hu småløp for å rekke fram og komme seg inn i oppgangen sin mens jeg stod der. Hu fortalte at hu både hadde nøkkelknippe og en selvforsvarsspray klar når hu gikk hjem alene om kvelden/natta i Oslo. Det er trist at det har blitt slik, at kvinner selv må ta ansvar. Men det er kanskje bedre å ta ansvar selv, enn i etterkant å sitte på et mottak? Selv om man skal ha rett i å gå i fred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du lese litt:

Ansvar er en ting, skyld er en annen.

Et nei er et nei, men kriminelle hører ikke på sånt. Risiko og juss går ikke sammen i denne sammenhengen, som tidligere nevnt.

Kan du ikke forstå at når man sier "ja, det er tragisk med disse voldtektene, men jenter har ansvar for å bl.a kle seg sånn og sånn" så legger du skyld på de som IKKE har kledd på seg, og de som ikke har "tatt ansvar", fordi du med dette insinuerer at DERSOM de gjorde det ville de kanskje ha unnslippet voldtekten. Det er riktig som Nirm sier, de voldtektene man hører om i media er av de ytterst få voldtektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke forstå at når man sier "ja, det er tragisk med disse voldtektene, men jenter har ansvar for å bl.a kle seg sånn og sånn" så legger du skyld på de som IKKE har kledd på seg, og de som ikke har "tatt ansvar", fordi du med dette insinuerer at DERSOM de gjorde det ville de kanskje ha unnslippet voldtekten. Det er riktig som Nirm sier, de voldtektene man hører om i media er av de ytterst få voldtektene.

AKKURAT! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare vrøvl og fanteri og dere burde komme dere inn i virkeligheten. Det man gjør KAN få konsekvenser, uavhengig av skyld. Jeg tror dere rett og slett bør sette dere inn i begreper her, for problemet ligger i at dere forveksler ord som skyld og ansvar, og det forstår jeg jo godt at det kan komme krangler ut av. Men jeg står nå på mitt, så får dere mene hva dere vil. Jeg orker ikke å forenkle noe mer.

red: Skal prøve å forenkle litt, da.

Du sier jeg legger skyld på de jentene som IKKE kler på seg.

Javel? Nå forveksler du skyld og ansvar igjen. To forskjellige ting, som sagt, gang på gang..

Jeg sier ikke, og har aldri sagt, at man kan beskytte seg helt mot kriminelle. Jeg sier bare at hvis man er så redd for å bli voldtatt så fins det forholdsregler å ta.

Men dette er for sin egen skyld

Uavhengig av hva verden rundt mener.

Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Du legger vel ikke penger du ikke vil at folk skal stjele, på et sølvfat midt i byen, eller?

Det finnes forskjellige typer voldtekter, og det er ikke alle man kan ta særlige forholdregler mot. Men de åpenbare: Som å bli med fremmede folk hjem, gå alene gjennom parken osv.. det kan man la være. Gjør man det likevel, ja, så bør man forstå at man løper en risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for å ta forhåndsregler..

Men ærlig talt, å ikke få kle seg som man vil, gå hvor man vil? Da er det jo de som vinner! Da får jo de kontrollen. At vi blir så redde at vi ikke tørr å se ut på en spesiell måte, fordi vi er redde for å bli voldtatt! Det synes ikke jeg er riktig!

Nei nå altså, det er ikke min eller andre jenters sin feil at DE ikke klarer å styre seg! Dessuten tror jeg ikke det handler om nettingstrømpene og den utringede toppen, jeg tror man hadde blitt voldtatt uansett!

Når det er sagt, kan man bruke sunt vett og ikke oppsøke faren. Men likevel hvis jeg hadde gjort det, det hadde vel ikke vært min feil?! Jeg har vel rett til å gå hvor jeg vil uten å bli voldtatt! Et nei er et nei uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for å ta forhåndsregler..

Men ærlig talt, å ikke få kle seg som man vil, gå hvor man vil? Da er det jo de som vinner! Da får jo de kontrollen. At vi blir så redde at vi ikke tørr å se ut på en spesiell måte, fordi vi er redde for å bli voldtatt! Det synes ikke jeg er riktig!

Nei nå altså, det er ikke min eller andre jenters sin feil at DE ikke klarer å styre seg! Dessuten tror jeg ikke det handler om nettingstrømpene og den utringede toppen, jeg tror man hadde blitt voldtatt uansett!

Når det er sagt, kan man bruke sunt vett og ikke oppsøke faren. Men likevel hvis jeg hadde gjort det, det hadde vel ikke vært min feil?! Jeg har vel rett til å gå hvor jeg vil uten å bli voldtatt! Et nei er et nei uansett!

Takk. Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et litt naivt syn på det hele da... Nå snakker jeg IKKE om voldtekt som skjer blant kjente.

Men det at man BØR ta visse forhåndsregler når man vandrer alene der ute er et faktum, og har ikke noe med "vinne" eller "tape" å gjøre. Tror dere ærlig talt voldtektsmenn/kvinner tenker sånn? De er jo noen pokkers idioter som voldtar, så de bryr seg nok liten om prinsipper ol. Jaa, det ER idiotisk at man ikke kan gå kledd som man vil, men når man går alene er det likevel LURT å safe litt, hvertfall syns jeg det. Hvis man blir voldtatt er det jo uansett ikke offerets feil, men igjen.. det er lov å tenke fårebygende, så kanskje faren er en liten smule mindre? Man kan risikere på bli voldtatt uansett, men jeg liker bedre å være litt ekstra parkert på den sikre siden. Og er veldig for at man skal gå i grupper, og helst ikke alene (om kvelden). Snakker spesiellt om Oslo nå.. siden det har vært mye voldttekts saker i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øhh..? Så vi (jenter) kan ikke kle oss hvordan vi selv vil, bare fordi vi ikke skal bli voldtatt på grunn av en gammel kåting ikke klarer å styre seg selv???? Kan ikke vi, jenter kle oss hvordan vi vil pga. menn? Det er mennenes problem ikke vårt!

Det er ALLTID overgriperens feil!

Når disse mennene ikke kan og kontrollere seg så blir problemet vårt!

Det er jeg sterkt uenig i. Om ei jente ønsker å sole seg i bare nettoen om så var, er det vel ikke fritt fram for å "forsyne seg"?

Selvsagt er det ikke det. MEN det er nå en gang slik at enkelte menne synes og mene nettopp det. Da er det kanskje smart av oss jenter og ta våre forhåndsregler?

Greit nok å ta forhåndsregler.... MEN hele skylden ligger på overgriperen! Hvis jeg har lyst til å kle meg i nettingstrømper og utringet topp, må jeg vel få lov til det uten å bli voldtatt?

Selvsagt er det overgriperen sin feil. Ingen BER om og bli voldtatt. Og jada,du burde fått lov til og kle deg som du vil, du får også det.. Poenget er vel heller at om du vil gjøre noe for og unngå å bli voldtatt så kler du deg ikke på denne måten.

Jeg har ikke sagt at man ikke skal ta forhåndsregler, men det er da grenser for hvordan slike ting skal kontrollere oss! Det er ikke min feil at det finnes sleskete menn der ute som har lyst til å voldta jenter! Hvorfor skal jeg bli straffet for det?

Du erkvinnfolk(jente), og det finnes dessverre menn der ute som ikke har noe særlig selvkontroll. Sånn er det,og sånn vil det antakelig være en stund.

Mannen har HELE skylden, UANSETT! Man skal IKKE legge til et "men" til den setningen.

Når det gjelder forholdsregler er jeg fremdeles på samme linje som før, ALDRI om jenter skal være nødt til å kle på seg for å unngå voldtekt. Å ikke gå fra drinken sin, ikke gå alene hjem i mørket eller drikke seg dritings har andre sikkerhetsgrunner enn voldtekt, og er selvsagt smart å kontrollere uansett.

Ja, det er klart han har.. Men _ansvaret_ hviler nok også litt på jenta.

Og jo, vi er nødt for og begynne og tenke over hvordan vi kler oss,og hvordan vi ter oss.

Mener du virkelig at flørting gir grunnlag for voldtekt. Som en særdeles aktiv poster pleier å skrive: Djises!

Det _kan_ være grunnlaget for en voldtekt sett gjennom øynene til enkelte menn ja.

Jeg mener(som de fleste andre) at voldtekt er overgriperens skyld. Men jeg mener også at når vi jentene er så klar over hva som gjør oss utsatt for en voldtekt,men likevel velger og gjøre nettopp dette. Da ligger litt av ansvaret på våre skuldre også-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når disse mennene ikke kan og kontrollere seg så blir problemet vårt!

Selvsagt er det ikke det. MEN det er nå en gang slik at enkelte menne synes og mene nettopp det. Da er det kanskje smart av oss jenter og ta våre forhåndsregler?

Selvsagt er det overgriperen sin feil. Ingen BER om og bli voldtatt. Og jada,du burde fått lov til og kle deg som du vil, du får også det.. Poenget er vel heller at om du vil gjøre noe for og unngå å bli voldtatt så kler du deg ikke på denne måten.

Du erkvinnfolk(jente), og det finnes dessverre menn der ute som ikke har noe særlig selvkontroll. Sånn er det,og sånn vil det antakelig være en stund.

Ja, det er klart han har.. Men _ansvaret_ hviler nok også litt på jenta.

Og jo, vi er nødt for og begynne og tenke over hvordan vi kler oss,og hvordan vi ter oss.

Det _kan_ være grunnlaget for en voldtekt sett gjennom øynene til enkelte menn ja.

Jeg mener(som de fleste andre) at voldtekt er overgriperens skyld. Men jeg mener også at når vi jentene er så klar over hva som gjør oss utsatt for en voldtekt,men likevel velger og gjøre nettopp dette. Da ligger litt av ansvaret på våre skuldre også-.

Jeg sier igjen: de aller fleste voldtekter handler ikke om SEX, og derfor ikke om menn som ikke kan kontrollere seg selv, men om UNDERTRYKKELSE.

Linker til denne siden (les det øverste innlegget): http://raudstjerne.blogspot.com/2006/04/ta...ta-tilbake.html

Istedet for at ALLE går ut med en massiv fordømmelse av voldtektsmenn (nei, det ER nemlig ikke det man hører mest av), istedet for at straffene økes, istedet for at man samfunnet tar ansvar og gjør gatene trygge for jenter- så går man ut og sier at JENTENE har ansvar for å unngå voldtekt.. Det blir det samme som å fordele skyld.

EDIT: Dersom voldtekt handler om at menn ikke kan kontrollere seg selv, er vel kjemisk kastrering en passende straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsregler er en ting, men å forandre livet og å ikke kunne bruke klær man liker fordi man kan bli voldtatt er en helt annen ting. Jeg tror ikke klær har mye med saken å gjøre heller. Tror du voldektsmannen står og ser på den korte toppen og tenker; "hun skal jeg voldta" ? Om det hadde vært sånn så tror jeg ikke folk hadde blitt voldatt når de gikk turer i fjell og skog. (da har de vel litt mer klær på?)

Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å huske på 2 ting;

- Ikke drikk for mye når du er ute på byen.

- Ikke gå alene.

Jeg har også skaffet meg pepperspray, som jeg har i lomma klar når jeg er ute og går om kveldene. Du skal leve livet og ikke være konstant redd, men du kan ta forhåndsregler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsregler er en ting, men å forandre livet og å ikke kunne bruke klær man liker fordi man kan bli voldtatt er en helt annen ting. Jeg tror ikke klær har mye med saken å gjøre heller. Tror du voldektsmannen står og ser på den korte toppen og tenker; "hun skal jeg voldta" ? Om det hadde vært sånn så tror jeg ikke folk hadde blitt voldatt når de gikk turer i fjell og skog. (da har de vel litt mer klær på?)

Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å huske på 2 ting;

- Ikke drikk for mye når du er ute på byen.

- Ikke gå alene.

Jeg har også skaffet meg pepperspray, som jeg har i lomma klar når jeg er ute og går om kveldene. Du skal leve livet og ikke være konstant redd, men du kan ta forhåndsregler også.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for at ALLE går ut med en massiv fordømmelse av voldtektsmenn (nei, det ER nemlig ikke det man hører mest av), istedet for at straffene økes, istedet for at man samfunnet tar ansvar og gjør gatene trygge for jenter- så går man ut og sier at JENTENE har ansvar for å unngå voldtekt.. Det blir det samme som å fordele skyld.

Det hjelper lite for den jenta som sitter på legevakta til undersøkelse og si at samfunnet burde ta ansvaret, straffene økt mm. Så lenge samfunnet ikke gjør sin jobb, så må faktisk den enkelte ta ansvar for egen sikkerhet. Det er snakk om ansvar for egent liv og helse. Det har ikke noe med skyldfordeling å gjøre, men rett og slett at på noen områder så svikter samfunnet totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper lite for den jenta som sitter på legevakta til undersøkelse og si at samfunnet burde ta ansvaret, straffene økt mm. Så lenge samfunnet ikke gjør sin jobb, så må faktisk den enkelte ta ansvar for egen sikkerhet. Det er snakk om ansvar for egent liv og helse. Det har ikke noe med skyldfordeling å gjøre, men rett og slett at på noen områder så svikter samfunnet totalt.

Helt klart at du har et poeng her. Men hvis man skal understreke offentlig og i media at kvinnene selv har et ansvar, så vil det på INGEN måte øke muligheten for at strafferammene økes! Dette fordi det mest sannsynlig "ikke vil være et behov" for det, da (som tidligere) kvinnen burde ha tenkt seg om..." Det er jo det som kommer til å bli saken. Det blir dermed en viss skyldfordeling.

Problematikken oppstår mye fordi det offentlige svikter grovt. For å forebygge kriminalitet generelt, så bør det f.eks. medføre mer politi ute i gatene, flere grupper med natteravner hadde også gjort nytten. Men istedenfor å finne ut hvor en skal ta pengene fra for å støtte en økning av politi ute, så ønsker de heller at kvinner skal "passe på seg selv".

Det medfører, at kvinner får et mye mindre spillerom i forhold til å ta de valg mtp klær, fremkomstmiddel, oppførsel und zu weiter.... Er det fair? Er det virkelig riktig at kvinner må stilles til ansvar fordi man har en forvaltning som ikke makter å ta vare på dem og noen syke individer som enten drives av maktbehov eller annet, og dermed ikke kan regnes som ansvarlig??

Typisk den offentlige forvaltning å ikke "orke" å finne på en annen løsning, man velger den letteste veien og det er å insinuere at det er en kvinnes ansvar å unngå at slike ting hender med henne..

Maktbehov hos voldtektsmannen altså?

Eh, ja... du leste hva Aya skrev, gjorde du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jenter skal kle på seg er bare en lettvindt løsning, den vil ikke vare i lengden. Voldtektsmennene vil alltid være der, og hva blir neste steg? Se ned i bakken når man møter gutter, dekke til håret så ikke mennene skal bli fristet, aldri gå ut uten fetteren, broren eller faren sin med? Eventuelt flere jenter- alltid?

Jeg tror det er viktig å jobbe sammen jeg, for å snu denne prosessen, å prøve å forandre samfunnet, forandre lovene. VIRKELIG vise avsky for voldtektsmennene, for det er ikke de fokuset er på for tida- det er hva jentene gjør, hvordan de kan forhindre voldtekt, hvordan de bør kle seg/oppføre seg/si.

Å gå ut i media og gi jentene ansvar for voldtekt setter prosessen laangt tilbake.

Og som jeg har sagt før, forholdsregler må man ta, akkurat som det er greit å ha på seg bilbelte når man kjører bil. Men jeg kommer ikke til å regulere måten jeg kler meg på for å møte samfunnets krav om at JEG skal ta ansvar for å ikke bli voldtatt.

Nå var det forresten en jente som ble voldtatt akkurat der hvor jeg går tur med Knott hver dag. Hun var fullt påkledd, helt edru- dette var klokken åtte søndag kveld, det var lyst, og det var 20 meter fra den mest befolkede turstien i hele området. Hun hadde hverken miniskjørt eller gikk alene i en park midt på natten. Hun var bare ute på joggetur hun, i fullt dagslys.

EDIT: Ulvinne, nei, det handler ikke om at han ikke kan KONTROLLERE dette behovet, det handler om at han ØNSKER å utføre dette for å tilfredsstille sin egen stolthet, bekrefte seg selv som "The Man", undetrykke en kvinne på den aller "ypperste" måten. Det handler ikke om hva han IKKE vil, eller IKKE klarer, det handler om hva han ønsker og vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jenter skal kle på seg er bare en lettvindt løsning, den vil ikke vare i lengden. Voldtektsmennene vil alltid være der, og hva blir neste steg? Se ned i bakken når man møter gutter, dekke til håret så ikke mennene skal bli fristet, aldri gå ut uten fetteren, broren eller faren sin med? Eventuelt flere jenter- alltid?

Jeg tror det er viktig å jobbe sammen jeg, for å snu denne prosessen, å prøve å forandre samfunnet, forandre lovene. VIRKELIG vise avsky for voldtektsmennene, for det er ikke de fokuset er på for tida- det er hva jentene gjør, hvordan de kan forhindre voldtekt, hvordan de bør kle seg/oppføre seg/si.

Å gå ut i media og gi jentene ansvar for voldtekt setter prosessen laangt tilbake.

Og som jeg har sagt før, forholdsregler må man ta, akkurat som det er greit å ha på seg bilbelte når man kjører bil. Men jeg kommer ikke til å regulere måten jeg kler meg på for å møte samfunnets krav om at JEG skal ta ansvar for å ikke bli voldtatt.

Nå var det forresten en jente som ble voldtatt akkurat der hvor jeg går tur med Knott hver dag. Hun var fullt påkledd, helt edru- dette var klokken åtte søndag kveld, det var lyst, og det var 20 meter fra den mest befolkede turstien i hele området. Hun hadde hverken miniskjørt eller gikk alene i en park midt på natten. Hun var bare ute på joggetur hun, i fullt dagslys.

100% enig med deg Aya, veldig bra innlegg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Ulvinne, nei, det handler ikke om at han ikke kan KONTROLLERE dette behovet, det handler om at han ØNSKER å utføre dette for å tilfredsstille sin egen stolthet, bekrefte seg selv som "The Man", undetrykke en kvinne på den aller "ypperste" måten. Det handler ikke om hva han IKKE vil, eller IKKE klarer, det handler om hva han ønsker og vil.

Da kan man vel kanskje trekke paraleller til oppdragelsen/oppveksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man vel kanskje trekke paraleller til oppdragelsen/oppveksten?

- og hvis man kan trekke disse parallellene, hvordan vil det hjelpe at jenta kler seg i burka? Er det oppvekst/oppdragelses"relatert" kan man kanskje tenke at dette er noe som før eller senere vil skje uansett, så lenge det finnes jenter som må gå alene et eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke fair at det er slik. Og i dagens, rike Norge skulle det ikke vært nødvendig i det hele tatt. Men. Når det offentlige ikke gidder å prioritere dette, så er det vel greit å ta små forhandsregler? Ikke rave rundt dritings alene i en mørk bakgrate, passe på drinken sin på by'n og slike ting. Sistnevnte har jeg erfart selv, men heldigvis byttet jeg drink med venninna mi. Hadde vi ikke gjort det, kan det hende at den kvelden på by'n hadde blitt et veldig tøft minne for henne.

Mer politi i gatene vil vel ha mest innvirkning på disse overfallsvoldtektene, og de er i mindretall. Man er dessverre ikke trygg på fest med bekjente heller, noe en venninne av meg fikk smerterlig erfare. Så det å ha kontroll over alkoholinntak, være sammen med folk man virkelig kan stole på mm er viktig. Det er rett og slett for mange syke mennesker...

Men det trengs mer tiltak for å forhindre dette ja. Økte straffer er vel ikke første veien å gå egentlig, selv om det er ønskelig med strenge straffer på slike handlinger. Det er viktig å få fler saker til retten og fler domfellelser. Og at slike saker blir prioritert i straffesystemet, og ikke blir liggende på vent i det evinnelige... Nå henlegges alt for mange saker pga bevisets stilling, og alt for mange slipper unna.

Slik som utviklingen er i dag, så øker det vel også sjansen for at folk tar saken i sin egne hender og gir overfallsmannen en straff de mener er riktig? Og selv om jeg ikke støtter slike handlinger, må jeg innrømme at jeg har forståelsen for at det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...